Gå til innhold

Sporing av opphavsprogram

Kreutzfeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen ble kanskje litt rar, men det jeg lurer på er om det er mulig for andre å se hvilket program som har laget en fil?

Hvis jeg vektoriserer et bilde med Macromedia Freehand 9 og bruker det kommersielt, går det an for andre å se på filen hvilket program det ble lagd i? Blir det liggende et slags spor i filen om opphavsprogrammet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generellt sett er svaret nei. Filsystemet lagrer ingen informasjon om programmet som skriver til filen. Og de fleste filformater inneholder heller ingen slik informasjon.

Men det finnes antagelig i enkelte formater, f.eks Microsoft Office.

Du sier jo ikke hvilket filformat du bruker. Bilder kan jo lagres i mange forskjellige formater.

Skrevet
Generellt sett er svaret nei. Filsystemet lagrer ingen informasjon om programmet som skriver til filen. Og de fleste filformater inneholder heller ingen slik informasjon.

Men det finnes antagelig i enkelte formater, f.eks Microsoft Office.

Du sier jo ikke hvilket filformat du bruker. Bilder kan jo lagres i mange forskjellige formater.

Jeg har faktisk sett i dag at man faktisk kan se ikke bare hvilket program som har redigert bildet, men også hvilket kamera som tok bildet. Det er rimelig skremmende.

Skrevet
Dette er da hverken nytt, sensasjonelt eller skremmende. Det er jo en selvfølge for alle som tar bilder med digitalkamera. :roll:

Det er jo bare å redigere bort EXIF-dataene hvis man ikke vil ha den informasjonen i bildet.

Så det er kun bilder som er tatt med digitalkameraer, og som derfor er i Exif-formatet, hvor man kan se slik informasjon? Hvordan sletter man Exif-dataene? Det går visst ikke an å redigere de i "Egenskaper" (høyreklikk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...