Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavprofildekk er noe herk


Mythos

Anbefalte innlegg

Min ellers gode Skoda Roomster (Sport) er utstyrt med noen hjul som passer dårlig til bilen. Siden jeg ville ha versjonen med gode seter endte jeg opp med 45 profil dekk på 16 toms felger som en del av pakka. Byttet til piggfrie vinterdekk idag, som er 55 profil 15 tommer. Det var en nytelse i komfort og støynivå i forhold til de sporende og støyende sommerhjulene selvom de piggfrie er litt vel svampete på bar asfalt.

 

Nå er ikke somerdekk og vinterdekk helt det samme, men jeg tror bilen min ville vært bedre å kjøre med 15 tommere også på sommerhjulene. Det er tross alt ikke noen sportsbil jeg har, og fatter ikke at de leverer sånne hjul som standard. Angrer på at jeg ikke prøvde å få nedgradert til 15 tommers hjul da jeg kjøpte den.

 

Om jeg hadde funnet en ungdom med Roomster som vil ha tøffe hjul skulle jeg gjerne bytte siden jeg har skjønt at for endel er utseende viktigere enn komfort. Tidligere har jeg alltid hatt biler med 65 profil og deromkring, og det skal jeg ha neste gang...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå sier du ingenting om dekkbredden.. Vil tro 355/45 vil være vel så bra som 195/55 når det gjelder mengden gummi mellom felg og bakke.

 

Jeg syns bilen blir bedre å kjøre med lavprofil-dekk, da kjøreopplevelsen blir mer kontant og presis, nettopp fordi hjulene ikke oppfører seg som ferdigtygd tyggis

Lenke til kommentar

Hvilke dekk er sommerdekkene, og vinterdekkene? Og hvilke dimmensjoner? Det er stor kvalitetsforskjell ute å går blandt dekk. Noen sporer og støyer mye, andre er bedre.

Jeg har kjørt med 195/65 R14, og 205/45 R16 på bilen min. Der merket jeg ingen forskjell på sporing og støy, eneste var komforten. Jeg synes ikke 195/65 var behagelig, fordi de "flyter" så mye.

 

Bommer jeg mye hvis jeg sier at du har lagt mer penger i vinterdekkene enn sommerdekkene? For det er nettop på sporing og støy at prisen kommer inn i bildet.

Jeg regner også med at sommerdekkene dine er breiere enn vinterdekkene. Breiere dekk = større sjanse for at det sporer.

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Det er vel 205/45x16 Bridgestone Turanza ER300 på sommerdekkene og 195/55x15 Continental ContiVikingContact 3 på vinterdekkene så vidt jeg husker i farta.

 

Jeg skal i hvert fall ta hensyn til støy når jeg skal bytte sommerdekk, men de er jo knapt innkjørt så det blir en stund til.

 

Jeg har forsåvidt ikke lagt penger i sommerhjulene siden det var de som fulgte med som standard på modellen jeg kjøpte. På Vinterhjulene ville jeg ha Continental siden jeg har god erfaring med dem fra tidligere, og sa at jeg ikke ville ha 16 tommere.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener ja..

 

Har 255/45R20 på Jeep'en og jeg merker alle pittesmå humper og dumper og spesielt alle små bevegelser i forstilling og bakstilling i forhold til vinterhjula som er 235/75R15. Bilen er selvsagt mye mer kontant med 20" og sporer ikke noe særlig i forhold til de andre, men det er litt "plagsomt" å kjøre med. Ser frem til å sette på vinterhjul nå. :)

Lenke til kommentar

Forskjellige dekk har sine gode og dårlige ting.

Med lavprofil så kjenner du alle små humper og steiner og det "smeller" mer når du treffer småhull o.l., men bilen føles fastere og den ligger liksom bedre på veien.

Med "ballongdekk", så er det mye mer komfort siden du ikke kjenner alle småstein og humper og hull så kraftig som med lavprofil, men du får følelsen av at bilen flyter mer (spesielt om du har vinterdekk med myk gummi).

 

Så det beste er vel egentlig noe mellom de 2.

Lenke til kommentar

Jeg elsker lavprofildekk... Har "vokst opp" med det. Så lenge veien er god, er det nydelig å kjøre på. Dekk med høy profil gjør meg veldig utilpass, og jeg kjenner bilen vugger ut litt i svingene, akkurat som om dekket var på vei til å vrenge seg.

Nå er jo kanskje bilen min litt mere sportselig oppsatt også, men føler fordet at lavprofil passer best på de fleste biler. Kommer kun til å kjøre med lavprofil videre.

 

Dekkstøy må man bare venne seg til, det er jo dette man har cd-spilleren til. Dessuten høres det ut som en stor bil kommer :p

Lenke til kommentar
Min ellers gode Skoda Roomster (Sport) er utstyrt med noen hjul som passer dårlig til bilen. Siden jeg ville ha versjonen med gode seter endte jeg opp med 45 profil dekk på 16 toms felger som en del av pakka. Byttet til piggfrie vinterdekk idag, som er 55 profil 15 tommer. Det var en nytelse i komfort og støynivå i forhold til de sporende og støyende sommerhjulene selvom de piggfrie er litt vel svampete på bar asfalt.

 

Nå er ikke somerdekk og vinterdekk helt det samme, men jeg tror bilen min ville vært bedre å kjøre med 15 tommere også på sommerhjulene. Det er tross alt ikke noen sportsbil jeg har, og fatter ikke at de leverer sånne hjul som standard. Angrer på at jeg ikke prøvde å få nedgradert til 15 tommers hjul da jeg kjøpte den.

 

Om jeg hadde funnet en ungdom med Roomster som vil ha tøffe hjul skulle jeg gjerne bytte siden jeg har skjønt at for endel er utseende viktigere enn komfort. Tidligere har jeg alltid hatt biler med 65 profil og deromkring, og det skal jeg ha neste gang...

Pingle!

Man må lide for skjønnheten vet du :)

Kjører selv på 205/40-17 med 3.5 bar lufttrykk, og storkoser meg :)

 

(For et mareritt det skal bli å sette på igjen ballong vinterdekk :cry:)

Lenke til kommentar

En ting som hadde vært skikkelig spennende å sett er rundetider på en helt standard f.eks Audi A4 1,8 TFSI med originale 16" og 19". Eller enda bedre, tatt en 10 år gammel bil - f.eks BMW 316i (typisk rimelig moderat ungdomsbil)) på 15" kontra 18" - gjerne med skikkelig dekkstrekk ala rånerstyle.

 

Personlig kjører jeg med lavprofil på alle biler minus Mustangen, men en ting er sikkert: Ikke alle biler egner seg med lavprofil. Jeep'en er en av dem.. :)

Lenke til kommentar
Pingle!

Man må lide for skjønnheten vet du :)

Kjører selv på 205/40-17 med 3.5 bar lufttrykk, og storkoser meg :)

 

(For et mareritt det skal bli å sette på igjen ballong vinterdekk :cry:)

Tenkte det hadde mest med kosmetikk å gjøre ja. Nå synes ikke jeg lavprofil øker skjønnheten på bilen, så det argumentet holder ikke.

 

Jeg vil ha best mulig egenskaper for komfortabel og trygg kjøring i lovlig fart på veier med norsk standard, og da er ikke 45 profil det optimale er fremdeles min påstand.

Lenke til kommentar
Men, alt med dekkdim, understell, komfort eller ikke, gode kjøreegenskaper eller ei er igrunn smakssaker alt sammen.. De fleste vil ha forsjellige meninger uansett :)

 

Klart det er en smakssak, men en ting jeg aldri har skjønt at noen liker er varebiler med lavprofildekk og overdimmensjonerte felger. Ser dette oftere og oftere, og skjønner ikke helt poenget...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...