Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavprofildekk er noe herk


Mythos

Anbefalte innlegg

Jeg håper at skyline er bedre i bilkjøring enn i rettskriving og orddeling. Ellers var det litt mye synsing og ubegrunnede påstander. At endel super-ss-rally-gt-fastback-hardtop-sprint biler som han ramser opp passer bra med sportslige dekk er kanskje ikke så rart, men jeg startet denne tråden med utgangspunkt i normale familiebiler.

 

Ingen har enda klart å overbevise meg om at lavprofildekk er noen fordel på norske veier i lovlige hastigheter. Det er tross alt ganske bra veigrep på et 65 profil dekk av god kvalitet også hvis en elg skulle finne på å utfordre deg på en øde landevei. Det er nok mer opp til sjåføren enn dekkprofilen hvorvidt utfallet blir fatalt eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg håper at skyline er bedre i bilkjøring enn i rettskriving og orddeling. Ellers var det litt mye synsing og ubegrunnede påstander. At endel super-ss-rally-gt-fastback-hardtop-sprint biler som han ramser opp passer bra med sportslige dekk er kanskje ikke så rart, men jeg startet denne tråden med utgangspunkt i normale familiebiler.

 

Ingen har enda klart å overbevise meg om at lavprofildekk er noen fordel på norske veier i lovlige hastigheter. Det er tross alt ganske bra veigrep på et 65 profil dekk av god kvalitet også hvis en elg skulle finne på å utfordre deg på en øde landevei. Det er nok mer opp til sjåføren enn dekkprofilen hvorvidt utfallet blir fatalt eller ikke.

 

Jeg mente ikke det hadde gått galt om jeg hadde hatt 65 profil dekk (selv om jeg er rimelig sikker på det) Når jeg skrev standard hjul her, så mente jeg standard hjul på den aktuelle bilen.

Jeg prøvde samme unnamønveren med orginal hjul (165/80R13) (Primera 2.0 Diesel ble faktisk levert med så kjipe hjul) men i lavere hastighet, 70 km/t istedenfor 90 km/t på samme føre, samme sted, og bilen understyrte kraftigt, mistet grepet, og måtte rettes opp ved hjelp av håndbrekk. (Dette er på en øde veistrekkning, der jeg hadde oversikt over eventuell trafikk ol. da "rekonstruksjonen" ble gjennomført)

 

Det er ikke bare grepet som teller, men tilbakemeldinger du får fra underlaget, styre responsen, hvor mye dekket krenger osv. Spesielt her er det veldig stor forskjell, krenger dekket ekstremt mye har du ett stort problem i enn unnamanøver.

Jeg er sefølgelig enig i att sjåføren er vel så viktig, men sjåføren kan allikvel ikke bryte fysikkens lover.

 

Det at disse "super-ss-rally-gt-fastback-hardtop-sprint" bilene bør/må ha sporstlige dekk viser også at akkurat sånne dekk er med på å øke prestasjonen, ergo. slike dekk fører til at en vanlig personbil får bedre prestanda, i for eks. en unnamanøver, eller ved bremsing. Det er ett hav av forskjell på dekk også her, når normale 195/65-15 dekk sier takk for seg, enten i form av att ABS slår inn eller att hjulet låser seg, vil for eks. ett "sportslig" bredt, lav profil dekk i omtrent hvilkensomhelst situasjon stå seirende. 3 meter kortere bremselengde kan være det som skal til for å stoppe bilen forran lille Jonas 4år som springer etter ballen sin, ut på veien.

 

For å si det sånn, jeg føler meg langt tryggere når jeg kjører på brede lavprofil dekk, enn når jeg kjører på standard dekk, også i en vanlig bil, vare bil osv. Dekkets egenskaper består selv om det står VW Polo eller Nissan Skyline bakpå koffertlokket.

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Det er rart at folk ikke daua som fluer før lavprofildekk ble vanlig...

 

Jeg sier ikke at om du ikke har lavprofil dekk så er alt håp ute, jeg sier bare att når du først kommer ut for en utforutsett hendelse, så KAN ekstra gode dekk være forskjellen på død og liv. Jeg har selv jobbet på dekk butikk engang i tiden, og har selv sett hvor mye rart folk kjører med på bilene sine. Folk tenker, det går jo bra med 5-6 år gammle piggfrie dekk, de har jo mye mønster igjen..... Vel, det kan så være, men ett så gammelt piggfritt dekk har ingenting ute på veien å gjøre, grepet de har etter så mangen år er ofte dårligere enn nye sommerdekk! Jeg svir av 30`000-40`000kr i året på dekk, og hvet av erfaring at det er stor forskjell på dekk, og dimmensjon. At 195/65-15 er trafikk farlig er ikke det jeg vil fram til, jeg vil bare påpeke at for eks. 215/40-17 (av for eks. samme fabrikat/tilsvarende kvalitet) vil klare en unnamanøver langt bedre, og ha kortere bremse lengde.

Derfor vil jeg si, lavprofildekk er investering i sikkerhet. (alt med måte selfølgelig)

 

Wibla:

Jada, jeg hvet at det er ekstrem forskjell fra 13" med 80 profil til 17" med 40 profil, men jeg mener forsatt at i en nødsituasjon, så vil 40 profil på 17" i de aller fleste tilfellene være bedre enn for eks. 65 profil på 15".

 

Jeg skal lage en showcase her på forumet iløpet av kort tid.

 

Legger ved bilde av den ene bilen, med skikkelige dekk på.....Nissan Skyline R33 GT-S Type M med : 245/35-19 og 265-35-19 Good Year Eagle F1.

pan%202.jpg

Lenke til kommentar

Et faktum som lavprofilforkjemperne stadig utelater er at vanlige bilers hjuloppheng ikke er tilpasset den ekstra hjultyngden "gummilissehjul" gir (aluminium er dobbelt så tungt som gummi). I kritiske situasjoner på ujevn vei (f.eks telehiv i svinger) så vil tunge lavprofilhjul ha vesentlig langsommere bevegelser over ujevnhetene, noe som kan føre til hopping. Da hjelper ikke et ekstremt sidegrep de få tiendedelene dekket tar nedi veibanen, et lettere hjul ville ha fulgt alle ujevnheter og aldri mistet det sidegrepet det hadde.

 

Gummilissehjul er ypperlige på slett underlag, f.eks på baner og godt vedlikeholdte riksveger, der hurtige hjulbevegelser er unødvendig. Normale hjul med mere gummi er bedre egnet på norske standardveger med hull og ujevnheter.

Lenke til kommentar
Mine 18" Momo Felger med 225/35 dekk er en god del lettere enn de orginale 16" Alu felgene som fulgte med bilen, står 205/50 dekk på de.

 

De fleste felger av skikkelig merke er mye lettere enn stål felger og orginale alu felger.

Bra. Men jeg tviler på at alle som kjøper storfelger veger felgene utfra lav vekt. Hvis du hadde valgt 16"-utgaver av de samme Momo-felgene så hadde hjulene blitt enda lettere.

 

Klassiske italienske Cromodora stålfelger var ofte lettere enn tilsvarende store alufelger. For stålfelger kan ha vesentlig tynnere gods enn alufelger. Proffe racingfelger (selges ikke på ettermarkedet) består av store deler magnesium og er ultralette. Men levetiden er kort på slike felger, derfor blir de ikke tilbudt vanlige bilister, som neppe skifter felger like ofte som de bytter dekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...