Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lavprofildekk er noe herk


Mythos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv 225/45 17 på sommerdekk og 195/65 15 på vinterdekk..

 

Er en hel del bedre å kjøre sommerdekkene. Sitter mye bedre, mer presis og vinglete.

 

Har hatt sommerdekk på 15 tommer'n før- heller ikke noe behagelig å kjøre.

 

Lavprofil hele veien :w00t:

 

eneste ulempen er vel humper etc i veien.

Lenke til kommentar

Den største grunnen til at akkurat min bil ikke trenger sånne hjul er at det er en liten tresylindret TDI med 80 hester. Ikke akkurat førstevalget til de som vil kjøre fort...

 

Skoda har kanskje prioritert utseende framfor egenskaper som passer bilen, men det burde jeg jo ha tenkt på før... Jeg skal ikke gjøre den samme feilen neste gang.

Lenke til kommentar
Den største grunnen til at akkurat min bil ikke trenger sånne hjul er at det er en liten tresylindret TDI med 80 hester. Ikke akkurat førstevalget til de som vil kjøre fort...

 

Skoda har kanskje prioritert utseende framfor egenskaper som passer bilen, men det burde jeg jo ha tenkt på før... Jeg skal ikke gjøre den samme feilen neste gang.

Det finnes nok av småbiler med små motorer som ruller rundt med hjul og stereo langt over bilens verdi.

Men for meg så blir det litt feil og er enig med deg angående feite hjul på en bil som ikke kan yte såpass at man virkelig får brukt hjulene til det dem er laget for.

Lenke til kommentar
Slenger ut et lite spørsmål til undring (jeg vet ærlig talt ikke svaret): Hvis veldig lav profil gir ekstremt mye bedre respons, grep, osv osv, hvor kjører de ikke med det i formel 1 og Nascar f.eks? Eller andre typer ekstrem motorsport?

 

Det har vel med regler å gjøre. DTM og lignende motorsport bruker jo dekk med relativt lav profil

Lenke til kommentar
Slenger ut et lite spørsmål til undring (jeg vet ærlig talt ikke svaret): Hvis veldig lav profil gir ekstremt mye bedre respons, grep, osv osv, hvor kjører de ikke med det i formel 1 og Nascar f.eks? Eller andre typer ekstrem motorsport?

I F1 er det strengt reglement, og teamene kan ikke velge dekk/felg dimensjon. Det samme er sikkert også tilfelle i andre klasser som Nascar som er litt mindre hi-tech. Reglene er ikke alltid laget for at bilene skal kunne gå fortest mulig.

Lenke til kommentar
Dumt argument at man ikke bør ha fete feler og stor stereo i en "kjip" bil. Det blir som å si at hvis man er skallet trenger man ikke å pusse tennene. Man gjør jo det beste med det utgangspunktet man har. :p

Ting bør jo etter min mening stå litt i stil da...

 

Hjelper ikke å klippe seg og ta sol og dusje hver dag, så lenge man ikke tørker seg i ræva etter ett dobesøk liksom.

 

Ting bør jo liksom stå litt i stil.

 

Har man en liten bil med liten motor, så holder man bilen ren og pen og bruker bilen til det den er tenkt for. Nemmelig småturer til butikken eller andre familiære oppgaver som ikke krever så mye av bilen.

 

Man kan sef. trimme en motor også sette på større hjul på en liten bil, men resultatet vil aldri bli 100%.

Lenke til kommentar
Slenger ut et lite spørsmål til undring (jeg vet ærlig talt ikke svaret): Hvis veldig lav profil gir ekstremt mye bedre respons, grep, osv osv, hvor kjører de ikke med det i formel 1 og Nascar f.eks? Eller andre typer ekstrem motorsport?

 

I F1 bruker de dekkene til støtdemping, da det ikke er støtdempere og fjærer på bilene.

Det er også kjent at gummi er lettere enn felg, så da får de mindre uavfjæra vekt.

Lenke til kommentar
Men sammtidig får man økt styrerespons og bedre veigrep.

Dette med bedre veigrep forutsetter at veien man kjører på¨er mest mulig jevn. På ujevn veg vil store felger faktisk føre til dårligere veigrep. Aluminium er nemlig dobbelt så tungt som gummi, så dess større felg dess tyngre hjul. Og tunge hjul har større treghet mot bevegelsesendringer, så på ujevnheter/vaskebrett vil lavprofilhjulene bare rekke å tøtsje toppene, noe som betyr tap av veigrep.

 

Det er nok enkelte kjørekåte ungdommer med lavprofilhjul som ikke har vært klar over denne fysikkens grunnregel og kommet i altfor stor fart gjennom en kurve der veidekket ikke var hundre prosent jevnt. Lavprofilhjul sitter godt helt til de slipper uten forvarsel (dekk med høyere profil begynner å skrense når de nærmer seg grepsgrensen). Slikt fører nesten alltid til ufrivillige besøk i terrenget utenfor veibanen.

 

Det kan sikkert innvendes at selv i WRC på grus så har hjulene ganske lav profil, men husk da at racingfelger alltid er laget veldig tynne og alltid i eksotiske superlette materialer som magnesium og karbonfiberarmert epoksy. Levetiden på slike superduperfelger er kort, mye kortere enn noen gatebilister hadde vært villige til å godta, så selv de såkalte racingfelgene som tilbys på ettermarkedet er betydelig tyngre enn de lette felgene som bruker i f.eks WRC.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Jeg skal snart kjøpe meg bil, og om det hadde blitt en liten crx, så hadde det ikke hindret meg i å sette på 16-17" med lavprofil.

 

Store felger og lavprofil ser jo helt herlig ut. Mye bedre en den a6 vi har i garasjen nå.

Dekkdimensjon 205/55-16. Ser jo helt latterlig ut på en så stor bil. Men så er fattern over middels opptatt av komfort.

 

Jeg driter i at veigrepet blir litt bedre, det er utseende som gjør det for meg.

 

Edit: Her har dere eksempler på noen gamle, stygge biler.

 

post-115792-1193645163_thumb.jpg post-115792-1193645171_thumb.jpg

 

Jeg vet hva jeg syns er finest.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Men sammtidig får man økt styrerespons og bedre veigrep.

Dette med bedre veigrep forutsetter at veien man kjører på¨er mest mulig jevn. På ujevn veg vil store felger faktisk føre til dårligere veigrep. Aluminium er nemlig dobbelt så tungt som gummi, så dess større felg dess tyngre hjul. Og tunge hjul har større treghet mot bevegelsesendringer, så på ujevnheter/vaskebrett vil lavprofilhjulene bare rekke å tøtsje toppene, noe som betyr tap av veigrep.

 

Det er nok enkelte kjørekåte ungdommer med lavprofilhjul som ikke har vært klar over denne fysikkens grunnregel og kommet i altfor stor fart gjennom en kurve der veidekket ikke var hundre prosent jevnt. Lavprofilhjul sitter godt helt til de slipper uten forvarsel (dekk med høyere profil begynner å skrense når de nærmer seg grepsgrensen). Slikt fører nesten alltid til ufrivillige besøk i terrenget utenfor veibanen.

 

Det kan sikkert innvendes at selv i WRC på grus så har hjulene ganske lav profil, men husk da at racingfelger alltid er laget veldig tynne og alltid i eksotiske superlette materialer som magnesium og karbonfiberarmert epoksy. Levetiden på slike superduperfelger er kort, mye kortere enn noen gatebilister hadde vært villige til å godta, så selv de såkalte racingfelgene som tilbys på ettermarkedet er betydelig tyngre enn de lette felgene som bruker i f.eks WRC.

Ja... selfølgelig krever det en jevn vei for å få utnyttet lavprofil-dekkene...

 

Det sier seg jo egentlig selv...

Lenke til kommentar
*snip*

I F1 bruker de dekkene til støtdemping, da det ikke er støtdempere og fjærer på bilene.

*snip*.

F1 biler har nok fjærer og støtdempere men de er ikke synlige da de er montert i senter av bilen og er koblet til hjulopphenget via stag. Dekkene vil selvfølgelig ta opp noe bevegelse.

 

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...