Gå til innhold

Starte Kafé - Sannsynlighet for lån?


Anbefalte innlegg

Hei!

Kan begynne med å forklare litt bakgrunn.

 

Er 21 år, fullført videregående skole, bedriftsøkonomi og gikk videre på ingeniør på høgskolen. Falt av dette da jeg oppdaget at jeg hadde valgt helt feil (ergo, jeg har litt studiegjeld).

 

Tok så over som butikksjef for en Telekiosk (Mai 2007) og har levert knakende gode resultat her. Har hatt en Dekningsgrad på 37,1% (har fått med meg at en god bedrift bør ligge på ca. 32%). Har hatt et Resultat på 12,5% (altså hvor mye prosent av omsetningen i butikken som er rent overskudd). Har også dokumentert dette fra min nåværende jobb som jeg tenkte å ta med meg videre.

 

Nå jobber jeg som butikksjef og studerer ved BI på deltid (Detaljhandelsledelse 1) som handler om det å starte en bedrift, hvordan å finne location, hvordan man skal tenke foran konkurranse og hvorfor skal kunden akkurat handle hos meg (hva er spesielt med akkurat min butikk?). Har prøvd mye av dette i praksis i min nåværende stilling med litt prøving og feiling.

 

Har også gått noen kurs (som jeg har fått via Telekiosken kjeden) hos Käser Salgstrening, som inneholder både salgstrening (hvordan å skaffe mer mersalg) og ledertrening (hvordan å prate med ansatte, hvordan å få informasjon nedover og oppover i næringskjeden).

 

Skal jobbe frem til sommeren 2008 og da vet jeg ikke om jeg vil prøve å studere mer eller bare starte min egen bedrift/butikk.

 

Drømmen min er å starte min egen kafé, dette er noe jeg virkelig kunne tenkt meg å stå opp til hver eneste dag og drifte mesteparten selv.

 

Spørsmålet mitt er da. Jeg er 21 år gammel (22 år når sommeren kommer) og jeg vil gjerne starte en kafé i Trondheim. Er jeg rett og slett for ung for å starte min egen butikk? Jeg har jo litt kjøtt på bena nå i både erfaring og litt utdannelse eller må det mer til? Skal jo selvfølgelig legge dette bedre frem og også komme opp med en fleksibel forretningside som er interessant og som kan evolvere med tiden, slik at kafén ikke blir kjedelig i lengden.

 

Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg kan få til dette med en bank?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar og en veldig nyttig link.

 

Selv er jeg litt skeptisk til lån iogmed jeg har liten egenkapital (skal prøve å få spart mest mulig nå mens jeg jobber her) og jeg sitter på en studiegjeld som egentlig var til liten nytte. Men blir vel bare å hoppe i det, prate med bankene og se hvilken løsning som blir. Muligens jeg tar et eller to årstudium i økonomi først for å få litt mer tall på plass (føler selv jeg ikke er helt på 100% her, men igjen, dette kommer jo med erfaringa og tida)

Lenke til kommentar
Det viktigste er at du kan ha noe til pant. Enten du eier et hus selv, eller så er det mulig at foreldre legger huset som garanti på at du kan betale for deg :)

 

Jeg hadde _aldri_ akseptert pant i bolig (eller andre viktige eiendeler) fra familie eller venner. Tenk om ting skjer og prosjektet går på rævva (ikke helt uvanlig at selskaper går konkurs...).

 

Ille nok å sitte igjen med gjeld og en havarert forretningsdrøm, men tenk å ha forårsaket at foreldrene dine mistet huset sitt...

Lenke til kommentar
Det viktigste er at du kan ha noe til pant. Enten du eier et hus selv, eller så er det mulig at foreldre legger huset som garanti på at du kan betale for deg :)

 

Jeg hadde _aldri_ akseptert pant i bolig (eller andre viktige eiendeler) fra familie eller venner. Tenk om ting skjer og prosjektet går på rævva (ikke helt uvanlig at selskaper går konkurs...).

 

Ille nok å sitte igjen med gjeld og en havarert forretningsdrøm, men tenk å ha forårsaket at foreldrene dine mistet huset sitt...

 

Tenkte dette selv. Da jobber jeg heller først og skaffer min egen leilighet og setter pant i den. Hadde aldri hatt nervene til å spørre foreldrene mine om pant i huset :p Et sted går jaggu grensen :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...