Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Avgjort/løst]Blåskjerm når jeg prøver å slette en fil, defrag- eller diskfragmentere


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt problem med blåskjerm ganske lenge nå. Den kommer tilogmed når ingen programmer kjører. Legger faktisk merke til at den kommer ofte når jeg ikke beveger på noe (for eksempel går ifra PC-en litt).

 

Jeg har planer om å formatere nå, men når jeg gikk gjennom filene så fant jeg ut at det var en spesiell fil jeg tror det kommer av. Hver gang jeg prøver å slette eller flytte filen, så kommer det blåskjerm. (filen er en vanlig spill fil fra titan quest).

Jeg har også prøvd å defrag- eller diskfragmentere partisjonen, men da kommer det også blåskjerm.

(Det er ikke noe problem å defrag- eller diskfragmentere andre partisjoner)

 

Kan det være en skade på hardisken?

 

Er det noen som vet? :(

Endret av Aeris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde chkdisk i dag på den partisjonen og da fikk jeg blåskjerm også:

 

sto at det var pga: win32k.sys

 

win32ksys Page_fault_in_nonpaged_area

 

0x00000050 (0xE8569CC, 0x00000001, 0xbf8f9003, 0x00000002)

win32k.sys - address Bf8f9003 base at bf00000, datestamp 45f013f6

 

hjelper den informasjonen? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har hatt problem med blåskjerm ganske lenge nå. Den kommer tilogmed når ingen programmer kjører. Legger faktisk merke til at den kommer ofte når jeg ikke beveger på noe (for eksempel går ifra PC-en litt).

 

Jeg har planer om å formatere nå, men når jeg gikk gjennom filene så fant jeg ut at det var en spesiell fil jeg tror det kommer av. Hver gang jeg prøver å slette eller flytte filen, så kommer det blåskjerm. (filen er en vanlig spill fil fra titan quest).

Jeg har også prøvd å defrag- eller diskfragmentere partisjonen, men da kommer det også blåskjerm.

(Det er ikke noe problem å defrag- eller diskfragmentere andre partisjoner)

 

Kan det være en skade på hardisken?

 

Er det noen som vet? :(

Har du lagt inn de nyeste driverne for skjermkortet?

Hvilket hovedkort og skjermkort har du?

Lenke til kommentar

Akuratt drivere er jeg ikke så flink på, har nok bare brukt de på CD-en som fulger med.

 

Hoved kort: Hmm fant ikke boksen min, men hvis jeg husker riktig så var det en MSI K8N Neo4 ettelleranna. var i alle fall blå boks lik denne:

 

38825_1_1_1_1_D_1.jpg

 

 

Skjermkort: NVIDIA GeForce 7800 GT

 

her er no mer info som kanskje kan hjelpe, fikk det fra dxdiag.

 

BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

Processor: AMD Athlon 64 Processor 4000+, MMX, 3DNow, ~2.4GHz

Memory: 2048MB RAM

Endret av Aeris
Lenke til kommentar
Akuratt drivere er jeg ikke så flink på, har nok bare brukt de på CD-en som fulger med.

 

Hoved kort: Ett sec skal finne boksen *Editer her straks*

 

Skjermkort: NVIDIA GeForce 7800 GT

 

her er no mer info som kanskje kan hjelpe, fikk det fra dxdiag.

 

BIOS: Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

Processor: AMD Athlon 64 Processor 4000+, MMX, 3DNow, ~2.4GHz

Memory: 2048MB RAM

 

Prøv å last ned moveonboot. Genialt program og gratis. Har dog ikke vert borti ditt problem men det er vert et forsøk

Lenke til kommentar

XP Chkdsk:

 

Finn frem Windows XP plata, sett den inn i CD/DVD stasjonen, slå av maskinen.

 

Start maskinen, når du ser skriften "press a key to boot from CD" så trykker du en valgfri tast, maskinen vil nå starte installasjonen av Windows XP, hvor reperasjons delen ligger.

 

Ved første installasjons bildet får du 3 valg, "enter" for og installere, "F3" for og avslutte og det du skal velge: R/E = repair -> pass = enter -> velg operativsystem (trykk feks 1 så Enter), i neste vindu skriver du "CHKDSK /R".

 

Når denne opperasjonen er ferdig, ta ut CD platen, skriv "exit".

Maskinen starter nå på nytt og skal forhåpentligvis fungere som normalt.

Lenke til kommentar

Stop 0x00000050 or PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA - This message occurs when you install a faulty or incompatible device driver or a driver for a system service. Uninstall the newly installed device or service, obtain the correct driver for your version of Windows.

 

Driver kan helt klart være en grunn.

 

Kjør disse og.

Memtest86+ 1.70

Hd Tune

 

Sett sideveksel fil til 0MB(restart)

Defragmere(restart)

Sett system størrelse(restart)

 

Erstatt win32k.sys

 

Kontrollpanel-system-avansert-oppstart og gjenoppretting

Systemfeil

Ta bort hake start på nytt.

liten minnedump.

%SystemRoot%\Minidump

 

Blir largret c:\windows\minidump

 

Kan si mere om hvor feilen kommer fra.

 

Start-kjør-eventvwr.msc

Se etter rød-gul ikon dobbelklikk for mer info.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for all hjelp! jeg har nå prøvd CHKDSK /R gjennom windows CD-en (Repair) nå istedet for gjennom den vanlige cmd'en der jeg fikk blåskjerm. (hva er egentlig forskjellen mellom chkdsk /f og chkdsk /r?)

 

Det funket kjempebra! Filen er nå fjernet og får ikke lenger blåskjerm av å defragmentere/diskfragmentere.

 

Nå er det bare å se om BSoD'en dukker opp alikevel, men til nå ser det bra ut :)

 

En ting jeg lurer på. Hvis det var/er harddisk skade, kan den komme tilbake når jeg nå lagrer nye ting på HD'en?

 

tusen takk forresten, jeg skal ta en titt på de linkene dere satt opp og tipsene! :!:

Endret av Aeris
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dårlig nyhet! Problemet kom tilbake, får samme blåskjerm nå, og chkdsk funker ikke lenger.

Den nekter å fullføre og kommer med en beskjed om at noe den ikke kunne rette opp.

 

Hva kan jeg gjøre nå? :dontgetit:

 

Jeg kommer inn på PC-en noen ganger, men ofte får jeg blåskjerm og jeg må restarte sånn 100 ganger før jeg kommer inn i windows igjen.

-------------------------------------------------------------------------------------------

MACHINE_CHECK_EXCEPTION

 

Stop 0x0000009C (0x00000004, 0x8054D5F0, 0xB2000000, 0x00070F0F)

Lenke til kommentar

http://www.pc-hjelpen.com/visnyhet.asp?Nyhet_ID=72

 

Uppdate bios til nyeste.

 

Memtest86+ 1.70

Dette må du gjøre.

 

harddisk.

Hd Tune

 

Har mye hdd vektøy

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Så i bios disable alt du ikke trenger.

Sett korrekt spenning til minne og cpu.

Timings sett korrekt husk 2T.

 

Temp og spenninger må sjekkes.

http://www.lavalys.com/products/download.p...=UE&lang=en

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

hmm.. jeg får ikke fullført "error scan" i HD tune. Jeg får blåskjerm før den blir ferdig. prøvd 3 ganger nå. (får det omtrent 4/5 ut i scanninga).

 

Når jeg får skaffa en cd å brenne på, så skal jeg teste ut den Memtest 86'n.

det er vel den samme som er her? http://www.memtest86.com/

 

"ISO images suitable for creating a bootable Memtest86 CD-ROM

 

* Download - Memtest86 v3.3 ISO image (zip) "

 

Hvordan oppdaterer man bios'en? er det enkelt, eller burde jeg få en som har mer peiling til å gjøre det?

 

-jeg fant fram på msi hoved siden men er litt usikker om det er K8N Neo4-F (PCB 1.0) eller K8N Neo4-F (PCB 3.0)

 

http://global.msi.com.tw/index.php?func=se...eywords=ms-7125

 

 

er det noe mulighet å finne ut hva slags PCB det er? (hva nå enn det er)

Endret av Aeris
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ok, prøvde meg litt fram, og endte opp med å prøve å formatere alt, men når jeg skulle innstalere windows/formatere, så ville den ikke fortsette pga skade. Så da virker det som Hardisken min er død. *Sukk* og den som var 200 gig også.

 

Bytta den ut med en gammel HD jeg hadde på 80 gig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...