Gå til innhold

TEST: Wines spillgalleri - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kunne tenkt meg å se hvordan DOSBox fungerer, såvidt jeg vet finnes det ikke en DOSBox-distro for Ubuntu.

 

Andre klassikere som bør være selvfølge er:

- Simon the Sorcerer

- Monkey Island

- System Shock (I & II)

- Sim City 1, 2000 og 3000.

- Gobliiins-serien!

- Prince of Persia-trilogien (Sands of Time, Warrior Within, Two Thrones).

 

For mer nostalgi av de gamle klassikerne, se det The DOS Spirit

 

mvh

9663635[/snapback]

Sats heller på xDOSemu... som vel klarer å kjøre alle DOS-spill og programmer som om de kjørte i orginale DOS.

 

Men DOSbox finnes i Ubuntu sine pakkebrønner:

$ search dosbox

dosbox - A x86 emulator with Tandy/Herc/CGA/EGA/VGA/SVGA graphics, sound and DOS

 

$ search dosemu

console-cyrillic - Better Cyrillic support for Linux console

xfonts-terminus-dos - Fixed-width fonts for DOS encodings

dosemu - The Linux DOS Emulator

dosemu-freedos - FreeDOS package for DOSEMU

xfonts-dosemu - VGA font for the DOS Emulator

Lenke til kommentar

Veldig gledelig å se økende Linux relatert innhold på hw.no, og at det ikke bare var tomt prat i starten. Dere har virkelig fulgt opp med gode gjennomganger av både nye OS slipp og andre artikler. :thumbup:

 

Slike gjennomganger som dette er meget verdsatt, spesielt fordi Vista spøker mye for mange og fler og fler lurer på Linux men holder igjen pga. D3D/DX baserte spill.

 

Det har gått rykter om at Wine vil implementere en DX10 kompabilitet?

 

Testene viser helt klart også at AMD/ATI har mange mil å gå med sine Linux drivere.

Lenke til kommentar

Liker denne artikkelserien :w00t: . Vil kanskje avkrefte eller bekrefte påstandene rundt Linux og spill kompabilitet. Jeg syntes det er ganske bra at Linux klarer å kjøre spill som er utviklet kun for å kjøre på Windows platformen (eller nesten alle).

Tidligere tester har vel vist at spill utviklet med multi/crossplatform i tankene kjører like bra. Skal også bli spennende å se resultatene av Enemy Terriorty: Quake Wars, for både Linux native og Windows native :)

 

Kan vel ikke nevnes for ofte hvorfor (Windows) spill fungere dårligere i Linux enn Windows, og hvem som er skyld i dette, men tanke på hvor ofte man ser at de fleste legger skylden på OS'et og ikke spillutviklerene. Burde nesten stå som fast post i starten av hver artikkel :hmm:

Lenke til kommentar

Bra artikkelserie...men jeg må jo si at de som hevder at du fint kan spille windows spill i linux er litt ute på viddene. Det er vel ingen spill så langt bortsett fra D2 som har fungert 100%? Og da mener jeg 100%. Hvis du ikke kan stille på oppløsning, buggy grafikk her og der, etc etc så er det rett og slett ubrukelig. De som måtte gidde å finne på å spille spill slik, må jo nesten ha en fetish for å pine seg selv :D

Lenke til kommentar
Bra artikkelserie...men jeg må jo si at de som hevder at du fint kan spille windows spill i linux er litt ute på viddene. Det er vel ingen spill så langt bortsett fra D2 som har fungert 100%? Og da mener jeg 100%. Hvis du ikke kan stille på oppløsning, buggy grafikk her og der, etc etc så er det rett og slett ubrukelig. De som måtte gidde å finne på å spille spill slik, må jo nesten ha en fetish for å pine seg selv :D

9666506[/snapback]

 

Øhhh, World in Conflict og Sam & Max? World in Conflict måtte du riktignok knote med og du går glipp av en innstilling, men spillet i seg selv funker jo helmaks!

 

Finnes også en god del andre spill som kan spilles 100%, blant annet Jedi Knight 3, Football Manager, Starcraft, Warcraft serien...

 

Riktignok fungerer ikke de aller fleste Windows spill i Linux, men de spillene som fungerer... ja de fungerer :p

Lenke til kommentar
Bra artikkelserie...men jeg må jo si at de som hevder at du fint kan spille windows spill i linux er litt ute på viddene. Det er vel ingen spill så langt bortsett fra D2 som har fungert 100%? Og da mener jeg 100%. Hvis du ikke kan stille på oppløsning, buggy grafikk her og der, etc etc så er det rett og slett ubrukelig. De som måtte gidde å finne på å spille spill slik, må jo nesten ha en fetish for å pine seg selv :D

9666506[/snapback]

 

Øhhh, World in Conflict og Sam & Max? World in Conflict måtte du riktignok knote med og du går glipp av en innstilling, men spillet i seg selv funker jo helmaks!

 

Finnes også en god del andre spill som kan spilles 100%, blant annet Jedi Knight 3, Football Manager, Starcraft, Warcraft serien...

 

Riktignok fungerer ikke de aller fleste Windows spill i Linux, men de spillene som fungerer... ja de fungerer :p

9666719[/snapback]

Noen innstillinger var det ikke mulig å endre, tydeligvis fordi World in Conflict ikke fant skjermkortet vårt og regnet dermed med at det ikke var et toppkort. Spillet ser likevel godt ut, men vi skal ikke stikke det under en stol at det vil se bedre ut i Windows, da du kan skru på høyere innstillinger. :hmm:

 

Fungerer det ikke 100%, så fungerer det ikke godt nok. I tillegg vil jeg tro at i de aller aller fleste tilfeller vil ytelsen ikke være like god selv om det er spillbart. Når det gjelder andre spill, så har jeg selvfølgelig ikke oversikt over det, men f.eks Anarchy Online som jeg selv spiller mye skal også fungere 100%...det er bare det at innimellom blir visstnok alt vannet helt sort/bugga. Jeg får derfor veldig inntrykk av at alle spill som liksom skal fungere 100% gjerne har en eller annen downside som man "glemmer" å nevne i sitt jag etter å promotere linux. Nå er jeg ikke noe motstander av linux heller egentlig, bruker det ukentlig på jobb, men som spillplattform for windowsspill mener jeg det er svært svært lang vei å gå. Det er selvfølgelig ikke linux sin feil heller, men det er en helt annen diskusjon.

 

Edit. Quote fra artikkelen istedet

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
Det har gått rykter om at Wine vil implementere en DX10 kompabilitet?
Ennå ikke påbegynt, men Direct3D opp til versjon 9 er featurekomplett nå og det er kun feilretting som gjenstår.

 

Men det stemmer at Wine har planer om å implementere DirectX 10. Det er også planer om å portere Wine til Windows XP for å kunne tilby DirectX 10. - Det vil fungere helt anderledes enn å kjøre Wine på Linux, fordi det vil benytte orginale Windows dll-filer for stort sett alt unntatt DirectX 10.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Øhhh, World in Conflict og Sam & Max? World in Conflict måtte du riktignok knote med og du går glipp av en innstilling, men spillet i seg selv funker jo helmaks!

 

Finnes også en god del andre spill som kan spilles 100%, blant annet Jedi Knight 3, Football Manager, Starcraft, Warcraft serien...

 

Riktignok fungerer ikke de aller fleste Windows spill i Linux, men de spillene som fungerer... ja de fungerer :p

 

Noen innstillinger var det ikke mulig å endre, tydeligvis fordi World in Conflict ikke fant skjermkortet vårt og regnet dermed med at det ikke var et toppkort. Spillet ser likevel godt ut, men vi skal ikke stikke det under en stol at det vil se bedre ut i Windows, da du kan skru på høyere innstillinger. :hmm:

 

Fungerer det ikke 100%, så fungerer det ikke godt nok. I tillegg vil jeg tro at i de aller aller fleste tilfeller vil ytelsen ikke være like god selv om det er spillbart. Når det gjelder andre spill, så har jeg selvfølgelig ikke oversikt over det, men f.eks Anarchy Online som jeg selv spiller mye skal også fungere 100%...det er bare det at innimellom blir visstnok alt vannet helt sort/bugga. Jeg får derfor veldig inntrykk av at alle spill som liksom skal fungere 100% gjerne har en eller annen downside som man "glemmer" å nevne i sitt jag etter å promotere linux. Nå er jeg ikke noe motstander av linux heller egentlig, bruker det ukentlig på jobb, men som spillplattform for windowsspill mener jeg det er svært svært lang vei å gå. Det er selvfølgelig ikke linux sin feil heller, men det er en helt annen diskusjon.

 

Edit. Quote fra artikkelen istedet

Jeg har testet noen Windows-spill på Linux. Bl.a. C&C Generals + Zero Hour, Warcraft 3, World of Warcraft og en del annet... Hadde ikke ett eneste problem, både installasjon og å spille var akkurat som i Windows.

 

Poenget er vel ikke at alle windows-spill skal fungere i Linux, men at mange nok gjør det til at man kan ha det litt morro innimellom. For hardcore gamere vil Linux uansett ikke bli en attraktiv nok plattform før det kommer nativeklienter til de fleste spillene.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Finnes også en god del andre spill som kan spilles 100%, blant annet Jedi Knight 3, Football Manager, Starcraft, Warcraft serien...

 

IKKJE SANT, JEG ELSKER LINUX, MEN starcraft funker ikke riktig, når 260 apm og spellet lagger som bare det, går ann å spille single player helt fint osv, men når det kommer til progaming går det ikke.

 

Jeg har vært på landslaget i starcraft, og jeg har prøvd starcraft på 2x 8800 GTS 640 mb og 2900 XT som jeg har selv fungerer ikke helt topp, men fungerer veldig feilfritt når man ikke tenker på ytelsen, men ellers, direct3d baserte spill fungerer topp til å være api link basert.

 

men ajaja, nye ati driveren kommer til å gjøre godt :D

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Fin artikkelserie dette her, men blir forferdet over å lese at man må installere cracks for å få ting til å fungere. I de fleste tilfeller medfører "crack" at man endrer på koden, og dette er faktisk ulovlig enten man liker det eller ikke. Å si at et spill fungerer med crack vil si det samme som at nei det fungerer IKKE i original forpakning. Jeg trodde HW var mer seriøse enn som så.

 

Hvis noen mener det er lov å bruke crack selv om man har kjøpt spillet, så vil jeg gjerne få se en kilde.

 

Min mening er derfor at dersom crack er nødvendig, så fungerer ikke spillet i Wine.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...