Gå til innhold

Bevis for at Gud ikke finnes


Anbefalte innlegg

Gud kan gjøre alt for han er allmektig.

 

Hvis Gud kan gjøre alt, kan han da lage en stein som er så stor og tung at han ikke kan løfte den?

Og jeg kan bevise at universet ikke eksisterer.

 

Universet kan ikke være uendelig stort for plassen det kan oppta må være begrenset.

Universet kan ikke være begrenset med noe for er det det må det finnes noe utenfor.

 

Ergo kan ikke universet eksistere, da eksisterer heller ikke vi og sitter og diskuterer her :w00t:

 

PS. Er ikke kristen men noen av bevisene fra en del antikristne folk er jo bare patetiske. Kristne kan ikke bevise at Gud eksisterer på samme måte at vi ikke kan bevise at han ikke finnes.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men som Me sjøl og jalla også påpeker så er det uvesentlig hva andre tror eller ikke tror, uansett intelligens, når det kommer til å bevise eller motbevise Gud.
Vil bare presisere at jeg ikke påsto noe som helst i retning av bevis eller motbevis, jeg bare påpekte en logisk feil i argumentasjon fra autoritet.Selv om fakta er at fattige land har en svært høy grad av teisme, mens rike land og land i fremgang har en lav og/eller synkende trend er ikke dette et argument mot en eller annen gud, men kan være en pekepinn på hvorfor teisme kan oppstå. Teisme er også sterkere representert hos lavt utdannede enn hos høyt utdanede. Blandt de med mest kunskap er det kun en svært liten andel av teister. Dette er heller ikke et bevis for en eller anen gud, men er et definitivt bevis på en menneskelig trend til å klamre seg til kunstige agenter for håp når ting går en imot, en er omringet av elendighet og ønsker å oppnå noe bedre, som også gjerne er utopisk i den aktuelle situasjonen.Ironisk er det da at de ofte gir sine surt oppsparte slanter som offergave.Daniel D Dennet diskuterer netopp dette i sin bok, "breaking the Spell". Anbefales om en er interessert i filosofien rundt dette.Når det gjelder å motbevise en gud, hvilkensomhelst gud, så er det et spørsmål om sannsynlighet.Slik jeg ser det er sannsynligheten for at noen klarer å bevise en guds eksistens meget lavere enn sannsynligheten for et bevis på at en eller annen gud eksisterer.Når det er sagt er det også, for n'te gang, på sin plass å påpeke at det er de troende, for å kalle dem det, som har all bevisbyrde, igjen et resultat av elementær logikkNår det gjelder sannsynlighetsberegning er dette et fysisk faktum, svært få ting, kanskje ingenting, er absolutt.Det eksisterer kun sannsynligheter for de tilstandene partiklene, eller som nyere teori postulerer, vibrasjonsmønstrene som superstrengene forårsaker som gjør det mulig å oppfatte dem som partikler av en bestemt art, har til enhver tid. Tid er også et tilfeldig begrep her da man ifølge Schrødingers usikkerhetsprinsipp ikke kan måle noe nøyaktig, men en kan kompensere for det og utvikle teoremer som gjør det mulig å foreta svært nøyaktige observasjoner. Det som skjer i CERN om dagen er særedele interessant og vil muligens gi svar på en god del spørsmål.
Og jeg kan bevise at universet ikke eksisterer.Universet kan ikke være uendelig stort for plassen det kan oppta må være begrenset.Universet kan ikke være begrenset med noe for er det det må det finnes noe utenfor.Ergo kan ikke universet eksistere, da eksisterer heller ikke vi og sitter og diskuterer her :w00t: PS. Er ikke kristen men noen av bevisene fra en del antikristne folk er jo bare patetiske. Kristne kan ikke bevise at Gud eksisterer på samme måte at vi ikke kan bevise at han ikke finnes.
Artig at du bruker ordet patetisk i samme setting som du presupposisjonerer et rom som universet skal ekspandere i. Hvordan definerer du det rommet montro?Snakk om logisk kortslutning, hehe ;)
Lenke til kommentar
Og jeg kan bevise at universet ikke eksisterer.

 

Universet kan ikke være uendelig stort for plassen det kan oppta må være begrenset.

Universet kan ikke være begrenset med noe for er det det må det finnes noe utenfor.

 

Ergo kan ikke universet eksistere, da eksisterer heller ikke vi og sitter og diskuterer her :w00t:

Dette er feil, da du finner på premisser som ikke nødvendigvis er sanne. Derimot bygger det du svarer på direkte på påstander om Gud i den kristne tro, altså bruker han bare noe de kristne selv påstår til å påpeke den logiske umuligheten.

 

Er ikke kristen men noen av bevisene fra en del antikristne folk er jo bare patetiske.

Når grunnen til at du synes de er patetiske er at du ikke skjønner dem, hva sier du da?

 

Kristne kan ikke bevise at Gud eksisterer på samme måte at vi ikke kan bevise at han ikke finnes.

Men man kan ta konkrete påstander om denne guden fra de kristne selv og se hvor sannsynlig/mulig det er.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Har et spørsmål til folk...... Hvis vår Jesus er 2000 år gammel, hvorfor har vi da hinduisme, jødedom og egyptiske guder?

 

og hvorfor er egyptisk relgion veldig veldig lik kristendommen?

 

og til slutt, hvis gud hadde valget mellom å svare på spørsmålet om steinen som han ikke kan løfte eller redde en kreftsyk liten jente, hvem hadde han valgt, og begrunn svaret.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål til folk...... Hvis vår Jesus er 2000 år gammel, hvorfor har vi da hinduisme, jødedom og egyptiske guder?

 

og hvorfor er egyptisk relgion veldig veldig lik kristendommen?

 

og til slutt, hvis gud hadde valget mellom å svare på spørsmålet om steinen som han ikke kan løfte eller redde en kreftsyk liten jente, hvem hadde han valgt, og begrunn svaret.

vel, er ikke kreft en del av guds skapelsesverk? Tipper steinen.

Lenke til kommentar

Så en random fyr på et forum skal komme her med bevis mot at Gud finnes? Nesten litt morsomt :p

For å være litt saklig så skal jeg prøve å forklare hvorfor dette spørsmålet er irrelevant og blir feil.

Det finnes visse ting som faktisk er umulig å gjøre. Uansett hvor mye du prøver så kan du ikke få 4+4 til å bli 20. Ting i vårt univers er umulig fordi de er satt til å være sånn. Gud har satt de fysiske lovene i vårt univers og om han skulle vært bundet til dem så ja, da er det umulig å få 4+4 til å bli 20.

Lenke til kommentar

Ok, de som mener Gud skapte alt liv, og følger med på alt som skjer på jorden, er kort forklart en altvitende kraft som vet alt om alt.

 

Hvordan forklarer kristne da reformasjonen, korsfarerne, pesten, Adam og Eva, og faktum at Adam og Eva er vist som hvite mennesker når epler stammer fra Asia, flat planet, sentrum i universet, egyptisk tro som er ganske lik, snakkende slanger, mann som het kristus som kunne gå på vannet helbrede syke gjøre vann om til vin dø og gjennoppstå for alle øyne å se. UTEN at en eneste historiker rundt området fra etter år null har skrevet om ham....

 

bortsett fra tre romerske figurer som sikkert var med på å innføre kristendom som statsrelgion i Rom

 

din samvittighet er din tanke, og din tanke er styrt av seg selv, ikke av gud.

Lenke til kommentar
Så en random fyr på et forum skal komme her med bevis mot at Gud finnes? Nesten litt morsomt :p

Det han kommer med er ikke noe han har funnet på selv.

 

For å være litt saklig så skal jeg prøve å forklare hvorfor dette spørsmålet er irrelevant og blir feil.

Det finnes visse ting som faktisk er umulig å gjøre. Uansett hvor mye du prøver så kan du ikke få 4+4 til å bli 20. Ting i vårt univers er umulig fordi de er satt til å være sånn. Gud har satt de fysiske lovene i vårt univers og om han skulle vært bundet til dem så ja, da er det umulig å få 4+4 til å bli 20.

Så det du sier er altså at Gud ikke er allmektig, og dermed er han ikke Gud, for den kristne guden er allmektig.

 

Takk for at du beviser trådstarters poeng. Den kristne gud er en selvmotsigelse :)

Lenke til kommentar
For å være litt saklig så skal jeg prøve å forklare hvorfor dette spørsmålet er irrelevant og blir feil.

Det finnes visse ting som faktisk er umulig å gjøre. Uansett hvor mye du prøver så kan du ikke få 4+4 til å bli 20. Ting i vårt univers er umulig fordi de er satt til å være sånn. Gud har satt de fysiske lovene i vårt univers og om han skulle vært bundet til dem så ja, da er det umulig å få 4+4 til å bli 20.

Så det du sier er altså at Gud ikke er allmektig, og dermed er han ikke Gud, for den kristne guden er allmektig.

 

Takk for at du beviser trådstarters poeng. Den kristne gud er en selvmotsigelse :)

Du skjønte tydeligvis ikke poenget mitt. Jeg beviste IKKE trådstarters poeng. Dette er en gammel påstand jeg har hørt utrolig mange ganger. Gud har skap denne verdenen. Du skjønner selv at det er helt umulig å få 2+2 til å blir 10 her. Gud har satt de fysiske lovene og hvis han må holde seg til de så er det bare sånn. Jeg skal quote et innlegg fra en fyr som er bedre enn meg til å forklare:

Det finnes ting som er umulige å gjøre. I tillegg til eksempelet du nevnte så kan man f.eks ikke dekke en 2 dimmiensjonal overflate med 2 dimmensjonal sirkler, uten at dem dekker hverandre. Man kan ikke legge sammen tallene 2+2 og få 1000, osv.

 

Slike paradokser er per definisjon umulige i vårt 4 dimmensjonale univers. Alle ting som er umulige i vårt univers er umulige fordi de er definert til å være slik. Hvis man begrenser Gud til vårt 4 dimmensjonale univers (og dermed til en del av det skapte), vil Han på samme måte umulig kunne gjøre slike ting. Gud er ikke bundet til lovene i vårt univers. I tillegg kan han gjøre alt, om han endrer de fysiske lovene som gjelder for oss, noe Han har lovet Han skal gjøre når han skaper en ny Himmel og en ny jord (Johannes åpenbaring)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Gud har skap denne verdenen. Du skjønner selv at det er helt umulig å få 2+2 til å blir 10 her. Gud har satt de fysiske lovene og hvis han må holde seg til de så er det bare sånn.

Vil gjerne se bevisene for at gud skapte verden, og bevis på at han skapte de fysiske lovene. Ettersom det er dere som påstår at gud eksisterer er det opp til dere å finne bevis, for noen naturlig indikasjon på at det finnes en allmektig kraft som har skapt alt finnes ikke.

 

Og hva gjør din gud mer sann enn for eksempel gudene til Mayaene?

 

redigert:

Som min bestemor sa:

"Tro får du gjøre i drømmeland, for i virkeligheten må du vite"

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Vil gjerne se bevisene for at gud skapte verden, og bevis på at han skapte de fysiske lovene. Ettersom det er dere som påstår at gud eksisterer er det opp til dere å finne bevis, for noen naturlig indikasjon på at det finnes en allmektig kraft som har skapt alt finnes ikke.

For meg virker det mye mer sannsynlig enn big bang. Vet ikke hvordan jeg skal bevise det for deg. Det blir som å bevise at vinden finnes. Jeg kan kjenne det på meg, men dere som ikke tror ser vel bare på meg med et rart blikk :p

Og hva gjør din gud mer sann enn for eksempel gudene til Mayaene?

Så vidt jeg vet finnes det kun en som heter Gud, ber de til Gud så svarer vel Gud? Men så er det sånn at ingen kommer til faderen uten ved meg. quote: jesus

Det er fordi ingen mennesker er uten synd, men gjennom jesus ser gud deg som uten synd siden han døde for deg og tok på seg all synd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
For meg virker det mye mer sannsynlig enn big bang. Vet ikke hvordan jeg skal bevise det for deg. Det blir som å bevise at vinden finnes. Jeg kan kjenne det på meg, men dere som ikke tror ser vel bare på meg med et rart blikk :p

Vind er lett å bevise, for det er noe som fysisk går ann å oberservere og derfor bare mangler en forklaring. Vind oppstår forresten når trykkforskjellene i atmosfæren blir gjevnet ut.

Så vidt jeg vet finnes det kun en som heter Gud, ber de til Gud så svarer vel Gud? Men så er det sånn at ingen kommer til faderen uten ved meg. quote: jesus

Det er fordi ingen mennesker er uten synd, men gjennom jesus ser gud deg som uten synd siden han døde for deg og tok på seg all synd.

La meg fikse litt på spørsmålet ditt:

"Så vidt jeg vet finnes det kun en som heter "Det flygende spaghettimonster", ber de til FSM (flying spaghetti monster) så svarer vel FSM?"

 

Hva som gjør din gud mer sann enn FSM eller Tor, eller Allah, eller Shiva, har du enda ikke svart på. Du kommer med et sitat som forteller at Jesus kommer til gud via han og at mennesker er syndige, noe som heller ikke er bevist.

 

Synes også du bør definere "syndig", og hva som er så galt i å være "syndig" siden vi må få det bort. Er det en übersmittsom sykdom?

Lenke til kommentar
Du skjønte tydeligvis ikke poenget mitt. Jeg beviste IKKE trådstarters poeng.

Jo, og jeg påpekte at du besvarte spørsmålet, og dermed beviste at Gud er en logisk umulighet.

 

Dette er en gammel påstand jeg har hørt utrolig mange ganger.

Det gjør den ikke mindre gyldig.

 

Gud har skap denne verdenen. Du skjønner selv at det er helt umulig å få 2+2 til å blir 10 her.

Hm?

 

Gud har satt de fysiske lovene og hvis han må holde seg til de så er det bare sånn.

Da er han ikke allmektig.

 

Det finnes ting som er umulige å gjøre. I tillegg til eksempelet du nevnte så kan man f.eks ikke dekke en 2 dimmiensjonal overflate med 2 dimmensjonal sirkler, uten at dem dekker hverandre. Man kan ikke legge sammen tallene 2+2 og få 1000, osv.

Hvis ikke Gud kan dette, er han ikke allmektig.

 

Gud er ikke bundet til lovene i vårt univers. I tillegg kan han gjøre alt

Så han kan både lage en stein han selv ikke kan løfte og løfte den samtidig? :lol: Eller lage en gåte han selv ikke kan løse, om du vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...