Gå til innhold

Hvordan skifte HDD på PS3 Tutorial.


Aafloey

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke lett å forutsi hvor stor backupfilen blir.

 

Jeg byttet nettopp min 60 GB, og hadde den ikke på langtnær full, backup filen ble 25 GB.

 

Det beste er nok å sjekke hvor mye som er igjen, den letteste metoden tror jeg er å gå i PS Store og laste ned noe, da får man opp hvor mye som er igjen på disken.

 

Mine 25 GB tok 45 minutter begge veier, så er det noe du ikke trenger, så slett det på forhånd.

Lenke til kommentar

Da var det mulighet å ta backup av GT5, så da er jeg igang med å bytte disk.

 

Det burte kanskje vært opplyst i første post, at hvis man må formatere disken man skal bruke til backup i FAT32 formatet, så kan ikke Windows 7 gjøre dette på større disker enn 32 GB. Min disk var 300 GB, så jeg måtte lage en partisjon på 30, så fikk jeg det til. Ellers så kom det kun opp exFAT, og jeg vet ikke om man får brukt det til det samme.

 

Ellers små må man finne ett annet program å formatere med.

Noen som har tips til slike programmer?

Skal ikke sitter her å bastant påstå at det går fint i Win7 da jeg ikke bruker det selv, men mener å ha lest at det ikke skal være noe problem. Du kan jo forsøke dette. Fungerer ikke det første alternativet er det ikke verre enn å laste ned Swissknife (som også står omtalt på samme side).

Det beste er nok å sjekke hvor mye som er igjen, den letteste metoden tror jeg er å gå i PS Store og laste ned noe, da får man opp hvor mye som er igjen på disken.

Nå har ikke jeg PS3en foran meg så jeg får ikke sjekka akkurat hvordan, men på (så godt som) alle enheter som har harddisk eller minnekort så går det selvfølgelig an å sjekke hvor mye plass man har ledig uten å måtte starte en nedlasting som forteller deg det ;)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg PS3en foran meg så jeg får ikke sjekka akkurat hvordan, men på (så godt som) alle enheter som har harddisk eller minnekort så går det selvfølgelig an å sjekke hvor mye plass man har ledig uten å måtte starte en nedlasting som forteller deg det ;)

 

Det er riktig, men prøvde selv å finne ut det med disken i PS3, og fant ikke noe sted. Så det eneste stedet jeg vet om er når man skal laste ned noe.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd og sette inn en SSD disk i en ps3?

 

Husk at det er forskjell på SSD disker. Det er tidvis MEGET stor hastighetsforskjell mellom enkelte. Bare ta en titt på tallene som er lagt ved de forskjellige SSDene på Komplett og Netshop.

 

Enkelte leser kjapt, og skriver tregt.

 

Jeg satte akuratt inn enn som leser med 285 MB i sekundet, og skriver i 275. Den samme som Netshop har på tilbud denne uken.

 

Jeg merker at GT5 går en del kjappere. Før så lastet banene etter at alle bilene hadde gått over skjermen, samt tidvis nesten en gang til. Nå starter banene når bil 10 har så vidt kommet på skjermen.

 

 

Men det som er viktig å vite med SSD er at den kun hjelper på hastigheten på materialet som ligger på den. Når man må lese av en spill disk, så er det drevet som setter hastigheten, og da er den ikke kjappere.

 

Den andre positive tingen med SSD, er at PS3en min ble en del stillere. Har den originale 60 GB utgaven.

 

 

EDIT: Regner med at det er denne som Sedsberg satte inn: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485983

 

Den leser med 250 MB, men skriver kun med 70.

 

Dette er den jeg har montert inn: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-120-GB-SSD-2,5-S-ATA-II-TRIM-GC-Vertex-2,-Max-Read-Write-285-275MB-sec-43015.aspx

 

Intel har fått god kritikk for sine SSD disker, men skrive hastigheten er meget treg for å si det slik. Vet ikke direkte hvor mye PS3 skriver samtidig som den laster, men en PC gjør begge tingene samtidig når den driver på. Når minnet er fullt, så brukes en harddisk som ekstra lagringsplass. PS3 har kun 256 mb med hurtigminne, og må nok bruke disk også vil jeg tro. Ergo vil dette gå en del tregere med Intelen enn med en kjapp SSD.

 

Men skal legge til at GT5 er bygget opp meget dumt. Når man går inn i spillet, og tidvis steder inni spillet, så er den av en eller annen grunn avhengig av nettverk. Har merket dette både før og etter SSD, at når jeg bruker mesteparten av nettlinjen min til noe annet, så går GT5 tregere.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Den andre positive tingen med SSD, er at PS3en min ble en del stillere. Har den originale 60 GB utgaven.

 

Den er ikke spesielt representativ for noen av de spillerne som ble levert senere da... for fy flate den bråka...

 

Faktisk så har jeg egentlig aldri vært plaget med bråk fra den. Min har heldigvis vært en av de stille. De tidlige utgavene, så var det alltid lurt at de stod på høykant, slik at den varmeluften faktisk slapp ut, noe den ikke gjør når den ligger.

Lenke til kommentar

Det blir en stor forskjell i GT5 fordi i spillet så har man mulighet til at spillet lagrer mye på disk, så når man laster baner osv, så leser spillet fra harddisken og ikke blu-ray platen. Dermed går det fortere.

 

Men de gangene spillet må laste inn nye ting, så må den først hente dette fra BD disken

Lenke til kommentar

En PS3 har vel uansett SATA 150 så dvs. at særlig over 100NB/s kommer man ikke uansett hva slags spec SSDen har. Skriving blir begrenset av BD og Internett og dermed har man ingenting å hente på å gå over Intel sin skriveytelse.

Den aller viktigste fordelen med en SSD er accesstiden som er inntil 1/1000 av en HDD, det er her man får det meste av den raskere opplevelsen når et spill laster mange filer etc.

 

Det som også er litt interessant er om man får noe mindre varmeutvikling med en SSD fremfor eks. en 5400rpm 320GB el. Alt er velkomment for at vifta ikke skal gå opp til full pupp som jeg merker selv med min 2-3 år gamle "40GB" modell. Det bråker irriterende mye fra vifta med bilkjøring i GT5.

 

Men skal man kjøpe en SSD til PS3, gå for størrelse og enkelhet (ikke mange kontrollere, intern raid0 kontroller etc som øker varmen). Dvs. billige store disker som alikevel gir deg rundt 50-100MB sekvensiell ytelse og ikke altfor dårlig random ytelse (iops). Tror det vil komme en del billigprodukter i 2011 uten de heftigste specene som kan være midt i blinken for en PS3. Eks. hadde Komplett rett før jul salg på en Western Digital 64GB til kun 495,-, perfekt om man ikke trenger mer plass. Men jeg ser ann hva som kommer i 2011.

 

Igni:

Prøv en USB Y kabel så du kan hente strøm fra 2 USB porter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En PS3 har vel uansett SATA 150 så dvs. at særlig over 100NB/s kommer man ikke uansett hva slags spec SSDen har. Skriving blir begrenset av BD og Internett og dermed har man ingenting å hente på å gå over Intel sin skriveytelse.

Den aller viktigste fordelen med en SSD er accesstiden som er inntil 1/1000 av en HDD, det er her man får det meste av den raskere opplevelsen når et spill laster mange filer etc.

 

Det som også er litt interessant er om man får noe mindre varmeutvikling med en SSD fremfor eks. en 5400rpm 320GB el. Alt er velkomment for at vifta ikke skal gå opp til full pupp som jeg merker selv med min 2-3 år gamle "40GB" modell. Det bråker irriterende mye fra vifta med bilkjøring i GT5.

 

Men skal man kjøpe en SSD til PS3, gå for størrelse og enkelhet (ikke mange kontrollere, intern raid0 kontroller etc som øker varmen). Dvs. billige store disker som alikevel gir deg rundt 50-100MB sekvensiell ytelse og ikke altfor dårlig random ytelse (iops). Tror det vil komme en del billigprodukter i 2011 uten de heftigste specene som kan være midt i blinken for en PS3. Eks. hadde Komplett rett før jul salg på en Western Digital 64GB til kun 495,-, perfekt om man ikke trenger mer plass. Men jeg ser ann hva som kommer i 2011.

 

Igni:

Prøv en USB Y kabel så du kan hente strøm fra 2 USB porter.

 

kjem eg t å få problem me dinna harddisken HER ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...