Gå til innhold

5 timer å formatere med XP cd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har nok valgt fulstendig formatering som innebærer at det skrives nuller på hele disken og ikke bare der informasjonen om hvilke sektorer filene ligger i :) Det hadde gått like fort i linux omm du formaterte med samme alternativ. Restart og velg hurtigformatering. Du taper ikke noe på det :)

Lenke til kommentar

hey Winball, "hst'Fritz [VfN]" her.

 

gjør følgende:

 

Boot opp med XP plata

Ved første installasjons bildet får du 3 valg, "enter" for og installere, "F3" for og avslutte og det du skal velge: R/E = repair -> pass = enter -> velg OS (trykk feks 1 så Enter, i neste vindu skriver du "CHKDSK /R".

Når denne opperasjonen er ferdig, ta ut CD platen, skriv "EXIT", så starter maskinen på nytt.

 

Denne saken fikser både skader i Windows installasjonen og sjekker for fysiske skader på harddisken.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Litt korreksjon til sistnevnte: det skrives ikke til disken ved formatering, det bare leses.

Hele disken leses for å sjekke at alle sektorene er OK, det tar tid.

9647394[/snapback]

Jeg tolket "formaterer" som skriving av nuller til disken men ok :)

9647470[/snapback]

Formatering innebærer ikke at man skriver nuller til disken. Når man formaterer, så legger man inn et nytt filsystem. Dette innebærer også at partisjonstabellen blir redigert.

Den lange sjekken som trådstarter har opplevd, er som hårek sier, en sjekk for dårlige bits på disken.

Lenke til kommentar

Uannsett hvor mye leser på disken og legger til nytt filsystem til disken/partisjonen så skal det IKKE ta over 5 timer. Ikke en gang laptopen min (Som forøvrig står i Profilen min). Bruker 5 timer på formatering av XP :p. Og den er i tillegg ganske så dårlig og utdatert.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Uannsett hvor mye leser på disken og legger til nytt filsystem til disken/partisjonen så skal det IKKE ta over 5 timer. Ikke en gang laptopen min (Som forøvrig står i Profilen min). Bruker 5 timer på formatering av XP :p. Og den er i tillegg ganske så dårlig og utdatert.

9648033[/snapback]

Det er jo faktisk snakk om bit-sjekking av en disk på 1000 GB. Laptopen din har sikkert 80 GB harddisk, altså bare 8% av trådstarters disk. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Endre Bjorsvik: Hvis du LESER i profilen min så ser du at jeg IKKE har 80 GB harddisk, men 20 GB harddisk. Hva med å LESE?

9648163[/snapback]

Det er rimelig uvesentlig. Dessuten kommer det ikke veldig tydelig frem at "PC3" er en laptop.

Poenget mitt er at en bit-sjekk av harddisken er avhengig av størrelsen på harddisken. En stor harddisk vil ta lang tid, mens en liten harddisk vil ta kort tid. Dette er også ganske uavhengig av hvor rask resten av PC-en er.

Derfor tar en sjekk av en 1000 GB harddisk kanskje 50 ganger så lang tid som en 20 GB harddisk. Så hvis 1000 GB tar 5 timer, så tar 20 GB 6 minutter.

 

Edit: Hvis rotasjonshastigheten er den samme, vel og merke. Men det er den mest sannsynlig ikke på en bærbar og en stasjonær.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Litt korreksjon til sistnevnte: det skrives ikke til disken ved formatering, det bare leses.

Hele disken leses for å sjekke at alle sektorene er OK, det tar tid.

9647394[/snapback]

Jeg tolket "formaterer" som skriving av nuller til disken men ok :)

9647470[/snapback]

Beklager min klønete formulering. Det skrives naturligvis noe til disken, jeg mente å si at det ikke skrives til hele disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...