Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Langt ifra. Black metal blir ikke definert som "bråkete rask fuzzmetal med skrikevokal". Folk flest overser at black metal også har en ideologisk grunnmur som må ligge til rette for at musikken med rette kan kalles nettopp black metal, og nasjonalsosialistiske verdier står på mange felt milevis unna dette. Faktisk så er denne grunnmuren nesten viktigere enn eventuelle musikalske "regler" for sjangeren når det gjelder kriteriene for hva som kan kalles black metal og ikke.

9622004[/snapback]

Dette er jeg SÅ enig i! Jeg blir provosert når jeg snakker med folk som er uenig, at det kun er musikalsk. Fordi det er så mye mer. Jeg synes uansett at NSBM burde bli nevnt i introduksjonen. At folk ikke har noe imot Black Metal, mens de ikke kan "støtte" NSBM synes jeg er svakt. Da har man misforstått hva det går ut på.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger deres meninger: Har fått en del forslag til metalcore band, skal jeg lage en sjanger for disse eller la det stå under "annet" fanen som allerede er opprettet?

9622489[/snapback]

 

Annet.. Er ikke den mest populære musikken her. Om det skulle vise seg at det er mange som synker så lavt etterhvert så kan du heller lage egen sjanger da :)

Lenke til kommentar
Annet.. Er ikke den mest populære musikken her. Om det skulle vise seg at det er mange som synker så lavt etterhvert så kan du heller lage egen sjanger da :)

9622548[/snapback]

 

Tenkte i de samme baner. Har vært dårlig med metalcore snakk i backstage også, regner med at den trenden holder seg ganske stabil.

 

 

killswitch Engage

9622567[/snapback]

 

:huh:

Lenke til kommentar
De som kun er ute etter det musikalske syns jeg litt synd i, må jeg innrømme...for de vil aldri kunne få det samme forholdet til sjangeren som jeg har.

9622310[/snapback]

Ja, en kan føle det slik, men det er likevel lite en kan gjøre med det?

Det er når jeg leser innlegg som dette jeg skjønner hvor nødvendig den ortodokse bølgen i black metal er. Heldigvis kommer ungene her aldri til å skjønne det. Elitisme roqkz!

9590203[/snapback]

Lenke til kommentar
Er det noen her som faktisk skjønner Black Metal lyrics? I 95% av tilfellene er det umulig å høre hva de synger om :p

9623692[/snapback]

Å høre og forstå blir ikke det samme. Noen ganger hører man det ikke, eller man forstår det heller ikke. Hvis du leser teksten blir det mye lettere å høre hva som synges, men det er jo noen vokalister som det ikke går ann å høre hva de synger uansett.

Lenke til kommentar
Er det noen her som faktisk skjønner Black Metal lyrics? I 95% av tilfellene er det umulig å høre hva de synger om :p

9623692[/snapback]

 

Da kan du vel lese teksten, din gjøk.

9623725[/snapback]

 

Ikke Gorgoroth sine tekster. De gir de ikke ut. Noen som vil hjelpe meg og tyde Bergtrollets Hevn?

 

edit:

Er det noen her som faktisk skjønner Black Metal lyrics? I 95% av tilfellene er det umulig å høre hva de synger om

 

Er enig i at det blir litt teit, når man ikke hører annet enn: Gurglegurglegurgle, bjeffbjeff, grahhwrahhbroooomrahhbraawharaaaah!1 :ermm:

Endret av Metalheart
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er det noen her som faktisk skjønner Black Metal lyrics? I 95% av tilfellene er det umulig å høre hva de synger om

 

Er enig i at det blir litt teit, når man ikke hører annet enn: Gurglegurglegurgle, bjeffbjeff, grahhwrahhbroooomrahhbraawharaaaah!1 :ermm:

9623752[/snapback]

For min del er tekstene en liten bonus. Selv setter jeg selve musikken høyest, og hvis jeg gidder å lese teksten ved siden av gjør det gjerne opplevelsen bedre, men jeg trenger absolutt ikke forstå hva de synger om.

 

Tittelen på låta er derimot veldig viktig for meg... :hmm:

Lenke til kommentar
(...) At folk ikke har noe imot Black Metal, mens de ikke kan "støtte" NSBM synes jeg er svakt. Da har man misforstått hva det går ut på.

9622283[/snapback]

Man kan akseptere satanisme og forakte kristendomen samtidig som man aksepterer jøder. Begrepet jøde er et komplisert siden det pr dags dato e både et rasebegrep og religionsbegrep.

 

Antisemitismebegrepet er forøvrig ganske feiltolket de siste 60+ årene. Semit var en sønn av Noah. Han er da "stammfaren" for jøder, kristne og muslimer. Så antisemitisme er i prinsippet å være i mot alle monoteistiske religioner og avkom av folk som har vært/er monoteistiske.

 

Men noen som vet om noe antisionistisk metal?

Lenke til kommentar

Hmm.. tja, det finnes nazi metal. Vet ikke om noen av banda konsekvent disser jøder/ sønn av Noah, eller er opphengt i gamle dager.

 

NSBM er vel mer "up to date":

Most NSBM bands push many kinds of Pagan beliefs and traditions, the most common being Ásatrú and Odinism.

 

Nazi Germany never opposed Christianity, while NSBM holds to the black metal tradition of opposing all of Judeo-Christianity and emphasizing anti-Semitism.

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Man kan akseptere satanisme og forakte kristendomen samtidig som man aksepterer jøder. Begrepet jøde er et komplisert siden det pr dags dato e både et rasebegrep og religionsbegrep.

 

Antisemitismebegrepet er forøvrig ganske feiltolket de siste 60+ årene. Semit var en sønn av Noah. Han er da "stammfaren" for jøder, kristne og muslimer. Så antisemitisme er i prinsippet å være i mot alle monoteistiske religioner og avkom av folk som har vært/er monoteistiske.

 

Men noen som vet om noe antisionistisk metal?

9624003[/snapback]

Man kan selvfølgelig ha et slikt syn. Men om man sitter med det synet at jødehat blir for drøyt, samtidig som man hører på musikk som uttrykker et like sterkt hat mot kristne, så må man lese nøyere igjennom hva man faktisk sitter og hører på. Er man derimot konsekvent er det helt greit. Skulle tro de aller fleste Black Metal band samt NSBM er antisemitiske etter din tolkning. Utifra denne artikkelen fra wikipedia så står det at antisemittisme først og fremst handler om jøder, og at araberne selv ønsker å "utvide begrepet til også å gjelde mennesker av arabisk herkomst."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...