Gå til innhold

Metal: A Headbanger's Guide


Anathema

Anbefalte innlegg

Drar på med litt bredbeint thrash metal

 

De er ute med nytt album nå, White Devil Armory. Hørt det?

 

Overkill lager sanger slik som U.D.O. der typisk hver sang har en tittel som ropes i takt. Nå var ikke Ironbound akkurat typisk eksempel på det da.

 

Veldig gode live da, ikke noe å si på fremførelsen der!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visste ikke det, nei. Trodde de bare hvilte på gamle laurbær og spilte en og anna festival i året. Det må sjekkes ut.

De var en av mine favoritter på 90-tallet og hadde allerede da en massiv utgivelsekatalog.

Det er ingen vokalister som høres ut som Bobby Blitz.

 

Iflg metal-archives har de vært aktive gjennom hele 2000-tallet også. Fasinerende :)

Nå skal det sies at jeg sluttet å lese magasiner som Metal Hammer for flere år siden, så jeg vet ikke hva som er nytt der ute lengre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Du viste jo nettopp frem Ironbound, det er noe av det nyeste de har gitt ut!

 

Ja det er fort gjort å bli overrasket når man glemmer å oppdatere seg på band. Plutselig er det flere album ute. I Overkills eksempel har det blitt 17 totalt. Jeg synes de lager jevnt over god thrash men ikke spesielle høydepunkter som vi kjenner fra tidligere.

 

Leser ikke MetalHammer heller, sjekker kun innom metal-archives sporadisk for tilfeldige band. Mye som går hus forbi.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg bare kom over Ironbound og likte den egentlig, visste ikke det var det nyeste engang. Fikk en liten nostalgitripp og hørte gjennom 1985-plata Fell the Fire. Artig, da hørtes de bare ut som en Iron Maiden-knockoff med litt mørkere vokalist og litt mere doble basstrommer.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Var litt kort konsert, syns de godt kunne ha spilt lengre enn en time. Men de var samspilte, de skal de ha.

 

Ja, 70 minutter ble i overkant kort, spesielt når det kun er ett band og prisen er såpass høy. Men de leverte en utolig kul konsert, og Garm så overraskende komfertabel ut på scene. Så litt usikker ut uten mikrofonen i starten, men de gikk seg til og han gjorde sakene sine djevelsk bra. Mannen synger som en gud.

Lenke til kommentar

Overkill har noen virkelig gode skiver i diskografien sin (da tenker jeg først og fremst på Feel the Fire, Taking Over, Under the Influence og The Years of Decay), men faen så dårlige de ble med I Hear Black. Den helvetes post-thrash/groove metal-dritten de startet med på den skiva er noe av det verste, ass. Har ikke hørt de siste skiven så jeg har ingen formening om de, men de hadde enda ikke blitt braigjen på Immortalis.

 

Men de fire første er djevelsk bra, og Taking Over er aller best. Rå skive, og det finnes ikke et eneste kjedelig sekund i løpet av hele skiva.

Lenke til kommentar

Jau, jeg så Wacken 2007 konserten for en stund siden, og den setlista plages av litt for mange "groove metal" spor. Men når klassikerne kommer på løpende bånd etterhvert slår godfoten i gang takten likevel.

Beste liveplata deres er fortsatt Wrecking the Neck. Wrecking Everything er OK men også preget av at et par kjipe skiver nylig var kommet og besudler setlista.

 

Blitz har den beste thrash-stemmen siden David Wayne fra Metal Church-tiden. Leser at den nyeste som Abigor nevner skal være meget bra. Har bare hørt Ironbound, og den er jo fin den.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hører gjennom gamle Overkill-plater nå (jada jeg er slem og fant en discography på tpb). Har ikke hørt mye av disse på 15 år minst.

 

Veldig bra, er ofte som en litt røffere versjon av Iron Maiden. Det irriterer meg at basstromma alltid er så ullen, det er så vidt man hører den. Liker litt mere "klikkete" basstromme så den kommer litt frem i lydbildet. Nå hører man nesten ikke forskjell på enkel og dobbel basstromme annet enn at det buldrer litt mere i bassregisteret.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Uansett hvor mange kjipe album Overkill ga ut etter 90-tallets forbannelse vil de alltid få respekt for deres fenomenale thrash-album. Bare hør Elimination, Deny The Cross, Rotten to the Core og Hello From The Gutter... essensielt! De siste årene vil jeg se de har klart å heve seg over tidligere lavkonjuntur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...