Gå til innhold

Lure to switcher ned i 10 Mbit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Noen som vet hvordan en kan lure 2 sammenkoblede switcher til å gå på 10 Mbit ? Henge på en spesifikk motstand mellom TX/RX-parene? Evt. om noen vet om en forklaring på hvordan to switcher blir enige seg i mellom om de skal kjøre 10 eller 100 Mbit.

 

- Lars E

9611811[/snapback]

hvilke switcher har du?

Vill være mer lønsomt å få de til å takle 100mbit =)

Har du prøvd med andre kabler enn den du har i dag?

Dårlig kabler kan føre til at swtichen setter ned hastigheten til 10mbit...

Lenke til kommentar

Jeg holder på med å få de til å takle lange kabler >200 meter (tilsv. dårlige kabler). 10 Mbit klarer dette fint. Ikke 100 Mbit. Trådløst er ikke et alternativ. Det er ikke strøm langs strekningen, så evt. må jeg opp med PoE.

Dessverre ikke mulig å få tak i 10 Mbit Hubber lenger. Og om en søker på "Hub" på finn.no, kommer det bare opp USB-hubber.

Lenke til kommentar

Tror nok du må ha en managed switch på den ene siden for å klare dette. Begynne å rote med kablene (henge på motstand etc) tviler jeg sterkt på at har noe for seg da du trenger så gode kabler som mulig for et slikt strekk. Ville vel også satt til halv-duplex på så langt strekk.

Endret av _diablito_
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare ikke koble til alle ledningen, sett pluggen på enden som om det var gamle 10mbit kabel og ikke en 100mbit, bruker vel da bare 4 ledninger eller 6, husker ikke helt.

9612463[/snapback]

med fire kabler greier du flott å overføre 100mbit over 100meter

Men viss den er 200meter skal du greie å ha 100mbit fra swtich til switch med bra kabel (cat 6) du vill ikke greie å få til å overføre 100mbit, tror du ville greid enn 30-40 men den ville tro det er 100mbit.

10mbit har svakere signaler og vill ikke nå noe spesielt lengre..

Lenke til kommentar

Autonegotiate kan ikke måle lengde/kvalitet på kabelen, så hvis ikke ene siden er låst til lavere hastighet vil den kjøre på høyeste, og er kabelen dårlig eller for lang vil det bli mye pakketap og det må sendes pakker på nytt hele tiden og latency vil fort bli plagsomt høyt.

 

Enig med han over her om fiberkonvertere, problemet der er vel å terminere fiberkabel? Vet ikke om du må ha noe spesialverktøy?

 

edit:

Et annet problem som kan oppstå ved lange strekk mellom hva jeg antar er 2 hus er forskjell i jording som fort kan drepe switchene f.eks ved tordenvær, opplevd dette selv på bare 30m avstand mellom bygningene. Bør da bruke skjermet kabel som kun er jordet i ene enden, men ikke sikkert det vil være nok. Problemet forsvinner forøvrig ved bruk av fiber.

Endret av _diablito_
Lenke til kommentar
Jeg holder på med å få de til å takle lange kabler >200 meter (tilsv. dårlige kabler). 10 Mbit klarer dette fint. Ikke 100 Mbit. Trådløst er ikke et alternativ. Det er ikke strøm langs strekningen, så evt. må jeg opp med PoE.

Dessverre ikke mulig å få tak i 10 Mbit Hubber lenger. Og om en søker på "Hub" på finn.no, kommer det bare opp USB-hubber.

 

jeg har en 10/100 Mb hub liggende som jeg ikke bruker lenger....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...