Gå til innhold

Omtale av Super Paper Mario (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er du seriøs? Du stoler blindt på EN persons meining? Og dermed dropper spillet?

Synd for deg.

Det er ikkje snakk om berre å kjøpe spelet, men heile konsollen, og då skal det verkeleg levere. No var dette den første omtalen eg såg, og vanlegvis er ikkje gamer.no so langt unna andre spelsider. Eg antok derfor at spelet ikkje haldt mål. No ser eg at andre nettstader har gitt det vesentleg betre karakter, so eg får lese dei omtalane òg, og ta dei med i vurderinga. Men utifrå det eg har lest, er eg skeptisk med tanke på kor bra det er som plattformspel. Eg hadde håpt på ein verdig arvtakar til SMB3.

 

Kay

Lenke til kommentar

Har kommentert denne anmelderen før. Han har ikke peiling på spill.

 

Hvordan han har fått jobben er for meg en stor gåte.

 

God til å skrive. Men kan ingenting om spill. Sorry.

 

Han har helt andre meninger enn alle andre anmeldere og da er noe helt galt.

 

Kommer sikkert med et vakkert formuert svar, "subjektive meninger - bla bla" men fakta er at han rett og slett ikke kan spill. Straks jeg så navnet hans i overskriften visste jeg at karakteren ville bli dårlig.

Lenke til kommentar
Vi hører gjerne på hva dere lesere personlig syns om spillet, og hvorfor noen eventuelt mener det fortjener mer enn 4 av 10 (som forøvrig ikke er en slakt). Lesermeninger, basert på hva andre medier synes, er imidlertid uinteressante i sammenhengen :-)

9598556[/snapback]

 

JO! 4/10 er slakt. Hvem kjøper et spill som jevnt over får 4/10?? Spillet fortjener minst 8/10.

 

Spillet begynner litt tregt med mye prat og enkle lære-baner. Etterhvert forsvinner imidlertid det meste av pratingen og man får en lang rekke med ekstremt varierte baner med en utrolig kreativ kontroll som å se 2d i 3d og rulle mario til en liten papirrull, samt bytte til å styre Bowser, Prinsessen og Luigi (man kan bytte underveis i spillet).

 

Hver verden har en egen mini-historie som er helt unik og annerledes alt mulig annet man har sett. Ingen av verdene ligner andre. Eks: Mimis borg hvor man må jobbe ned en gjeld man pådrar seg, den store nerdens palass, spillverdenens svar på himmel og helvete - stedet hvor spillkarakterer ender når deres spill er over, krigen mellom huleboere og folket utenfor osv osv.

 

Grafikken er morsom og variert i flott 2d. I 3d ser det litt pussig ut, men det er hele poenget! Man ser en 2d-verden i 3d.

 

Musikken er flott med flere kjente mario-riffs, og gir rett stemning.

 

Kontrollen er feilfri og enkel. Styr figurene med styretast. Flytt Mario over i 3d med A. Bruk pixl-ferdigheter (som løfting, kryping, superhopp) med 1 og hopp med 2. Bytt figur eller pixl ved å klikke 1+2.

 

Noen små svakheter har spillet: De første brettene og samtlige bosser er for enkle, og til tider blir samtalene unødvendig lange til tider. Man kunne også fått valgmuligheter i forhold til hvilke ferdigheter man vil oppgradere når man går opp en level. Dette er imidlertid bare småplukk.

 

Hovedspillet er over etter ca 10-15 timer. Etter dette kan man gjøre en lang rekke morsome ting som å løse 2x 100 øvelser, lete etter skatter med skattekart, samt prøve "nye" verden 6. Man kan også prøve å få en komplett kortsamling med karakterene fra spillet, men ser ikke helt det morsomme i akkurat det.

 

Forøvrig utrolig moro med utallige mer eller mindre skjulte referanser til andre spill, som kommer hele tiden.

 

Karakter: 9/10

 

 

Anbefaler gamer.no å kvitte seg med denne anmelderen som rett og slett latterliggjør siden. Bortsett fra ham er siden perfekt!

Endret av P1ay
Lenke til kommentar

Hehe, hver gang Kenth William gir et spill en omstridt karakter finner jeg frem popcornet og setter meg foran forumet. Kjempeunderholdning fra ende til annen.

 

Jeg har selv vært uenig, og enig i karakterene fra denne anmelderen, og synes selv at sålenge poengene er velbegrunnet kan karakteren bli det den blir. Hadde en annen anmelder gitt et spill som jeg tenkte på å kjøpe 4/10 ville jeg tenkt meg om flere ganger før jeg gikk for det. Men nå som det er så kort mellom de lave karakterene fra anmelderen, klarer jeg ikke ta de helt seriøst. Gleder meg fortsatt til å spille super paper mario jeg.

Lenke til kommentar
Greit nok at 4/10 ikke er totalslakt, men karakteren regnes som "Nokså dårlig" på Gamer-skalaen. I forhold til mine forventninger (som faktisk var høyere enn til Mario Galaxy) må dette sies å være en enorm skuffelse.

 

Må nevnes at dette ikke er den gjengse oppfatningen av spillet. Den dårligste karakteren registrert hos Gamerankings er 7/10 fra Edge og rimelig solide 85% i snitt...

9598825[/snapback]

 

Nå blir jo gjerne mario-spill hype opp og lovprist uansett hvor gode eller dålige de er. Det gjelder forsåvidt ikke kun mario, mange andre sites er alt for "flinke" til å gi hypete spill gode karakterer. nå har jeg dog ikke spillt super paper mario (og jeg håper jeg er uenig med anmelder), men det er en generell betraktning jeg har gjort meg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Greit nok at 4/10 ikke er totalslakt, men karakteren regnes som "Nokså dårlig" på Gamer-skalaen. I forhold til mine forventninger (som faktisk var høyere enn til Mario Galaxy) må dette sies å være en enorm skuffelse.

 

Må nevnes at dette ikke er den gjengse oppfatningen av spillet. Den dårligste karakteren registrert hos Gamerankings er 7/10 fra Edge og rimelig solide 85% i snitt...

9598825[/snapback]

 

Nå blir jo gjerne mario-spill hype opp og lovprist uansett hvor gode eller dålige de er. Det gjelder forsåvidt ikke kun mario, mange andre sites er alt for "flinke" til å gi hypete spill gode karakterer. nå har jeg dog ikke spillt super paper mario (og jeg håper jeg er uenig med anmelder), men det er en generell betraktning jeg har gjort meg.

 

AtW

9599496[/snapback]

 

Hviket nintendoprodusert Mario-spill fortjener ikke masse skryt? Regner da ikke med små puslespill på gameboy...

 

Som flere andre sier: Gamer setter sin troverdighet i fare med slike anmeldelser.

 

Men nå gidder jeg ikke å bruke mer tid på dette. Tror alle som har spilt spillet ser at dette er feil. Kanskje er anmelderen en av dem som mobbes på et punkt i Super Paper Mario; "jeg liker å være på internett og rakke ned på spill jeg aldri har spilt"? -Dette siste var selvsagt en spøk;)

Endret av P1ay
Lenke til kommentar

Syns dette var en veldig urettferdig karakter! Jeg har ikke spilt det sånn ekstremt mye enda, men syns at Chapter 1 var bra, og til nå syns jeg dette er et 8/10 spill. Gamer syns jeg har hatt mange tvilsomme anmeldelser etterhvert, dette er i høyeste grad en av dem! Skal vedde på anmeldelderen er grafikk-hore og syns ikke det var nok eye-candy i spillet!

Lenke til kommentar

Håper ikke folk som har lyst på dette spillet blir skremt bort pga denne karakteren.

Dette er faktisk, etter min mening, et av de beste spillene som har kommet på Wii.

 

Det jeg synes er bra med spillet, er den herlige humoren, f.eks midt i en samtale med en goomba, så ringer telefonen hans, så han måtte avbryte for å ta telefonen. Da begynte jeg å le godt. Det andre er nydelig grafikk, meget god lyd og flott spillbarhet. Og å bytte fra 2D til 3D var for meg en ny måte å spille på. Det varer også en stund, noe som jeg synes var bra.

 

Det jeg synes er negativt, er at nesten alle RPG elementer er tatt bort, noe som gjorde de 2 andre PM spillene utrolig bra. Det andre er at jeg ble på en måte ikke "kjent" med alle folkene i spillet. De var for like, og det er ikke mange som skiller seg ut. I f.eks TYD på Gamecube er det mange jeg husker enda, selv om det er lenge siden jeg spillte igjennom det. Og det er heller ikke det samme å ha disse pixlene med, istedefor f.eks Flurrie, Bobbery og Yoshi som var med i TYD.

 

For meg er dette 8/10. Men synes ikke det er like bra som de 2 andre PM spillene, som ligger litt foran. Så at dette får 4/10 er jeg ikke enig med i det hele tatt, men nå har jo alle forskjellige meninger..

Lenke til kommentar

oerhört, dette spillet skulle hatt det dobbelte: 8/10 Eneste grunnen til at jeg ikke ville gitt det høyere karakter er at det er LITT for lite nytt i spillet. Men hvis man likte de tidligere Paper Mario-spillene vil man elske dette også. Derfor er det åpenbart at DU ikke er noen fan av serien, noe som betyr at du SÅ ABSOLUTT IKKE skulle ha anmeldt dette spillet.

 

Man lar ikke en Fifa-fanboy anmelde PES 2008 vel?

Endret av BonoU2
Lenke til kommentar

Greit at folk ikke er enig med karakteren, men å angripe anmelderen på denne måten synes jeg er uakseptabelt. Jeg er ikke enig med hans bedømming av spillet og finner omtalen litt rar, men jeg synes ikke han er en dårlig skribent som fortjener sekken uten gylene fallskjermer. Jeg er bare uenig og vil ikke høre på denne omtalen siden de andre sidene har gitt den god karakter og en mer utfyllende omtale av spillet.

 

Jeg vil og si at dette er tilnærmet slakt når du gir spillet 4/10, som forøvrig er samme karakter som FEAR til PS3 fikk og ettersom jeg har hørt var det fortjent. Jeg vil definere alt under 5 som slakt ettersom det er spill som er dårlig på mange aspekter både teknisk og gameplay messig. Det høres ut som spillet er grafisk fint, har morsome løsninger og spennende sider med seg. Så hvorfor 4, hva er det som er så prekært dårlig at spillet fortjener 4 som er nokså dårlig?

 

Gamer.no gir foresten denne forklaringen på hva nokså dårlig innebærer:

 

"Et spill som får denne karakteren, er et noe svakt spill, med enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil evne å underholde til en viss grad, men kan i lengden lett bli litt kjedelige."

 

Ettersom jeg leser i omtalen er Paper Mario ikke et svakt spill med feil og mangler, det eneste som feiler spillet er at omtaler kjeder seg i lengden.

Lenke til kommentar

skuffende anmeldelse dette.. Spillet er etter min mening det klart beste til wii etter Zelda. Sjarmerende stil og grafikk med glimrende dialoger og gameplay, som til og med fikk dama til å storkose seg med spillet.. Skal også sies at hun hater spill bortsett fra final fantasy, men nå var det plutselig greit at jeg hadde gått til innkjøp av denne en gang, i hennes øyne, ''tåpelige'' Wii'en :] . Så til alle i tvil: Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Ettersom jeg leser i omtalen er Paper Mario ikke et svakt spill med feil og mangler, det eneste som feiler spillet er at omtaler kjeder seg i lengden.

9600117[/snapback]

Han nemner då fleire konkrete ting:

Det er nemlig ikke disse tingene Super Paper Mario dreier seg om. Kompliserte hopp finnes knapt overhodet, fiendene er verken skumle eller farlige – og du har ingen kontroll over hvordan Mario utvikler evnene sine. I den grad Super Paper Mario er et plattformspill, er det et helt banalt plattformspill, og hvis det kan ses på som et rollespill, er det i så fall verdens mest enfoldige rollespill.

 

Litt av grunnlaget for dette er at spillet er så gudsjammerlig lettvint, og gir deg støttehjul på alle bauger og kanter. Skal du dø i Super Paper Mario må du nesten gå inn for det. Som plattformspill er det så ufarlig og banalt at det fort begynner å føles slitent og – hvor ironisk det enn måtte være – tynt.

 

Problemet med dette er at man til enhver tid står i fare for å gå glipp av noe om man ikke utforsker hvert rom møysommelig på alle de tre ulike måtene – og på et eller annet tidspunkt blir dette mer arbeid enn moro. Utforskningen blir rett og slett komplisert, og oppdagelsene man gjør mister mye av appellen.

 

Kay

Lenke til kommentar
Greit at folk ikke er enig med karakteren, men å angripe anmelderen på denne måten synes jeg er uakseptabelt. Jeg er ikke enig med hans bedømming av spillet og finner omtalen litt rar, men jeg synes ikke han er en dårlig skribent som fortjener sekken uten gylene fallskjermer. Jeg er bare uenig og vil ikke høre på denne omtalen siden de andre sidene har gitt den god karakter og en mer utfyllende omtale av spillet.

 

Jeg vil og si at dette er tilnærmet slakt når du gir spillet 4/10, som forøvrig er samme karakter som FEAR til PS3 fikk og ettersom jeg har hørt var det fortjent. Jeg vil definere alt under 5 som slakt ettersom det er spill som er dårlig på mange aspekter både teknisk og gameplay messig. Det høres ut som spillet er grafisk fint, har morsome løsninger og spennende sider med seg. Så hvorfor 4, hva er det som er så prekært dårlig at spillet fortjener 4 som er nokså dårlig?

 

Gamer.no gir foresten denne forklaringen på hva nokså dårlig innebærer:

 

"Et spill som får denne karakteren, er et noe svakt spill, med enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil evne å underholde til en viss grad, men kan i lengden lett bli litt kjedelige."

 

Ettersom jeg leser i omtalen er Paper Mario ikke et svakt spill med feil og mangler, det eneste som feiler spillet er at omtaler kjeder seg i lengden.

9600117[/snapback]

 

Enig. Blir alt for mye personangrep her nå. Man skal tross alt få lov til å ha egne meninger (da tenker jeg på selve omtalen. Karakteren i seg selv er nemlig helt på jordet.)

 

Jeg syns allikevel at gamer.no redaksjonen bør tenke seg godt om før de slakter et såpass populært spill. (Ja, 4/10 er slakt, og ingenting noen kan si kan få meg til å forandre mening ang. dette) Dette er en god måte å miste lesere på.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
oerhört, dette spillet skulle hatt det dobbelte: 8/10 Eneste grunnen til at jeg ikke ville gitt det høyere karakter er at det er LITT for lite nytt i spillet. Men hvis man likte de tidligere Paper Mario-spillene vil man elske dette også. Derfor er det åpenbart at DU ikke er noen fan av serien, noe som betyr at du SÅ ABSOLUTT IKKE skulle ha anmeldt dette spillet.

 

Man lar ikke en Fifa-fanboy anmelde PES 2008 vel?

9599986[/snapback]

Man lar heller ikke en FIFA-fanboy anmelde FIFA 08, akkurat som man ikke lar en Mario-fanboy anmelde Super Paper Mario.

Lenke til kommentar

 

Jeg syns allikevel at gamer.no redaksjonen bør tenke seg godt om før de slakter et såpass populært spill. (Ja, 4/10 er slakt, og ingenting noen kan si kan få meg til å forandre mening ang. dette) Dette er en god måte å miste lesere på.

9600250[/snapback]

 

En bedre måte å miste, ihvertfall meg som leser, er å gi spill bedre anmeldelser enn det fortjener, bae frdi det er et populært spill blant folk, da mister man fort troverdighet. At du ser på 4 som slakt får være ditt eget problem, det kommer sikkert av disse spillsidene som absolutt skal gi alle populære spill god karakter, og dermed knapt nok bruker nedre halvdel av skalaen for annet enn spill som er hårreisende katastrofale. 4 er rett under middels.

 

AtW

Lenke til kommentar

Såpass lavt ja, ikke forstår jeg hvorfor men. Er snart ferdig med spillet, skal runde det i kveld tenker jeg.

 

Eneste negative med SPM er at det er repetivt, men dialogen og plattform-elementene gjør opp for dette. Ingen burde la seg skremme av denne lave karakteren, SPM er et veldig underholdende spill og burde kjøpes inn av alle som liker sjangeren. Eldre gamere burde skaffe seg denne på nostalgien alene.

 

Å gi dette en karakter lavere enn Mario Party 8 sier vel at det ikke finnes noen felles kriterier for spillene.

Lenke til kommentar

For og være helt ærlig så ser jeg ALRI på karakterene spillene får av anmeldere. jeg går etter smaken min, hva jeg liker best og hva som ser bra ut. samme er det med Anmeldere, dem har sin smak og når dem skal kanskje anmelde et spill dem ikke er 100% "hypp" på så blir det dårlig karakter (kanskje fordi dem ikke er intressert i den type spill). og dette syns jeg er veldig kjipt, siden det sitter maange folk som venter lenge på et spesielt spill dem har blitt "forelsket" i. også kommer det plutselig en anmelder og tråkker på spillet. får man lyst til og kjøpe spillet da? kanskje? kanskje ikke?

men som jeg sier, se etter hva du liker selv og ossen type spill du liker. og helst ikke se på karakterene anmeldere gir. kanskje likegreit det

Lenke til kommentar
Eg hadde håpt på ein verdig arvtakar til SMB3.

 

Kay

9599118[/snapback]

 

Øh, Super Paper Mario er jo ingen arvakter til SMB3. Er vel muligens Galaxy.

 

Forøvrig skjønner jeg ikke anmelderen her. Super Paper Mario er et glimrende spill, og gir mye underholdning. Det eneste negative er vel at spillet er litt for lett til tider. Men dette er et ordentlig godt spill, og helt klart verdt de 400 kr spillet kostet. Wii begynner nå å få en del ganske gode spill må jeg si.

Zelda, Strikers, Paper Mario gjør at tiden forsvinner alt for fort for min del..

 

Av det jeg har spilt av Super Paper Mario så er det en 8/10. Kjeder meg ikke i det spillet :) (men kan skjønne at man gjør det om man ønsker et plattformspill).

 

Edit: Forøvrig burde denne anmeldelsen ha kommet for minst 2 uker siden. Kanskje har anmelderen kost seg så mye med spillet at han ikke har fått tid til å skrive anmeldelsen? :cool:

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...