Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[løst]1 dags "uptime" normalt?


Anbefalte innlegg

Heisann! har akkurat handlet meg en ny pc men sliter med at etter 1 eller maks 2 dagers uptime så "synker ytelsen", altså den begynner med "små lagging" via grafikk og arbeid. alt er liksom litt tregere. Etter en restart så er alt tilbake til "normal" ytelse men dette holder bare en dag om gangen..

 

PC-en min består av:

 

Mainboard : Asus M2N32 WS Professional

Chipset : nVidia nForce 590 SLI

Processor : AMD Athlon 64 X2 6200+ @ 3000 MHz

Physical Memory : 2048 MB (2 x 1024 DDR2-SDRAM )

Video Card : Nvidia Corp NVIDIA GeForce 8800 GTX

Hard Disk : WDC (500 GB)

DVD-Rom Drive : Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device

Operating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 2

power supply: Epsilon 700w

 

PC-en er selvfølgelig nyformatert, med fult fungerende antivirus og spyware programmer samt fult oppdatert.

 

temperaturer ligger også på normale verdier utifra hva fabrikk mener på hovedkort / skjermkort / prossessor osv.

 

Noen som har den minste anelse på hva dette kan være? eller hvordan jeg kan prøve å finne ut hva som er galt?

 

Alle svar / ideer vil bli satt umåtelig pris på!

 

Mvh iz3.

Endret av iz3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sier du har anispyware og antivurs så kan det vel kansje være at disse som starter en prosess etter en stund? Prøv i en periode å deaktivere dem eller avinstallere dem for å se om det hjelper, i så fall må du jo enten klare deg uten, tune dem eller få deg noen andre som er bedre og bruker mindre ressurser. Kan anbefale deg nod32, bruker veldig lite ressurer og finner også en god del spyware, den er suveren på antiviurs.

Lenke til kommentar

hmm, ja hvor skal man begynne hen?

 

jeg kjører Avg free antivirus og ad aware spyware fjerner, har prøvd og fjernet dem uten noen innvirkning på "tregheten".

 

da jeg først bestilte PC-en så fikk jeg et hovedkort med deffekt lydutganger osv men som funket delvis :p hadde problemer at den "frøys" etter en dag eller to uptime. For litt siden da jeg kjøpte meg nytt hovedkort som jeg har notert opp, så har jeg i alle fall sluppet at PC-en fryser seg men opplever nå treghet istede, noe som er vell så plagsomt:p

 

Setter pris på alle henvendelser fra dere! :)

Endret av iz3
Lenke til kommentar
Siden du sier du har anispyware og antivurs så kan det vel kansje være at disse som starter en prosess etter en stund? Prøv i en periode å deaktivere dem eller avinstallere dem for å se om det hjelper, i så fall må du jo enten klare deg uten, tune dem eller få deg noen andre som er bedre og bruker mindre ressurser. Kan anbefale deg nod32, bruker veldig lite ressurer og finner også en god del spyware, den er suveren på antiviurs.

9582393[/snapback]

 

 

 

DUMMESTE du kan gjøre.

be en bruker om å få virus.

 

 

det er nok som en annen under sier. Minnelekkasje.

dette er ett vanlig problem.

 

gå inn i task manager og prosesser og sorter etter minne.

da vil du se om noe bruker ekstremt mye minne.

IE og MSN er program som KAN bruke mye minne

Lenke til kommentar

Altså jeg har ingen anelse på hva dette kan være.. går igjennom task manager og finner ingen programmer som bruker noe mer minne en normalt. Har prøvd forskjellige antivirus og spyware. drivere osv er oppdatert.

 

begynner å gå meg litt på nervene her.. Tar fortsatt gjerne imot forslag ideer på hva jeg kan gjøre for å finne ut hva som er galt..

 

Mvh iz3

Endret av iz3
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av ditt problem er noe jeg har vært borti ofte tidligere.

Da har det bare hjulpet med en restart. På vedlagt bilde ser du hva jeg mener. Når de "refferansene" begynner å komme oppi over 50 000 av gangen så har jeg merket at mine maskiner begynner å gå veldig tregt. Da har det hjulpet kun med en restart, eller å starte noen programmer på nytt som har vært oppe å gått i en lang stund, som f.eks MSN.

 

Se på bildet, å sammenlign det med din egen taskmanager akkurat der jeg har ringet rundt. Er det unormalt høyt tall der etter en dags bruk?

Noe svar på hva dette kommer av eller hvordan man kan unngå det har jeg ikke. Men

det er vel kanskje som en sa her, minnelekkasje.

 

 

 

EDIT: Fjernet unødvendig quoting.

Endret av generalbjartish
Lenke til kommentar
Har du husket å innstalere chipset driver?

9590819[/snapback]

 

Alle drivere er innstalert og "up to date".

 

Mitt inntrykk av ditt problem er noe jeg har vært borti ofte tidligere.

Da har det bare hjulpet med en restart. På vedlagt bilde ser du hva jeg mener. Når de "refferansene" begynner å komme oppi over 50 000 av gangen så har jeg merket at mine maskiner begynner å gå veldig tregt. Da har det hjulpet kun med en restart, eller å starte noen programmer på nytt som har vært oppe å gått i en lang stund, som f.eks MSN.

 

Se på bildet, å sammenlign det med din egen taskmanager akkurat der jeg har ringet rundt. Er det unormalt høyt tall der etter en dags bruk?

Noe svar på hva dette kommer av eller hvordan man kan unngå det har jeg ikke. Men

det er vel kanskje som en sa her, minnelekkasje.

 

 

 

EDIT: Fjernet unødvendig quoting.

9590968[/snapback]

 

Okei, kan være inne på noe der ja. Har akkurat tatt enda en restart før jeg kom inn og leste tråden her ,så skal se hvordan det ligger an i morgen og gi en tilbakemelding om jeg for noen høye verdier.

 

Siden hovedkortet mitt ikke er mer en 2 uker gammelt og jeg ikke hadde noen lignende problemer før jeg satte dette inn, vurderer jeg nesten å gå over til en annen fabrikant eller ordne meg et nytt hovedkort igjen. Synes dette er litt vell merkelig..

 

Angående minnelekasje som en mulig feil så burde jeg vell kunne få en antydning på dette via task manager når jeg ser på minne bruket på diverse programmer? og når ingen av programmene bruker mer en normalt så tror jeg ikke det kan være feilen?

 

i alle fall nok engang, tusen takk for alle innlegg! setter umåtelig pris på alle ideer/svar her da jeg ikke har noen bekjente som er blitt noe klokere på dette en meg :p

 

Mvh iz3

Lenke til kommentar

07:58:11 up 116 days, 20:19, 2 users, load average: 0.00, 0.00, 0.00

....

Vil tippe de fleste mennesker har bedre enn dette også :)

 

Windows XP har jeg hatt 30 dagers uptime på uten problemer. (Den restartet seg selv pga. urutinert konfigurasjon). Nå har maskinen min 5 dagers uptime. Virker fortsatt helt fint.

 

edit_ Om noen programmer ukontrollert leaker, så er det bare å restarte dem. MSN vinduet er dårlig, men det løser seg ofte med å bare lukke alle vinduene slik at MSN minimeres, og deretter åpne dem opp igjen.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Sett opp taskmanager som bildet viser.

 

Hvis Handles/User Objects/GDI Objects over tid øker er det tegn på memory eller handle leaks.

 

Taskmanager er dog ikke best da den ikke viser alle "services" (svchost dll's).

Da bør du bruke "process exploerer" satt opp på samme måte med lower pane og private bytes .

post-35394-1190987699_thumb.jpg

post-35394-1190988911_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...