Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[løst]1 dags "uptime" normalt?


Anbefalte innlegg

Det er dårlig skrevet software som har bugs.

 

Altså avhengig av hva du har installert av tilleggs appl/prog i tillegg til OS og PC's konfigurasjon

Slike bugs kan være tilstede i enkelte konfigurasjoner og fraværende i andre (f.eks har man ulike cpu - AMD single core vs dual core , Intel dual vs single , ulike gfx kort med ulike base drivere osv.)

 

 

Kort:

Memory leak er at allokert/brukt minne (enten paged eller nonpaged) som ikke blir frigjort f.eks ved avslutning av prosess/add-in i et program/driver eller ved avslutning av programmet i sin helhet.

Når så add-in/handles eller programmet starter igjen bruker det mere minne , slik sett så vokser handles/minneforbruket til samme program og opptar unødig mye ressurser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja sett opp som syar2003 sier.

 

Start-kjør-eventvwr.msc

Se etter rød-gul dobbelklikk for mere info.

 

Windows defrag kan gjøre en dårlig defrag jobb.

Særlig av sidevesksel fil(pagefile.sys)

Last ned virker i 30 dager.

http://www.diskeeper.com/defrag.asp

 

Liten men bra DTaskManager.

http://www.snapfiles.com/get/dtaskmanager.html

 

Post en logg(kan se mere om systemet ikke bare om du har spyware)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246

 

 

Har du testet alt av hardware.

Her er noen som alltid bør kjøres etter ny hardware.

Selv om du ikke overklokker.

http://www.memtest.org/

ftp://mersenne.org/gimps/p95v254.zip

http://www.hdtune.com/

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Til og begynne med kan man ta en screenshot av f.eks taskmanager rett etter OS oppstart og lastede favoritt programmer slik som i bildet jeg postet.

Vent gjerne i 5-10 minutter slik at alle sceduled prosesser er klare.

Deretter printe det ut dette.

Sammenlikne utskriften med taskmagnager etter en dag eller to etter at alle "tilleggs applikasjoner" som ikke er med i første screenshot er avsluttet.

Lenke til kommentar

Okei, tar og lager noen screens nå av task manager etter en reboot samt screens etter 1 dags uptime( da det som regel begynner å bli tregt, men forekommer også noenganger mye tidligere ).

 

Noe som jeg også synes er ganske underlig er at jeg har en kompis som bestilte seg ny pc samtidig som meg og eneste delen vi bestilte forskjellig var hovedkortet. Og han har ikke opplevd noe lignende selv om han som regel har flere ukers uptime mens han jobber masse på PC-en samt er en effektiv gamer. men jeg finner ingen grunn til at det er hovedkortet mitt som skal fororsake dette?

 

Jeg har også sammenlignet minne bruk på mine programmer osv overens med di samme som han har oppe og her er det mer eller mindre ingen forskjell. allikevell opplver jeg denne "tregheten og hakking/lagging" etter jeg har brukt pc en liten stund.

 

Er det noe jeg kan poste til dere som titter på dette som kanskje kunne gitt dere noe mer hint om hva som kan være galt? setter utrolig mye pris på alle innspillene deres, tusen takk!

Lenke til kommentar

Ok du må gjøre noe av det vi foreslår.

Last ned fra linkene.

Kjør defrag(diskeeper)

 

Så poster du en.

Hijackthis logg.

 

Installere DTaskManager.

 

Kjør hd tune.

 

Se litt på

Start-kjør-eventvwr.msc

Se etter rød-gul dobbelklikk for mere info.

 

Dette er raskt og gjøre,så gir du tilbakemelding.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Ok du må gjøre noe av det vi foreslår.

Last ned fra linkene.

Kjør defrag(diskeeper)

 

Så poster du en.

Hijackthis logg.

 

Installere DTaskManager.

 

Kjør hd tune.

 

Se litt på

Start-kjør-eventvwr.msc

Se etter rød-gul dobbelklikk for mere info.

 

Dette er raskt og gjøre,så gir du tilbakemelding.

9596450[/snapback]

 

Jobber med saken nå, noen av disse programmene syntes jeg var ganske kompliserte. har i alle fall fått lastet ned alle uten memtesten som jeg ikke skjønte noen ting av.

 

skal få kjørt testene her ut natten og se om jeg merker noen forskjell, eller om jeg skulle få noen rare svar så poster jeg dem her. Takk for hjelpen så langt :)

Endret av iz3
Lenke til kommentar

Da har jeg fått lastet ned og installert endel av programmene og kjørt testene / utbedret det som mulig kan.

 

Har fått en venn til å legge ut noen av bildene på hjemmesiden sin så legger ved noen linker her som dere kan se på da jeg ikke klarer å legge ut bilder her selv, uff:P

 

Diskeeper er innstallert og kjørt. (no fragmentation problems noted.)

 

Jeg har laget en tråd hijackthis logg som ligger på Antivirusprogrammer og datasikkerhet forumet her

 

DTaskManager er installert og jeg ser ikke noen "uvanlige" verdier her: Performance

 

Hdtune er installert: Error scan Benchmark

 

jeg har også tittet på eventvwr.msc men her er det så mye rødt og gult at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. noe spesielt jeg skal se etter? har lest igjennom endel av dem og finner ikke noe hvor det står noe om "nedsatt ytelse" el.l.

 

Her er også noen bilder av hvordan task manageren min ser ut etter noen timers uptime da jeg begynenr å merke "hakking" ved spilling og generell treghet:

 

- Performance

 

- Processes - Handles

 

- Processes - Mem usage

 

 

Håper dette kan være til hjelp for noe. Spør gjerne om det er noe annet dere vil ha bilder av eller om det er noen andre programmer som kan være mer behjelpelige.

 

Tusen takk til alle som kommer med innspill!! håper virkelig jeg kan klare og komme til en løsning på dette snart.

 

MVH iz3

Lenke til kommentar

hehe jeg trur jeg har løsninga til deg :D sitti å lest på asus forum om ditt hovedkort i 1 time nå, så det jeg vil at du skal gjøre er å laste ned Asus Updater 7, vis du alerede har dene installert hopper du over denne, http://dlsvr03.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt_70902.zip

 

pakk ut og installere Asus Update 7

 

når du er ferdig kommer denne opp:

 

asusupdate2.gif

 

trykk på check bios information, og neste, da skal det komme opp info, så det som kunne vert fint er om du sier åssen bios versjon du har, trur du har noe lingnene 0605.

 

for jeg trur nemelg at det er bios feil og ikke resten av hardwares som er feil, desuten er det MASSE emner som frezing osv, og dem sier det hjelper med en bios update, selv så hadde jeg kjøpt et spiliter nytt asus kort, da jeg var NØTT til å update til nyeste bios, bare bare blåskjærmer og ustabliteter!

 

anbefaler deg også å avinstalere alle AI programmene til Asus dersom du ikke bruker dem eller er en overklokker.. dem vil bare ødlegge ytelsen for deg!

 

skriver mere når du kommer med bios versjonen din, skal se om jeg kan finne ut om den bios verjonen du har nå, kansje noen spes feil med den eller noe.

Lenke til kommentar
hehe jeg trur jeg har løsninga til deg :D sitti å lest på asus forum om ditt hovedkort i 1 time nå, så det jeg vil at du skal gjøre er å laste ned Asus Updater 7, vis du alerede har dene installert hopper du over denne, http://dlsvr03.asus.com/pub/ASUS/mb/flash/AsusUpdt_70902.zip

 

pakk ut og installere Asus Update 7

 

når du er ferdig kommer denne opp:

 

asusupdate2.gif

 

trykk på check bios information, og neste, da skal det komme opp info, så det som kunne vert fint er om du sier åssen bios versjon du har, trur du har noe lingnene 0605.

 

for jeg trur nemelg at det er bios feil og ikke resten av hardwares som er feil, desuten er det MASSE emner som frezing osv, og dem sier det hjelper med en bios update, selv så hadde jeg kjøpt et spiliter nytt asus kort, da jeg var NØTT til å update til nyeste bios, bare bare blåskjærmer og ustabliteter!

 

anbefaler deg også å avinstalere alle AI programmene til Asus dersom du ikke bruker dem eller er en overklokker.. dem vil bare ødlegge ytelsen for deg!

 

skriver mere når du kommer med bios versjonen din, skal se om jeg kan finne ut om den bios verjonen du har nå, kansje noen spes feil med den eller noe.

9597720[/snapback]

 

Ja det må jeg si! setter virkelig pris på all denne hjelpen:) driver å laster ned nå og vil legge ut bios versjon straks!

Lenke til kommentar
Bra :D dette skal vi nokk få en orden på :D

9597729[/snapback]

 

Okei da er den installert.

 

Model: m2n32-ws

 

Version: ASUS m2n32 ws pro acpi bios revision 1501

 

Chipset: c51xemcp55pxe

 

Bios type: award

 

Bios size: 1024 k

 

skal begynne med bios update nå, håper dette hjalp til? noe mer info du vil jeg skal poste så bare å si ifra:)

Lenke til kommentar
HVA? :omg:  :omg:  :omg: du har den nyeste Biosen du.. og enda så har folk feil med frezing, det var rart.. .   nei da vet jeg sanelig ikke... det var dumt! men det er fortatt ikke sikkert det er software feil, kan være hw feil å. du sier at maskinen står å går i ca 2 dager og da du skal bruke den så er den ustabil?

9597749[/snapback]

 

stemmer nok det ja, kortet er jo tross alt bare 2 uker gammelt. PC-en begynner å bli "ustabil" noen timer etter bruk alt fra 2 - 6 timer så merker jeg det vet at det blir "små hakking" på grafikk når jeg spiller.

browsing i utforsker går litt tregere en vanlig.. ja generelt alt stagnerer litt.. ikke mye men som t.eks hakkinga når jeg spiller osv skal ikke forekomme med hardwaren min da jeg har nok "suppe" til å dra det meste og arbeide med endel ting samtidig.

 

synes alt dett er er meget underlig:/

Endret av iz3
Lenke til kommentar

og du har nyeste driverene til hw din? vis du ikke vet så ta å scann på siden jeg linker til lenger nede.. scanning er gratis og nedlasting koster penger.. men vis du sier hvilke drivere som er gammle så kan vi\jeg hjelpe deg!

 

Driver Agent

 

så trykker du på scann it free eller noe sånnt.. har du firefox så kan det oppstå problemer med installasjonen, har du IE må du godta acivex å så tar det noen sec og den begynner å scanne etter gammle drivere.. 0 virus 0 spyware 120% sikker.. bruker siden selv med firefox :D

Endret av On1Musha
Lenke til kommentar
og du har nyeste driverene til hw din?  vis du ikke vet så ta å scann på denne siden.. scanning er gratis og nedlasting koster penger.. men vs du sier hvilke drivere som er gammle så kan vi\jeg hjelpe deg!

 

Driver Agent

 

så trykker du på scann it free eller noe sånnt.. har du firefox så kan det opstå problemer med instalasjonen har du Ie så tar det noen sec og den begynner å scanne etter gammle drivere.. 0 virus 0 spyware 120% sikker.. bruker siden selv :D

9597764[/snapback]

 

den er grei, skal kjøre et søk nå. men som sagt så er PC-en 2 uker gammel. alt er nytt og alle drivere til HW er "up to date".

 

Men som jeg har beskrevet så når jeg booter PC-en så funker alt 100% ikke no lagg ikke hakking på grafikk ingen treghet alt er 100%. Etter 2 - 6 timers bruk som sagt så slutter det å virke optimalt.. kan dette ha noe med hovedkortet mitt å gjøre?

Lenke til kommentar
hehe men jeg husker den gangen jeg kjøpte nytt skjermkort, nettopp kommet i butikken og driveren var ell gammel, så uansett hvor ny maskin man har så "KAN" det være 1-2 drivere i systemet sm er gammlere enn den nye som kansje har fixa noen bugs eller noe

9597771[/snapback]

 

Da er alle driver oppdatert så får bare se an hvordan PC-en reagerer utover dagen.. *Krysser fingre og tær*

 

Takk for all hjelp hittil! setter veldig stor pris på dette :D

Lenke til kommentar

hijackthis ser grei ut.

Nå kommer nok norbat til og se på den.

 

Det ser bra ut de linkene du postet.

 

Det er en ting du kan prøve fjern prosess wow.exe.

Denn hører til world of warcraft.

For og se om det hjelper.

 

Se litt på.

Start-kjør-eventvwr.msc(enter)

 

Se om det er noe og se her.

Rød og gul ikoner,melder fra om problemer.

 

Når det gjelder bios,gjør det alltid fra dos.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...