Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Damn... Har tenkt å kjøpe et par 500gb disker til software raid på hk. Noen som vet om dette er et kjent problem, eller bare et engangstilfelle?

 

Den primære årsaken til at raid blir korrupt på dette hovedkortet etter min erfaring, er en kombinasjon av "Transaction Boster" "AI Booster" og 1066mhz på Ram. Etter å ha klokket endel og lekt med disse innstillingene, har mye rart skjedd med mitt Raid0 array. Ha tungen rett i munnen når du kjører raid og eksprimenterer med disse innstillingene, for har selv mistet/korruptert deler av raid oppsettet ved å rote med disse.....

Dette er ikke noe problem dersom man ligger unna disse, eller finner stabile settings på ikke kritisk oppsett.

Valgte selv å dritte i å rote med disse innstillingene, da det var så lite å tjene på det, men mye å tape. Kjører nå heller 1:1 på Ram FSB med lav volt på NB med 8GB ram med akkurat samme ytelse i alle spill og 3d bencher, kun everest lese/latency som viser litt forskjell, mens skrive/kopiere går i favør 1:1....

Hadde faktisk ikke rørt disse innstillingene i det hele tatt.. Hadde klokket ned kortet til originalene for maks stabilitet under tg.. Begynte med bsod og masse trøbbel med hd'ene som ble glovarme og hele forestillingen endte nå med cpu init:S

Lenke til kommentar
Hadde faktisk ikke rørt disse innstillingene i det hele tatt.. Hadde klokket ned kortet til originalene for maks stabilitet under tg.. Begynte med bsod og masse trøbbel med hd'ene som ble glovarme og hele forestillingen endte nå med cpu init:S

 

Det holder med en liten tur i windows med "feil" innstillinger, og skaden har allerede skjedd..

Men, det var mere ment som en generell informasjon, og ikke direkte forklaring på dine problemer. Det høres nok ut som om det er noe annet galt med ditt oppsett enn en ustabil overklokk, eller....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hadde faktisk ikke rørt disse innstillingene i det hele tatt.. Hadde klokket ned kortet til originalene for maks stabilitet under tg.. Begynte med bsod og masse trøbbel med hd'ene som ble glovarme og hele forestillingen endte nå med cpu init:S

 

Det holder med en liten tur i windows med "feil" innstillinger, og skaden har allerede skjedd..

Men, det var mere ment som en generell informasjon, og ikke direkte forklaring på dine problemer. Det høres nok ut som om det er noe annet galt med ditt oppsett enn en ustabil overklokk, eller....

Da burde det skjedd tidligere, hadde lagret en safe profil med standard innstillinge og sjekka de før jeg dro på onsdags morgenen.. men vanskelig å si hva som har skjedd men kjipt er det i alle fall

Lenke til kommentar
I 32 bits system kan man maks benytte 4 GB minne (inklusiv minnet på skjermkortet) (2^32).

I 64 bits system kan man maks benytte 128 GB minne (inklusiv minnet på skjermkortet) (2^64).

 

Hvor mye av RAM'en din som blir brukt vil derfor variere etter hvor mye minne skjermkort, fysikkort (og andre "minneholdige" komponenter) har.

 

Dette stemmer ikke helt. Ved 64 bit har man et tak på 16 exabyte. 1 exabyte = 1 milliard gigabyte (og litt til). Så det blir hovedkortet som setter begrensning på hvor mye man kan bruke i 64 bit.

 

Det er dog begrensning i 64 bit arkitekturen (AMD64) som ikke lar deg bruke så mye. Den har et maks på 1 Terabyte (40 bit), men arkitekturen kan utvides til 4 petabyte fysisk minneadressering. Virtuell minneadressering kan i dag bruke 256 terabyte.

 

Wikipedia

Endret av sigjac
Lenke til kommentar
I 32 bits system kan man maks benytte 4 GB minne (inklusiv minnet på skjermkortet) (2^32).

I 64 bits system kan man maks benytte 128 GB minne (inklusiv minnet på skjermkortet) (2^64).

 

Hvor mye av RAM'en din som blir brukt vil derfor variere etter hvor mye minne skjermkort, fysikkort (og andre "minneholdige" komponenter) har.

 

Dette stemmer ikke helt. Ved 64 bit har man et tak på 16 exabyte. 1 exabyte = 1 milliard gigabyte (og litt til). Så det blir hovedkortet som setter begrensning på hvor mye man kan bruke i 64 bit.

 

Det er dog begrensning i 64 bit arkitekturen (AMD64) som ikke lar deg bruke så mye. Den har et maks på 1 Terabyte (40 bit), men arkitekturen kan utvides til 4 petabyte fysisk minneadressering. Virtuell minneadressering kan i dag bruke 256 terabyte.

 

Wikipedia

Dere snakker om nesten to forskjellige ting her. :)

Eksentron snakker om taket i Windows, som er på 128GB, mens du snakker om taket i selve 64-bit "arkitekturen", så begge har rett sånnsett. ;)

 

Windows XP x64 can support much more memory; although the theoretical memory limit a 64-bit computer can address is about 16 exbibytes (16 billion Gibabytes), Windows XP x64 is currently limited to 128 GB of physical memory and 16 TiB of virtual memory. Microsoft claims this limit will be increased as hardware capabilities improve.
Lenke til kommentar
I 32 bits system kan man maks benytte 4 GB minne (inklusiv minnet på skjermkortet) (2^32).

I 64 bits system kan man maks benytte 128 GB minne (inklusiv minnet på skjermkortet) (2^64).

 

Hvor mye av RAM'en din som blir brukt vil derfor variere etter hvor mye minne skjermkort, fysikkort (og andre "minneholdige" komponenter) har.

 

Dette stemmer ikke helt. Ved 64 bit har man et tak på 16 exabyte. 1 exabyte = 1 milliard gigabyte (og litt til). Så det blir hovedkortet som setter begrensning på hvor mye man kan bruke i 64 bit.

 

Det er dog begrensning i 64 bit arkitekturen (AMD64) som ikke lar deg bruke så mye. Den har et maks på 1 Terabyte (40 bit), men arkitekturen kan utvides til 4 petabyte fysisk minneadressering. Virtuell minneadressering kan i dag bruke 256 terabyte.

 

Wikipedia

Dere snakker om nesten to forskjellige ting her. :)

Eksentron snakker om taket i Windows, som er på 128GB, mens du snakker om taket i selve 64-bit "arkitekturen", så begge har rett sånnsett. ;)

 

Windows XP x64 can support much more memory; although the theoretical memory limit a 64-bit computer can address is about 16 exbibytes (16 billion Gibabytes), Windows XP x64 is currently limited to 128 GB of physical memory and 16 TiB of virtual memory. Microsoft claims this limit will be increased as hardware capabilities improve.

 

Enkelte serverutgaver av Windows kan bruke opptil 2 TB. Men alle disse begrensningene har lite betydning for de fleste av oss, det er få (ingen?) desktop-hovedkort som støtter mer enn 8GB. For å bruke mer må workstation eller serverhovedkort brukes.

 

Men tilbake til topic, er det noen som har erfaringer med 1004 beta BIOS'en?

Lenke til kommentar
Enkelte serverutgaver av Windows kan bruke opptil 2 TB. Men alle disse begrensningene har lite betydning for de fleste av oss, det er få (ingen?) desktop-hovedkort som støtter mer enn 8GB. For å bruke mer må workstation eller serverhovedkort brukes.

 

Bare nVidia chipset som støtter 16 gb med ram på desktop. Som f.eks 780i og 790i :)

Lenke til kommentar

legger opp noe tester jeg har gjort etter jeg har flashet til Rampage Formula.

 

Dessverre så har jeg drept 2 stk ballistix nå, så testene er gjort med noe ræva ocz minne. 800 4-4-4-15

 

Dette her en tRD ( nye settingen med RF)på 7 all disabled og Ai clock twister Stonger.

 

http://home.online.no/~gurands/klokking/tRD%20on.jpg

 

Her en tRD på auto og Ai clock twister auto

 

http://home.online.no/~gurands/klokking/tRD%20off.jpg

 

som dere ser går responstiden på L2 cache og minne ned og minnebånd bredden går opp

Endret av Exentler
Lenke til kommentar
Enkelte serverutgaver av Windows kan bruke opptil 2 TB. Men alle disse begrensningene har lite betydning for de fleste av oss, det er få (ingen?) desktop-hovedkort som støtter mer enn 8GB. For å bruke mer må workstation eller serverhovedkort brukes.

 

Bare nVidia chipset som støtter 16 gb med ram på desktop. Som f.eks 780i og 790i :)

 

Det visste jeg ikke. Jeg kikket på noen 790 hos Asus og komplett, de 3-4 jeg kikket på hadde 8GB som maks.

Lenke til kommentar
Ser det er litt forvirring om vannblokk og ikke

 

Maximus Extreme = DDR3 + luftkjølling av NB

 

Maxmimus Formula = DDR2 + luftkjøling av NB

 

Maximus Formula SE = DDR2 + vannblokk på NB

 

SE kortene blir vistnok bare begrenset opplag. og det ryktes at også extreme slippes i SE variant.

 

http://www.futuremark.com/community/halloffame/

 

Må jo bare ta den.. ser ut som maximus formula topper på 3dmark 06 og 05

 

lover VELDIG bra for et kort som enda ikke er lansert :D

 

At SE betyr vannkjøling, betyr det da også at man MÅ ha vannkjøling?

 

EDIT:

Må vel bli noe slikt: Zalman Reserator XT

 

Hva slags CPU kan man bruke på et X38 kort? 1333mhz bus? Altså, E6850 f.eks...?

 

ifølge asus kjører kortet helt fint uten vannkjøling, da det er vanlige heatpipes. Men vannkjølinga er mer for looks + overklokking.

 

Omtrent som Blitz Formula SE, der var det også vannkjølingsblokk. men man trengte ikke bruke denne

 

 

Skal kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor. Er dette et godt valg?

 

INTEL Core 2 Quad Q9450 2.66Ghz 12MB FSB 1333 (BX80569Q9450A)

Socket: Intel Socket 775

og

MSI Mainboard: X48CPlatinum (MSI Mainboard S-775 X48 ATX 2xPCI-E Audio GbLAN 1394 SATA-II Raid DDR2/DDR3 Retail)

 

Eller bør jeg gå for hovedkortet ASUS P5E3 Deluxe X38?

Ifølge en svært god test, i mine øyne av X48 kort på Tom's Hardware gjør Asus P5E3 Deluxe X38 det like bra i test som det 1000 kroner dyrere X48 kortet til Asus P5E3 Premium WiFi-AP @n Edition, og bedre enn de fleste andre X48 kort inkludert MSI X48C.

Test på Tom's hardware: http://www.tomshardware.com/2008/02/25/x48...ison/index.html

 

Eller er det andre hovedkort som kan anbefales til prosessoren Q9450?

Endret av HTPC brukeren
Lenke til kommentar
Ser det er litt forvirring om vannblokk og ikke

 

Maximus Extreme = DDR3 + luftkjølling av NB

 

Maxmimus Formula = DDR2 + luftkjøling av NB

 

Maximus Formula SE = DDR2 + vannblokk på NB

 

SE kortene blir vistnok bare begrenset opplag. og det ryktes at også extreme slippes i SE variant.

 

http://www.futuremark.com/community/halloffame/

 

Må jo bare ta den.. ser ut som maximus formula topper på 3dmark 06 og 05

 

lover VELDIG bra for et kort som enda ikke er lansert :D

 

At SE betyr vannkjøling, betyr det da også at man MÅ ha vannkjøling?

 

EDIT:

Må vel bli noe slikt: Zalman Reserator XT

 

Hva slags CPU kan man bruke på et X38 kort? 1333mhz bus? Altså, E6850 f.eks...?

 

ifølge asus kjører kortet helt fint uten vannkjøling, da det er vanlige heatpipes. Men vannkjølinga er mer for looks + overklokking.

 

Omtrent som Blitz Formula SE, der var det også vannkjølingsblokk. men man trengte ikke bruke denne

 

 

Skal kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor. Er dette et godt valg?

 

INTEL Core 2 Quad Q9450 2.66Ghz 12MB FSB 1333 (BX80569Q9450A)

Socket: Intel Socket 775

og

MSI Mainboard: X48CPlatinum (MSI Mainboard S-775 X48 ATX 2xPCI-E Audio GbLAN 1394 SATA-II Raid DDR2/DDR3 Retail)

 

Eller bør jeg gå for hovedkortet ASUS P5E3 Deluxe X38?

Ifølge en svært god test, i mine øyne av X48 kort på Tom's Hardware gjør Asus P5E3 Deluxe X38 det like bra i test som det 1000 kroner dyrere X48 kortet til Asus P5E3 Premium WiFi-AP @n Edition, og bedre enn de fleste andre X48 kort inkludert MSI X48C.

Test på Tom's hardware: http://www.tomshardware.com/2008/02/25/x48...ison/index.html

 

Eller er det andre hovedkort som kan anbefales til prosessoren Q9450?

 

 

 

 

Dette er en tråd om Asus Maximus Formula/Extreme, så om du vil ha anbefalinger vil jeg heller sjekket andre tråder, eller den delen av forumet som dreier seg om hjelp til kjøp av hardware.

 

Forøvrig vurderer jeg selv å oppgradere fra en E6600 til nevnte firekjerne, men ser dette an til prisene faller litt til. Det er en god cpu.

Endret av tore_v1
Lenke til kommentar
Ser det er litt forvirring om vannblokk og ikke

 

Maximus Extreme = DDR3 + luftkjølling av NB

 

Maxmimus Formula = DDR2 + luftkjøling av NB

 

Maximus Formula SE = DDR2 + vannblokk på NB

 

SE kortene blir vistnok bare begrenset opplag. og det ryktes at også extreme slippes i SE variant.

 

http://www.futuremark.com/community/halloffame/

 

Må jo bare ta den.. ser ut som maximus formula topper på 3dmark 06 og 05

 

lover VELDIG bra for et kort som enda ikke er lansert :D

 

At SE betyr vannkjøling, betyr det da også at man MÅ ha vannkjøling?

 

EDIT:

Må vel bli noe slikt: Zalman Reserator XT

 

Hva slags CPU kan man bruke på et X38 kort? 1333mhz bus? Altså, E6850 f.eks...?

 

ifølge asus kjører kortet helt fint uten vannkjøling, da det er vanlige heatpipes. Men vannkjølinga er mer for looks + overklokking.

 

Omtrent som Blitz Formula SE, der var det også vannkjølingsblokk. men man trengte ikke bruke denne

 

 

Skal kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor. Er dette et godt valg?

 

INTEL Core 2 Quad Q9450 2.66Ghz 12MB FSB 1333 (BX80569Q9450A)

Socket: Intel Socket 775

og

MSI Mainboard: X48CPlatinum (MSI Mainboard S-775 X48 ATX 2xPCI-E Audio GbLAN 1394 SATA-II Raid DDR2/DDR3 Retail)

 

Eller bør jeg gå for hovedkortet ASUS P5E3 Deluxe X38?

Ifølge en svært god test, i mine øyne av X48 kort på Tom's Hardware gjør Asus P5E3 Deluxe X38 det like bra i test som det 1000 kroner dyrere X48 kortet til Asus P5E3 Premium WiFi-AP @n Edition, og bedre enn de fleste andre X48 kort inkludert MSI X48C.

Test på Tom's hardware: http://www.tomshardware.com/2008/02/25/x48...ison/index.html

 

Eller er det andre hovedkort som kan anbefales til prosessoren Q9450?

 

 

 

 

Dette er en tråd om Asus Maximus Formula/Extreme, så om du vil ha anbefalinger vil jeg heller sjekket andre tråder, eller den delen av forumet som dreier seg om hjelp til kjøp av hardware.

 

Forøvrig vurderer jeg selv å oppgradere fra en E6600 til nevnte firekjerne, men ser dette an til prisene faller litt til. Det er en god cpu.

 

Siden dette er tråd om Asus Maximus Formula/Extreme så lurer jeg på om noen her har erfaring med DDR3 minne til Extreme kortet, har selv kjøpt dette. Bør jeg slavisk forholde meg til Qvl'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...