Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått testet bios v1004 et par dager, og her er en liten oversikt over pluss og minus:

 

1. tRFC er fixet, og kan med stor glede medele at mine Mushkin XP2-8500 2x2048 nå spiller på lag, og kjøres i skrivende stund på 1066mhz 5-5-5-15 tRFC=55 på 2.1v

 

2. AI Booster fungerer nå på "Strong", selv på 1066mhz på Ram, 100% stabilt. Gir en god forbedring i Everest Lese/skrive/Kopiere/Latency

 

3. Tidligere stabile Q6600 overklokk settinger er de samme, ingen forandringer, puh..

 

4. Litt uferdig, f.eks. USB floppy fikk helt kryptisk beskrivelse i bios, ikke noe problem dog, ikke så mye annet det kunne være..

 

5. Mistet Raid0 oppsettet på mine 2 RaptorX 150gb, kan være fordi arrayet er fra ICH8-P965, men hadde ikke noe bøll med andre bioser, nedtur uansett.. Nytt Raid0 array og ny XP installasjon, og allt funker fjell..

 

6. Merkelig fenomen ved justering av NB volt, dersom man setter ned volt i små steg for å finne laveste stabile, når man da kommer til en for lav setting, så funker ikke forrige stabile heller. Man må opp til en meget høy volt og lav FSB, for så å kunne NB volt ned og FSB opp igjen etter litt memtesting.. Rart, men ikke vanskelig å leve med når man kjenner til det, og ikke noe problem når man har funnet den rette innstillingen.

 

7. Ingen problemer med DET DRAM....

 

8. Rapporterte problemer om at bios innstillinger ikke sitter på XS, merker jeg ingenting til.

 

9. NB volt må stå ganske høyt for at 1066mhz Ram hastighet skal funke, men dette er vel samme på alle bioser....

 

Nåværende innstillinger: [email protected](B3) 400x8 1.304v Strap400, 1066mhz på minnet 2.1v, NB på 1.49 reell volt...

 

 

Legger til info fortløpende, om noe skulle dukke opp....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ja, alle brikkene blir klokket på lik linje.

 

Fett:) da er det bare og slenge inn mer ram da^^ Hvis jeg slenger inn 4bg da blir 3gb brukt da? eller blir det rett under 4gb?

 

Tar jeg ikke feil, så må du regne med skjermkortet minnet også.

 

 

Edit: Hvis jeg putter inn 4gb ram i et 32bit operativ system. Hvor mye vil pc`n ta i bruk?

Endret av Akando
Lenke til kommentar
Ourasi:Hvor høyt klokket du brikkene dine stabilt på forrige bios versjoner?

 

Er det slik nå at den tRFC verdi du setter i,bios lar seg lagre,og står fast etter en restart?

 

De klarte ikke veldig mye over 900mhz, testet 990 og kom ikke inn i memtest engang...

Satte tRFC på 55, og der står den, uansett hvor mange restarts jeg tar, samme gjelder alle andre instillinger...

Lenke til kommentar
Da har jeg fått testet bios v1004 et par dager, og her er en liten oversikt over pluss og minus:

 

1. tRFC er fixet, og kan med stor glede medele at mine Mushkin XP2-8500 2x2048 nå spiller på lag, og kjøres i skrivende stund på 1066mhz 5-5-5-15 tRFC=55 på 2.1v

 

2. AI Booster fungerer nå på "Strong", selv på 1066mhz på Ram, 100% stabilt. Gir en god forbedring i Everest Lese/skrive/Kopiere/Latency ( det funker ikke her )

 

3. Tidligere stabile Q6600 overklokk settinger er de samme, ingen forandringer, puh..

 

4. Litt uferdig, f.eks. USB floppy fikk helt kryptisk beskrivelse i bios, ikke noe problem dog, ikke så mye annet det kunne være..

 

5. Mistet Raid0 oppsettet på mine 2 RaptorX 150gb, kan være fordi arrayet er fra ICH8-P965, men hadde ikke noe bøll med andre bioser, nedtur uansett.. Nytt Raid0 array og ny XP installasjon, og allt funker fjell..

 

6. Merkelig fenomen ved justering av NB volt, dersom man setter ned volt i små steg for å finne laveste stabile, når man da kommer til en for lav setting, så funker ikke forrige stabile heller. Man må opp til en meget høy volt, for så å kunne sette den ned igjen etter litt memtesting.. Rart, men ikke vanskelig å leve med når man kjenner til det, og ikke noe problem når man har funnet den rette innstillingen. (hater denne feilen)

 

7. Ingen problemer med DET DRAM.... glad den den er fikset

 

8. Rapporterte problemer om at bios innstillinger ikke sitter på XS, merker jeg ingenting til.

 

9. NB volt må stå ganske høyt for at 1066mhz Ram hastighet skal funke, men dette er vel samme på alle bioser.... Liker ikke det her :p tur jeg skal kjøpe HR-05 SLI

 

 

Legger til info løpende, om noe skulle dukke opp....

 

vMCH hos deg ?

Lenke til kommentar
Da har jeg fått testet bios v1004 et par dager, og her er en liten oversikt over pluss og minus:

 

1. tRFC er fixet, og kan med stor glede medele at mine Mushkin XP2-8500 2x2048 nå spiller på lag, og kjøres i skrivende stund på 1066mhz 5-5-5-15 tRFC=55 på 2.1v

 

2. AI Booster fungerer nå på "Strong", selv på 1066mhz på Ram, 100% stabilt. Gir en god forbedring i Everest Lese/skrive/Kopiere/Latency ( det funker ikke her )

 

3. Tidligere stabile Q6600 overklokk settinger er de samme, ingen forandringer, puh..

 

4. Litt uferdig, f.eks. USB floppy fikk helt kryptisk beskrivelse i bios, ikke noe problem dog, ikke så mye annet det kunne være..

 

5. Mistet Raid0 oppsettet på mine 2 RaptorX 150gb, kan være fordi arrayet er fra ICH8-P965, men hadde ikke noe bøll med andre bioser, nedtur uansett.. Nytt Raid0 array og ny XP installasjon, og allt funker fjell..

 

6. Merkelig fenomen ved justering av NB volt, dersom man setter ned volt i små steg for å finne laveste stabile, når man da kommer til en for lav setting, så funker ikke forrige stabile heller. Man må opp til en meget høy volt, for så å kunne sette den ned igjen etter litt memtesting.. Rart, men ikke vanskelig å leve med når man kjenner til det, og ikke noe problem når man har funnet den rette innstillingen. (hater denne feilen)

 

7. Ingen problemer med DET DRAM.... glad den den er fikset

 

8. Rapporterte problemer om at bios innstillinger ikke sitter på XS, merker jeg ingenting til.

 

9. NB volt må stå ganske høyt for at 1066mhz Ram hastighet skal funke, men dette er vel samme på alle bioser.... Liker ikke det her :p tur jeg skal kjøpe HR-05 SLI

 

 

Legger til info løpende, om noe skulle dukke opp....

 

vMCH hos deg ?

 

NB volt står på 1.45v i bios, 1.49v virkelig volt. Ikke noe å deppe over for min del, ligger på 38C idle, og load på ca. 43C.........

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Virker som om Absolutt Alle her er fornøyd med sitt Maximus kort, er det fakta? :hmm:

Uansett, har selv maximus, og det er selv fornøyd med det, men ville ønske at man kunne velge Hastigheten selv på minnebrikkene, OC. :thumbdown::no:

(eller, går det an å stille manuell, hastighet, velge hastighet selv?)

Lenke til kommentar

Loffen1:Du kan ikke sette minnefrekvens som på nForce kortene.Du må nok bruke minnedivideren og sette fsb slik at du havner i nærheten av din "sweet spot" på minnet.

 

Er litt gi og ta det.Jeg foretrekker så høy cpu frekvens som mulig,og tar til takke med den minnefrekvensen jeg da sitter igjen med.Med eller uten divider.

Lenke til kommentar
Ja, alle brikkene blir klokket på lik linje.

 

Fett:) da er det bare og slenge inn mer ram da^^ Hvis jeg slenger inn 4bg da blir 3gb brukt da? eller blir det rett under 4gb?

 

Tar jeg ikke feil, så må du regne med skjermkortet minnet også.

 

 

Edit: Hvis jeg putter inn 4gb ram i et 32bit operativ system. Hvor mye vil pc`n ta i bruk?

 

I 32 bits system kan man maks benytte 4 GB minne (inklusiv minnet på skjermkortet) (2^32).

I 64 bits system kan man maks benytte 128 GB minne (inklusiv minnet på skjermkortet) (2^64).

 

Hvor mye av RAM'en din som blir brukt vil derfor variere etter hvor mye minne skjermkort, fysikkort (og andre "minneholdige" komponenter) har.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar
Loffen1:Du kan ikke sette minnefrekvens som på nForce kortene.Du må nok bruke minnedivideren og sette fsb slik at du havner i nærheten av din "sweet spot" på minnet.

 

Er litt gi og ta det.Jeg foretrekker så høy cpu frekvens som mulig,og tar til takke med den minnefrekvensen jeg da sitter igjen med.Med eller uten divider.

jah, er helt enig. Men det hadde vært enda bedre hvis du kunne sette, manuelt, hvilken minnefrekvens du ville ha.. :yes:

Men men, man kan jo ikke få i pose å sekk...haha.. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har opplevd mye trøbbel med maximus formula kortet mitt idag.. først tok den raidet mitt og nå kan jeg ikke lage og enable nytt raid, da får jeg bare blåskjerm på windows cden.. kan ikke sette noen volt innstillinger selv må sette alt på auto ellers starter ikke windows heller da jeg bare får blåskjerm der.. må nok sende det inn så fort jeg kommer tilbake fra tg..

Lenke til kommentar
Damn... Har tenkt å kjøpe et par 500gb disker til software raid på hk. Noen som vet om dette er et kjent problem, eller bare et engangstilfelle?

 

Den primære årsaken til at raid blir korrupt på dette hovedkortet etter min erfaring, er en kombinasjon av "Transaction Boster" "AI Booster" og 1066mhz på Ram. Etter å ha klokket endel og lekt med disse innstillingene, har mye rart skjedd med mitt Raid0 array. Ha tungen rett i munnen når du kjører raid og eksprimenterer med disse innstillingene, for har selv mistet/korruptert deler av raid oppsettet ved å rote med disse.....

Dette er ikke noe problem dersom man ligger unna disse, eller finner stabile settings på ikke kritisk oppsett.

Valgte selv å dritte i å rote med disse innstillingene, da det var så lite å tjene på det, men mye å tape. Kjører nå heller 1:1 på Ram FSB med lav volt på NB med 8GB ram med akkurat samme ytelse i alle spill og 3d bencher, kun everest lese/latency som viser litt forskjell, mens skrive/kopiere går i favør 1:1....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...