Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

bleke tenner hos tannlege


akaapekatten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har i alle fall fått bleket tennene engang. Vel, det var kanskje ikke det man kaller bleking, men i alle fall en grundig puss (polering) som ga mye hvitere tenner.

Men kan du ikke bare prøve dette:

1.) Hvis du ikke drikker kaffe kan du jo slutte med det. Coca cola også (og andre drikker med lav pH!)

2.) Tannkrem med blekende effekt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Å slutte å drikke kaffe/cola hjelper ikke, det gjør heller ikke tannkrem med blekemiddel- kun snakk om placeboeffekt. Bleking hos tannlegen er det eneste som er effektivt. Og du spurte om det er vanlig at gutter bleker tennene. Ja, det er det, men har det noe å si, er du misfornøyd må du vel ha rett til å gjøre det. Koster forøvrig 4000 kroner (dyrt)

Lenke til kommentar
Tannbleking er ikke å anbefale da det sliter sterkt på tannemalien og styrken blir svekket. Slikt skal en tannlege informere om på forhånd.

Tannbleking skader ikke mer enn det jevn bruk av sure drikker gjør. Det som derimot er skadelig er å bleke tennene hvis du har hull i tennene som ikke er fikset på, altså bør du gå til tannlegen før du bleker tennene slik at tannlegen kan "tette" hullene før du bleker tennene. Bleking i seg selv er ikke skadelig, det er bare en myte.

Lenke til kommentar
Tannbleking er ikke å anbefale da det sliter sterkt på tannemalien og styrken blir svekket. Slikt skal en tannlege informere om på forhånd.

Tannbleking skader ikke mer enn det jevn bruk av sure drikker gjør. Det som derimot er skadelig er å bleke tennene hvis du har hull i tennene som ikke er fikset på, altså bør du gå til tannlegen før du bleker tennene slik at tannlegen kan "tette" hullene før du bleker tennene. Bleking i seg selv er ikke skadelig, det er bare en myte.

Det er stor forskjell på hjemmebleking og bleking hos tannlegen. Mye bullshit som selges på postordre/nettet. Hjemmeblekingen kan selvsagt ha noe virkning, men det man gjør hos tannlegen er mye sterkere saker. Faktisk er tannlegens metoder så sterke at dersom man får det på tannkjøttet, er dette etsende. Det er bla. syre som brukes, og dette skader emaljen. Røyker man eller drikker mye kaffe, kan man fint spare seg utgiften med bleking. Blir fort like gult igjen. Et alternativ til bleking er sandblåsing. Dette vil få frem den orginale fargen på tennene, samt at det er på langt nær så skadelig for emaljen.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

GEman, jeg ber deg om å sjekke dine kilder, det du sier medfører ikke riktighet. Virkningsmiddelet i alle blekemiddeler er hydrogenperoksid, det er ikke etsende, vil bare gi litt forbigående smerter.

Saken er at på nåværende tidspunkt har man ikke samlet inn nok materiale til å kunne komme med et håndfast svar på om hvorvidt bleking er skadelig eller ikke.

Når det er sagt, bleking med bruk av produkter kjøpt over nettet, er ikke særlig smart- helst bør du dra til tannlegen og få sjekket om du har noen hull eller ikke- har du hull vil blekemiddelet potensielt gjøre hullet verre- derfor er det best om du først får "tettet" igjen eventuelle hull du måtte ha.

Et annet moment som må nevnes- som det er noen misforståelser om her, er om det er bedre å bleke hjemme eller hos tannlegen. Det beste er å dra til tannlegen og få laget en blekeskinne, og så få blekemiddel fra tannlegen, slik at du kan bleke hjemme (bruk blekemiddel som du får fra tannlegen din) Fordelen med dette er at når du bleker hjemme kan du bedre kontrollere mengden du bruker- altså når du er fornøyd kan du slutte med behandlingen- enkelte tannleger hevder dessuten at det er bedre å gå på behamndlingen over en uke- der du bruker små mengder belkemiddel enn å bruke svært mye på en gang. En annen fordel med bleking med blekeskinne som du får fra tannlegen er at om du etter to-tre måneder synes at tennene ikke er så hvite som du opprinnelg ville at de skulle være, trenger du bare å betale for blekemiddelet, og altså ikke for hele blekingsopplegget som koster rundt 4000kroner. Det vil si at hvis du bleker på tannlegekontoret med lysopplegget, og du ikke blir fornøyd, må du igjen punge ut med 4000 kroner. Bleker du med blekkeskinne, betaler du 4000 kun en gang. er du ikke fornøy og du har gått tom for blekemiddel, betaler du kun for blekemiddelet som koster 200-300 kroner.

Med bleking med blekeskinne og blekemiddel fra tannlege kan det forekomme at pasienten vil få litt vondt, at det "iler" i tennene, men det er gjerne forbigående- et råd er å evt bruke fluorskyll.

Yepp, håper dere er fornøyd med infoen, jeg er medisinstudent og har fått informasjonen fra to svært pålitelige kilder, dvs, en tannlege og en tannlegestudent.

Endret av Sonja84
Lenke til kommentar

Det jeg skriver kommer faktisk rett fra tannlegen min, men selv er jeg langt ifra ekspert. Kjenner tannlegen min veldig godt personlig, og jeg spurte henne direkte på vegne av en jeg jobber sammen med. Støtter meg derfor kun på tannlegen min :) Bruk av denne skinnen er ikke like effektivt som blekingen man gjør hos tannlegen. Det er denne jeg refererer til i innlegget over.

Lenke til kommentar

Oi, nå kom det endelig noen som hadde peiling inn i denne debatten. Det jeg lurer på er hvor lenge det evt vil vare vist jeg kjøper meg en slik blekeskinne ? Jeg hadde aldri ville kjøpe ett produkt til 4000,- kr for at det skal ta f.eks 20 dager for å opparbeide seg hvite tenner, for så å ødelegge dem igjen på 5. Kan noen komme med litt mer informasjon om dette ?

Lenke til kommentar

Litt tilleggsinfo. Når du bleker hos tannlegen, inneholder middelet de bruker ca 30% hydrogenperoxid. Det man får med når man bruker skinne er på ca 2%. Det er dette stoffet som er noe man skal være meget forsiktig med, og det er derfor "hjemmebrukeren" får et mye mer utvannet middel. Det er forøvrig dyrt å kjøpe dette middelet, og holdbareheten er kort. Å kjøpe store kvanta om gangen vil derfor ikke lønne seg.

 

Om etse er riktig "betegnelse" skal jeg ikke uttale meg om, men her er ett lite utdrag fra en tekst på Sør-Trøndelag sine nettsider:

Sør-Trøndelag tannlegeforening vil advare mot bleking av tenner uten oppsyn av kvalifisert personell. Bakgrunnen er salg over internett og fra useriøse firma til blant annet skjønnhetssalonger av tannblekingsmidler med hydrogenperoksid opptil 35% styrke. Dette stoffet kan forårsake store skader både på tenner og bløtvev, når det blir brukt på uriktig måte.
Endret av GEman
Lenke til kommentar
Oi, nå kom det endelig noen som hadde peiling inn i denne debatten. Det jeg lurer på er hvor lenge det evt vil vare vist jeg kjøper meg en slik blekeskinne ? Jeg hadde aldri ville kjøpe ett produkt til 4000,- kr for at det skal ta f.eks 20 dager for å opparbeide seg hvite tenner, for så å ødelegge dem igjen på 5. Kan noen komme med litt mer informasjon om dette ?

 

Vel, for å lage blekeskinne må du til tannlegen, blekeskinnen lages ved å ta avtrykk av tennene dine, og når du får laget blekeskinnen, vil tannlegen kreve 4000 kroner samtidig som at han gir deg blekemiddel, dvs tre ampuller, som varer alt fra 10-15 dager. Saken er at du trenger ikke å gjennomføre behandlingen så lenge, blir du fornøyd før, så avslutter du bare behandlingen. 4000 kroner må du altså betale uansett, den første gangen.

 

Under de dagene du bleker bør du helst unngå kaffe, te, rødvin, juice, da det kan gjøre at resultatet ikke blir optimalt, men det betyr ikke at du må unngå disse varene etter at du er ferdig med behandlingen. Jeg skal være forsiktig med å si hvor lenge resultatet varer, noen sier at det kan vare 1 år, men det varierer veldig.

 

Vil bare poengtere at det er best å bruke blekeskinne og blekemiddel som du får fra tannlege, ikke bruk blekemiddel kjøpt over nett. Fordel med blekeskinne er at du slipper å betale 4000 kroner hver gang du skal bleke tennene.

 

Om du fortsatt er usikker- ta og snakk med tannlegen din, eller med en litt større klinikk som har mer erfaring med slikt

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...