Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

bleke tenner hos tannlege


akaapekatten

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Cato_*

Er helt sikkert mulig å bleke i utlandet. Bare pass på at det er hos en seriøs klinikk.

 

Jeg er gutt og har selv bleket tennene mine. Trikset er å ikke gjøre dem helt "hollywood" hvite. Dermed ser det heller ut som man har naturlig hvite tenner. Det er nok fornuftig å rådføre seg med en tannlege i prosessen, både for å kontrollere at man ikke har skader på tennnene eller emaljen som kan bli værre av bleking, samt få laget blekeskinner slik at man ikke får blekemiddel på tannkjøttet, noe som ikke er spesielt heldig.

 

Jeg bleket tennene min hos Tannlege Nydal i Bergen sentrum og er svært fornøyd. Prøvde tidligere en del av disse billigvariantene, som fungerte dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil også bleke tennene mine! Da vil jeg nok være ekstra forsiktig med å drikke for mye kaffe og brus etterpå. Er kjipt når du ikke har lyst til å smile pga. du føler alle studerer gule tenner (noe dem sikkert gjør også)

 

4000 kroner er absolutt verdt det om tennene mine blir hvite igjen. Men som TS og jeg vil ha svar på. Hvor lenge holder tennene seg i brukbar stand etter bleking hos tannlege? En uke/måned/år osv...?

Lenke til kommentar

faren min er tannlege og har praktisert i mange år, han sier at tannbleking bør ikke gjøres oftere enn hvert halvår, oftere enn dette skader tennene. tannbleking tærer på tennene dine.

de fleste som vil bleke er unge jenter fra 13-25år og han forklarer dem om at tannbleking ikke er anbefale som behandling med jevne mellomrom.

 

gjør-det-selv tannbleking er han allergisk mot og advarer på det sterkeste mot å gjøre det selv. det som mange gjør feil og som er faren med dette er at du lager for store doser om gangen og ikkeminst at du gjør det hyppigere enn du burde. ska du bleke så gjør det hos en tannlege sier han. han har sett tilfeller av da helst unge jenter som har bleket for mye og slitt ved emalien totalt, dette er altså i de verste tillfellene. slik missbruk av bleking er verre enn alt av cola og søtsaker lagt sammen sier han.

 

han kan ikke hindre folk dersom de på død og liver ønsker bleking,men kan gi råd som kanskje bør følges.

Lenke til kommentar
Jeg vil også bleke tennene mine! Da vil jeg nok være ekstra forsiktig med å drikke for mye kaffe og brus etterpå. Er kjipt når du ikke har lyst til å smile pga. du føler alle studerer gule tenner (noe dem sikkert gjør også)

 

4000 kroner er absolutt verdt det om tennene mine blir hvite igjen. Men som TS og jeg vil ha svar på. Hvor lenge holder tennene seg i brukbar stand etter bleking hos tannlege? En uke/måned/år osv...?

dessuten så er det ikke alle tenner som får det samme hvite smilet

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Guest_Anonym_*

Hei alle dere der ute lystne etter flotte hvite smil!

 

Det er så trist å lese her at så mange legger inn inlegg om ting de egentlig ikke vet så veldig mye om. Nå sier ikke jeg at jeg er noen ekspert innenfor feltet, men jeg har lært en del om dette på studiet jeg går på.

 

Som mange andre skriver her er ikke hjemmebleking som man får kjøpt over nett noe å anbefale. Man kan også få tak i bleking som ikke inneholder hydrogenperoksyd, men sitronsyre over nett og dette kan gi permanente skader på tennene.

 

Blekingen man gjør hos tannlegen uten lys, og den tannblekningen du får med deg sammen med skinne er ikke skadelig for tennene. Det som skjer under behandlingen er at hydrogenperoksyden renser opp misfarging som har satt seg bla i emaljens porer. Trikset etter en bleking er å bruke en eller annen form for spesialtilpasset fluorbehandling. Noen har høykonsentrert fluorvæske og andre bruker en spesiell fluortannkrem. Denne skal brukes etter blekning og vil da sette seg i emaljens porer og forhindre misfargning. Denne fluorbehandlingen kan faktisk styrke tannens emalje.

 

Tannblekning er som jeg har sagt ikke skadelig for tannen, men det er med dette som med alt, man skal moderere bruken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Guest_Andreas_*

Hei,

 

Har lest litt over denne posten og har et par spørsmål til dere som virker ha god peiling på dette.

Jeg står nå i et veiskille hvor jeg skal bytte ut mine plastitenner med porselenskrone, og slik jeg har forstått det er det teknisk umulig å bleke ei porselenskrone?

 

Så om jeg bytter og setter porselenskronen i samme farge som mine nåværende tenner, og det med et mirakel skulle komme en tannkrem som gjør tenner hvite vil alt bli hvitt utenom mine frem tenner..?

 

Mine tenner er ikke spesiellt misfarget men tenker mer på fremtidige problemer, enten at de blir mer misfarget eller at man faktisk skal gå for opprydding.

 

Noen tanker/tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...