Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bruker dere egen mus på Eee'en deres? Jeg har lyst å kjøpe meg en med veldig liten USB-tilkobling, så den alltid kan stå koblet til PCen, men den jeg har sett med slik liten har veldig uheldig plassering av frem og tilbakeknappen.

 

Siden jeg har 900 (uten innebygd bluetooth) så har jeg en Trust BT adapter:

https://prisguiden.no/product.php?productId=93016

som jeg har gjort matt hvit (se bilde nedenfor).

Den brukes for å koble til mus og mobiltelefon for bildeutveksling og internettilknytning der hvor det ikke er wlan dekning.

 

den stakk en smule mer ut den jeg først hadde antatt...

Lenke til kommentar

Ja, jeg antok på forhånd at kun den svarte delen ville stikke utenfor og at hele den blanke usb kontakten ville være innenfor jeg også, men det er ikke så langt ut at det er noe problem. Hvis du ser på prisguide bildet av BT enheten så er det fra utsiden av de to små hakkene og ut som er på utsiden av pc'en.

Endret av Spectre
Lenke til kommentar
Jeg trenger noen subjektive meninger.

 

Hvilken farge er stiligst av svart og hvit? (Tenker på EEE 1000).

 

Prøvde en hvit EEE 900 som jeg synes var knallstilig, men har aldri sett den svarte versjonen.

 

Anyone? :)

 

Tja. Skulle jeg kjøpt så ville jeg valgt svart. Problemet med svart er at du ser støvet viss pc'en ikke har vært lukket på flere dager.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte tidligere ubuntu eee på min eee 900. Dette fungerte helt greit, en del som manglet som blant annet web kamera og noen av fn tastene virket ikke. Jeg syns også det gikk litt for tregt.

 

Men nå har jeg installet mandriva og alt fungerer helt topp. Mye bedre grensesnitt enn ubuntu og alt går mye raskere(KDE lover).Oppstarten går ca like tregt, men når alt har startet opp går det kanonraskt. Alle fn tastene fungerer med grafisk visning på skjermen. Compiz effektene fungerer også bedre enn i ubuntu.

Vil absolute anbefale denne distroen på asus eee 900. Kan legge inn et screenshot senere hvis noe er interessert.

Lenke til kommentar

kjøpte en asus eee900 med linux og syns denne fungerer fint, blir nok bytte av distro da jeg får tid.

 

Greia er at maskina med linux er billigere pga lisenser. Skal til å kjøpe en helt lik til fattern. Problemet der er at han ikke er interessert i linux. Kan jeg slette linux og legge inn xp pro siden jeg har lisens der? Ligger alt av drivere ute på asus siden? Og er det en anna xp versjon jeg må ha som ikke bruker for mye plass.

Lenke til kommentar
kjøpte en asus eee900 med linux og syns denne fungerer fint, blir nok bytte av distro da jeg får tid.

 

Greia er at maskina med linux er billigere pga lisenser. Skal til å kjøpe en helt lik til fattern. Problemet der er at han ikke er interessert i linux. Kan jeg slette linux og legge inn xp pro siden jeg har lisens der? Ligger alt av drivere ute på asus siden? Og er det en anna xp versjon jeg må ha som ikke bruker for mye plass.

 

Jada. Fungerer fint det. Du får jo med en driver cd for xp når du kjøper linux eeepc. Du kan også hente det på Asus web.

Lenke til kommentar
kjøpte en asus eee900 med linux og syns denne fungerer fint, blir nok bytte av distro da jeg får tid.

 

Greia er at maskina med linux er billigere pga lisenser. Skal til å kjøpe en helt lik til fattern. Problemet der er at han ikke er interessert i linux. Kan jeg slette linux og legge inn xp pro siden jeg har lisens der? Ligger alt av drivere ute på asus siden? Og er det en anna xp versjon jeg må ha som ikke bruker for mye plass.

 

Jada. Fungerer fint det. Du får jo med en driver cd for xp når du kjøper linux eeepc. Du kan også hente det på Asus web.

 

Jepp, så på asus siden nå og der var det drivere. Maskinene er jo helt like så det skal gå. Håper bare den usb dvd rom` en vil boote xp cd`en. Er vel uansett bare å endre boot innstillingen i bios det. Men er det 4 gb disken jeg skal legge inn xp på, eller er det den på 16?

Lenke til kommentar

Hei da har jeg nettopp blitt ferdig med a lage en custom keyboard til min eee 1000/linux for Ubuntu.

 

Det jeg har prøvd å gjøre er å gjøre æøå tilgjengelig der de ville vært på et norsk tastatur om du holder inn Alt Gr. Mulig jeg endrer dette til at æøå er der ved default og at jeg heller må holde inn Alt Gr for å få de orginale knappene.

 

Jeg har også fikset sånn at áúíó er der keybordet sier de skal være.

 

Laster opp filen her. For at den skal gjelde må du bytte til United Kingdom default keyboard.

Husk å ta backup filen før du erstatter den med min.

 

Her går jeg igjenom en måte å "instalere" keybordet via terminal.

cd ..
cd .. (helt til du ikke kommer høyere opp i filsystemet)
cd /etc/X11/xkb/
sudo nautilus symbols   (dette får opp filbehandleren med tilgangsrettigheter)

Når du har fått opp filbehandligsvinduet

Sikkerhetskopier filen gb

og så lim inn versjonen av gb jeg har lastet opp.

Så endre keybord språk på System->Preferences->Keyboard til United Kingdom.

Reeboot og du får æøå på normal plass mens du holder inn Alt Gr.

 

Mulig dette er en litt uklar guide, jeg er verken den flinkeste til å lage guider, eller

til å bruke linux :) Kommer muligens til å endre på den senere men nå begynner det å bli sent tenkte jeg kunne dele den med dere enn så lenge.

 

Kilde: http://www.linux.com/articles/113715

Lenke til kommentar
Synes de klistrelappene var litt mis-matchende :hmm: Synes de like mye i virkeligheten?

 

Både og - hvor synlig det er er litt avhengig av lysforholdene en bruker den i. Klistremerkene er en anelse mer gule, dekker ikke hele overflaten av tasten (enkelte var for brede for de smaleste tastene, måtte frem med saksa), men overflate strukturen er bra (matt og ru overflate). Har vedlagt et nytt bilde som er ganske nærme hvordan det oppleves, tatt med noe annet enn mobilkamera, uten blits og ikke endret hvitbalansen som vil forsterke forskjellen unaturlig.

post-72783-1220140156_thumb.jpg

Endret av Spectre
Lenke til kommentar
kjøpte en asus eee900 med linux og syns denne fungerer fint, blir nok bytte av distro da jeg får tid.

 

Greia er at maskina med linux er billigere pga lisenser. Skal til å kjøpe en helt lik til fattern. Problemet der er at han ikke er interessert i linux. Kan jeg slette linux og legge inn xp pro siden jeg har lisens der? Ligger alt av drivere ute på asus siden? Og er det en anna xp versjon jeg må ha som ikke bruker for mye plass.

 

Jada. Fungerer fint det. Du får jo med en driver cd for xp når du kjøper linux eeepc. Du kan også hente det på Asus web.

 

Jepp, så på asus siden nå og der var det drivere. Maskinene er jo helt like så det skal gå. Håper bare den usb dvd rom` en vil boote xp cd`en. Er vel uansett bare å endre boot innstillingen i bios det. Men er det 4 gb disken jeg skal legge inn xp på, eller er det den på 16?

 

Viss du har en ssd på 4gb så kan du legge xp der. Ingen problem å boote fra cd-rom. Du kan endre boot i bios.. Sett cd som nummer 1 og ssd som nummer 2. Eller bare trykke på F2 og velge boot enhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...