Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Hvis du skal boote fra usb- pinne på en EEE må du trykke på esc og velge fysisk at du skal boote fra minnepinnen. Det måtte jeg ihvertfall på damas EEE900, synes dog det var litt "tungvindt".

 

--> Obs, dette må du gjøre selv om minnepinnen står først. Selv endret jeg boot til å være harddisk først, deretter minnepinnen. Må uansett trykke esc.

 

Selv la jeg inn Mandriva for henne med Compiz, har ikke hørt noen klager enda så antar hun synes det er bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må en betale moms om en skal bestille f.eks en Asus Eee? Må den tolles? Kan noen som har kjøpt fra utlandet svare på dette? Hvilke nettburikker skriver "gift" på pakken?

Mva må man betale på så og si alt av varer som har en verdi på over 200 kr.

Gift blir som oftest gjennomskuet og tollvesenet går ikke på gift-merkingen fra bedrifter.

 

Finner du dog en privatperson kan du være heldig å få den igjennom. Enkelte som også feilpriser forsendelsen, men det er ofte de litt mindre usæriøse, da det er straffbart.

Lenke til kommentar
Har en 12" laptop fra før, så så egentlig for meg en liten sak... Men klart, det er vel fordeler med å ha litt større skjerm. Ser at 901 veier 1,1kg, mens 1000 veier 400gram mer. Også er argument muligens.

 

Men er det ikke like greit med en SSD med linux, eller bør jeg satse på XP siden det er det jeg "kan"? Vanskelig dette...

 

Jeg er/var i samme situasjon som deg. Har en Acer 12" fra før.

Så å kjøpe en 1000 anså jeg som å være for nærme den jeg allerede har.

 

Ville ha MAX batteri levetid, MINIMAL vekt & størrelse.

Ja tastaturet er mindre på 901, men jeg opplever det ikke som for lite.

Valget mitt ble derfor 901.

 

Og som andre skriver her. Win XP har du sikkert allerede liggende.

Du kan jo ikke gå hele livet og ikke tørre å forsøke noe nytt,

bare fordi du ikke har prøvd det tidligere !?

 

Du vil nok oppdage at du takler Linux like godt som du taklet Windows for ett år siden.

mye forskjell er det ikke på standard bruk i Linux kontra Windows.

 

Du må tenke litt anderledes om du ønsker å utføre store operasjoner

som det å legge inn en annen distro eller software som er litt sært,

men ellers så tør jeg påstå at du ikke vil gå på noen større problemer

enn det du kan gjøre med Windows.

 

Og så slipper du å pelle av den hærsjens Windows klistrelappen.. ;)

Lenke til kommentar

Har vel bestemt meg for å legge inn en bestilling hos Clove, på en 901. Så får jeg se om jeg bestemmer meg for hvit eller svart... Fikser vel alltids å få til en passende versjon til maskinen.

Tror nok jeg skal bytte ut Acerlaptopen, med en stasjonær maskin. Så slipper jeg tenke på hvilken jeg skal ha med på tur:)

 

Og, skal jeg bestille med noe ekstra til 901 fra Clove, ram f.eks? Eller kjøper en slik her hjemme...

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Må en betale moms om en skal bestille f.eks en Asus Eee? Må den tolles? Kan noen som har kjøpt fra utlandet svare på dette? Hvilke nettburikker skriver "gift" på pakken?

Mva må man betale på så og si alt av varer som har en verdi på over 200 kr.

Gift blir som oftest gjennomskuet og tollvesenet går ikke på gift-merkingen fra bedrifter.

 

Finner du dog en privatperson kan du være heldig å få den igjennom. Enkelte som også feilpriser forsendelsen, men det er ofte de litt mindre usæriøse, da det er straffbart.

Okei, da blir det rundt 4200 for en 1000h da, og da er ikke tollgebyr medregnet. Da begynner det å bli litt dyrt for en så liten sak, synes jeg..

Lenke til kommentar
Det er vel litt vel optimistisk med 1/9 som leveringsdato. Min leverandør har satt 22/9, så tror nok neppe PS får den så tidlig.

Jepp, man kan jo bare lese litt lengre tilbake i denne tråden (eller Acer One tråden)

for å forstå at den leveringsdatoen kommer til å endres flere ganger..

Lenke til kommentar
Noen som vet om det regnearket som følger med er fullt kompatibelt med MS Office XLS filer? OpenOffice er ikke men vet ikke hva som følger med her.

 

Hvis ikke så må jeg inn med XP.

 

Regnearket i Linuxversjonen av EEE er OpenOffice Calc... Det er sågar en gammel versjon av OpenOffice (2.0).

 

Eeebuntu og Ubuntu EEE kommer med siste versjon (2.4.1) som er den utgaven som er mest kompatibel med Excel. Det er kanskje helt spesielle forhold som gjør at du trenger 100% kompatibilitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...