Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter og lurer på om jeg skal bestille meg en eee fra clove.co.uk

Noen tanker angående om jeg burde kjøpe eee 901 (black og linux) eller en eee 1000 (black linux med 40gb ssd) ?

 

Også lurte jeg på hvordan det blir med toll osv når den kommer til norge? Noen som har bestilt noen av de pcene og vet hva total prisen ble på?

Også lurer jeg på strømadapteret som medfølger, det er vel ikke med norsk standard plugg, så jeg må vel ha en omformer eller noe??

 

Og hva har dere erfart av batteri tid, ytelse med ssd kontra vanlig hd?

 

- edit

Grunnen til jeg spør er pga det hadde vært greit å fått alt samlet i ett svar, så ejg slipper og bla frem og tilbake. (Er nok flere enn meg som lurer på det samme :) )

 

angående 901 vs 1000 da er vell spørsmålet om du vill ha en mindre eller større pc :-) 1000 har større og mer behagelig tastatur og større skjerm og mer lagringsplass men er større og ta med seg rundt og er en del større.

 

MVA(25%) tror jeg det blir når du bestiller fra clove.co.uk siden de er et seriøst selskap. men toll(11%) er jeg faktisk ikke sikker på.

 

tror bateritiden er ganske lik med ssd kontra hdd men jeg vet ikke.

 

angående strømadaptere trenger du bare en slik:

post-160749-1219413285_thumb.jpg

Endret av Androish
Lenke til kommentar
Også lurte jeg på hvordan det blir med toll osv når den kommer til norge? Noen som har bestilt noen av de pcene og vet hva total prisen ble på?

Også lurer jeg på strømadapteret som medfølger, det er vel ikke med norsk standard plugg, så jeg må vel ha en omformer eller noe??

 

Og hva har dere erfart av batteri tid, ytelse med ssd kontra vanlig hd?

 

- edit

Grunnen til jeg spør er pga det hadde vært greit å fått alt samlet i ett svar, så ejg slipper og bla frem og tilbake. (Er nok flere enn meg som lurer på det samme :) )

 

Jeg sitter aa skriver paa en sort eee 1000 linux om jeg bestilte paa onsdag. Om du skal velg 1000 eller 901 maa du bestemme selv. Clove trakk 3 533,75,- fra VISA-kortet mitt den dagen de sendte pakken - om jeg senere kommer til aa faa noe tollkrav vet jeg ikke. Da betalte jeg for laptopen uten engelsk moms, med DHL frakt. Jeg bestilte frakt med DHL, noe som absolutt er verdt de 5-6 pundene det koster ekstra (levering 43 timer etter bestilling). Qweac som tok vanlig postsending har ventet .... lenge.

 

Stromadapteret som folger med er del i to deler, 1 stromforsyning og en stromkabel. Stromkabelen som folger med fra clove er ubrukelig i norge(feil veggkontakt), men kan byttes. Stromforsyningen har en vanlig 8-tallsformet kontakt, den samme som f.eks brukes pa stereoanlegg, etc. Jeg stjal stromkabelen fra laderen til PDA'en min. (se bilde i forrige post)

 

Har ingen erfaring med batteritid enda, da det enda ikke er ferdig med forste ladning - eneste at jeg faatt med meg er at det vistnok skal ta lang tid aa lade om du bruker pcen samtidig. Men jeg vet at det finnes mange estimater pa tid pa diverse forum.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Slik det virker nå per dags dato, så lener jeg meg mot en eee1000(den med ssd og linux). Men jeg er virkelig nysgjerrig på batteritiden da jeg kommer til å bruke den på forelesninger samt programmering og kontor arbeid. Hvor er det mulig å få kjøpt en sånn kabel du henviste til? (Noen som vet?)

 

Grunnet til jeg lener meg mot den med ssd er pga jeg rett og slett ikke vil ha M$. Jeg vet jeg kan ringe inn og si jeg vil ha pengene igjen for windowsen men det er så mye styr. :p

Lenke til kommentar
Slik det virker nå per dags dato, så lener jeg meg mot en eee1000(den med ssd og linux). Men jeg er virkelig nysgjerrig på batteritiden da jeg kommer til å bruke den på forelesninger samt programmering og kontor arbeid. Hvor er det mulig å få kjøpt en sånn kabel du henviste til? (Noen som vet?)

 

Grunnet til jeg lener meg mot den med ssd er pga jeg rett og slett ikke vil ha M$. Jeg vet jeg kan ringe inn og si jeg vil ha pengene igjen for windowsen men det er så mye styr. :p

 

Hvis du googler litt finner du nok noen brukererfaringer angående batteritiden. Hvis du klarer å vente til neste uke kan jeg teste batteritiden på min. Må bare få den først...

 

Kabelen på bildet er faktisk kabelen som fulgte med min eksterndisk. Du får kjøpt slike hos din lokale elektronikkforhandler.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er nevt før i tråden , men jeg var veldig misfornøyd med hvor treg XP var på min EeePC900/16gb ssd,

men etter å fulgt denne guiden er pc'n til å leve med :)

Bruker Firefox 2.x + fasterfox plugin som browser, vlc til divx/media

 

tar gjerne imot andre tips for en raskere EeePC900/16gb ssd

Endret av Slk
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er nevt før i tråden , men jeg var veldig misfornøyd med hvor treg XP var på min EeePC900/16gb ssd,

men etter å fulgt denne guiden er pc'n til å leve med :)

Bruker Firefox 2.x + fasterfox plugin som browser, vlc til divx/media

 

tar gjerne imot andre tips for en raskere EeePC900/16gb ssd

 

Ingen med eee 900 med xandros med lignende tips? =)

Lenke til kommentar
Asus selv sier 8 timer** batteri pa EEE 1000. Regner ikke med at det er 8 timer med full lysstyrke pa skjermen, wlan og hardt arbeid. Kjope en slik stromkabel? Hmm - spor pa naermeste elbutikk, kanskje de kan ta en ut av gjennvinningssopla.

 

Kan du ikke skifte til norsk layout i Linux for å få de særnorske bokstavene? Jeg har Windows og der er det jo ikke noe problem å endre layout til norsk tastatur - jeg mangler jo selve bokstavene på tastene, men med touch er det ikke noe problem...

 

Er mektig imponert over min batteritid. Tror nok jeg kommer over 6 timer med vanlig "kontorbruk" og 4 timer med video.

 

Kjøpte min kabel på Clas for kr 39,-.

 

Jeg har en 1000h, og har bare to negaive anmerkninger:

 

- viftestøy (løses med eeectl, og kanskje en ny CPU-vifte en gang i framtiden)

- Høyre skift-knapp/Piltast opp. Sharpkeys kan nok løse det, men...

Endret av sjossang
Lenke til kommentar
Har forstått det slik at det ikke er toll på pc-er. Mener også jeg har lest at det er litt bedre batteritid på utgavene med ssd enn de med hdd.

Du må ikke betale toll men du må betale moms.

Det er tollvesenet som kasserer inn MVA for staten på import,

og de fleste bruker derfor fellesbegrepet toll og moms

på den avgiften som du må betale selv om det er bare mva.

 

SSD bruker mindre strøm enn HDD, så batteriet varer nok lengre..

Lenke til kommentar
SSD bruker mindre strøm enn HDD, så batteriet varer nok lengre..

 

Ikke alle som er enige i dette. Tomshardware gjorde en test på nettopp dette, og der viste det seg at SSD-diskene brukte mer strøm enn tradisjonelle disker.

 

Jeg liker at de er lettere og mye raskere! (Brukte 52sek på windows-load med original-disken og 30 sek med SSD-disken)

Endret av sjossang
Lenke til kommentar

Heisann, skaffa meg en EEE 900 for noen få dager siden. Installerte et program som jeg ville ha, men problemet er at settings-vinduet til programmet er for stort for oppløsningen jeg kjører og får dermed ikke sett hele vinduet. Er det noe som kan løse problemet mitt, eller er jeg bare nødt til å finne et annet program..? :-p

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å handle meg en 1000h, men vet ikke hvilken forhandler jeg burde kjøpe fra. Er det noen som har noen gode tips til litt forskjellige steder jeg kan se på. Aller helst forhandlere som sender til Norge, så jeg slipper å bruke JetCarrier o.l. .. :)

 

Så på eBay at det finnes en versjon med Win XP, 2GB RAM og 250GB harddisk, er dette en privat spesialmodifisert versjon eller?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på å handle meg en 1000h, men vet ikke hvilken forhandler jeg burde kjøpe fra. Er det noen som har noen gode tips til litt forskjellige steder jeg kan se på...

 

Jeg handlet fra Clove.co.uk og er veldig fornøyd med servicen. Jeg bestilte etter arbeidstid forrige fredag. Maskinen ble sendt mandag kl 1221 og ble lastet over på budbil kl 1121 tirsdag. Fikk maskinen kl 19 den tirsdagen. Jeg betalte ekstra for å få den levert med DHL og angrer ikke på det (se noen sider bakover i tråden for å se andres erfaring med vanlig frakt via Posten).

 

Tror maskinen med 2GB og større harddisk er et privat prosjekt. Veldig enkelt å oppgradere 1000-modellene. Du må åpne en luke på undersiden, og så har du tilgang til harddisk, RAM og MiniPCI. Har selv satt inn en SSD-disk i min 1000h.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...