Gå til innhold

eeeXubuntu problemer: nettverk/+drivere


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg driver på og innstallerer eeeXubuntu på min Asus Eee 901 20G. Jeg har ingen ekstern cd/dvd-rom så jeg har fikset det over på en minnepinne. Har fått til å boote det på Eee'en. Men etter det står jeg fast. Jeg følger nemlig denne guiden: Eeeuser.com -> eeexubuntu install/customization

 

Dette er så langt jeg har kommet:

 

No swap

-Power up your EeePC.

-Press esc to choose “boot from CD / USB”.

-Choose eee….

-When the desktop appears:

1.Establish a network connection (wireless should work).

2.Click the “install” icon.

-When gparted is launched, choose manual.

-From the upper right corner choose your sdhc and then create an ext2 partition (mimimum 2gb) mounted as '/'.

-If you only have 512MB of memory and chose to run without swap, Ubuntu is very likely to exhaust memory resources; this may cause significant slow-downs and/or temporary lock-ups of the system when an application requests memory and none can be allocated. In rare instances, this may even cause Ubuntu to crash completely, requiring a reboot. For these reasons, it is recommended that you seriously consider creating a swap partition per the instructions below if you do not have at least 1GB of memory.

(Kommet til der det er kursiv tekst.)

 

Tingen er at når jeg sjekker Applications -> System -> Network så ligger det kun oppsatt for Modem Connection. Siden min Eee har både LAN og WLAN så er det ganske problematisk. Og jeg har ærlig talt ikke peil på hvordan jeg adder nye nettverk. Jeg har spurt om dette i en annen tråd jeg lagde (se: EeeXubuntu + 901 20G = ok/fail) men jeg er fortsatt litt stuck..

 

Tingen er at i guiden så sies det at jeg i punkt 1. skal 'establish a network connection'. Men dette går vel ikke uten drivere? Så jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal/bør gjøres, og om det er riktig i guiden eller om jeg må fikse drivere først selv eller hur.

 

 

Om det er noe du ikke skjønner/noe kommer uklart frem så skrik ut så skal jeg prøve å forklare bedre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drivere ligger i kjernen/kernelen i et GNU/Linux system, og dermed ikke noe du trenger å innstalere dersom hardwaren din er støttet. Men, det er ikke sikkert at eeeXubuntu har inkludert drivere for 901 sitt trådløskort (er nemlig ikke samme som i 900/701) ? Denne informasjonen bør du finne på nettsidene til eeeXubutuntu. Og evt hvordan man fikser dette.

 

EDIT: ser i tråden du har opprettet på eeeuser.com at drivere ikke er inkludert nei, og dermed må innstalerer i etterkant. Fant en guide her:

 

http://www.ubuntu-eee.com/index.php5?title=EeePC_901

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Siste nummer av bladet Linux Format tar for seg installering av diverse distroer på EEE.

Der nevnes Trådløs Nettverk som et problem om distroen ikke er spesifikt laget for denne maskinen. EeeXubuntu burde derfor egentlig ha lagt inn dette greit, men !?!?

 

Magazinet har lagt lagt ved drivere til Atheros trådløs chipen på DVD platen til bladet om du har tenkt å installere en distro som ikke har de. Jeg har lagt den her

 

Driverne er fra http://MadWifi.org. Antar at du finner de på websidene deres også.

 

Lagre tar.gz filen i hjemme mappa på Eee'n din. For å kompilere må du ha følgende (GCC, make and co.) installert på distroen. Åpne Terminal og skriv så inn følgende:

tar zxf madwifi-ng-r2756_ar5007.tar.gz
cd madwifi-ng-r2756_ar5007
make clean
make
sudo make install

Om du ikke kan bruke sudosu til root og kjør derfra

Når du er ferdig så restart Eee'n..

 

(Fritt oversatt fra bladet..)

Endret av nordgard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...