Gå til innhold

Asus EEE tråden


Cursio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis prisen på maskinen blir for høy så må man nesten spørre seg om man egentlig er i marked for en lavpris netbook. Det var litt derfor jeg endte opp med eee 900, den vil bare bli ett supplement til laptoppen jeg allerede har. En enkel maskin jeg ikke behøver å bekymre meg over men som likevel er god nok til å erstatte hovedmaskinen når jeg reiser bort noen dager.

 

Man får nokså portable og kraftige maskiner om man legger på noen tusenlapper.-, slik som denne f.eks.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=358234

 

Jepp. Denne maskinen kan nok for mange være et mye bedre alternativ enn en Eee.

Den vil helt sikkert være en bedre PC om man skal bruke den til skolearbeid etc. Lettere å skrive på.

 

Jeg har selv en 12" Acer Aspire 2920. Det er en super maskin som var med meg over til Canada denne måneden. Men, jeg syntes at den var hakket for stor å ha i håndbagasjen. Jeg ser absolutt fordelen i å få en enda mindre PC (som kan gjøre tilsvarende jobb) som reisefølge. Og joda, mange unge satt på Heathrow med sine 15 & 17" bærbare, men men...

 

Skal du kun ha EN bærbar (og du MÅ ha en bærbar), er vel kanskje ikke Eee alltid det beste alternativet..!?

Lenke til kommentar
Jeg har en 1000H som er nå på vei over Atlanteren. Den kom på $600 inkl. UPS Worldwide Saver (2-3 dagers levering). Blir nok 25% oppå den summen, men allikevel en god pris synes nå jeg.

Kjøpte den hos B&H. :)

Det var egentlig ikke så gal pris det :hmm:

 

Er du en samler av Asus Eee eller? :p

Nei, de to andre jeg har hatt er solgt for lengst.

Er vel mer nysgjerrig på slike nye maskiner, men blir ofte misfornøyd. Har større forhåpninger til 1000H pga. skjermstørrelsen og ytelsen generelt sett.

Får bare ønske at det blir mulig å integrere et HSDPA-kort i de pcene om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Kan du nevne noen?

 

Du kan sikkert bruke de fleste distroer bare du har driverne som trengs.

 

Magazinet Linux Format (anbefales!) har hatt mange artikler om Hacking Eee i de siste numrene.

Siste nummer (Sept. Issue#109) har en artikkel om Eee distroer og omtaler installering av følgende:

 

Mandriva 2008 Spring, (har perfekt hardware support ref Linux Format)

Ubuntu 8.04, (funker fint, men må etterinstallere noen drivere)

EeeDora (Red Hat basert distro)

EeePCLinuxOS (Ennå i beta men ser lovende ut)

Ubuntu Eee (Den mest lovende Ubuntu varianten med drivere inne)

Zeee (Basert på Zenwalk)

 

Andre kan kanskje komme med andre eksempler.. :)

Endret av nordgard
Lenke til kommentar

Hehe.. fant denne modell fremstillingen hos Engadget

 

So now not only are there an endless variety of Eee models, the model numbers themselves don’t indicate anything logical: the Eee 901 is faster than the 904, which uses the basic case of the 1000 but shares a processor with the 900 and 1000HD — but not the 1000 or 1000H, which are Atom-based like the 901.
- Det skal ikke være så lett bestandig - ;)
Lenke til kommentar

Hei.

Ser det er mange som nevner dette med trege SSD på de maskinene som kommer til Norge. Jeg var da tydeligvis lur som valgte å kjøpe en 900 30GB HD, i stedet for å kjøpe hjemme, da jeg var på ferie i Thailand.

For 2400 NKR var det en helt grei pris syns jeg.

 

Maskinen hadde da XP installert men dette var da fryktelig tregt. Fikk formatert og installert tinyXP heller, da gikk da alt mye bedre.

Det skal visstnok være en grei sak å bytte harddisk også på denne, siden det er en 1,8" standard HD som står i. (Har ikke satt meg så veldig inn i dette enda)

 

Ellers så blir det å installere en Linux distro etterhvert, enten på minnekort eller evt som dualboot om det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
I sitatet ditt står det at han har lagt inn XP, hvorfor skal han ha XP på en PC som kommer med et knall bra OS som passer perfekt for det den er laget for?

Jeg hatt min 701 i et halvt år og jeg kjører fortsatt original-OSet men jeg vil nøle med å kalle det knallbra. Til det har jeg snublet over for mange feil og merkverdigheter.

 

Jeg skal bare bruke den til surfing og småspilling hvor jeg normalt ikke har en PC.

Den er finfin til surfing, småspilling kan bli problematisk men det spørs selvfølgelig hva slags spill du er ute etter. Flash-spill på web bør gå greit så lenge skjermstørrelsen tillater det, det jeg har sett av linux-spill sålangt har ikke imponert meg (men du har kanskje andre preferanser enn meg), windows spill under wine skal jo gå i teorien men mine forsøk har feilet så grundig at jeg har latt det ligge. Dosbox funker derimot bedre og jeg har maaange timer med civ1 på "my precious" allerede. :)

 

 

 

 

OT: Ta 2-3 måneder forumfri og du får 600+ uleste poster i denne tråden, heldigvis er meste tullprat(tollprat) som kan skummes over... :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg jo en 701 allerede men hvis jeg skulle finne på å donere den til guttungen på snart 4 så er det jo greit å vite hva jeg skal passe meg for på min eventuelt nye eee. Treg SSD høres ikke bra ut..

 

 

Etter snart et halvt års bruk vil jeg si at større skjerm nok er et must, muligens større tastatur også. Jeg har ikke klart å venne meg helt til de trange tastene på 701en, dessuten savner jeg et optisk drev oftere enn jeg liker å innrømme. Men med de forandringene er plutselig ikke maskinen ultraportabel lengre så jeg får bare kose meg med den maskinen jeg har og følge med på hva som kommer (kanskje en tastaturløs tablet-pc med 9" skjerm og slot-in optisk drev, leser dere dette Asus? :p )

Lenke til kommentar
dessuten savner jeg et optisk drev oftere enn jeg liker å innrømme. Men med de forandringene er plutselig ikke maskinen ultraportabel lengre så jeg får bare kose meg med den maskinen jeg har
Et lite dilemma der ja. Nå er det jo fine verktøy for å unngå behov for optisk drev i linux, selv har jeg problemer med å se for meg når jeg skulle hatt behov for optisk drev untatt når jeg er hjemme. Jeg har aldri brukt optisk drev (utenom hjemme) på min laptop gjennom de siste par år, og jeg har tatt den verden rundt flere ganger. Hva er det du savner drevet til da?
Lenke til kommentar
Da ryktes det at første ladning Eeepc 900 er landet i Norge og sendt ut til kunder, så mandag er vel dagen for oss som ikke har importert :D ( om man vil ha 900 kontra 901 da )
For de som venter på 900 i Norge kan fortelle at 4. august er satt til launch her i Norge, så hvertfall der jeg jobber fikk vi streng beskjed at den ikke kunne selges før den tid. Den har btw ankommet hovedlageret i dag, så vil tro det ikke er lenge til de første sendes ut fra nettbutikkene. :)

Det kan jeg bekrefte. :)

 

I dag ble min 1000H levert på døra. Må skryte UPS opp i skyene... frakten tok ca. 40 timer fra New York til Tønsberg og kostet ikke mer enn 250 kr.

Lenke til kommentar
Label/Receipt Number: *hidden*

Status: Out of Foreign Customs

 

Your item cleared customs in NORWAY at 2:56 PM on July 31, 2008. Information, if available, is updated every evening. Please check again later.

 

***************

 

Label/Receipt Number: *hidden*

Detailed Results:

Out of Foreign Customs, July 31, 2008, 2:56 pm, NORWAY

Into Foreign Customs, July 31, 2008, 2:45 pm, NORWAY

Arrived Abroad, July 31, 2008, 2:45 pm, NORWAY

Processed, July 28, 2008, 5:08 pm, BINGHAMTON, NY 13902

Electronic Shipping Info Received, July 28, 2008

 

 

*Glede seg*

 

Dette betyr vel at den er igjennom tollen? Uansett er den nærmere enn jeg trodde! Den ble sendt noe rundt "Mon, Jul 28, 2008 at 5:23 PM". Får bare håpe at den ikke blir stående over helgen..Men jeg tviler ikke på at det skjer.

Endret av kjeksomanen
Lenke til kommentar
dessuten savner jeg et optisk drev oftere enn jeg liker å innrømme. Men med de forandringene er plutselig ikke maskinen ultraportabel lengre så jeg får bare kose meg med den maskinen jeg har
Et lite dilemma der ja. Nå er det jo fine verktøy for å unngå behov for optisk drev i linux, selv har jeg problemer med å se for meg når jeg skulle hatt behov for optisk drev untatt når jeg er hjemme. Jeg har aldri brukt optisk drev (utenom hjemme) på min laptop gjennom de siste par år, og jeg har tatt den verden rundt flere ganger. Hva er det du savner drevet til da?

 

Jeg har en ekstern USB DVD brenner (Samsung) som kostet ca en 500,- lapp.

Den har jeg benyttet på alle mine maskiner som kun har CD.

 

Den gjør også nytten på EEE ifølge hva jeg har lest.

Du booter maskinen og trykker ESC.

Velg deretter Boot from USB og du kan da boote/installere rett fra DVD/CD plate.

 

Den står riktignok kun her hjemme, og jeg har heller aldri savnet den når jeg har vært ute.

Lenke til kommentar
Out of Foreign Customs, July 31, 2008, 2:56 pm, NORWAY

Into Foreign Customs, July 31, 2008, 2:45 pm, NORWAY

 

Til de av dere som lurte på hvor mye jobb det er med å fortolle.

Her har du det sort på hvitt: 11 minutter ;)

 

Hehe.. Det blir julekvelden snart nå da.. Gratulerer!

Regner med at pakken din ankommer ditt lokale postkontor i morgen.

Ta en telefon til posten (postfortolling) og spør.

Oppgi event tracking nummeret ditt. Det skader nok ikke å mase litt :)

 

Og siden jeg bestillte et par dagere senere enn deg, så...

Hmmmm.. over helga..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...