Gå til innhold

Fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

I det minste godt det endelig ble avgjort. Av elektronikk er det vel kun batterier som kun har 2 års reklamasjonsrett nå. Hadde vært kult om mobilprodusentene ble enige om å slutte å selge mobiltelefoner i Norge etter dette.

9541516[/snapback]

Produsentene tjener penger som gress uansett, så det behøver du ikke være redd for :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I det minste godt det endelig ble avgjort. Av elektronikk er det vel kun batterier som kun har 2 års reklamasjonsrett nå. Hadde vært kult om mobilprodusentene ble enige om å slutte å selge mobiltelefoner i Norge etter dette.

9541516[/snapback]

Produsentene tjener penger som gress uansett, så det behøver du ikke være redd for :)

9541760[/snapback]

 

men prisene vil bli hevet, dramatisk :)

Lenke til kommentar
men prisene vil bli hevet, dramatisk :)

9542855[/snapback]

Det er langt fra sikkert. Prisene er allerede tunet inn til et nivå hvor et passelig antall personer kjøper telefoner i de ulike prisklassene i forhold til hvor mye som produseres. Dessuten vil økte priser føre til at flere faktisk bruker reklamasjonsretten.. Så det kan fort slå feil ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

En tier på at forskjellen i pris neppe vil fortjene karakteristikken "dramatisk". Da de aller fleste mobiler i alle tilfelle byttes rett etter 2 år, er det nok begrenset hvor mange flere reklamasjoner som vil komme inn - forutsatt at mobilene i hovedsak byttes av andre grunner enn latente mangler, selvsagt. Videre er det et såpass stort antall enheter man kan fordele kostnadene på, at merkostnadene nok blir minimale per enhet solgt. Konkurransen er også hard, så alt i alt tror jeg neppe Ola Dunk vil merke særlig forskjell.

Lenke til kommentar
Vil dette gjelde fra nå eller har denne dommen noe form for tilbakevirkende kraft?

9541789[/snapback]

 

dette er ingen ny lov, så dette vil gjelde for kjøp som er gjort før i dag.

Woohoo! :) Jeg er en av de som kommer til å nyte godt av denne loven. Jeg kjøpte meg en k800i i våres, hovedsakelig pga. kameraet, som er mer enn godt nok til mitt bruk. Så jeg kommer nok til å beholde den til den går i stykker. Derfor er det greit med fem års reklamasjonsrett!

 

Hvis resultatet av dette blir at telefoner blir dyrere og at det i sin tur fører til at folk ikke skifter ut telefon så ofte ser jeg på det som noe positivt. Bruk-og-kast-mentalitet har vi nok av fra før, om det ikke også skal gjelde mobiler.

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
I det minste godt det endelig ble avgjort. Av elektronikk er det vel kun batterier som kun har 2 års reklamasjonsrett nå. Hadde vært kult om mobilprodusentene ble enige om å slutte å selge mobiltelefoner i Norge etter dette.

9541516[/snapback]

Produsentene tjener penger som gress uansett, så det behøver du ikke være redd for :)

9541760[/snapback]

 

men prisene vil bli hevet, dramatisk :)

9542855[/snapback]

 

Hvor mye vedder du på det? Sålenge vi ikke har dramatisk forskjellig tolkning av "dramatisk", så tviler jeg sterkt på det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hei ser at du tror det er 5 års reklamasjons rett, det er feil!  2 år er det som riktig

9541301[/snapback]

 

Det var vell regnet som 2 år inntil denne nye høyesterettdommen som sier 5 år.

 

Jippi når får vi dyrere mobiler!

9541329[/snapback]

 

Evt mobiler av høyere kvalitet, det er uten tvil en bra ting om det ikke lønner seg å lage ting som går i stykker etter kort tid, både for forbrukeren, og for samfunnet/miljøet.

 

AtW

9541364[/snapback]

 

ja de endrer nok kvaliteten på mobiltelefoner pga. lille Norge... Mye enklere for dem å bare sette opp prisene for å betale reperasjoner.

 

dårlig nyhet for oss som bytter telefon minst en gang i året.

 

Hurra :thumbdown:

9541501[/snapback]

 

Så få dere som skifter mobil hele tiden finansiere de som ikke kjører bruk og kast, kan ikke akkurat si det er noe som plager meg mye. Når det gjelder "lille norge", noen må gå foran, ellers hadde aldri noen fått gjort noe som helst. Man kan ikke alltid tenke "vi alene er for små til å gjøre noe"

 

AtW

Lenke til kommentar
Nei men du har krav på renter over di 4,5 åra vist di krever bruks fratrekk.

Tror det er 12% men jeg kan ta feil der.

"Edit"

 

10,5%

 

Et eksempel.

 

http://www.kna.no/default.asp?ItemID=2019

 

Er riktignok bil dette gjelder men det er samme loven.

 

Så du kan faktisk tjene på det..Idiotisk med...

9543728[/snapback]

 

Men så er nå avskrivningen vesentlig høyere på elektronikk enn hva det er på biler. Noen som veit hva man faktisk som kan bli krevd i avskrivning av verdi på produkter. Veit forsikringsselskap ol. bruker 20-40%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...