Gå til innhold

Fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei ser at du tror det er 5 års reklamasjons rett, det er feil!  2 år er det som riktig

9541301[/snapback]

 

Det var vell regnet som 2 år inntil denne nye høyesterettdommen som sier 5 år.

 

Jippi når får vi dyrere mobiler!

9541329[/snapback]

 

Jeg tror ingen ting. Trykk på linken, og les teksten under bildet.

 

"Høyesterett har avgjort at det skal være fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner"

Lenke til kommentar
Hei ser at du tror det er 5 års reklamasjons rett, det er feil!  2 år er det som riktig

9541301[/snapback]

 

Det var vell regnet som 2 år inntil denne nye høyesterettdommen som sier 5 år.

 

Jippi når får vi dyrere mobiler!

9541329[/snapback]

 

Evt mobiler av høyere kvalitet, det er uten tvil en bra ting om det ikke lønner seg å lage ting som går i stykker etter kort tid, både for forbrukeren, og for samfunnet/miljøet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hei ser at du tror det er 5 års reklamasjons rett, det er feil!  2 år er det som riktig

9541301[/snapback]

Dette svarer du i ein tråd som handler om at høgsterett akkurat har avgjort at det er opptil 5 års reklamasjonstid? :dontgetit:

 

Eg synest det er positivt, produsentene må være meir bevisst på kvalitet.

 

Det største problemet ligg nok endå i å få folk til å benytte seg av denne retten. Og butikkar som gjer sitt ytterste for å legge skulda på eigar. Litt argumentering fram og tilbake så gidd ikkje forbrukaren lengre.

Lenke til kommentar
ligger dommen ute noe sted? kikket på lovdata men der stod det fint lite. vg har vel et litt unyansert syn på saken så selve dommen er det som er interessant.

9541298[/snapback]

 

Høyesterett har bare stadfestet dommen i lagmansretten. Da er det bare å finne den dommen fra lagmansretten. Etter hva jeg husker var det litt før jul ifjor.

Lenke til kommentar
ligger dommen ute noe sted? kikket på lovdata men der stod det fint lite. vg har vel et litt unyansert syn på saken så selve dommen er det som er interessant.

9541298[/snapback]

 

Høyesterett har bare stadfestet dommen i lagmansretten. Da er det bare å finne den dommen fra lagmansretten. Etter hva jeg husker var det litt før jul ifjor.

9541378[/snapback]

 

denne saken har aldri vært oppe i lagmansretten, så det har jeg litt vanskelig for å tro...

Lenke til kommentar
ligger dommen ute noe sted? kikket på lovdata men der stod det fint lite. vg har vel et litt unyansert syn på saken så selve dommen er det som er interessant.

9541298[/snapback]

 

Høyesterett har bare stadfestet dommen i lagmansretten. Da er det bare å finne den dommen fra lagmansretten. Etter hva jeg husker var det litt før jul ifjor.

9541378[/snapback]

 

denne saken har aldri vært oppe i lagmansretten, så det har jeg litt vanskelig for å tro...

9541410[/snapback]

 

Beklager. Jeg mente tingretten.

Lenke til kommentar

Det er egentlig helt greit at høyesterett gjør dette, vi i bransjen har jo hevdet en ting, og forbrukerne en annen. Problemet med at de bare stadfester dommen i tingretten er at det fremdeles blir store rom for tolkninger, da den dommen sier at man ikke kan forvente gratis reparasjon når levetiden til produktet har gått ut. Når da dommen sier at denne levetiden er 3-4 år, så ser jeg for meg at produsentene, og da bransjen vil hevde 3 års levetid, mens forbrukerrådet vil hevde 4 års levetid, og vi får samme suppen en gang til.

 

En løsning på dette er jo at produsentene skriver på esken at dette produktet ikke har lengre varighet enn 3 år fra kjøpsdato f.eks. Dette blir da det samme som blir gjort på matvarer. Man har jo 2 års reklamasjonsfrist på en melkekartong, men man vil aldri nå frem med et mangelkrav der hvis utløpsdatoen er passert.

Lenke til kommentar
Hvis denne loven går gjennom, så vil prisene på mobiltelefoni gå opp, grunnet at dem må "betale" for reparasjon 3 år lenger en forventet.

Too bad for us egentlig, men det kan jo hendte at dem øker kvaliteten på telefonene.

 

Tiden vis vise

9541425[/snapback]

 

Det er jo aldri vært snakk om noen ny lov, men heller om en tolkning som Høyesterett har foretatt seg.

 

Men det er morsomt at Høyesterett slå fast en gan gfor alle det standpunktet jeg og mange flere har argumentert med, at det er fem års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner.

 

Edit: Husker at vi hadde en tråd om dette i jussforumet, men kan ikke finne den igjen. Hmm

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Hei ser at du tror det er 5 års reklamasjons rett, det er feil!  2 år er det som riktig

9541301[/snapback]

 

Det var vell regnet som 2 år inntil denne nye høyesterettdommen som sier 5 år.

 

Jippi når får vi dyrere mobiler!

9541329[/snapback]

 

Evt mobiler av høyere kvalitet, det er uten tvil en bra ting om det ikke lønner seg å lage ting som går i stykker etter kort tid, både for forbrukeren, og for samfunnet/miljøet.

 

AtW

9541364[/snapback]

 

ja de endrer nok kvaliteten på mobiltelefoner pga. lille Norge... Mye enklere for dem å bare sette opp prisene for å betale reperasjoner.

 

dårlig nyhet for oss som bytter telefon minst en gang i året.

 

Hurra :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vel, etter å ha kikket på div. nettsteder så vil jeg si noe mer grundig, dog skal det understrekes at jeg ikke har lest dommen.

 

Høyesterett slo fast at levetiden på mobiltelefoner var 4 år.

 

- Dette er meget interessant, fordi det var bransjen selv som hevdet at mobiler bare varer 3-4 år. Altså har tydeligvis, som tingretten, bygget på bransjens egne uttalelser. Slik at hadde ransjen selv godt ut med at en telefon varer kun 1- 2 år, så hadde de kanskje fått medhold.

 

Høyesterett slo nok en gang fast at miljø er et reellt hensyn.

 

- Høyesterett bekreftet hva de kom fram til i skohæl- dommen, at miljøhensyn er et reellt hensyn.

 

Reklamasjonen vil nok ikke vare lenger enn fire år uansett.

 

- Man kan ikke reklamere på oppbrukte produkter. Slik at når Høyesterett kom fram til at en mobil holder i fire år, så vil ikke forbrukeren kunne reklamere på produktet etter at det har gått fire år.

 

Et lignende eksempel er matvarer, som i utgangspunktet har to års reklamasjonsfrist. Har produktet blitt forbrukt (gått ut på dato, spist opp, råtnet etc.) så har man ikke reklamasjonsrett igjen. Eller viftereima på en bil som må byttes i visse intervall, når den har nådd intervallet gjelder ikke reklamasjonen lenger. Da er produktet forbrukt.

 

Til sist så viser dommen at FTU har dømt rett, selv om bransjen hevdet det motsatte.

 

Et morsomt tankekors er at det var også Nokia som førte fram en presedens for fem års reklamasjonsfrist for videospillere og andre liknende produkter i Salora/ Videospillerdommen. Her tapte man også, som i denn saken, og styrket forbrukerenes rettigheter.

 

Uansett så vil ikke denne dommen gjelde for andre kjøp som f.eks. næringskjøp. Her gjelder det to års reklamasjon

 

Edit: Er det ikke egentlig på høy tid at et nettsted som amobil publiserer denne saken? Er jo egentlig litt trist at Vg kommer med slike nyheter først.

 

Edit 2: Siden levetiden for mobiltelefoner har blitt slått fast. Vil jeg mene at denne dommen kan brukes som belegg når man skal ta stilling til forkorting av tilbakebetalingsbeløpet ved heving.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

KVTL: Tråden du snakker om i jussforumet slo Alastor ved en feil sammen med Directmedia-tråden.

 

Registerer med irritasjon at Aftenposten på forsiden gjør sitt for at folk flest ikke skal klare å skille mellom garanti og reklamasjon...

Endret av Slettet+891234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...