Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kamera - Hvor bra kan man få?


Anbefalte innlegg

Jeg har gått en stund nå og hatt lyst på et nytt kamera. Først var jeg sikker på at jeg ville ha digital speilrefleks, men i det siste har jeg blitt litt mer usikker.

Jeg jobber som grafisk designer og har brukt et Canon PowerShot S2 IS en god del i forbindelse med jobb, og selv om dette er et brukbart kamera så synes jeg det er litt for stort til å drasse med seg i forhold til bildekvaliteten. Jeg har brukt en del digitale speilrefleks kameraer også, og liker kvaliteten på bildene veldig godt, men er redd det hadde blitt lite brukt fordi det hadde blitt liggende hjemme eller på et hotellrom når jeg kommer over noe spennende.

 

Dilemmaet mitt er (som sikkert mange andre) at jeg vil ha bilder av super kvalitet, og kameraet bør være av en størrelse som gjør det greit å ha i bagen til en hver tid.

Jeg er glad i ta bilder fra litt forskjellige vinkler, og en fungerende makrofunksjon er et krav. Mulighet til å ta bilder i RAW vil også være en fordel.

 

 

Så: Uavhengig av pris (så lenge vi holder oss på nedre side av 5-6 lapper), hvor bra bilder tar de beste kompaktkameraene, og hvilket ville dere anbefale meg?

 

..Eller må jeg ha et speilrefleks for å bli fornøyd?

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon G9 og Ricoh GX 100 virker som idèelle kameraer for deg. Sistnevnte krever litt kunnskaper for å yte sitt beste, men er et svært interessant alternativ. De ligger begge i den dyrere prisklasse, men innenfor ditt budsjett. Det virker som om de to modellene er populære blant de som ønsker et alternativ til sin dSLR.

Det bør også nevnes at Olympus E-410 er et svært lite slr-kamera, som kanskje er et enda bedre alternativ for deg. Det er såpass lite at det lett får plass i en vanlig, liten skulderbag. Ta en kikk på det før du bestemmer deg. Glimrende bildekvalitet får du også, samt at det ligger godt innenfor ditt budsjett.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Alle alternativene så fristende ut.

En ting jeg lurer litt på: Hvor mye må man betale for et kamera som tar greie kveld/natt bilder uten for mye støy? Finnes det kompaktkameraer som presterer dette, eller er vi over i speilrefleksland? Noen som har erfaring med Olympus E-410 på dette?

 

Mye spørsmål, jeg håper dere kan være overbærende med meg :)

 

Edit: Det var noen flotte bilder du hadde tatt der (linken din) PM. HVilket kamera har du brukt? Gjør du mye retusjering i etterkant?

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar
Takker for svar! Alle alternativene så fristende ut.

En ting jeg lurer litt på: Hvor mye må man betale for et kamera som tar greie kveld/natt bilder uten for mye støy? Finnes det kompaktkameraer som presterer dette, eller er vi over i speilrefleksland? Noen som har erfaring med Olympus E-410 på dette?

 

Mye spørsmål, jeg håper dere kan være overbærende med meg :)

 

Edit: Det var noen flotte bilder du hadde tatt der (linken din) PM. HVilket kamera har du brukt? Gjør du mye retusjering i etterkant?

9535125[/snapback]

Det første først: E-410 har ganske brukbare egenskaper på høy iso, men fremdeles er nok Canon markedsleder mht støy. dessverre blir det da større, og det er vel størrelsen som er E-410 sin store force. Uansett så må du nok opp i slr for å få skikkelige bilder i dårlig lys, uten blits. E-510 blir noe dyrere, men det har antishake i tillegg. dessverre er vi nå oppe i størrelser som virker uakseptable for deg, så jeg mener at E-410 er ditt eneste slr-alternativ, hvis det er meningen at det skal være et alternativ til kompakt. Det er også på grunn av at du kan bruke skjermen som søker når du tar bilder. Alle som har det kameraet her på forumet er kjempefornøyd, så det trenger du ikke være redd for.

 

Jeg har hovedsaklig brukt Canon Eos 20D med 50mm på de fleste bildene i den serien du viser til. På noen av bildene har jeg brukt Sigma 18-50/3,5. De resterende få bildene har jeg tatt med Eos 5D og 50mm f/1,4.

 

Takk for fin kommentar til galleriet mitt :)

 

Edit: Graden av etterarbeiding varierer fra bilde til bilde. Noen er kraftig redigert, og andre er nesten nøytrale (sett bort fra saturation, skarping og kontrast).

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...