Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kamera - Hvor bra kan man få?


Anbefalte innlegg

Jeg har gått en stund nå og hatt lyst på et nytt kamera. Først var jeg sikker på at jeg ville ha digital speilrefleks, men i det siste har jeg blitt litt mer usikker.

Jeg jobber som grafisk designer og har brukt et Canon PowerShot S2 IS en god del i forbindelse med jobb, og selv om dette er et brukbart kamera så synes jeg det er litt for stort til å drasse med seg i forhold til bildekvaliteten. Jeg har brukt en del digitale speilrefleks kameraer også, og liker kvaliteten på bildene veldig godt, men er redd det hadde blitt lite brukt fordi det hadde blitt liggende hjemme eller på et hotellrom når jeg kommer over noe spennende.

 

Dilemmaet mitt er (som sikkert mange andre) at jeg vil ha bilder av super kvalitet, og kameraet bør være av en størrelse som gjør det greit å ha i bagen til en hver tid.

Jeg er glad i ta bilder fra litt forskjellige vinkler, og en fungerende makrofunksjon er et krav. Mulighet til å ta bilder i RAW vil også være en fordel.

 

 

Så: Uavhengig av pris (så lenge vi holder oss på nedre side av 5-6 lapper), hvor bra bilder tar de beste kompaktkameraene, og hvilket ville dere anbefale meg?

 

..Eller må jeg ha et speilrefleks for å bli fornøyd?

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon G9 og Ricoh GX 100 virker som idèelle kameraer for deg. Sistnevnte krever litt kunnskaper for å yte sitt beste, men er et svært interessant alternativ. De ligger begge i den dyrere prisklasse, men innenfor ditt budsjett. Det virker som om de to modellene er populære blant de som ønsker et alternativ til sin dSLR.

Det bør også nevnes at Olympus E-410 er et svært lite slr-kamera, som kanskje er et enda bedre alternativ for deg. Det er såpass lite at det lett får plass i en vanlig, liten skulderbag. Ta en kikk på det før du bestemmer deg. Glimrende bildekvalitet får du også, samt at det ligger godt innenfor ditt budsjett.

Lenke til kommentar