Gå til innhold

TEST: Linux på Playstation 3


Anbefalte innlegg

Det burde ikke være noen stor bekymring. Det er nemlig så mye annet som må på plass for å få til en slik emulering, og ytelsen vil neppe bli god nok. Konsollspill er jo laget for én helt bestemt hardwareplattform, og optimalisert deretter. Så om f.eks. emuleringen kjører på 50% av ytelsen (bare for å dikte opp et tall), så kan det vel fort bli full katastrofe for spillene, i motsetning til f.eks. PC-spill som er laget for et bredt spekter av maskiner, med adaptive konfigurasjonsmuligheter.

 

Håper Sony skjerper seg  :thumbdown:

9490643[/snapback]

 

De er nok bare på den sikre siden da, for jeg kan virkelig ikke se noen annen vits med å ha den begrensninga der. Men jeg håper virkelig den forsvinner snart. For jeg mista veldig fort interessen for Linux på PS3 når det gikk så sirup som det gjorde. Og det irriterte meg grenseløst i ettertid at de fortsatte å reklamere PS3 som en "fullblods linux-pc". Noe den strengt tatt ikke er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veldig ærlig test Skinney. Du skriver det som det er uten å være linux-fanboy. (man må jo såklart ha en hvis objektivisme for å skrive artikkler for hw.no, noe som du ser ut til å ha).

 

Jeg visste egentlig ikke hvor godt støttet PS3 var av linuxkjernen. At du ikke får GLstøtte er vel litt dårlig gjort av Sony, men hva er sjangsen for at de åpner for at man kan innstallere linuxdrivere da?  Når linux-dev`s annonserte PS3 støtte i kjernen trodde jeg at det betydde støtte over hele fjøla. God og informativ artikkel :)

 

Edit: typos

9489432[/snapback]

 

Tusen takk Marsan, det betyr mye. Det er folk som deg som gir meg lyst til å fortsette å skrive for Hardware nettverket :thumbup:

Lenke til kommentar

Mediatomb var et bra tips!

 

Jeg vet dette var en linux-test, men neste PS3 feature bør også ta mediasenterbiten mot Windows plattformen (VLC støtter vel f.eks ikke DNLA?) Streames det gjennom PS3 eget os XMB så har man tilang til GPU aksellerering av bl.a. HD materiale. Det blir jo et fortrinn linuxbiten så langt ikke får løst uten videre. Funker mediabiten uten å legge inn 3.parts OS så er vel det også den beste løsningen, da slipper man restart ved veksling mellom spill og film. Uansett var testen interessant, linux er ikke modent riktig enda, men det er bra ting på gang.

Lenke til kommentar
Mediatomb var et bra tips!

 

-snip- Funker mediabiten uten å legge inn 3.parts OS så er vel det også den beste løsningen, da slipper man restart ved veksling mellom spill og film. Uansett var testen interessant, linux er ikke modent riktig enda, men det er bra ting på gang.

9491188[/snapback]

Det er jo det som er poenget, med Mediatomb på filserveren din kan du vel streame rett til PS3 uten å installere linux på PS3, var ikke det problemstillingen din da? GNU/Linux er modent, det er PS3 som er noe umoden ennå ;)

Lenke til kommentar
Mediatomb var et bra tips!

 

-snip- Funker mediabiten uten å legge inn 3.parts OS så er vel det også den beste løsningen, da slipper man restart ved veksling mellom spill og film. Uansett var testen interessant, linux er ikke modent riktig enda, men det er bra ting på gang.

9491188[/snapback]

Det er jo det som er poenget, med Mediatomb på filserveren din kan du vel streame rett til PS3 uten å installere linux på PS3, var ikke det problemstillingen din da? GNU/Linux er modent, det er PS3 som er noe umoden ennå ;)

9491311[/snapback]

Mediatomb er en ting, en annen er å streame til en linuxdistro på PS3, noe som har vist seg å by på enkelte problemer. I alle fall foreløpig. Poenget mitt er egentlg at løsninger i windows også bør behandles i en artikkel, da tross alt majoriteten har XP/Vista maskiner. Nå som WHS også kommer med mediastreaming blir det enda flere muligheter, noen gode og andre rævva. En slik artikkel vil selvsagt bli meget omfattende, men det er jo lov å drømme.

Lenke til kommentar
Mediatomb er en ting, en annen er å streame til en linuxdistro på PS3, noe som har vist seg å by på enkelte problemer. I alle fall foreløpig.

9491654[/snapback]

Nei, VLC fungerer helt fint til det formålet, så du kan meget enkelt streame til PS3 også når den har PSubuntu, men da må du pr. i dag gjøre transcodingen på filserveren, noe VLC forsåvidt også gjør "on the fly" helt greit. Siden de allerede har en kjerne oppe og går med brukbar støtte for de fleste av Robins issues, så regner jeg med at allerede Gutsy blir en interessant kandidat for PSubuntu.

 

Skjønner at folk gjerne vil ha en artikkel om MS løsning, men det kan jo MS fint lage selv.

Lenke til kommentar
Yellow Dog Linux ser utvilsomt fristende ut, men det var såvidt jeg hadde tid til å teste Playstation 3 nå i det hele tatt pga et veldig krevende tidsskjema. Vi kommer til å se mye nærmere på Playstation 3 men det blir nok ikke før (etter) jul dessverre...

9486501[/snapback]

Ikke for å være frekk, men det jobber vel andre enn deg i hw-nettverket? Hva med å sammkjøre litt? Det er temmelig lenge til juletider, og mye kommer til og skje før den tid...

 

I all min håpløshet må jeg også legge til at dette var en ypperlig test. Artikkelen var kort og konsis, rett på sak, hvor jeg raskt fikk et objektivt inntrykk av hvordan linux fungerte på PS3. Tommelen opp!

Lenke til kommentar
Yellow Dog Linux ser utvilsomt fristende ut, men det var såvidt jeg hadde tid til å teste Playstation 3 nå i det hele tatt pga et veldig krevende tidsskjema. Vi kommer til å se mye nærmere på Playstation 3 men det blir nok ikke før (etter) jul dessverre...

9486501[/snapback]

Ikke for å være frekk, men det jobber vel andre enn deg i hw-nettverket? Hva med å sammkjøre litt? Det er temmelig lenge til juletider, og mye kommer til og skje før den tid...

 

I all min håpløshet må jeg også legge til at dette var en ypperlig test. Artikkelen var kort og konsis, rett på sak, hvor jeg raskt fikk et objektivt inntrykk av hvordan linux fungerte på PS3. Tommelen opp!

9504342[/snapback]

 

Vel, det er bare jeg som har Linux som ansvarsområde, de andre er selvfølgelig opptatt med andre tester eller real-life, akkurat som meg :)

 

Og takk for tilbakemeldingen ;-)

Lenke til kommentar
Ble litt skuffet nå, hadde sett frem til å kunne installere Linux på en PS3 for å bruke den som mediasenter. Men etter å ha lest testen her så er jeg i tvil om det noen gang vil bra nok. Får håpe Sony fjerner sperrene som er lagt inn ihvertfall.

 

OFF TOPIC:

 

Hvilke specs er det ps3 har av hardware? ; D 8 kjerne CPU, 256mb ram, og noe lignende Geforce 7950gt? mmh.. Rart konsollen kan dra spill så mye bedre en en pc, er det fordi den ikke har et stort operativ system og klundre med?

9487092[/snapback]

Som kilik sier, så er grunnen til at PS3 og andre konsoller kan kjøre spill så bra på så svak hardware optimalisering av spillene. Men så skal det også sies at konsoller aldri har vært i nærheten av å kunne kjøre spill med like heftig grafikk som på pc. Fordelen med konsoll er at man får svært bra grafikk for en liten sum penger sammenlignet med en rå gamer pc.

9488665[/snapback]

 

Satt akuratt å tenkte over det når jeg spilte "Colin McRae: Dirt" nettopp.

 

Spillet har jo ikke høyere oppløsning enn 1280x720. Siden spillet er i 720p. Det er vel ikke så mange av PS3 spillene som har høyere oppløsning enda? Ikke de jeg har testet i hvertfall.

 

Tror mange ser seg blindt på at PS3 kan levere 1080p bilde. Det er ikke det samme som å kjøre spillet i 1080p. Det krever dobbelt av maskinkraft som 720p (Eller kanskje enda mer). 720p er litt under 1 megapixel, mens 1080p er litt over 2 megapixler.

 

Glemte å sjekke om PS3 oppskalerte spillet til 1080p når jeg spilte, tror ikke den gjør det, mener å huske å ha sett 1080i på TVen min før når jeg har spilt.

Lenke til kommentar
at det krever dobbelt datakaft er vel ikke helt korrekt. størsteparten er vel båndbredde mellom maskin og skjerm? grunndataene er jo 3d-data som kan skaleres i det teoretisk uendelige?

9506361[/snapback]

 

Fremdeles ikke helt korrekt. Skaleringen gjøres jo av skjermkortet, og det tar vesentlig mer ressurser å rendre en frame på 1920x1080 (1080p), som da er tilsammen 2.1 mpx, i forhold til 1280x720 (720p) som "bare" er på 0.9 mpx. All rendring må gjøres med høyere oppløsning, du må ha høyere presisjon på AA og mye mer. Prosessorbelastningen er (nesten) den samme uavhengig av oppløsning, men skjermkortet må jobbe vesentlig mye mer. Bare test det på PC-en, et spill som går knirkefritt i 1024x768 vil du gjerne slite med å spille i 1600x1200. :)

Lenke til kommentar
at det krever dobbelt datakaft er vel ikke helt korrekt. størsteparten er vel båndbredde mellom maskin og skjerm? grunndataene er jo 3d-data som kan skaleres i det teoretisk uendelige?

9506361[/snapback]

 

Man kan vel ikke skalere i det uendelige. Skal det gjøres ordentlig så må teksturene fra grunnen av være i høyest mulig oppløsning.

 

Ta vanlig kinofilm som ett eksempel. Frem til 90-tallet så kunne man velge mellom 2 formater å filme i 35mm og 70mm. Det ene har dobbelt så stor mottakerflate for info som den andre. Når disse sendes opp til kinolerrettet så krever 35mm dobbel så høy oppblåsing som 70mm trenger.

 

Selv om ingen av formatene har oppløsning, rene foto har ikke det. Så gir 70mm ett mye mer detaljert bilde enn 35mm. Husker det utrolig godt når jeg så "Indiana Jones and the Last Crusade" på Cinemateket for noen år siden i 70mm. Bildet var utrolig mye bedre enn jeg noensinne har sett det i salene på nyere filmer, eller andre kinoer. 35mm er i dag standard, da det er under halve prisen å produsere.

 

Det samme prinsippene gjelder for data grafikk. Jo høyere oppløsning fra grunnen av, jo mer inn kan man zoome uten å miste detaljer.

Lenke til kommentar

:thumbdown: Dette var svakt!

 

Hele "testen" bærer preg av dårlig research.

Man burde som nevnt tidligere heller testet YDL, men sant skal sies PS3 ikke per dags dato kan brukes som en multimedia-pc erstatter.

 

Dog. kan man fint bruke ps3 med ydl linux til å surfe/chatte på AIM (msn, icq, m.m.), samt man kan spille av musikk og WLAN / Bluetooth er mulig å få til i YDL.

 

En annen merkverdig detalj er at det foreløpig ikke finnes noen driver til skjermkortet, som betyr ingen Compiz- eller 3D-spill.

Hele problemet er hypervision, ikke PS3 sin HW.

 

Som du ser er prosessoren fra AMD betydelig raskere enn Cell-prosessoren i Playstation 3. Mest sannsynlig skyldes nok dette at Linux-kjernen ikke akkurat er optimalisert for å kjøre på Playstation 3, iallfall foreløpig.

WTF? Sett deg inn i hypervision, sett deg inn i IBM sine utviklerverktøy for CELL.

 

En annen ting å merke seg er at Playstation 3 har veldig lite minne tilgjengelig for Linux-distribusjonen (213 MB) og swap-partisjonen - en partisjon på harddisken som brukes når minnet er fullt - blir da brukt en del. Det kan gjøre at ting går tregt da harddisker som kjent har svært mye dårligere ytelse enn hurtigminne.

Altså.. Selve konseptet med CELL er jo at den ikke skal behøve så mye RAM.

Man kan selvsagt ikke kjøre windows xp/2000 på dette systemet..

 

Eller, man kan, i teorien, men det går TREGT.

Grunnen til linux vil gå litt tregt her, er igjen: hypervision!

Linux vil ikke få direkte HW tilgang, men vil gå gjennom hypervision.

 

Et annet irritasjonsmoment var at det trådløse nettverkskortet ikke fungerte, noe som tvang oss i å trekke en fem meter lang cat5-kabel på tvers av rommet for å få netttilgang på konsollen. Det så også ut som at Network-manager var skrudd av, noe som var greit da vi ikke hadde bruk for det uten trådløst nett.

Jada.. Det er LENGE siden WLAN fungerte i gratisversjonen av YDL.

 

Det siste problemet er av en noe mindre karakter, men noen ganger vil ikke konsollen skru av seg selv eller starte om igjen når du ber om det, noe som gjør at du må holde av-/på-knappen inne til det piper for andre gang (10 sekunder).

Dette er nok ikke et generellt problem, men mer distroen du testet.

Jeg opplevde aldri dette i YDL.

 

Selv om du kun skal bruke konsollen til å surfe på nettet og chatte med vennene dine så vil du nok irritere deg over at programmer kan bruke lang tid på å starte, og at du må starte maskinen på nytt for å få tilbake CD/DVD-en din.

Her generaliserer du igjen alt sammen på din erfaring av en distro som ikke er den som er best egnet til PS3. Dette er for dårlig, rett og slett!

 

Om jeg tar en helt ny pc og installerer windows 2000 på den..

Hva skjer? Jo, det finnes ikke drivere.. WTF, for en dårlig pc!! DRITTPC!! Jeg anbefaler den ikke!

 

Ja, jeg satte dette litt på spissen.

PS3 vil ikke klare å erstatte en multimedia-pc i otherOS per dags dato, men dette er pga. hypervision. Den vil dog. kunne fungere en som surfe/chatte-maskin og i gameOS kan man også spille av media som streames fra en pc, er lagret på en ekstern harddisk, eller er lagret på den interne disken.

 

Man kan også i PS3 bytte ut disken med en ny laptop harddisk (minimum 5400rpm, pga. hypervision krever sitt!).

 

Om man føler seg som en "cracker"; kan man finne eldre utgaver av softwaren og kjøre uten hypervision, men da vil ikke internettspilling fungere så bra, samt man har jo da mindre støtte for features som multimedia, m.m. i gameOS.

 

ps3 i gameOS er en utmerket dvd og Blu-ray-spiller, det er en utmerket maskin til å spille av streamet multimedia fra din pc og det er en basic nettleser.

 

I otherOS har den potensiale for surfing, for å skrive dokumenter i openoffice, du kan høre på musikk og du kan utføre enkle skrivebords-oppgaver. GIMP kan du tegne i også..

 

Jeg vil også kommentere:

Støtten for Playstation 3 i Linux-kjernen er dog forholdsvis ny, slik at flere av de nevnte problemene kan være fikset og ytelsen forbedret i en nyere versjon av kjernen.

 

Min kommentar til den der, er: yeah, riiiite. RIIIITE!

Cell er ikke noe nytt og det er ikke nytt å ha linux på ps3 heller :p Jeg gjorde det et par uker etter jeg kjøpte ps3en og det er rimelig lenge siden!

 

Jeg skal ikke si at ps3 er en utmerket linuxmaskin, for det er den ikke.

Men i YDL vil det meste fungere, men vil selvsagt gå litt tregt.

Grunnen til dette er hypervision... Ikke drivere eller for lite ram, men mer at ps3 nekter otherOS tilgang til HW direkte.

 

Hvorfor gjør sony det?

Det er jo pga. du i otherOS ikke skal klare å cracke gameOS, kjøre kopierte spill via emulatorer, kjøre kopierte filmer, m.m., som blir faren om maskinen i otherOS blir for kraftig.

 

Dog. er "alt mulig", UIB har feks. 5 ps3er som de i linux skal klare å få mer datakraft ut av, enn en stormaskin de har.

 

Jeg er skuffet over denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Var det Linux som hindret å sette annen oppløsning?

 

De må da være meget dårlig, hvis de kun tillater høye oppløsninger. Ikke alle TVer takler alle oppløsninger.

 

Og den Pioneeren har vel originalt kun 1024x768 oppløsning.

9486197[/snapback]

på hdmi inngangen støtter 1920x1080

 

Uansett ser det litt håpløst ut ennda...

Men hvordan fungerer dette i praksis?

Trenger ingen chipp? hva skjer med orginal softwaren?

Hvorfor bare 2 kjerner, ps3 har vell hele 7....

Kan man spille ps3 spill ved å sette det i eller må man bytte sofware tilbake?

9486237[/snapback]

 

 

 

Det mange ikke vet er at selv om tven støtter 1080p på hdmi betyr ikke det at tven viser Pc(data oppløsning) i 1920*1080 uten og skalere feil...

 

da er det LG tvene som er tingen de er geniale på alt som har med mediapc å gjøre

Lenke til kommentar
DaButcher: Det er ingenting som heter hypervision. Det er snakk om en (eng.) hypervisor, et system som overvåker virtuelle maskiner og fungerer som en dørvakt mellom den virtuelle maskinen og selve hardwaren.  :)

9511840[/snapback]

http://www.google.no/search?hl=no&q=sony+hypervision&meta=

http://www.ps3forums.com/archive/index.php/t-42646.html

http://www.google.no/search?q=sony+hypervision+kernel&hl=no

http://www.google.no/search?q=hypervision+ydl&hl=no

 

all the Linux versions are running atop a hardware abstraction layer anyway (HyperVision) and so Sony still gets to dictate what hardware gets to be open and which doesn't. They just need to allow access through HyperVision to the RSX. Even if it isn't full HW control, if they could give enough to simulate say a GeForce 6800 or something, that would be extremely beneficial and wouldn't hurt them at all.

 

... they have forgotten a hypervision hack on kernel 4532 and 4548...

 

Nå har du vel noe å lese på, samt å researche videre på :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...