Gå til innhold

Faen til uflaks!


sxs

Anbefalte innlegg

I går så mistet jeg min dell latitude D520 i bakken. Skjermen ble litt småknust og fikk et par riper. Ser ut som det er permanent photoshop brush som har blitt brent inn på skjermen. Saken er det at jeg leier pc'n av den videregående skolen jeg går på. Betaler ca 800kr i året for å ha disse. Har ikke forsikring på den. Hva faen skal jeg gjøre? Har valgt å holde kjeft foreløpig i tilfelle skolen får vite hva som har skjedd, og snauer meg for alt jeg har av penger.

 

Takker for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den funker kan det kanskje være en ide å vente så lenge som mulig med å fortelle det til dem, siden den da vil ha falt en del i verdi. :p

Uansett har sikkert skolen sin egen forsikringsordning, de kan umulig leie ut tusen maskiner og forvente at alle skal være fri for uhell. Det foreligger vel en skriftlig avtale mellom deg og skolen, se om du ser noe der.

Lenke til kommentar

Lærlingene jeg jobber sammen med sier at du må erstatte den desverre.

 

Å det er omtrent like stor vits å holde tett om det som å skyte seg selv i foten, de finner det ut når du leverer den på slutten av året uansett.

 

Gå til IKT avdelingen og si det som det er så får du kanskje rabatt :p I tillegg får du sikkert en PC du kan låne i stedet mens du venter på åfå ordnet skjermen så du får fortsette med det du driver med.

 

Hvis det er bare skjermen som er ødelagt så koster ikke det mange kronene å kjøpe den fra dell og er lett å montere selv eller evt. få IKT personell til å gjøre det.

 

Edit: Leif

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Skolen må nok ha en forsikringordning hvis det er slik at du "låner" maskina inntil du til slutt får den. Det står helt sikekrt i avtalen hvem som skal ha risikoen for tingen,så det er der du må lete først. For det andre bør du skifte emnetittel til noe mer dekkende, ellers får du mods på nakken :)

Lenke til kommentar
Hvis det er bare skjermen som er ødelagt så koster ikke det mange kronene å kjøpe den fra dell og er lett å montere selv eller evt. få IKT personell til å gjøre det.

9477437[/snapback]

Der bomma du :p

 

I fjord var det en som greide å kaste en flaske i skjermen på en annen elevs laptop. Skjermen ble ødelagt, og måtte byttes.

Dell ble kontaktet, og de skulle ha rundt 4-5000kr for en ny skjerm. Og det var da den billigste delen, da han måtte sende inn pc-en. Blir dyrere hvis det skal komme en på døra og gjøre det.

 

Hvis et verksted som ikke er godkjent av dell tar seg av bytting av skjermen på en av deres laptopper, så forsvinner garantien.

 

Så foreslår at du stikker opp på IKT kontoret, og hvis du er heldig, så er det en eller annen form for forsikring på pc-ene.

Du må jo uansett betale for det. Og kanksje de har liggendes noen andre ødelagte d520-er, som de kan ta skjermen fra :)

Lenke til kommentar

Hva med å tegne forsikring nå og melde i fra om skaden om ca en måneds tid. Har du innbo og/eller reiseforsikring kan du benytte en av disse. Dette er jo ingen sak! I værste fall kan du jo kjøpe en ny egen laptop, koster jo ikke mye lenger, hos de store kjedene får man faktisk en fullt brukene laptop for 5-6000 kr.

Lenke til kommentar
Hva med å tegne forsikring nå og melde i fra om skaden om ca en måneds tid. Har du innbo og/eller reiseforsikring kan du benytte en av disse. Dette er jo ingen sak! I værste fall kan du jo kjøpe en ny egen laptop, koster jo ikke mye lenger, hos de store kjedene får man faktisk en fullt brukene laptop for 5-6000 kr.

9477624[/snapback]

Det første forslaget der er ren svindel!

Innbo har ofte en høy egenandel på 4.000 kr. så det lønner seg ikke.

Lenke til kommentar
Hva med å tegne forsikring nå og melde i fra om skaden om ca en måneds tid. Har du innbo og/eller reiseforsikring kan du benytte en av disse. Dette er jo ingen sak! I værste fall kan du jo kjøpe en ny egen laptop, koster jo ikke mye lenger, hos de store kjedene får man faktisk en fullt brukene laptop for 5-6000 kr.

9477624[/snapback]

Det første forslaget der er ren svindel!

Innbo har ofte en høy egenandel på 4.000 kr. så det lønner seg ikke.

9477638[/snapback]

I tillegg til dette så kreves det vel vanligvis at enheten inspiseres før du får tegne forsikring etter at den er tatt ut av butikken... Du får nok bare ta kostnaden som følger med å ødelegge den.. :nei:

Lenke til kommentar
Hva med å tegne forsikring nå og melde i fra om skaden om ca en måneds tid. Har du innbo og/eller reiseforsikring kan du benytte en av disse. Dette er jo ingen sak! I værste fall kan du jo kjøpe en ny egen laptop, koster jo ikke mye lenger, hos de store kjedene får man faktisk en fullt brukene laptop for 5-6000 kr.

9477624[/snapback]

Det første forslaget der er ren svindel!

Innbo har ofte en høy egenandel på 4.000 kr. så det lønner seg ikke.

9477638[/snapback]

I tillegg til dette så kreves det vel vanligvis at enheten inspiseres før du får tegne forsikring etter at den er tatt ut av butikken... Du får nok bare ta kostnaden som følger med å ødelegge den.. :nei:

9477702[/snapback]

 

Jeg kjøpte fotoapparat som jeg forsikret etterpå at jeg hadde fått det hjem, uten at de skulle besiktige det på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

Skal høre litt om forsikringen, så lenge jeg slipper den jævla egenandelen på 4k. Men skal ringe til DELL forhøre meg om hva de skal ha for å sende en skjerm til meg. Går jo siste året på elektronikk linja, så er ikke noe problem å bytte skjerm. Problemet er hvor mye dell tar seg betalt for skjermen.

Lenke til kommentar

har du inbo forsikring? så kan du forhøre deg med forsikrings selskapet om det er noe de kan hjelpe med.

 

Nye skjermer varierer på hva slags type det er.

 

Ring Dell Spareparts: 23162303 - 6333

 

De kan finne skjermen på service taggen (under PCen, 7 tegn slutter på J)

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Her hos oss så skiller vi mellom uflaks og uforsiktig bruk. Sist jeg bestilte skjerm til en Latitude D520 så kosta den 2500 kroner uten ramme. Så prisen kan nok variere etter hvilken avtale den enkelte skole eller kommune har med Dell.

 

Jeg vil oppfordre deg til å varsle skolen med en gang. Jeg ser det i alle fall slik at det er lettere for meg å foreslå at skolen skal dekke kostnaden hvis en elev er ærlig og sier det som det er, enten denne har vært uforsiktig eller bare vært uheldig. Å miste en bærbar i golvet er fort gjort, man trenger ikke å være uforsiktig i det hele tatt. Har du derimot hatt den bærbare i sekken du hadde på deg da du sto på ski i alpene så blir det noe annet.

 

Vær ærlig og fortell det til skolen så fort som mulig. Det er mulig at skolen har en fullforsikring på alle bærbare som skolen eier, men det er også opp til hver enkelt skole og faktisk opp til hvert enkelt innkjøp. Før den nye avtalen kom så kunne jeg velge bort alt av forsikringer og serviceavltaler, nå er alt slikt innbakt i prisen på alt utstyr.

 

Du tjener ikke noe på å vente med å fortelle om skaden. Hvis skolen avgjør at du må koste skaden så må du koste skaden uansett, enten du forteller om skaden nå eller om 10 måneder.

Lenke til kommentar

Jihu! :D

Snakket nettopp med IT-avdelingen på skolen. De fortalte at det hadde vært en gutt innom før meg, som hadde samme problem. Han slapp å betale noe som helst. De sa de hadde vært snill da! Så håper de er like snille med meg:D

Kanskje det blir flaks i uflaks!

Lenke til kommentar
Jihu! :D

Snakket nettopp med IT-avdelingen på skolen. De fortalte at det hadde vært en gutt innom før meg, som hadde samme problem. Han slapp å betale noe som helst. De sa de hadde vært snill da! Så håper de er like snille med meg:D

Kanskje det blir flaks i uflaks!

9478505[/snapback]

 

Der ser du! Det beste er som regel å være ærlig. Hvis ikke folkene på IT-avdelinga er helt "nazi" så ordner man slikt uten problemer. Det er værre hvis du kommer tilbake om 2 måneder med samme feil, for å si det sånn. :) Flott at det ser ut til å ordne seg for deg.

Lenke til kommentar

forsikring er en fin ting. hvis mamma eller pappa er med i Tekna/Nito har de kanskje pcforsikring der. egenandel på 500kr, uansett hvor mye pc'n er herpa.. øvre tak på 20'000 da, men det er et tvilsomt beløp på skolepc..

 

så skaff forsikring, kjekt å ha. da kan man gli på isen og knuse pc uten å bekymre seg så mye (som jeg gjorde)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...