Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

2005 modell som ruster, VAG verksted dårlig?


_Daniel_

Anbefalte innlegg

Du kan jo slipe, grunne og lakke sjøl, men på en ny bil vil jo det gi verditap til tusen. Skjønner irritasjonen.

 

Heldigvis har jeg en 10 år gammel koreaner der jeg kan gjøre ting på egen hånd uten at prisen faller noe særlig. Bilen kan nemlig ikke selges for noe mer enn 20 000 uansett. :roll:

 

Men den har ikke mye rust, selv ikke i hjulbuene. Bare litt småbobler.

9472701[/snapback]

 

hehe, joa, om bilen ikke hadde vært såpass ny kunne det ha blitt gjort for hånd selv.. =P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til opplysning har min 12 år gammle galant(320000km) null rust whatsoever på karossen det samme gjelde0r en carina e med 2400000km, der har litt lakk flasset av men ikke noe rust ennå.

 

Når det gjelder vag hadde vi masse knirkelyder på en a6 2002 modell som var kjøpt ny av oss. dette klarte dem ikke å fikse. :thumbdown:

samt generell elendig kvalitet på de bilene, jeg skal alldri mere ha ny eller gammel vag bil igjen..

 

edit, vi har også hatt en 04 modell a4 også kjøpt ny, og der når jeg gjekka opp bilen for å skifte til sommer hjul fikk skrapt bort lakken og der begynte det å ruste momentant. Har også satt inn bilde av en audi 100 93 modell med masse rust og den skal være av de bedre årganga visst. Samt elendig girkasse.

vag er søppel, men mange ignorante fans som trur allt som kommer ifra tyskland er lagd av gull.

9472828[/snapback]

 

Er skeptisk til VW og Audi, men vi har hatt Skoda i 10 år nå.. Og har hatt så lite problemer og bilene har gitt oss det vi har forventet og mye mer.. Så selv om det tilhører vag og det er mye dritt, så vil vi forsatt kjøpe en ny Skoda.. =)

Lenke til kommentar
Hvorfor kjører du ikke bilen tilbake til skadeavdelingen og spør sjefen for skadeavdelingen om det er slik bilen skal se ut når den har vært inne for å utbedret skadene ?

9472848[/snapback]

 

Snakket med muttern ang. detta.. Hun sa hu vil vente til etter vinteren, for da skal vi selge den og da har det også sprettet opp mye mye mer rust på den, og istedet for å be dem om å fikse den, kan vi bare si at vi ønsker en god pris for den og derretter kan dem gjøre hva enn dem vil med den..

 

Neste bilen vi kommer til å kjøpe vil forsatt bli en Superb..

Lenke til kommentar

Tror lakkvaliteten på noen VAG-biler er veldig variabel. Bilen min (1992 mod. Golf) har så og si null rust, hadde litt i skjøten mellom kanal og dør, men det har jeg fikset nå. En kamerats 96-modell Polo har så mye rust at jeg nesten begynner å grine. På bakluken, på dørene, i skjøten på sidespeilene, begge A-stolpene, hele bakfangeren og langs "railsene" på taket.

 

Vi har vel jobbet noen dager med pussing, sandblåsing, sprakling og lakkering - og vi er vel sånn circa halvveis.

 

 

Mye av understellsrusten i kanaler og hjulbuer kan man forhindre ved å spyle bilen godt under, for å fjerne salt og annen dritt.

Lenke til kommentar
for og få folka på vag til lure enda mer kan du helle batteri syre på diverse steder hor det er rust fra før :thumbup:

9472977[/snapback]

 

Vettu hva.. Du vet ikke hvor mye det frister å gjøre noe dritt bare for pure faen.. =p Har hatt ideen med å vaske med litt salt i vaskebøtta vær gang jeg vasker den.. Men kan ikke lakk folka finne ut hva som forårsaker rusten da?

Lenke til kommentar

Skal ikke disse bilene være helgalvanisert før lakken er lagt på ? Om man i så fall får rust etter to år betyr jo det at det er fabrikasjonsfeil på galvaniseringen, og en omlakkering vil ikke utbedre dette. Man vil bare utsette problemet til reklamasjonsfristen er utgått.

 

Jeg ville nok tatt kontakt med flere forhandlere for vurdering. Det er ingen tvil om at dette er en reklamasjonssak om det er beskrevet riktig, og dessuten er bilen fremdeles i garantiperioden. Det betyr at også rustbeskyttelsen UNDER lakken - sinklaget- skal være i orden etter utbedring. Og da holder det ikke å lakkere over.

 

Jeg kan ikke se for meg hvordan man skal få i orden noe slik på en bil som er ferdig montert da karrosseriet blir behandlet før montering. Da er det kanskje å mistenke lettvindtløsninger som ikke er like gode...krev å få dokumentert på hvilken måte skaden er utbedret. Jeg kan ikke tenke meg at det er så enkelt å få omlevering.

Lenke til kommentar

Vi har hvertfall 10 år igjen på garantien når det kommer til rust.. Så innen de 10 årene skal jeg sørge for at den bilen skal inn helt til den er bra igjen..

 

Som Muffinman sa, så er dette en fabrikasjonsfeil, men det blir jo også galt av dem og selge en bil som ikke holder det den skal.

 

Selv i 2005, da den ble rullet ut ifra fabrikken, viste dem jo ikke dette, men når dette slår til 2 år etterpå, og vi har vært hos verksted for at dem skal fikse dette, noe dem ikke klarte, så burde de jo egentlig ha gitt oss en god salgsum, ny bil eller iminstefall bytte ut karroseridelene som noen tidligre i tråden sa dem skal gjøre ved rustgarantien..

Lenke til kommentar
gitt oss en god salgsum

Forbrukerkjøpsloven er jo klinkende klar. Bilen skal repareres skikkelig. Man har to utbedringsforsøk. Om samme feil oppstår for tredje gang foreligger grunnlag for heving. Da skal opprinnelig kjøpesum tilbakebetales. Selger kan kreve fradrag for bruk, mens kjøper kan kreve renter av summen fra kjøpsdato. Disse vil oftest oppveie hverandre slik at man sitter igjen med omtrentlig den opprinnelige summen.

 

Om bilen ikke kan repareres tilfredsstillende er også det hevingsgrunnlag, eller grunnlag for å kreve omlevering.

 

ny bil

Tipper at det ikke er enkelt å få til selv om undertegnede ikke ville vært komfortabel med noen annen løsning. Jeg stiller meg tvilende til at det er mulig å få galvaniseringen i skikkelig stand på et verksted all den tid dette er en prosess som foregår i bad før ting monteres. Men du vil helt sikkert bli forsøkt overbevist om at de kan ordne dette skikkelig på et verksted...

 

bytte ut karroseridelene

Det er greit om man snakker om en dør eller en forskjerm. Dreier det seg om takbuen eller en bakskjerm må det kappes og sveises, og da er man oppi samme problematikken rundt galvaniseringen.

 

Jeg skal ikke være påståelig om at det ikke er mulig å utbedre skader på sinklaget, men jeg ville krevd SVÆRT god dokumentasjon på jobben.

 

Jeg har forresten en mistanke om at bilforhandlerene misbruker garantibegrepet. Garanti skal være rettigheter selger gir deg ut over rettighetene forbrukerkjøpsloven gir deg, enten i form av lengre reklamasjonsfrist enn 5 år eller garanti på slitedeler som f.eks. Mitsubishi hadde (og muligens fremdeles) har. De fleste tilfeller jeg har vært ute for reklamasjonssaker etter at garantitid på f.eks. 2 år var over ble jeg forsøkt avvist med at garantitiden var ute. Mange forhandlere bruker altså garantibegrepet for å unndra seg reklamasjoner fra kunder som ikke kjenner sine rettigheter.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Mye bra du skrev Muffinman

 

Det du nevnte med Forbrukerkjøpsloven, hvis jeg forstod dette riktig, så er det sånn at hvis vi sender den inn en gang til, og resultatet da er og blir det samme, da har jo dette skjedd 3 ganger, og da har vi rett til og få tilbake det vi ga for bilen?

 

EDIT: Hvor finner man dette med forbrukerkjøpsloven av bil skriftelig? Lite peil på lover og regler =P

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

Litt update.

 

Snakka litt med muttern ang. hva dem gjorde på den reperasjonen den var inne på.

Dem har vist Zinkslipt bilen, vet lite hva dette er.. Men hvis dette vil si at dem har slipet av den gamle lakken, og rusta som var der, og ned til zink laget om jeg ikke er helt på villsporet, så har dem aldri i verden gjort dette.. Fordi det ser ut som om det har kommet enda flere rustbobler tilbake nå, utrolig mange små som popper opp.

 

De to søylene imellom vindu på frontdøra og bakdøra var jeg nettopp ute og så over på, disse skulle vært fikset, men jeg så minimum 12 bobler der, er sikkert fler også, men var i skyggesiden så ble litt dårlig lys.

Lenke til kommentar
Hvorfor kjører du ikke bilen tilbake til skadeavdelingen og spør sjefen for skadeavdelingen om det er slik bilen skal se ut når den har vært inne for å utbedret skadene ?

9472848[/snapback]

 

Snakket med muttern ang. detta.. Hun sa hu vil vente til etter vinteren, for da skal vi selge den og da har det også sprettet opp mye mye mer rust på den, og istedet for å be dem om å fikse den, kan vi bare si at vi ønsker en god pris for den og derretter kan dem gjøre hva enn dem vil med den..

 

Neste bilen vi kommer til å kjøpe vil forsatt bli en Superb..

9472956[/snapback]

Hvorfor vente ? Hvis dere har nettopp fått bilen igjen og den forsatt ser jævlig ut så er det nå det må klages.

Lenke til kommentar
Hvorfor kjører du ikke bilen tilbake til skadeavdelingen og spør sjefen for skadeavdelingen om det er slik bilen skal se ut når den har vært inne for å utbedret skadene ?

9472848[/snapback]

 

Snakket med muttern ang. detta.. Hun sa hu vil vente til etter vinteren, for da skal vi selge den og da har det også sprettet opp mye mye mer rust på den, og istedet for å be dem om å fikse den, kan vi bare si at vi ønsker en god pris for den og derretter kan dem gjøre hva enn dem vil med den..

 

Neste bilen vi kommer til å kjøpe vil forsatt bli en Superb..

9472956[/snapback]

Hvorfor vente ? Hvis dere har nettopp fått bilen igjen og den forsatt ser jævlig ut så er det nå det må klages.

9473723[/snapback]

 

Vet egentlig ikke hva muttern venter på.. Hu ville vente til etter vinteren, med tanke på salt og sånt dritt, som kanskje vil gjøre dette værre, kanskje det blir for stort så dem ikke klarer dette den andre gangen dems, og da har vi rett til kjøpsummen tilbake..

Lenke til kommentar

Den 12 års garantien er vel mot gjennomrustning? ikke lakkrust.... Da må du også følge serviceplanen for understells sjekk/behandling innimellom.

Sånn er det hvertfall på merce, men de har 30 års garanti mot gjennomrustning.

 

Hadde uansett blitt anmerka på en evt. sjekk og utbedret på garantien etter så kort tid. Hvertfall på de stedene.

 

Galvaniseringen varierer tydlligvis mye :thumbdown: Dere er hvertfall trofaste til merket :yes:

Lenke til kommentar
Den 12 års garantien er vel mot gjennomrustning? ikke lakkrust.... Da må du også følge serviceplanen for understells sjekk/behandling innimellom.

Sånn er det hvertfall på merce, men de har 30 års garanti mot gjennomrustning.

 

Hadde uansett blitt anmerka på en evt. sjekk og utbedret på garantien etter så kort tid. Hvertfall på de stedene.

 

Galvaniseringen varierer tydlligvis mye :thumbdown:  Dere er hvertfall trofaste til merket :yes:

9473815[/snapback]

 

 

3 års lakkgaranti

 

" Alle nye Skoda garanteres 3 år fra leveringsdato mot skader i lakken som kan føres tilbake til feil i produksjonen. Skader som er oppstått på grunn av ytre påvirkning, faller naturlig nok utenfor garantien. Vedlikehold av lakken i henhold til bilens instruksjonsbok forutsettes. "

 

Bilen våres stod hos forhandler ifra September i 04 til April i 05 da vi kjøpte den..

Leveringsdato, vil det si fra da vi mottok bilen, eller når den kom til forhandler?

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av _Daniel_
Lenke til kommentar

Lakkgaranti eller ei, bilen deres skal ikke ruste etter to år. Vil tro at dette er reklamasjonsgrunn uavhengig av hvilke garantier de gir.

 

Kjør bilen tilbake og krev å få en tilsvarende leiebil mens de gjør det de må for å utbedre dette. Når dere drar og henter bilen igjen så gå over den sammen med en representant for forhandleren slik at dere kan levere den rett inn igjen om det ikke er gjort skikkelig andre gangen.

 

Ikke vent med dette. Ta den med tilbake med en gang og ikke bland dette inn i fremtidige dealer. Det er også ditt ansvar som kunde å gi beskjed så snart som mulig når slike ting dukker opp.

 

Dersom dere venter et halvår og det blir verre så kan jo det brukes mot dere.

 

For all del. Ta bilen med tilbake så snart som mulig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...