Gå til innhold

Konsoll til førstepersonskyter - kjøpshjelp!?!


pod_racer

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Mitt første innlegg på forumet. Og ja jeg vet - jeg burde sett om svaret allerede ligger under en annen topic. Men men...

 

Jeg er godt voksen, og har lang erfaring med førstepersonskytere på PC. Jeg spille nok mest de noenlunde realistiske militærbaserte spillene, som America'a Army, BF1942 (Desert Combat), BF2, CoD1, CoD2, Opr. Flashpoint, BHD, Joint. Ops m.m. Mange der ute vet jo hva jeg mener!

 

Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe konsoll. Antagelig XB 360. Men jeg har mine tvil. Fungerer de til førstepersonskyterer. Jeg digger tastatur og mus. Hvordan kan man skyte raskt og trffsikkert med en håndholt dings???

 

Bør jeg la være, og heller kjøpe en ny rå PC? Eller vil opplevelsen bli like god på f.eks. XBOX 360?

 

Har jo en sønn på 14 som trykker på! Bilspill og HALO-3 og sånn!

 

Veldig takknemlig for tipsog råd!!!!!!

 

Hilsen fatter'n :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Mitt første innlegg på forumet. Og ja jeg vet - jeg burde sett om svaret allerede ligger under en annen topic. Men men...

 

Jeg er godt voksen, og har lang erfaring med førstepersonskytere på PC. Jeg spille nok mest de noenlunde realistiske militærbaserte spillene, som America'a Army, BF1942 (Desert Combat), BF2, CoD1, CoD2, Opr. Flashpoint, BHD, Joint. Ops m.m. Mange der ute vet jo hva jeg mener!

 

Nå har jeg bestemt meg for å kjøpe konsoll. Antagelig XB 360. Men jeg har mine tvil. Fungerer de til førstepersonskyterer. Jeg digger tastatur og mus. Hvordan kan man skyte raskt og trffsikkert med en håndholt dings?

 

Bør jeg la være, og heller kjøpe en ny rå PC? Eller vil opplevelsen bli like god på f.eks. XBOX 360?

 

Har jo en sønn på 14 som trykker på! Bilspill og HALO-3 og sånn!

 

Veldig takknemlig for tipsog råd!!

 

Hilsen fatter'n :-)

9441096[/snapback]

 

Det sier vell alt, gå for en 360 :thumbup: å du blir fornøyd, sønnen din vill sikkert like PGR serien, Forza 2 er vell for vanskelig? :hmm: elr kanskje ikke.

PC<360 Billig god underholdning.

Du treffer ganske bra med kontrollen, men den kan føles litt upresis noen ganger.

Elr så kan PS3 tilby mus og tastatur til Unreal Tournament III ;) og FragFX.

Lenke til kommentar

Så lenge man ikke får mus+tastatur/keypad, er det lite poeng å spille fps på konsoll, om du da ikke er en fan av autoaim osv da.

 

Men f.eks xbox 360 har mange andre moro spill, bare ikke tro at fps er like bra på konsoll som på pc.

 

Om du kjenner noen med xbox360, anbefaler jeg deg å be de hente ned Medal of honor airborn demoen, også kan du gjøre det samme til pc. Så er det bare å teste begge, jeg har gjort det selv, og liten tvil om at jeg heller bruker 15k på ny pc enn 700 spenn på det spillet til x360.

Lenke til kommentar
Men f.eks xbox 360 har mange andre moro spill, bare ikke tro at fps er like bra på konsoll som på pc.

9441212[/snapback]

 

 

Så konsoll eksisterer kun for bilspill det da?

FPS er minst like gøy, kult eller "pro" på konsoll som på en ørtentusenkroners PC. Bare fordi du ikke klarer å treffe en husvegg, betyr ikke det at alle andre ikke gjør det heller.

Lenke til kommentar

Er det bare bilspill og fps som finnes av spill?

 

Og det er min subjektive oppfattning at fps er bedre på pc, enn på konsoll, men om du mener noe annet, får du bare skrive det.

Har lite med om jeg treffer eller ikke, men du får gjerne påstå at en gamepad er like enkel, rask og nøyaktig å bruke som mus+tastatur, bare ikke forvent at jeg tror deg.

Lenke til kommentar

Før jeg skaffet meg Xbox 360 hadde jeg nesten ikke spilt noen FPS på konsoll siden PS1, så jeg var rimelig fersk der. I starten klarte jeg det rett og slett ikke. Nå derimot, spiller jeg FPS til bra på 360 som på PC :) Jeg elsker 360-kontrollen, rett og slett!

 

Og det er min subjektive oppfattning at fps er bedre på pc, enn på konsoll, men om du mener noe annet, får du bare skrive det.

Har lite med om jeg treffer eller ikke, men du får gjerne påstå at en gamepad er like enkel, rask og nøyaktig å bruke som mus+tastatur, bare ikke forvent at jeg tror deg.

9441300[/snapback]

Hvis du ikke tror på det, så får vi ta en runde på Shadowrun da vettu :)

Endret av Amored
Lenke til kommentar

X360 kontrollen er mye bedre på FPS fronten enn Dualshock kontrollen til Sony og den føles mye mer naturlig enn Dualshock kontrollen.

 

Tror ikke du blir misfornøyd med X360 som FPS konsoll for den er i mine øyne meget god. Spillene fungerer og meget godt, og den har et veldig fint bibliotek av spill å velge mellom, deriblant 2 gode i Gears of War og Bioshock.

 

Sider som f.eks Modnet har en overgang som gjør at du kan bruke mus/tastatur i FPS spill, har dog ikke testet den selv så vet ikke hvordan den fungerer.

 

Linky

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemeldinger!

 

Skal undersøke litt om ModNet sitt tast./mus adapter. Funker det så er jo saken grei!

 

Vet lite om daglig bruk av 360. Når den nå kommer med 120 Gb HD lurer jeg jo litt; hvorfor trenger den så stor? Er det så mye man kan laste ned av demo'er/mod'er?

Tenkte kanskje den med 20 Gb holdt...?

 

Er vel ikke bare sønnen min som kommer til å ratte rundt med WRC'en...

Hadde en nabo med PS-2, projektor, rallystol, 5+1, pedaler og ratt. I kjeller'n.

Mang en biltur der! Han var 62 år! Men han har flytta...

Men jeg trives også med håndkonsollkjøring. Ikke så mye styr. Funker 360 bra på dette feltet?

 

Fatter'n

Lenke til kommentar

Grunnen til 120gb er at folk fyller den opp med demo'er, musikk, trailere m.m.

Men du kan alltids klare deg med 20gb ganske lenge, og evt oppgradere om behovet kommer.

 

Du får et, i min mening, helt ok ratt til x360 for ca 1k, men det går også helt fint å spille f.eks forza 2 med håndkontroller. Så ja, jeg mener at den er bra på det feltet.

Lenke til kommentar

Kjøp Premium utgaven med 20gb til savegames, demoer og andre slike ting, Elite er unødvendig viss du ikke vill ha svart lakk og HDMI nå.

For viss du klarer å vente så kommer HDMI til Premium også, 120gb hd kan kjøpes løst utenom, så da er det bare den svarte lakken som er igjen som Premium utgaven ikke har.

Lenke til kommentar

Den 120Gb disken er vel mer beregnet på Amerikanerne som har hele den Video Marketplace med HD filmer... Noe jeg snart håper vi får over hit til Europa også

 

Uansett, 360 er nok ett lurt valg om du vil spille FPS! Og siden du er 'voksen' kan du finne mye godbiter på Live Arcade som du spilte i dine yngre dager.

 

Sensible Soccer, Castlevania, Contra, Double Dragon, Mortal Combat, Golden Axe, Sonic, Paperboy, Streets of Rage, Turtles '89, Track & Field, Worms.. ja, skjønner!

Lenke til kommentar

jeg er per idag mest en PC-fantast, men har lang erfaring med konsoller (SNES, Nintendo 64, playstation 1, GameCube og Xbox 360). Selv synes jeg helt klart at FPS på PC er overlegent noe man finner på konsoll. Spesielt multiplayer-fps er overlegen på PC. Et eksempel på dette er Battlefield 2 PC med 64 spillere versus Battlefield 2: modern Combat på Xbox 360 med 16 spillere maks.

 

Nå som Crysis og andre store PC-utgivelser innenfor FPS-sjangeren begynner å nærme seg kan det å spare til en ny PC være lurt. Joda, PC er dyrt, men det er verdt det. Riktignok ventes det noen store utgivelser på Xbox 360 også, som Halo 3, Battlefield: Bad Company, Mass Effect og en del andre.

 

Selv må jeg si at jeg aldri har mestret det å sikte i fps-er med håndkontroll. Dermed kan det virke veldig lite objektivt når jeg sier at jeg kalrt foretrekker mus og tastatur. Men slik er det altså. En mus er mye mer presis og nøyaktiv enn en håndkontroll. Det er en grunn til at utviklerne har sett nødvendigheten i autoaim på konsollspill.

 

Så mitt råd er hvertfall å prøve Xbox 360 en del før du bestemmer deg. Xbox 360 er en god konsoll med mange gode spill. Samtidig skal det sies at etter min mening kan få FPS-spill på konsoll i det hele tatt måle seg med FPS på PC. Det er min høyst subjektive mening, og dere andre må få mene hva dere vil. Så spar til ny PC!

Lenke til kommentar

Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei argumentene fra folk som har stifta seg fast i "FPS funker bare på PC"-klubben. Klart at mus gir raskere respons og større nøyaktighet. Men er det virkelig det eneste som er viktig for folk? Hadde man spilt med gamepad mot folk som bruker mus, hadde man nok vært litt handikappet. Men det gjør man jo aldri!

 

På XBox 360 spiller man kun mot andre folk som har gamepad. Man har like forutsetninger til å vinne som alle andre, og dermed like høyt mestringspotensiale. Dessuten er det mye mer stas å være god i FPS med en gamepad, da spillemetoden er mye mer arbitrær. I motsetning til mus, hvor man beveger siktet opp og ned på skjermen på samme måte som man styrer pekeren i et operativsystem.

 

Se for dere at det hadde kommet et nytt input-system, som var overlegen musen i presisjon og responstid. Ville det da automatisk vært mer moro å spille med den metoden? ... Nei, det ville det ikke. Kanskje for noen, men ikke for alle. Selv har jeg spilt maaaange timer FPS på PC (fra og med Quake-spillene til CS og BF som er hipt i dag), og foretrekker allikevel å spille FPS på XBox 360. Hvorfor? Det er ti ganger mer behagelig å sitte å spille med en gamepad. Den ligger utrolig godt i hånden, og fingrene har tilgang til alle tilgjengelige knapper uten å måtte flyttes på.

 

Konklusjon: Det er en smakssak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...