Gå til innhold

Konsoll til førstepersonskyter - kjøpshjelp!?!


pod_racer

Anbefalte innlegg

Problemet mitt med FPS på konsoll er ikke at kontrollen ikke er rask nok eller presis nok, for det fikser de lett med autoaim og greier. Problemet mitt er at jeg enkelt å greit må bruke for mye av oppmerksomheten på kontrolloppsettet, i motsettning til på PC og på Wii hvor jeg synes det fungerer helt naturlig og alt jeg trenger å tenke på er spillmekanikken.

9455248[/snapback]

 

 

Eeh, nei?

En av de tinga som gjør at jeg foretrekker gamepad ovenfor mus og tastatur er jo nettopp det at alt er tilgjengelig for fingra i det øyeblikket du legger kontrollen mellom hendene dine, ett perfekt eksempel på det er CoD, der ALT du trenger ligger på knapper en uansett har fingrene på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til trådstarter:

Sjekk ut Call of Duty 2 - og firern når det kommer. Det er etter min mening spillene som best utnytter mulighetene på en gamepad. Man har der en ekstra "sikte-knapp". Når man trykker inn den zoomes siktet inn bittelitt (avhengig av våpen), og hastigheten på siktet minkes betraktelig. Med den knappen holdt inne, er det mye lettere å sikte inn headshots og andre presise skudd. Først sikter man jo seg inn på målet uten bruk av den, for at det skal gå raskere, og når man har siktet plassert sånn ca der hvor man vil ha det, trykker man inn knappen (RT) for å fininstille siktet. Denne metoden fungerer utmerket og er overlegen metodene i samtlige andre FPS-spill jeg har prøvt på konsoll.

9455339[/snapback]

Så absolutt. Her kunne jeg ikke vært mer enig. Dette er en av hovedgrunnene til at jeg elsker COD2 og COD4-betaen så mye som jeg gjør, og har lagt ned tusenvis av timer i toeren og garantert snart fireren. Jeg klarer knapt å spill FPS hvor man sikter inn våpenet ved å trykke ned stikka, det føles teit og klumsete i forhold til COD-spillenes oppsett. Heldigvis har flere utviklere gjort det samme som Infinity Ward med COD2 angående siktingen.

Lenke til kommentar

For mange vil nok en mus virke mye mer naturlig enn en gamepad. Spesielt vi som har vokst opp med PC. Man har brukt mus til å kontrollere opeativsystem i ørten år, og dermed faller dette kontroll-grensesnittet naturlig inn for folk. Et godt eksempel er datakyndige mennesker som aldri har spilt et skytespill (fps) før. La oss si at vi plukker ut et slikt menneske og får han til først å spille et fps på PC for så å spille et fps på konsoll. Hva er sjansen for at han klarer seg bedre på PC-fpset?

 

Jeg ville nok tro at sjansen for det er temmelig stor. Og det av den overnevnte grunn. Denne personen har brukt kontrollgrensnittet, nemlig mus, i evigheter. Da er det ikke rart at denne personen klarer seg bedre i skytespill med et kontrollgrensesnitt han/hun kjenner til. Så kan man jo spørre seg selv. Er det bare derfor folk har lettere for å sikte i skytespill med mus?

 

Jeg vet ikke. Kanskje er mus et lettere kontrollgrensesnitt i sin helhet. Jeg kunne for eksempel aldri tenkt meg å bruke en gamepad til å surfe på internett med. Eller hva med pek og klikk-spill? Hvor artig hadde det vært å spille "Den Lengste Reisen" med en gamepad? man kan jo lure. Datamusen oppstod ikke ved en tilfeldighet. Den er en nøye gjennomtenkt oppfinnelse, som skulle gjøre databehandling lettere. Istedenfor å skulle bruke kun tastaturet til å navigere seg rundt med, skulle man nå få bruke en mus. Man slapp dermed å sitte og trykke på nedoverpilen x atall ganger, for å komme seg til en kommando. Nå kunne man rett og slett bare trykke på kommandoen.

 

Er en mus mer presis enn en gamepad? Ja så absolutt. Betyr dette at skytespill på konsoll av den grunn er dårligere? Nei, såklart ikke. Her gjelder smak og behag. Er man vandt med gamepad og greier å kontrollere disse i skytespill er det ingen ting i veien for å spille fps på konsoll. Liker man ikke å spille skytespill med gamepad kan man rett og slett bare la være å spille fps på konsoll. Enklere er det ikke.

 

Men betyr det at man ikke skal ta hensyn til kontrolltype når man dømmer et spill? Hva om et multiplatform spill har svært mye dårligere kontroll-oppsett på konsoll. Som et eksempel. Hva om kontrollene på Bioshock hadde vært helt håpløsepå Xbox 360, mens de var suverene på PC med mus. Skulle da 360 versjonen få lavere karakterer i omtaler for dette? Om så spillet var eksklusivt til Xbox 360. Skulle da dårlige kontroller telle negativt? Hvem bestemmer hva dårlig kontroll er? Og ikke minst, er det ikke sannsynlig at det vil komme en totalt overlegen kontrollmekanisme i fremtiden? Ser vi begynnelsen på det med Wii?

 

Det er mange spørsmål å stille seg selv i en slik diskusjon. Ingen kan påberope seg den fulle sannhet. Ingen her kan si at de har rett, eller hevde at andre har feil. Man kan argumentere for det kontrollgrensesnittet man liker best, men dette er vel en høyst subjektiv verdi? Det finnes ikke et objektivt svar i denne diskusjonen. Man kan gjerne diskutere til krampen tar en. Man kan diskutere til menneskeheten går under. Alikevel vil man aldri komme fram til et svar. Så enkelt er det.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Problemet mitt med FPS på konsoll er ikke at kontrollen ikke er rask nok eller presis nok, for det fikser de lett med autoaim og greier. Problemet mitt er at jeg enkelt å greit må bruke for mye av oppmerksomheten på kontrolloppsettet, i motsettning til på PC og på Wii hvor jeg synes det fungerer helt naturlig og alt jeg trenger å tenke på er spillmekanikken.

9455248[/snapback]

Eeh, nei?

En av de tinga som gjør at jeg foretrekker gamepad ovenfor mus og tastatur er jo nettopp det at alt er tilgjengelig for fingra i det øyeblikket du legger kontrollen mellom hendene dine, ett perfekt eksempel på det er CoD, der ALT du trenger ligger på knapper en uansett har fingrene på.

9455646[/snapback]

Vel, jeg er venstrehendt og spiller på PC med piltastene og tastene rundt, så jeg har alltid mer enn nok taster tilgjengelig og er godt vant med plassene deres så jeg har ikke noe problem med det.

 

At jeg er venstrehendt kan jo forsåvidt være grunnen til at jeg aldri blir helt vant med kontrollene på konsollFPS, men jeg har jo runnet Super Monkey Ball så min høyre tommel burde være mer enn kapabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...