Gå til innhold

Konsoll til førstepersonskyter - kjøpshjelp!?!


pod_racer

Anbefalte innlegg

Det er da ingen som påstår noe annet enn at det er en smakssak. Om noen synes mus og tastatur er best er jo det deres smak og velbefinnende. kanskje noen synes det er slitsomt å styre stikkene da man blir stiv i tomlene av det, hva vet jeg? Nå har det seg slik at det ikke bare er dette med mus og tastatur som gjør fps på PC til et godt valg.

 

Ting som muligheter for omfattende spillmodifikasjoner, større oppdateringer, flere spillere samtidig på multiplayer-brett, private chattekanaler (Ved hjelp av Teamspeak eller Ventrilo), muligheter for private servere, mulighet til å velge hvilken server man vil spille på og mye annet gjør at PC rett og slett vinner i min bok.

 

Battlefield 1942 hadde lang levetid i seg selv med sin geniale multiplayer. Men potensialet lå i muligheten for omfattende mofifikasjoner som Desert Combat, Forgotten Hope, Interstate et eller annet og mange andre. Folk spiller jo Battlefield 1942 den dag idag på grunn av dette.

 

Det er selvsagt fordeler med FPS på konsoll også. For eksempel slipper man å bekymre seg for at man taper pga hakking (som følge av dårlig maskinvare). Cheating er så godt som ikke-eksisterende og Xbox Live gir spillerne mulighet til å benytte seg av headset i alle spill til kommunikasjon med andre. Som du over meg så fint sa det kommer dette helt og holdent ann på smak. Foretrekker man PC er det veien å gå, foretrekker man konsoll er det en annen vei å gå. Man må nesten selv finne ut av hva man foretrekker, hvor langt lommeboken strekker seg her og nå osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg føler PC med mus og tastatur er komplett overlegent kontrollpad for FPS, og selvom jeg har tidligere spillt gjennom mange FPS på konsoll så har jeg store problemer hver gang jeg setter meg ned med et nytt et.

 

Wiikontrolleren er derimot etter min mening ekstremt behagelig til FPS. Det er ennå mange barnesykdommer, og ikke noe skikkelig 3xA FPS til konsollen, men styresettet er definitivt langt mer presist og raskere enn kontrollpad, og selvom det har en del å ta igjen mus & tastatur på så er det på sitt beste mye mer engasjerende.

 

Men som sagt, dessverre suger utvalget av FPS til Wii ennå. Og online er en glemmesak så langt.

 

Men jeg er fornøyd med min Wii sammen med at jeg har en PC som er kraftig nok til å kjøre alle ports av 360spill på høye grafikksettings. Uten PCen hadde det blitt alt for lite FPS på Wii.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Den 120Gb disken er vel mer beregnet på Amerikanerne som har hele den Video Marketplace med HD filmer...  Noe jeg snart håper vi får over hit til Europa også

9442176[/snapback]

 

Det er vel forventet å komme hit før slutten av året (ble annonsert under E3 tidligere i år). Og til OP: da kan man laste ned filmer og tv-serier m.m til harddisken, og derfor vil det være kjekt med bedre plass. Hvis du ikke er interessert i dette så vil selvsagt 20GB være bra nok.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte akkurat som deg helt til jeg rundet halo julen 2001.  Det tok et par timer men så glemte jeg hva jeg spillte med.  Bare prøv halo 3 et par timer så er du nok hektet.

9447115[/snapback]

Jeg har spillt mange mange timer med Halo og Halo 2. Runnet Chronicles of Riddick, Thief 3, Timesplitters 2, etc, etc. Jeg har spillt mye FPS på konsoll.

 

Men nei, jeg synes ikke det er behagelig. Ja, man blir vant til det. Man blir vant til mye rart. F.eks blir man sikkert vant til å bare ha ett bein etter man har amputert, men det er likevel å foretrekke å ha begge beina.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor alle er så jævla opptatt av å være så rask og presis som mulig, du spiller ikke i konkurranser gjør du vel? Det er ytterst få her som er profesjonelle gamere som tjener penger på å spille, og så lenge du ikke er av den klassen er det ikke noe du trenger å bry deg om.

 

Alle stiller likt på konsoll, foruten enkelte spill som vil få støtte for mus og tastatur (f.eks UT på PS3).

 

Jeg har spilt FPS på PC siden Wolfenstein og hadde ingen problemer med å gå over til å spille det på konsoll, jeg synes faktisk det var bedre. Ikke fordi kontrollen var mer presis eller raskere, men nettopp fordi den ikke var det. Fordi FPS på PC hadde blitt alt for lett for meg, det var ingen utfordring lenger, spesielt singleplayer. Og det å styre bare et sikte på en skjerm med sånn hurtighet du har med mus føles bare unaturlig etterhvert sammenlignet med konsoll. Når du spiller med gamepad, føles det mer ut som du beveger en karakter, av kjøtt og blod med armer og bein. Ikke bare et virtuelt trådkors.

Endret av BTK
Lenke til kommentar
Noen liker å ha kontroll over aimen sin, derfor dem er opptatt av å være rask og presis.

Mens noen liker å rett og slett bare gulle i vei å trur dem har skills.

9453208[/snapback]

 

 

Jah, jeg bare trykker på skyteknappen å håpr jeg treffer azz :!: :D

Ahr heldigvis flaks veldig ofte nrå jeg guller dah :)

 

 

 

Eller...?

Lenke til kommentar
X360 kontrollen er mye bedre på FPS fronten enn Dualshock kontrollen til Sony og den føles mye mer naturlig enn Dualshock kontrollen.

 

Veldig objektivt :p

 

Jeg for min del foretrekker ps2/3 kontrollern over 360 kontrolleren til fps (og andre spill). Smaken er som baken.

 

Men jeg skal i hvertfall ikke være redd for å inrømme at 360 har flere fps enn det ps3 har på nåhverende tidspunkt, og det kommer sikkert til å fortsette.

 

Men fans av battlefield kan jo finne warhawk temmelig fristende..

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor alle er så jævla opptatt av å være så rask og presis som mulig, du spiller ikke i konkurranser gjør du vel? Det er ytterst få her som er profesjonelle gamere som tjener penger på å spille, og så lenge du ikke er av den klassen er det ikke noe du trenger å bry deg om.

 

Alle stiller likt på konsoll, foruten enkelte spill som vil få støtte for mus og tastatur (f.eks UT på PS3).

 

Jeg har spilt FPS på PC siden Wolfenstein og hadde ingen problemer med å gå over til å spille det på konsoll, jeg synes faktisk det var bedre. Ikke fordi kontrollen var mer presis eller raskere, men nettopp fordi den ikke var det. Fordi FPS på PC hadde blitt alt for lett for meg, det var ingen utfordring lenger, spesielt singleplayer. Og det å styre bare et sikte på en skjerm med sånn hurtighet du har med mus føles bare unaturlig etterhvert sammenlignet med konsoll. Når du spiller med gamepad, føles det mer ut som du beveger en karakter, av kjøtt og blod med armer og bein. Ikke bare et virtuelt trådkors.

9452843[/snapback]

Dette innlegget er nesten verdig en sticky!

 

Det som faktisk fasinerer meg med fps på konsoll er at bevegelsene er føles mye mer realistiske.

 

På PC med mus og tastatur kan man ta 180graders og prikke inn headshot ekstremt kjappt. Det har ikke en dritt å gjøre med virkeligheten. Prøv selv å hive deg rundt 180grader samtidig som du skal sikte ekstremt nøyaktig... Ikke det letteste i verden det nei.

 

Mennesker har tross alt en innebygd treghet i bevegelsene sine på grunn av massen vi faktisk består av(også kjent som kroppen vår)..

 

Til trådstarter:

 

Jeg spilte fps på PC fra Wolfenstein frem til Farcry og i denne perioden kastet jeg bort nesten 2 hele år av livet mitt på ekstremt mye Counter-strike spilling. JEg vil påstå at jeg hadde en relativt god aim etterhvert og hevdet meg i private kamper mot spillere fra norge som senere har spilt profft..

 

Med unntak av Goldeneye på Nintendo64 så var Halo1 mitt første forsøk på fps på konsoll. Jeg bannet og steiket og ga opp etter kort tid. Jeg hadde jo ikke sjans til å spille slik jeg kunne på PC med mus og tastatur.

 

"Redningen" for meg ble Splinter Cell på Xbox1. Siden dette spillet ikke er så vilt som Halo så tok jeg meg tid til å spille det og ble etter hvert vant med hvordan man siktet og beveget seg med en håndkontroller i slike spill. Etter dette har jeg med få unntak ikke sett meg tilbake.

 

Jeg storkoser meg i disse tider med håndkontroller i spill som Gears of war(riktignok 3.person), Resistance: Fall of man, Bioshock, Halo3, R6:Vegas og mange fler.

 

De siste 2-3årene har det ikke skjedd en gang at jeg har irritert meg over mangelen på presisjon som mus og tastatur unektelig gir deg. JEg har rett og slett ofret denne presisjonen da jeg føler en håndkontroller er mer enn god nok samtidig som det bevegelsene føles mye mer realistisk.

 

Så moralen i hitorien min er: Gi fps på konsoll en sjanse. Ja du vil nok få litt færre sinnsyke headshots, men fytti rakkern så morro det er. I tillegg er det masse spill som kun finnes på konsoll og som er virkelig verdt å få med seg!

 

X360 er i så måte en fantastisk konsoll for FPS og som mange har nevnt her så har de i mine øyne den klart beste kontrolleren for dette formålet.

 

Så løp og kjøp. Jeg tviler på at du vil angre ett sekund. Spesiellt siden du liker bilspill også. Forza2 er en lekkerbisken!

Lenke til kommentar

Jeg var nå en av dem som var "frontkjemper" for mus/tastatur kombinasjonen og forkastet padden totalt som upresis og irriterende. Men etter en liten tilvenning har jeg funnet ut at det er morsomt med pad og. Det er ikke like lett å gjøre headshots, og mange ganger dør du fordi kontrollen setter sine begrensninger, men det er morsomt fordi.

 

Jeg liker både pad og mus/tastatur kombinasjonen nå, ganske enkelt fordi jeg vil ikke gå glipp av gode spill. Setter man seg ned på stussen og nekter å prøve pad, går man glipp av gode titler. Jeg er glad jeg ga opp min bastante holdning, for jeg har nå koset meg med gode titler på PC som Soldier of Fortune og Max Payne samtidig som jeg har fått prøvd meg på gode titler på konsoll som Black og Gears of war.

 

Få et åpent sinn og slutt med tullprat. Er greit at man aldri blir å like en ting eller en annen, men å sette seg ned og bastant kåre en vinner er i mine øyne lite lurt.

Lenke til kommentar

Jeg takker for mange gode råd og ærlige meninger!

 

Til BTK, Darth MToffy og Bear^:

Det er kanskje dette jeg håpet; at konsoll bringer noe mere/annet med seg i forhold til PC når det gjelder FPS. Og det bekrefter jo dere!

 

Kjøp av ny stasjonær PC er satt på vent. 360 innkjøpes kommende uke!

Satser på:

- 360 premium

- ekstra trådløs kontroll

- ekstra headsett

 

Er det annet utstyr/tilbehør jeg like godt bør kjøpe med en gang?

Hvilke FPS-spill bør jeg starte med (2 - 3 titler). Liker nok best spill satt i en forholdsvis troverdig setting, men har hørt at Gears of War bl.a. er bra også.

 

Igjen; takker for mange svar. Dette er til stor hjelp!

 

Hilsen Fatter'n (og sønn, 14)!

Lenke til kommentar

Gears of War og Bioshock mener jeg er et møst å ha på X360. Meget gode spill begge 2. Call of Duty 3 kan du simpelt hen styre unna for det er noe møkker, ikke noe annet. I alle fall den følelsen jeg sitter igjenne med.

 

Du har og FPS titler som Lost Planet og Prey til X360, har dog ikke prøvd noen av dem så har ingen erfaring fra dem.

 

I tiden fremover har du Halo 3 og CoD 4 som ser lovende ut. Medal of Honor: Airborn kommer og om korte stunder og ser litt lovende ut, selv om det ser ut som et typisk "save the world from evil germans" aktig spill som man har forsøkt seg på et tusen millioner ganger før. Er begrenset for hvor morsomt det er å drepe de samme tyskerne som nekter å holde seg dø.

 

Alan Wake kommer vistnok neste år og ser meget lovende ut. Er finske Remedy som og sto bak Max Payne spillene som står bak dette spillet, så det kan være verd å holde øynene på.

 

Råder deg og til å investere i Forza 2, meget bra bilspill som er på høyde med GT4 i innhold.

Lenke til kommentar

Rainbow Six: Vegas, Bioshock og Gears of War ville jeg valgt. Andre alternativer er GRAW 2 og F.E.A.R. Men du kan jo gå til:

 

http://www.gamerankings.com/itemrankings/simpleratings.asp

 

Og søk på Xbox 360 spill i kategorien "First Person Shooter", og finne kandidater der.

 

Ellers kommer jo snart Call of Duty 4, The Orange Box (Half-Life 2, Episode 1, Episode 2, Team Fortress 2, Portal), og Halo 3. De to sistnevnte er Sci-Fi, men kan ikke skjønne at folk som liker FPS ikke kommer til å like dem. :)

Endret av Brakara
Lenke til kommentar

Selv kan jeg ikke fordra å spille FPS på PC.

 

Etter min mening er Xbox 360 den konsollen som leverer best FPS-spill, både med tanke på kontroll og spillene generelt. Wii har også en glimrende kontroll som fungerer ypperlig til FPS-spill hvor utviklerne har gjort jobben sin. PS3 sin kontroll er etter personlige meninger elendig til å spille FPS med på grunn av at jeg ikke liker plasseringen på analogstikkene, de er for løse og triggerne bak som jeg synes er ugreie.

 

Derfor ville jeg valgt Xbox 360... min personlige mening og mange andre sin her også tydeligvis. Xbox 360 har jo også et overlegent onlinestystem i forhold til de to andre.

 

Bear^: Lost Planet ikke FPS.

Lenke til kommentar

Problemet mitt med FPS på konsoll er ikke at kontrollen ikke er rask nok eller presis nok, for det fikser de lett med autoaim og greier. Problemet mitt er at jeg enkelt å greit må bruke for mye av oppmerksomheten på kontrolloppsettet, i motsettning til på PC og på Wii hvor jeg synes det fungerer helt naturlig og alt jeg trenger å tenke på er spillmekanikken.

Lenke til kommentar
Det er ikke like lett å gjøre headshots, og mange ganger dør du fordi kontrollen setter sine begrensninger, men det er morsomt fordi.

9454873[/snapback]

Niks, du dør nok fordi du er dårlig. Spillene som er laget til konsoll, er jo designet med gamepad i tankene. Utviklerne lager da ikke situasjoner hvor det er umulig for deg å overleve med den mindre responsen en gamepad gir... Jeg kan ikke engang se for meg en slik situasjon. Situasjoner der det hadde hjulpet med en mus er det nok mange av, men da hadde du hatt andre forutsetninger enn hva spillet var designet for, mer eller mindre juksing med andre ord. Dør du når du spiller online er det fortsatt din egen feil. Alle spiller med samme input-mekanikk (via gamepaden), så du har nok møtt en bedre motstander.

 

 

Til trådstarter:

Sjekk ut Call of Duty 2 - og firern når det kommer. Det er etter min mening spillene som best utnytter mulighetene på en gamepad. Man har der en ekstra "sikte-knapp". Når man trykker inn den zoomes siktet inn bittelitt (avhengig av våpen), og hastigheten på siktet minkes betraktelig. Med den knappen holdt inne, er det mye lettere å sikte inn headshots og andre presise skudd. Først sikter man jo seg inn på målet uten bruk av den, for at det skal gå raskere, og når man har siktet plassert sånn ca der hvor man vil ha det, trykker man inn knappen (RT) for å fininstille siktet. Denne metoden fungerer utmerket og er overlegen metodene i samtlige andre FPS-spill jeg har prøvt på konsoll.

Endret av Alex ws
Lenke til kommentar

De av dere som ikke klarer å spille FPS på konsoll kan umulig ha kost dere med Halo1-2, Resistance Fall of Man eller Killzone(alt uten om sniperen :p ) Disse 4 spillene er utrolig gode eksempler på hvordan det faktisk er å spille FPS. Bare å lese noen anmeldelser av Warhawk, fleste parten av anmelderene sier at Warhawk er sånn Battlefield 2 burde ha vært.

 

Til trådstarter, du blir garantert fornøyd med Xbox 360. Bare husk spill litt på enspiller modusen, da slipper du veldig mye irritasjon over å bli drept på internet av folk som har hatt spillet lengere enn deg ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...