Gå til innhold

Programmerings-nybegynner trenger hjelp!:P

Gjest Bruker-127711

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hjelpe og trøste...

Omaka93: Jeg foreslår at du begynner med et språk som f.eks. Python eller Ruby. De er enkle å komme i gang med, og mer enn kraftig nok hvis du ikke skal lage veldig tunge applikasjoner (spill, store systemer, o.l.).

Endret av staalezh
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hjelpe og trøste...

Omaka93: Jeg foreslår at du begynner med et språk som f.eks. Python eller Ruby. De er enkle å komme i gang med, og mer enn kraftig nok hvis du ikke skal lage veldig tunge applikasjoner (spill, store systemer, o.l.).

9440368[/snapback]

Enig.

Denne diskusjonen har egentlig sporet helt av.

Skrevet
Batch suger ikke til det det er laget for, nemlig automatisering av diverse oppgaver i Windows. Du kan gjerne utdype mer om systemet ditt, men går ikke følgende beskrivelse: "Nå jobber jeg med et brukersystem der man kan lagre brukernavn, passord osv.. Rett i registeret slik at du slipper alle de synlige notatene som vennene ikke skal se/hemmelige notater." inn under det, egentlig?

Uansett, oppgaven jeg hintet til tidligere, kan du gjerne svare på hvordan du ville løst i batch. Hvis du ikke klarer å komme opp med noe svar innser du vel kanskje også at batch "suger" til slike programmeringsoppgaver?

EDIT: Eller, du kan jo prøve å lage et databaseprogram, eller du kan jo prøve å lage et program med et GUI, eller du kan jo prøve å lage en IRC-klient, eller ...

Du vil se at batch mangler muligheter som andre språk har, nettopp fordi det ikke er et "skikkelig" programmeringspråk etter dagens standard.

9440284[/snapback]

Nei jeg kan ikke lage en kalkulator eller Database program eller et nice unødvendig gui. Irc klienter er det for mange av.

Som du ser så finnes det man trenger på nettet. Det jeg ikke finner lager jeg selv i batch. Går det ikke finner jeg andre løsninger. Men jeg medgir at batch ikke kan lage alt i verden. Det er ingen språk eller script som kan lage hva som helst av programmer mener jeg. Alle har en grense.

Skrevet (endret)
Batch suger ikke til det det er laget for, nemlig automatisering av diverse oppgaver i Windows. Du kan gjerne utdype mer om systemet ditt, men går ikke følgende beskrivelse: "Nå jobber jeg med et brukersystem der man kan lagre brukernavn, passord osv.. Rett i registeret slik at du slipper alle de synlige notatene som vennene ikke skal se/hemmelige notater." inn under det, egentlig?

Uansett, oppgaven jeg hintet til tidligere, kan du gjerne svare på hvordan du ville løst i batch. Hvis du ikke klarer å komme opp med noe svar innser du vel kanskje også at batch "suger" til slike programmeringsoppgaver?

EDIT: Eller, du kan jo prøve å lage et databaseprogram, eller du kan jo prøve å lage et program med et GUI, eller du kan jo prøve å lage en IRC-klient, eller ...

Du vil se at batch mangler muligheter som andre språk har, nettopp fordi det ikke er et "skikkelig" programmeringspråk etter dagens standard.

9440284[/snapback]

Nei jeg kan ikke lage en kalkulator eller Database program eller et nice unødvendig gui. Irc klienter er det for mange av.

Som du ser så finnes det man trenger på nettet. Det jeg ikke finner lager jeg selv i batch. Går det ikke finner jeg andre løsninger. Men jeg medgir at batch ikke kan lage alt i verden. Det er ingen språk eller script som kan lage hva som helst av programmer mener jeg. Alle har en grense.

9440475[/snapback]

Nettopp, man kan ikke lage et databaseprogram, IRC-klienter eller skikkelige kalkulatorer i batch. Om det finnes nok av slike fra før er ikke relevant i spørsmålet om batch kan brukes til å lage det eller ikke.

Du har ikke forstått poenget mitt. Det jeg, og mange andre, definerer som "skikkelige" programmeringsspråk, er språk som faktisk kan brukes til å lage stort sett alt. Batch har rett og slett ikke muligheten til å brukes til annet enn å sende kommandoer sekvensielt til cmd, evt. på et kondisjonelt grunnlag ved hjelp av goto og if. Språk som Ruby, C, Java, og de aller fleste andre, er ikke laget med et spesielt mål i sikte, men er laget for å gi et godt grunnlag til å utvikle alle typer program. Så når du sier at alle språk har en grense, må jeg bare få presisere at grensen til batch og grensen til de fleste andre språk, er to HELT forskjellige grenser. Språkene kan ikke sammenlignes. Dermed tror jeg vi avslutter denne diskusjonen.

Endret av Jaffe
Skrevet

Batch betyr jo enkelt og greit å gjøre flere ting på en gang. Altså en automatisering av oppgaver. Men du er avhengig av flere programmer.

Prøv å lag noe i Batch uten å bruke eksterne programmer, kun det som er innebygd i commando-tolkeren (Command.com/CMD.exe for de uinvidde). Da tror jeg du vil slite litt.

Ruby eller python er nok ikke dumme valg. C# eller Java hvis du vil hoppe rett på GUI-programmering. (Du kan bruke Ruby og python her også, men du må programatisk generere GUI-koden. Noe Visual Studio (C#) og NetBeans/Eclipse (Java) gjør for deg.)

-C-

Skrevet

Python er et godt valg.. Det er ikke et veldig effektivt språk, men det gir en god innføring til programmering uten alt for mange syntaksregler å forholde seg til som kan virke unaturlig i starten.

Skrevet

Hei.

Trur jeg har det beste rådet. Gjør det Jorn skriver. Last ned både VB.NET og C#. Gratis og det finnes massevis av bøker og( E bøker).

Begynn med VB og prøv etter ett par eksempler å lage det samme i C#. Regner da med at VB blir historie..

Det finnes mange språk som er bra og Delphi er ett. Gammal stut som jeg er, surrer jeg rundt med VB.NET 2005/2008 (Office makroer) og ønsker meg en ny ungdom med C#.

Lykke til

Skrevet (endret)

.. De fleste mener vel at de selv har det beste rådet, med mindre man synes trådstarter er en dritt, og ønsker å lage mest mulig faenskap for han eller hun, that is...

Anyways, det er ikke så forbanna viktig hvilket språk man starter med. De fleste er relativt like, og det er stort sett den samme tankegangen. (Så lenge man ikke velger et veldig sært språk ihvertfall.)

Endret av staalezh
Skrevet

Winodws Power Shell er forøvrig en god erstatning for batch script.

Lær et ordentlig programmeringsspråk, selv anbefaler jeg C#, som er enkelt, logisk, og i motsetning til batchscript, strukturert og objektorientert.

Batch script egner seg til å mappe nettverksbaner på roaming profiles, ikke til å skrive kompliserte programmer i.

Skrevet
da lurer jeg på, hva skal jeg begynne med? Et par stykker har sagt VB..

9433046[/snapback]

Nå skal jeg avsløre en godt bevart hemmelighet...

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det spiller ingen rolle.
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men ikke batch! :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...