Gjest Bruker-127711 Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 (endret) Yo! Jeg har for tiden blitt mer og mer interrisert i programmering. da lurer jeg på, hva skal jeg begynne med? Et par stykker har sagt VB.. Takkar far hjalpan Endret 9. september 2007 av Bruker-127711
Thor. Skrevet 5. september 2007 Skrevet 5. september 2007 Du kan leke deg i cmd først. Deretter kan du teste litt batch (cmd kommandoer som skal kjøres automatisk). Lykke til
Wattengård Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Nå må folk for svarte slutte å anbefale batch-skripting til folk som ønsker å lære seg å programmere!! Batch-skripting har ingen verdens ting med programmering å gjøre! Hvis man har lyst å lære seg programmering så bør man begynne rett på et språk som kan gjøre mer enn å automatisere kommandolinja og lage loginscript... Hva du bør begynne med kommer alt an på hva du vil gjøre... Men jeg ville foreslått Ruby eller Java. Hvis du er litt selvpiner, så begynner du rett på C/C++. Og hvis du er skikkelig sado så begynner du med ASM -C-
j000rn Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Last ned Visual Studio 2005 Express herfra: http://msdn2.microsoft.com/en-us/express/default.aspx Du kan velge mellom C# eller VB.Net. VB.Net er litt enklere. Det er mye hjelp å få for nybegynnere på den siden også.
Wattengård Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Hvis man er heeeelt blank så trenger ikke VB.NET å være enklere. Hvis man skal begynne på noe helt nytt så ville jeg valgt C# over VB.NET. -C-
Jaffe Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Det er helt latterlig å anbefale assembly (ASM) til en nybegynner. Det har så og si ingen nytteverdi å kunne i dag, og man lærer faktisk ikke programmering, eller moderne programmering om du vil, når man lærer det, men heller hvordan man bygger opp programvare på en utrolig komplisert måte, der man ikke har noen form for abstraksjonsmuligheter, modulering, eller muligheter til å benytte seg av moderne programmeringskonsepter. De eneste feltene hvor assembly er nyttig, er (veldig) lavnivå programmering, slik som programmering av operativsystemkjerner og mikrokontrollerprogrammering. Et annet område er reverse-engineering, men det er vel mer i gråsonen av hva som faktisk kan kalles programmering.
Wattengård Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Nå var vel heller ikke ASM et spesiellt seriøst forslag... Når det er sagt så hadde det vært gøy å se et høynivå-språk med assemblersyntax -C-
CronoMan Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Hvis man er heeeelt blank så trenger ikke VB.NET å være enklere. Hvis man skal begynne på noe helt nytt så ville jeg valgt C# over VB.NET. -C- 9438332[/snapback] Det eneste problemet jeg har med at noen begynner med VB.NET, er at de blir heeelt låst til VB, og vanskelig for å klare å forstå noen andre (fanatikere (som forøvrig gjelder Java, Pascal og PHP også)) Jeg begynte med VB (vb3) og jeg fikk egentlig et relativt stort problem når jeg skulle begynne med noe mer "seriøst" som C og C++ (oldschool VB var ikke objektorientert, og hadde ikke pekere, og True = -1 (pga signed 16-bit integer -1 = 0xffffffff som gjorde at de kunne bruke "unified operators") som selvfølgelig ble veldig forvirrende senere... VB.NET er jo mer "moderne", men de gjør fortsatt at det kanskje kan være veldig vanskelig å forstå andre språk.. tror jeg.. En annen ting kan jo være at VB3-6 var for enkelt, så C virker nesten helt umulig, for du må gjøre "alt" selv Jeg for min del vil si meg dels enig, jeg ville nok heller anbefale C# enn VB.NET, men det er ikke på grunn av vanskelighetsgraden... vanskelighet er ikke relativt i forhold til språk spør du meg, assembler er ikke noe vanskeligere enn C# eller Java, men du må ha litt mer innsikt i hvordan en prosessor og operativsystem fungerer, og jævlig mye ledig tid på henda Assembler er jo selvsagt et must å kunne for de som er litt inne i hele programmeringsgreia, men for en nybegynner så er det vel strengt tatt veldig unødvendig
Thor. Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Batch-skripting har ingen verdens ting med programmering å gjøre! 9436851[/snapback] Joda. Men siden du vet alt og er sjef på forumet skal vi alle høre på deg
Jaffe Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Batch-skripting har ingen verdens ting med programmering å gjøre! 9436851[/snapback] Joda. Men siden du vet alt og er sjef på forumet skal vi alle høre på deg 9439027[/snapback] Batch er et scriptingspråk, men ligger helt i gråsonen for hva man kan kalle et programmeringsspråk, i alle fall etter dagens begrep. Det ble laget for å automatisere oppgaver som ellers må gjøres manuelt i terminalen, og har dermed et par funksjoner som gjør at man f.eks. kan hoppe til et sted i batch-scriptet, eller gjøre noe basert på en viss kondisjon. Batch er nyttig det, som et verktøy til å forenkle en del oppgaver, men noe programmeringsspråk som kan brukes til å utvikle programvare er det ikke. Hvis trådstarter er ute etter førstnevnte er det jo bare å bruke batch. Om du mener at batch er et programmeringsspråk på lik linje med f.eks. C/C++, Java, C#, VB, Python, osv. kan du jo prøve på følgende i batch: Lag et program som viser reknestykker på skjermen, som brukeren kan svare på. Det skal vise stykker på formen "a + b" der a og b er tilfeldige tall, og regnearten også kan være f.eks. multiplikasjon eller subtraksjon i stedet for addisjon. Hver gang brukeren svarer rett skal en poengsum økes. Hvordan vil du utvikle et slikt program i batch? Det blir sannsynligvis veldig mye knoting, og kode jeg ikke en gang har lyst å se for meg. Kanskje det ikke går i det hele tatt.
Haraldson Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)
Thor. Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Jaffe: Nei. Batch er ikke et programmertingsspråk. Men det er starten på programmering. Du får en smakebit på hva programmering går ut på. Derfor foreslår jeg at nybegynnere prøver ut litt batch først siden det ikke krever innstalasjon eller spesifikke programmer. Batch er jo så enkelt at det tar ikke mange dagene før du får et blikk i hva programmering går ut på. Ikke hva det kan.
................... Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 (endret) ... Endret 10. juli 2010 av ...................
Jaffe Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Jaffe: Nei. Batch er ikke et programmertingsspråk. Men det er starten på programmering. Du får en smakebit på hva programmering går ut på. Derfor foreslår jeg at nybegynnere prøver ut litt batch først siden det ikke krever innstalasjon eller spesifikke programmer. Batch er jo så enkelt at det tar ikke mange dagene før du får et blikk i hva programmering går ut på. Ikke hva det kan. 9439527[/snapback] Du får ikke et blikk i hva programmering går ut på i det hele tatt. Utenom goto og variabler (med den forferdelige set-syntaksen.) da. Når det gjelder det argumentet at batch ikke krever en installasjon, er det det dummeste argumentet jeg har hørt. Man velger ikke programmeringsspråk ut i fra om det er lett å installere eller ikke. Og om det skulle være så forbanna vesentlig så er det mange kompilatorer, IDE'er, osv. som er lette å installere. De fem minuttene det tar å installere et annet språk enn batch bør ikke være et valggrunnlag for å si det sånn.
Thor. Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Javell. Jeg gir meg og dere har alle rett utenom meg. Alle har vunnet en reise til valgfritt sted.
Jaffe Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Du trenger ikke ta det som et personlig nederlag at batch er ubrukelig som annet enn et scriptingspråk for automatisering av diverse oppgaver i Windows.
Thor. Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 Det er ikke det men jeg forstår ikke hvorfor alle sier batch "suger". Jeg har laget flere større ting i batch. Nå jobber jeg med et brukersystem der man kan lagre brukernavn, passord osv.. Rett i registeret slik at du slipper alle de synlige notatene som vennene ikke skal se/hemmelige notater. Jeg har ingen problemer med å lage slikt, derfor er jeg fortvilt over utsagnene om at batch ikke holder mål.
Jaffe Skrevet 6. september 2007 Skrevet 6. september 2007 (endret) Det er ikke det men jeg forstår ikke hvorfor alle sier batch "suger". Jeg har laget flere større ting i batch. Nå jobber jeg med et brukersystem der man kan lagre brukernavn, passord osv.. Rett i registeret slik at du slipper alle de synlige notatene som vennene ikke skal se/hemmelige notater. Jeg har ingen problemer med å lage slikt, derfor er jeg fortvilt over utsagnene om at batch ikke holder mål. 9440237[/snapback] Batch suger ikke til det det er laget for, nemlig automatisering av diverse oppgaver i Windows. Du kan gjerne utdype mer om systemet ditt, men går ikke følgende beskrivelse: "Nå jobber jeg med et brukersystem der man kan lagre brukernavn, passord osv.. Rett i registeret slik at du slipper alle de synlige notatene som vennene ikke skal se/hemmelige notater." inn under det, egentlig? Uansett, oppgaven jeg hintet til tidligere, kan du gjerne svare på hvordan du ville løst i batch. Hvis du ikke klarer å komme opp med noe svar innser du vel kanskje også at batch "suger" til slike programmeringsoppgaver? EDIT: Eller, du kan jo prøve å lage et databaseprogram, eller du kan jo prøve å lage et program med et GUI, eller du kan jo prøve å lage en IRC-klient, eller ... Du vil se at batch mangler muligheter som andre språk har, nettopp fordi det ikke er et "skikkelig" programmeringspråk etter dagens standard. Endret 6. september 2007 av Jaffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå