Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva koster det å ta "hengerlappen"?


TheHead

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har sertifikat klasse B og ønsker å få meg BE for å kunne trekke litt større hengere.

 

Noen som vet hva dette koster? Hva er obiligatorisk?

 

Takker for svar :)

9418278[/snapback]

 

Har vært litt usikker på dette emnet selv.

spørsmål1: kan man kjøre med henger med vanlig bilsertifikat? (synes jeg har hørt at dette ble endret for noen år siden)

Lenke til kommentar

Fra vegvesen.no:

 

Klasse B innebærer også at du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

 

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

Lenke til kommentar

Står noe på vegvesen.no om hva som er obligatorisk og sånn, men jeg synes å huske at det var litt kryptisk.

Tror jeg regna meg fram til at hvis man klarer alt på første forsøk, uten å måtte ta ekstratimer hos kjøreskole, og uten å stryke på oppkjøring, så ryker man på ca 5000,-

 

Obligatorisk med teori/lastsikrings-timer, og selvfølgelig oppkjøringa da. Her er det krav til størrelse på hengeren, samt at jeg tror du må ha bil med to pedalsett, dvs at man som oftest må leie bil av kjøreskole.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre en henger som har tillatt total last like tungt som bilen din er! såfremt det totalt ikke overstiger 3500kg!

 

Altså: Er din bil uten fører 1400 kg kan du dra en henger som er godkjent for 1400 kg på førerkort klasse B! Da blir vogntoget 2800 kg!

 

Så ka skal du trekke? Klasse E er egentlig helt bortkastet mener eg!

 

Min bil kan dra 1450 kg uten klasse E! 1800 kg med klasse BE! Da kjører eg heller to runder! Kommer ikke til å skaffe meg en tyngre henger allikevel...

Lenke til kommentar

Men det som er forskjellen er at uten E kan du dra tilhenger med registrert _totalvekt_ inntil bilens egenvekt (så sant ikke lavere vekt er angitt i vognkortet).

Med klasse BE er det aktuell vekt som gjelder.

Hvis man f.eks. skal dra bilhenger er det fleste registrert med høyere totalvekt enn 1400kg, og selv om du da bare har en liten gressklipper på planet er det ikke lov å kjøre uten å ha BE i førerkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...