Gå til innhold

Pus er fanget! Hva gjør jeg nå?


Anbefalte innlegg

For tre dager siden fikk vi en katteunge fra naboen vår, som er en bondegård. Dette nydelige vesenet er en måned gammel, grå-hvit og er noe av det peneste du kan se :)

 

Problemet kom omtrent med en gang vi fikk katten, da vi tok den ut rømte den. Men for 10 minutter siden ble den fanget igjen, og etter jakt på den i tre dager er den redd for alt og alle. Vi gikk tilbake til bondegården og ba de gi den til moren sin, så den kanskje roer seg ned. Jeg skal tilbake dit imorgen og se hva de sier der, og sjansen for at jeg beholder den er svært mye.

 

Jeg har null peiling på dyr og jeg har aldri i løpet av min 18 år lange liv hatt et eneste dyr. Så til spørsmålet. Katten er livredd, og når jeg tar den med hjem, hva gjør jeg med den?

Lar jeg den være i buret, tar jeg den ut, hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er kattungen gammel nok til å bli tatt fra moren? Hvis den er det så synes jeg at du skal kjøpe et kattedo og la den være inne til den er blitt kjent med huset og dere, slik at den forstår at det er der den skal bo og er trygg der. Selvfølgelig er det skremmende for en liten kattunge å bli tatt vekk fra alt og alle som er kjent. La den få litt tid på seg sammen med dere.

Lenke til kommentar

Ikke la en kattunge være ute uten å passe på den. Hold den helst inne til den skjønner hvor den hører hjemme (og hvor maten er). :)

 

Og forresten, at katten er livredd kan du nok ikke unngå. Er bare å forsikre seg om at den spiser, legge aviser der den gjør fra seg (og hive den i sandkassa hver gang du ser den gjøre det) og vente. Fikk ny katt selv i sommer, måtte bruke sprøyte for å få i den melk i to dager fordi den ikke skjønte konseptet med melk i skål.

Endret av E-Ton
Lenke til kommentar

Når vi fikk katt lot vi den være inne i 2 uker, slik at den ble vant med luktene og visste hvor den hørte hjemme. Du kan selvsagt ha den ute i korte perioder, men da må det være kontrollert slik at den ikke rømmer. Så bare ha den inne i 2 uker, og lag til et do til den - så går det bra.

Lenke til kommentar
10-12 uker, vil jeg tro.

9407671[/snapback]

 

12-14 uker er vel det som er anbefalt. 1mnd gammel kattunge er altfor ung til å bli flyttet fra moren sin, SPESIELT om man setter den ute.. En så ung kattunge må koses og mates og stelles med inne, og trenger MYE oppmerksomhet. Morens oppmerksomhet må erstattes.

 

Denne katten kan desverre være ødelagt for livet, og det er mulig du aldri vil få en trygg og stabil katt.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Da jeg fikk mine katter (ene var 12 uker, andre var 13) så hadde vi den inne i to uker så de skulle venne seg til lukter og sånt, og så lot vi dem dilte etter oss ute i hagen osv., så sånn sett så vil jeg ikke anbefale noen som har en kattunge, være seg 10 eller 14 uker å ha den inne i starten og dulle masse med den. Det er viktig om man vil ha en stabil og trygg katt.

Lenke til kommentar
For tre dager siden fikk vi en katteunge fra naboen vår, som er en bondegård. Dette nydelige vesenet er en måned gammel, grå-hvit og er noe av det peneste du kan se :)

 

Problemet kom omtrent med en gang vi fikk katten, da vi tok den ut rømte den. Men for 10 minutter siden ble den fanget igjen, og etter jakt på den i tre dager er den redd for alt og alle. Vi gikk tilbake til bondegården og ba de gi den til moren sin, så den kanskje roer seg ned. Jeg skal tilbake dit imorgen og se hva de sier der, og sjansen for at jeg beholder den er svært mye.

 

Jeg har null peiling på dyr og jeg har aldri i løpet av min 18 år lange liv hatt et eneste dyr. Så til spørsmålet. Katten er livredd, og når jeg tar den med hjem, hva gjør jeg med den?

Lar jeg den være i buret, tar jeg den ut, hva gjør jeg?

9407276[/snapback]

Ikke slipp små kattunger ut med en gang, du må lære dem at hos deg er det mat og stell, så den kommer til å være rundt deg ute.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk selv katt fra bondegård, en skikkelig villkatt de ikke hadde tatt mye hånd om, så den var kjempe sky og likte ikke mennesker i det hele tatt. Dette er snart 7 år siden, så husker ikke akkurat hvor lenge vi hadde den inne, men det var nok en stund, mellom 3 uker og en måned. På denne tida var den stort sett inne, men fikk tasse litt ute så lenge vi hadde kontroll på hvor den var.

 

For all del ikke regn med at katten din er klar til et fritt katteliv med en gang du har fått den, den må vendes til hjemmet(som nevnt over) og menneskene den kommer til å leve med. Bare gi den litt tid, kan hende det blir mye styr, men det er det verdt. Nå er katten min blitt 7 år gammel og er en skikkelig kosekatt ;) fremdeles menneske sky når det kommer folk hu ikke kjenner, men det er kanskje like greit så lenge hu ikke er redd oss :p

Lenke til kommentar
Når vi fikk katt lot vi den være inne i 2 uker, slik at den ble vant med luktene og visste hvor den hørte hjemme. Du kan selvsagt ha den ute i korte perioder, men da må det være kontrollert slik at den ikke rømmer. Så bare ha den inne i 2 uker, og lag til et do til den - så går det bra.

9407735[/snapback]

 

Har hatt 3 katter så langt i mitt liv, (er forøvrig blitt allergisk nå ...) og kan si at dette stemmer nokså godt - mitt tips er å la den være inne de første 2-3 ukene, slik at den forstår at dette er dens nye hjem. Viktig å vise mye omsorg og la katten bli sikker på at dere er dens venner og beskyttere. Deretter kan den få ta seg små turer ut, gjerne med noen ute i nærheten. Etter 1-2 mnd tror jeg katten klarer seg fint på egenhånd og vil gjerne utforske mer og mer lenger bort fra de trygge omgivelsene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...