Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Jeg er på det kullet som er inne i skifte etappen nå. Det er MYE stoff, MANGE regler og særbestemmelser som gjelder. Den ene regelen opphever den andre regelen, så her må man ha tunga rett i munnen.

I denne etappen kommer alt du har hatt på grunnkurset opp igjen. Mye bremser, loklære og ikke minst sikkerhetstjenesten er viktig.

 

Faget er som sakt veldig stort. Her er noe av det:

Man må man kunne regler og bestemmelser for skifting på de forskjellige banestrekningene og stasjonene vi har. Hvilke regler som gjelder for den og den type sporveksler og den og den typen låser. Når skal vi ta de forskjellige bremseprøvene, hva skal gjøres, og hvilke vogn i toget som skal sjekkes. Man skal ha kontroll på hvor mange aksler som kan kjøre så og så fort, hvilke bestemmelser som gjelder for CargoNet og hvilke for NSB (er veldig mye regler som slår ihjel andre regler) Man må kunne pliktlister ved bremseprøve, sporskifte ol. Alle mål på last som er lov, millimeter mål på slaglengder, bufferhøyde og klaringer på x-antall plasser. (MYE TALL!!!) Vognopptak må man må regne ut bremseprosenter, bremsevekter, bremsegrupper og sette sammen tog og bestemme hastigheten toget kan gå i ut i fra de bestemmelsene og unntakene som gjelder for NSB og CN.

 

Dette er vell den store baugen for mange har jeg hørt. Kan godt skjønne hvorfor, for det er mye stoff og tall og det kreves at du har tunga rett i munnen. Etter denne eksamen så er du utdannet sporskifter, og kan ta deg jobb hos feks CN som skifter på Alnabru, så dette er en utdannelse du får i lokførerutdanninga. Eksamen er 2 delt, en muntlig og en praksis eksamen.

 

Jeg er forhåpentligvis ferdig om 2 uker. Da er det 6 uker sommerferie før øvelseskjøring 2 begynner! :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg få noen eksempler på regler som slår hverandre i hjel?

Virker reglene sannsynlige og fornuftige, eller er de forskjellige reglene skrudd sammen av en masse forskjellige folk som ikke har kommunisert?

Hvordan vet man hvilken regel som skal gjelde?

Er ett år nok til å lære dette, eller er det tidspress fra dag 1?

Jeg har deltatt i noen elendig organiserte kurs i årenes løp...

Får en lokfører bruk for tall i hverdagen? Går lokførere rundt med kalkulator?

Snakker vi annengradslikninger eller enklere ting?

Lenke til kommentar

Vi går ikke med kalkulator i lomma.

Den mest avanserte reginga er vanlig prosentregning.

Til daglig trenger vi ikke å regne noe i det hele tatt, men hvis bremsene på ei vogn eller fler må stenges av, eller en eller fler vogner må settes ut, endres togets reelle bremsekraft. Da må vi kunne regne ut en ny bremseprosent.

 

Alt dette lærer du i løpet av sporskifteropplæring. Det gjelder å holde tunga rett i munnen, men vanskelig matematikk er det ikke snakk om.

Endret av Breisyn
Lenke til kommentar
Vi går ikke med kalkulator i lomma.

Den mest avanserte reginga er vanlig prosentregning.

Til daglig trenger vi ikke å regne noe i det hele tatt, men hvis bremsene på ei vogn eller fler må stenges av, eller en eller fler vogner må settes ut, endres togets reelle bremsekraft. Da må vi kunne regne ut en ny bremseprosent.

 

Alt dette lærer du i løpet av sporskifteropplæring. Det gjelder å holde tunga rett i munnen, men vanskelig matematikk er det ikke snakk om.

 

Ikke si det :p Jeg har noe mattematikk fra før, men knoter til stadighet med å huske hva som skal være over og under brøker på prosentregning :p Kanskje jeg blir Norges første lokkfører som faktisk har kalkulator i lomma :p

 

En helt annen ting. "Karriere" delen på nsb.no sier fremdeles at det er mulig for lønn under utdanning for oss ferskinger som er i ferd med å skulle starte opp. Men hvem kontakter man? Finner ikke noe som helst info om det. (Det sto et navn tidligere, men finner det ikke igjen.)

Lenke til kommentar

Fikk og brev fra skolen igår, jeg står på venteliste til oppstart 3 oktober 2008, dersom de kan tilby meg en plassi oktober vil de kontakte meg pr telefon :)

 

Noen som vet når det er møte om oktober kullet, og evt et desember kull? Når jeg snakket med de i telefonen var det usikkert om det ble et desemberkull..

Endret av MrBjornV
Lenke til kommentar
En helt annen ting. "Karriere" delen på nsb.no sier fremdeles at det er mulig for lønn under utdanning for oss ferskinger som er i ferd med å skulle starte opp. Men hvem kontakter man? Finner ikke noe som helst info om det. (Det sto et navn tidligere, men finner det ikke igjen.)

 

Kontakt Tom Myrvold når du har fått dato for oppstart. Men ikke vær redd, selv om det er lurt å skaffe seg kontrakt i forkant vil NSB oppsøke dere på skolen også ;)

 

En ting jeg har lært på skolen er at hva som er vanskelig er veldig individuelt.. Bla.a. syns jeg GK bremser var kjempeenkelt, mens 4 strøk første eksamen.. Samme med sikkerhet.

En måned senere var jeg den eneste som strøk i loklære..

Lenke til kommentar
Skifting, hva er det?

 

Sikkert andre som kan svare bedre, men av det jeg har smuggløttet i "togframføringsforskriftene" så oppfatter jeg det slik at skifting alt som har med av og påkobling av vogner, endringer i vogn sammensetning, osv. Med dertil hørende bremsetesting m.m.

 

Forstått ut fra tråden her at skifteeksamen gjerne oppleves som noe av det vanskeligste med utdanningen. Og selv ser jeg vell for meg at det blir en utrolig viktig del, men samtidig kanskje den kjedeligste delen, av jobben. Derav spørsmålet om noen vet ca. hvor stor del av en lokkførerjobb (ferdig utdannet) som vil gå med på skifting.

 

 

Jeg er på det kullet som er inne i skifte etappen nå. Det er MYE stoff, MANGE regler og særbestemmelser som gjelder. Den ene regelen opphever den andre regelen, så her må man ha tunga rett i munnen.

I denne etappen kommer alt du har hatt på grunnkurset opp igjen. Mye bremser, loklære og ikke minst sikkerhetstjenesten er viktig.

 

Skjønner ikke helt denne frykten for skifting. Greit, det er nytt og ukjennt og mye å forholde seg til. Det er og det desidert farligeste man gjør på jernbanen, marginene er små. En liten feil, og du får kappet av en arm eller ett trelokk med jord over deg. Mange har blitt invalide/uføre etter skifteuhell. Derfor er og skifteeksamen streng.

Men ikke bli skremt av det siste jeg skrev, både skader og avsporinger er sjelden. Men årsaken til det er at alle som driver med det, det vet hva de driver med. På Alnabru har skiftemaskinene hittil i 2008 sporet av kun to ganger. Det er ikke mye med tanke på hvor mange skiftebevegelser det er der iløpet av ett døgn. (Den ene var jeg som la over en veksel midt under ei vogn, idiotoisk, men, jaja. Shit happens, det finnes verre brølere. Som feks den andre avsporinga, en lokfører som lurte på om avsporingsvekselen funket, og den gjorde det.... )

 

Men når man har lært hva dette går ut på, så er det faktisk ganske morsomt. Det er langt fra hjernedødt, for skal du skifte effektivt så må du ligge minst to-tre trekk foran i planlegging. Du må være lommekjennt på stasjonen du skifter på, både med øvrig toggang og spormessig. Og er du det, så fytterakern, da går det unna. Er du ikke det, så kan du godt bruke en time på å vri ut en vogn.

 

Men lokførerne i skifter lite. I CN har, hadde i allefall, en av turene litt skifting på Dombås (med vogner fra Trondheim som skulle til Åndalsnes). Ellers så hender det seg at lok som skal gå uvirksomme i transport må skyves fra vst Grorud og ned på Alnabru, og motsatt. Det er det gjerne folk på ramme som får. Så risikerer du måtte huke deg av, eller legge noen veksler når du kjører skiftemaskin. Men er det ikke godt å lette litt på skinka i en ellers stillesittende jobb??

 

I OBAS har førerne en egent skiftetur, Loenga kippen kjøres av to lokførere, en på bakken og en på maskina.

 

Anng kalkulator: Har du mobiltelefonen i lomma, og gjerne litt strøm på den, klarer du fint å regne ut det du trenger.

Endret av Grizzlybear
Lenke til kommentar

Bestemmelse om evt. desember-kull er utsatt, sannsynligvis til 30. juni. Det er mye som skal klaffe, med instruktører, kjørelærere osv.

 

Inntaksmøte i morgen (18.juni), der blir januar og mars-kullene fyllt opp.

 

Om det blir et desember-kull så er det usikkert om alle bak flyttes fram ett kull eller om det fylles opp av folk på venteliste.

 

Man vil også prøve å blande de siste kullene slik at ikke hele kull består kun av folk som måtte ha forkurs.

 

Det er det jeg fikk ut av info foreløpig...

Lenke til kommentar

Gjorde unna siste eksamen i går, så da var det året over. Det har gått veldig fort. NSB-skolen begynner allerede i morgen, så det blir ikke mye hviling på laubærene.

 

Lykke til til alle som går på skolen eller venter på å komme inn. Det kan virke uoverkommelig enkelte ganger, men følg godt med på undervisningen, så går det bra. Det er mye enklere å forstå ting der, enn ved å lese seg til ting helt på egenhånd.

Lenke til kommentar
Muligens feil tråd dette, men jeg lurer bare på om EL17 er helt ute av norsk jernbane. Kan ikke huske å ha sett de på lang tid, og de er ikke nevnt på NSB eller CargoNet sine sider.

 

 

El 17 går til daglig som skiftelok i Lodalen og som lok på Flåmsbanen.

Lenke til kommentar

Får gratulere Aasgård med fullført kurs, og dere andre med plass i Januar. Her dumpet bøkene til forkurset ned i postkassa i dag, så da blir det å tjuvlese litt allerede nå. :)

 

Jeg skjønnte og det var mange kommende studenter som ønsket seg til CargoNet, det hadde visst vært en storm med telefoner hos CN. Selv om jeg skal ha forkurs så er min søknad sendt alt, så får vi se. Det er kun to stykker som er ansatt i CN fra før som har kommet inn på skolen, så da er det håp igjen for dere andre og. Forsto det som om de hadde planer om å ta inn en del. :)

Lenke til kommentar
Yes! Endelig....

 

Det blir januar-kull på meg. Er veldig glad for å slippe å vente helt til mars :p

 

Alle som lurer, det er bare å ringe og spørre.

 

Ja ja Jokke da ses vi i Januar!

 

:p Endelig!!!!!!!

 

Kult! Er det flere her som har kommet inn i januar ?

 

Jeg foreslår at vi tar en sammenkomst i desember en gang for å bli kjent litt på forhånd, de som vi klarer å komme i kontakt med ihvertfall. Om det er interesse for det da ?

 

Ser at noen kull har opprettet Facebook-grupper for å holde kontakten, det hadde kanskje vært en god ide ? Isåfall kan jeg sikkert opprette og administrere en slik gruppe for januar-kullet.

Lenke til kommentar

Noen som har noe ide om hvorfor så mange vil til CN nå?? Hadde håpet og få komme inn der selv men ser jo ikke lyst ut hvis alle vil samtidig. Burde man vente med og kontakte de til jeg vet hvilket kull jeg begynner i?

Jeg skal selv også gå forkurs så begynner ikke før etter jul engang:)

Lenke til kommentar

Jeg har og fått plass i Januar!! :D Jeg skulle begynne i oktober hvis det var noen som trakk seg fra det kullet, jeg sto først på ventelista til det kullet :) Da ses vi evt i Januar Jokke72 !

 

EDIT : De ringte meg fra jernbaneskolen kun en time etter jeg ringte dem, og dem hadde fått en som trakk seg, så jeg starter opp i oktober nå :D noen flere her inne som gjør det?

Endret av MrBjornV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...