Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Hei.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=962192

 

Naa nermer forkurset seg og jeg har derfor startet et nytt emne hvor vi kan stille sporsmaal aa diskutere oppgaver. Jeg har selv gaatt igjennom fra side 45 til 57 i arbeidsboka saa jeg foler jeg er gaatt i gang.

Bra tiltak. Bøkene mine kom på fredag så jeg får vel huske å hente dem snart. Aldri feil å få litt hjelp iallefall!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er jeg i full gang med øvelseskjøring 1 og syns det er kjempemorro.

 

Bare et tips til dere nye.. les og les og pugg og pugg.. Jeg strøk på første loklære eksamen og måtte igjennom en uke med uvisshet før jeg tok prøve nr 2 i dag og stod.. Den følelsen at man har kniven på strupen er ikke noe jeg unner noen! Stryker du på prøve nr 2 er det rett ut på dagen, noe som også betyr oppsigelse fra den arbeidsgiveren man har kontrakt med..

 

Så ta det seriøst fra dag en og ikke slapp av før du har fått autorisasjon :)

Lenke til kommentar

takk for tipset :)

 

Er nok utrolig kjipt å ryke ut med engang, da sitter man brått uten jobb også. Jeg skal hvertfall gjøre mitt ypperste når jeg begynner på skolen, det må jeg!

 

Husker når jeg gikk på Videregående, da var liksom ikke alt så nøye, leste ikke så mye og gjorde ikke alle lekser.

 

Det blir nok annerledes så, dette er jo noe man brenner litt for da, og jobbe seg til en så høy utdannelse som lokfører :)

Lenke til kommentar
Hallo. Jeg har fått tilsendt kontrakten fra jernbaneskolen i 2 eksemplarer. Har signert begge. Skal begge sendes inn, eller bare den ene?

Vær så snill, ingen "synsing".

 

Det fulgte med et brev i tillegg til kontraktene, ihvertfall til meg. Og der står det: "Vi ber deg melde tilbake om du aksepterer tilbudet ved å undertegne vedlagte kontrakt i 2 eksemplarer. Fristen for tilbakemelding er 15 Juni".

 

Jeg tolket det til at begge eksemplarene skulle sendes inn. Det er vell den mest opplagte tolkningen?

Lenke til kommentar
Hallo. Jeg har fått tilsendt kontrakten fra jernbaneskolen i 2 eksemplarer. Har signert begge. Skal begge sendes inn, eller bare den ene?

Vær så snill, ingen "synsing".

 

Det fulgte med et brev i tillegg til kontraktene, ihvertfall til meg. Og der står det: "Vi ber deg melde tilbake om du aksepterer tilbudet ved å undertegne vedlagte kontrakt i 2 eksemplarer. Fristen for tilbakemelding er 15 Juni".

 

Jeg tolket det til at begge eksemplarene skulle sendes inn. Det er vell den mest opplagte tolkningen?

 

Når man skriver en kontrakt så er det alltid 2 eksemplarer en til arbeidsgiver eller skole og en til deg selv. Du skal jo alltid ha en undertegnet kontrakt selv.

Lenke til kommentar
Da er jeg i full gang med øvelseskjøring 1 og syns det er kjempemorro.

 

Bare et tips til dere nye.. les og les og pugg og pugg.. Jeg strøk på første loklære eksamen og måtte igjennom en uke med uvisshet før jeg tok prøve nr 2 i dag og stod.. Den følelsen at man har kniven på strupen er ikke noe jeg unner noen! Stryker du på prøve nr 2 er det rett ut på dagen, noe som også betyr oppsigelse fra den arbeidsgiveren man har kontrakt med..

 

Så ta det seriøst fra dag en og ikke slapp av før du har fått autorisasjon :)

 

 

Hei hei.

 

Spørsmål til deg som går på skolen: Er det noen fare for att NSB har ett "tak" på hvor mange studenter som de gir lønn under utdanning? Tenker på i år som de tar inn så mange kull.

Lenke til kommentar

Leste at NSB østfoldbanene har fått korekts pga. at de bruker lokkførere uten autorisasjon. Vil det si at de har brukt studenter i større grad enn tillatt?

 

Ellers virker det som om det blir streik i Cargonet i Stavanger og Kristiansand fra fredag?

Lenke til kommentar
Leste at NSB østfoldbanene har fått korekts pga. at de bruker lokkførere uten autorisasjon. Vil det si at de har brukt studenter i større grad enn tillatt?

 

Ellers virker det som om det blir streik i Cargonet i Stavanger og Kristiansand fra fredag?

 

Studenter har lov å kjøre uten autorisasjon så lenge en kjørelærer er med så jeg tviler på at det er det saken gjelder.

 

har du en link?

Lenke til kommentar
Leste at NSB østfoldbanene har fått korekts pga. at de bruker lokkførere uten autorisasjon. Vil det si at de har brukt studenter i større grad enn tillatt?

Kilde? Og hva menes med "NSB østfoldbanene"? Det finnes ikke noe slikt selskap. NSB Gjøvikbanen, derimot. Det høres uansett veldig rart ut.

 

Ellers virker det som om det blir streik i Cargonet i Stavanger og Kristiansand fra fredag?

Nei, CN har også kommet til enighet nå. Ble vel omtrent tilsvarende avtalen med NSB. Regner med det kommer informasjon på Lokmann.no rimelig kjapt.

Lenke til kommentar
Leste at NSB østfoldbanene har fått korekts pga. at de bruker lokkførere uten autorisasjon. Vil det si at de har brukt studenter i større grad enn tillatt?

Kilde? Og hva menes med "NSB østfoldbanene"? Det finnes ikke noe slikt selskap. NSB Gjøvikbanen, derimot. Det høres uansett veldig rart ut.

 

 

 

Ellers virker det som om det blir streik i Cargonet i Stavanger og Kristiansand fra fredag?

Nei, CN har også kommet til enighet nå. Ble vel omtrent tilsvarende avtalen med NSB. Regner med det kommer informasjon på Lokmann.no rimelig kjapt.

 

NSB Gjøvikbanen: Det det hele dreier seg om er at NSB Gjøvikbanen godtok at førere som kom fra NSB (som de aller aller fleste gjorde når selskapet ble opprettet) kunne kjøre på det typekurset de hadde på 69 uten noen risikoanalyse og rep kurs. Forskjellen på 69 og 69 G er så godt som lik null, sett bort fra nye seter, dassen og drikkeautomaten mente NSB Gjøvikbanen.

Tilsynet var ikke enige, for det var ikke dokumentert og analysert. Ergo var ikke førerne i NSB Gjøvikbanen autorisert på 69, egentlig en liten saksbehandligs bagatell som har blitt blåst stort opp i media, og høres mye mere skummel ut enn den er.

 

Streik CN: Lokførerne har kommet til enighet, men ikke skifte/terminalpersonalet. Så det kan godt hende det ikke går noen godstog på Sørlandsbanen rundt helga allikevel.

Lenke til kommentar

Gjøvikbanen var det selvfølgelig. Ikke lett for en trønder å holde oversikt over forholdene der nede :p Skjønt jeg viste jo det der hvis jeg bare hadde tenkt like fort som jeg skriver :p

 

Uanset, Grizzlybear forklarte nå godt hva saken handler om, så da trenger jeg ikke lete opp kilde. Det var en nettavis som var langt mindre detaljert enn det Grizzlybear delte ;)

Lenke til kommentar
Skifting, hva er det?

 

Sikkert andre som kan svare bedre, men av det jeg har smuggløttet i "togframføringsforskriftene" så oppfatter jeg det slik at skifting alt som har med av og påkobling av vogner, endringer i vogn sammensetning, osv. Med dertil hørende bremsetesting m.m.

 

Forstått ut fra tråden her at skifteeksamen gjerne oppleves som noe av det vanskeligste med utdanningen. Og selv ser jeg vell for meg at det blir en utrolig viktig del, men samtidig kanskje den kjedeligste delen, av jobben. Derav spørsmålet om noen vet ca. hvor stor del av en lokkførerjobb (ferdig utdannet) som vil gå med på skifting.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye som er 'tradisjonell' skifting.

 

I CN er sammenkopling av vogner gjort av skiftere som jobber på terminalene. Og som lokfører er du ansvarlig for at alt er i orden mellom loket og første vogn, uavhenging av selskap. Det hender at lokførere kopler loket til toget.

 

I NSB er det noe tradisjonell skifting, men det handler mest om å bli kvitt vogner som har gått i nattog evt. sette bort loket, for så å kople til vogner som skal gå i dagtog og omvendt. Vognene går i faste stammer, og det her bare å kople sitte/sovevogner der de skal være i toget.

I hovedsak er det Ombordansvarlig som står for dette, vi kjører loket inntil togstammen, ombordansvarlig kopler og vi sjekker i henhold til instruks.

 

Skjøting og deling av motorvognsett er også skifting, men her er det bare så vidt man må løfte på baken, for å ta av/legge på deksel. Da snakker jeg både om NSB og Flytoget.

 

Kjøring til og fra lokstaller/skiftetomter er også en del av skiftebevegelsen.

 

Det er kul umulig å si hvor mange timer som er skifting, men vi står ikke mye ute og hekter på koppel og kopler ledninger.

 

Vi har flinke folk til slikt, men vi skal kunne utføre jobben.

Lenke til kommentar

Fikk brev fra skolen i dag:

 

"Du er kvalifisert for opptak og står på venteliste til oppstart i løpet av 2009. De fleste som ikke har fått avklart om når de får plass vil få melding om det i løpet av september."

 

Hmm. Ble usikker nå, skal det ikke være et inntaksmøte 18.juni alikevel ? Håper vi ikke må vente helt til september for å få vite noe mer... :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...