Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Høres ut som du er fra Råde, Fredrikstad, Sarp eller Halden? ;)

 

Rekker nesten uten unntak 15:10-toget fra Grorud, noen ganger rekker man 14:40 også. Hvis man går fort og timen slutter litt tidlig. Den ekstra halvtimen er kjærkommen når man kun har 5 timer hjemme i våken tilstand per dag (pendler fra Halden).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som du er fra Råde, Fredrikstad, Sarp eller Halden? ;)

 

Fredrikstad ja...

 

Rekker nesten uten unntak 15:10-toget fra Grorud, noen ganger rekker man 14:40 også. Hvis man går fort og timen slutter litt tidlig. Den ekstra halvtimen er kjærkommen når man kun har 5 timer hjemme i våken tilstand per dag (pendler fra Halden).

 

Kjempebra, hadde ikke sett fram til et års pending med gamle B3 vogner.

 

Blir vel 6.07 fra Fredrikstad om morgenen da, og tilbake igjen 16.37. Det betyr hjemme ca. 17.00 etter en tur med Glommaringen. Det er samme tid som i dag, så det er ikke så galt. Synd jeg må opp 04.30-04.45 :ermm:

 

Blir nok ikke mye mer enn 5 timer våken hjemme på kvelden da nei. Maks 6. Gidder ikke regne med den timen om morgenen :)

Lenke til kommentar

Aasgaard hadde dere første dag etter øvelseskjøring i dag eller? Var et par som savna datarommet, men kanskje det hjelper dem å skjerpe seg nå da :p

 

Selv fikk jeg 93% på bremse prøven, mens 4 må ta den på nytt i morra.

 

Nå sitter vi å lærer sikkerhetstjeneste.. Utrolig tørt stoff men det må vel læres - skikkelig.

 

Er forresten 3 fra Halden i min klasse også.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Stemmer det, første dag etter siste øvelseskjøring, så nå er det bare avsluttende kurs igjen. :) Kan jo være greit med PC i pauser etc, eller hvis man er ferdig med oppgaver og venter på resten, men det er nok greit å ha litt selvdisiplin der, ja. Fort gjort å miste fokus på undervisningen.

 

Kjøpte meg en Asus Eee jeg, som jeg bruker til litt mailsjekking på skolen og til å jobbe på toget. Planen var å kunne bruke litt av pendletiden på å skrive mer for Gamer.

 

3 fra Halden, ja. Vi får krysse fingre og tær for at de øker stasjoneringen der litt. Er redd det kan bli lang ventetid.

Lenke til kommentar
3 fra Halden, ja. Vi får krysse fingre og tær for at de øker stasjoneringen der litt. Er redd det kan bli lang ventetid.

 

Snakket med en lokfører stasjonert i Halden, han sa de kun kjørte Oslo-Halden (ikke Gøteborg) + noen få turer med lokaltog i Oslo. Ikke den mest varierte kjøringa akkurat ? Kommer nok uansett ikke til å søke meg til Halden selv. Det er mye lettere å komme seg til Oslo tidlig om morgenen, særlig nå som vi får nytt tidligtog fra Halden 04.00 fra nyttår av.

 

Han jobbet ikke noe overtid og oppga lønn rundt 500.000. Beordring av overtid var det svært lite av, nesten alt løses frivillig. 600.000 skal ikke være noe problem for en som vil jobbe endel ekstra, det er nok overtid å få for den som vil...

Lenke til kommentar
For å fortsette å være positiv.. enkelte må kanskje vente i et helt år for å få plass...

 

Så reagerte jeg litt på dette:

Og en liten kommentar til det med lønn. Lokførerne er den yrkesgruppa på jernbanen som tjener best og har den beste/letteste jobben (sett bort fra txp'ene). Men om man er Txp, sportekniker, lokfører eller skiftekonduktør, en har det godt på jernbanen. Det er ikke til å komme utenom, det er ett annet mas og stress i "det private".

Jeg lurer litt på hvilket grunnlag du har for å si det :)

 

Lokledere tjener omtrent det samme som lokførere, og jeg vil tro at ingeniører i JBV tjener en del mer. Og å si at en lokfører har en lett jobb er jeg ikke så enig i.. Ja, jobben er lett når ting går som de skal, men det gjør de sjelden.

 

Kan sikkert si mye om dette .. men det får bli til en annen gang :p

 

Ja, du er godt smittet av fagforeningsgutta allerede skjønner jeg! ;)

 

Mulig ingeniører i JBV tjener bedre, det jeg mente og ikke skrev: av alle ute i pukken/i tog. Grunnlaget jeg har for å si det er snart til sammen 5 år på banen, som skiftekonduktør og lokstallbetjent i Ofotbanen og i dag skiftekonduktør i CargoNet. Selv om jeg ikke er lokfører, så vet jeg utrolig godt hva jobben går ut på. Jeg har mange, mange timer i assistentstolen på Di3, El13, 14, 16 og Di8. Jeg vet godt hvordan et lok henger sammen (i allefall de litt eldre). Jeg skulle fint klart å reist til Hamar, tatt en Di3 eller en El 13, rigget opp og reist. (Så dum er jeg ikke at jeg gjør det. Hadde tidligere kurs til å flytte lok inne på verkstedområde, og lett typekurs på enkelte loktyper. Så jeg har såvidt prøvd å kjøre lok). Kjenner og ganske så mange førere, og jobber sammen med dem ca 150 timer i måneden.

 

Jobben er som sagt den letteste på jernbanen. Hva er enklest av vabbe rundt i en meter snø, løsne 40 frossne kobbel i minus 20 pr skift, ligge oppunder en lokboggi for å bytte bremseklosser og sitte tørt godt inne på et lok for å dra i noen spaker? Får du en feil på loket så skal du kun betjene noen flere spaker, går det ikke da så ringer du lokleder og får noen gode tips. Vil det heller ikke da virke så sender lokleder ett lok for å hente deg, rull stolen tilbake, sov. Så er det å få huket på hjelpa, kansje skifte bittelitt, komme seg til verkstedet og der overtar stall gutta.

 

Tror du meg ikke? Kom en tur ned på Alnabru til vintern, så skal du få skru frossne kobbel, fryse omtrennt fast på stigtrinn og feie sporveksler til du ser mannen med ljåen. Men du vel bevares, vi har det fint om sommeren så lenge det ikke regner. Så jeg klager ikke, som sagt man har det knall på jernbanen. Men jeg skal på intervju i morgen, Ønsk meg lykke til. ;)

 

Presset hos lokførerne ligger mere på det psykiske plan. Arbeidstider som hører fanden til, sitte ensom der foran på vei til Dombås. Det verste er å møte på kandidater på Kløfta i 210, du drar nødbrems, lukker øynene og venter bare på at det skal si "splætt", så må du ut en tur for å se hvordan det gikk. Utfallet vet du, ett helvetes stygt syn.

Heldigvis har selskapene ett system som tar vare på deg etterpå, glad jeg ikke kjører 50 tonn på gummihjul som ofte opplever mye av det samme. De får en klapp på skulderen, inndratt førerkort og kansje skylda for å ha drept folk. Nei, en har det fint på banen.

Lenke til kommentar

Stemmer bra det. Jeg kjenner godt til turene. Far min er forøvrig stasjonert der.

 

Halden er nok en av de vanskeligste stedene å få stasjonering nå, så det er jo fint for deg at du heller vil andre veien. Mange som venter på å få plass i Halden, og virker som det kommer til å bli flere nå som flere østfoldinger er under utdannelse. Det er et populært stasjoneringssted. Haldensere vil selvsagt dit, i tillegg er det vel en del fra Sarpsborg og Fredrikstad som lar seg friste av relativt kort vei med bil og fin kjøring.

 

Grizzlybear:

Det spørs jo hvordan man definerer en "lett" jobb. Det er vel ingen tvil om at skiftere har en mer fysisk tung jobb. Sjauere har også en fysisk tyngre jobb enn piloter. Uten sammenligning forøvrig. :)

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

Da vet jeg hvilket grunnlag du hadde Grizzleybear og tror på det du sier :)

 

Du vet jo hvor mange synsere det er rundt om kring som ikke har peiling.. selv vet jeg bare det jeg har opplevd i min korte karriere på jernbaneskolen og prøver å ikke synse mer enn det ;)

 

og lykke tl!!

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Halden er nok en av de vanskeligste stedene å få stasjonering nå, så det er jo fint for deg at du heller vil andre veien. Mange som venter på å få plass i Halden, og virker som det kommer til å bli flere nå som flere østfoldinger er under utdannelse. Det er et populært stasjoneringssted. Haldensere vil selvsagt dit, i tillegg er det vel en del fra Sarpsborg og Fredrikstad som lar seg friste av relativt kort vei med bil og fin kjøring.

 

Nøkkelordet her er vel "bil" ja. Har nok ingen planer om å anskaffe en bil til for å bruke på vei til/fra jobb. Det blir tog, kombinert med buss eller sykkel til stasjonen...

Lenke til kommentar
Grizzlybear:

Det spørs jo hvordan man definerer en "lett" jobb. Det er vel ingen tvil om at skiftere har en mer fysisk tung jobb. Sjauere har også en fysisk tyngre jobb enn piloter. Uten sammenligning forøvrig. :)

 

 

 

 

Og sier det "splæt" i 210 er det liten vits i å gå ut å se hvordan det gikk, for det vet du.. Da er det bare å ringe 112, og så lokleder og så tenke på den drammen du vil trenge om 6 timer (avholdsplikt etter ulykker).

 

Som jeg sier og mener, der lokførerne har press er på det psykiske plan. Rutetider, mas og stress ved havari, etc. 210 var kansje ett dårlig eksempel, men jeg vet om folk som har fått hjernemasse utover frontruta på ett 69 sett. Kandidaten hoppet like før det smallt. Planoverganger er mere relevant.

 

Togleder og så lokleder vel?? Det er så prosedyren er, inne på Txp styrt stasjon skal Txp kontaktes og Txp/Togleder varsler AMK/Politiet/110.

 

Forøvrig, intervjuet gikk bra. Psykotest har jeg fra før, så den slipper jeg ta opp igjen. Helsesjekk om ei uke, den sto jeg på for ett år siden (skiftepers og lokf har samme helsekrav) så jeg bør stå nå også. Så da blir det forhåpentligvis førerspire av meg og! :))))

 

*en happy Grizzlybear lunter avgårde mot byen for å feire med øl i sola*

Lenke til kommentar
Togleder og så lokleder vel?? Det er så prosedyren er, inne på Txp styrt stasjon skal Txp kontaktes og Txp/Togleder varsler AMK/Politiet/110.

 

Gratulerer med bestått intervju :) Lurer på om det var du som kom ut å prata med min klassekammerat som hadde prøve i går?

 

Den "sjekklista" jeg har fått står det at nødetat skal kontaktes før togleder ved medisinsk nød eller "A" anrop fra konduktør, men jeg går utifra at man må se an situasjonen. Er det dobbeltspor er det kanskje greit å få stoppa motgående trafikk først, mens på enkeltspor så vil det ikke være noe fare for at du får annen trafikk i nærheten. Trykker man for nødanrop så går ting uansett nok så kjapt :)

 

Hva skjer med alle lokførere, konduktører, togledere osv. dersom togtrafikken blir stoppet 1. juli p.g.a manglende sikkerhetsgodkjenning hos Jernbaneverket?

Det eneste som skjer er at lokførere og konduktører får lønn for å sitte hjemme eller på ordrerommet og togledere får god tid til å surfe på nettet i togledersentralen :)

Jeg tviler sterkt på at dette skjer. I værste fall vil regjeringa gå inn å ordne opp.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Jeg har kommet inn på jernbaneskolen, men husker fint lite av matematikk 2mx og formler for beregning av motstand i en krets. Får jeg bruk for dette? Må jeg repetere hardt, selv om jeg ikke var nødt til å ta forkurset? Burde jeg melde meg på det selv om jeg ikke er nødt?

 

Jeg får svar i mai om når jeg skal begynne på skolen, tidligst august. Begynner vi med slike utregninger da, eller er dette bare irrelevante opptakskrav?

Endret av Gurin
Lenke til kommentar

Inntakskravene er i ikke irrelevante, samtidig tror jeg du vil klare deg bra så lenge du husker litt matte. Brøk og ligninger er stikkord her.

 

Jeg begynner på siste fag i grunnkurset på mandag, og så langt har det kun vært utregninger i elektro. Det går mer på å forstå formler og forståelse av elektronikk. Du vil lære (på nytt?) hvordan du regner ut motstand osv, og siden du har tatt 2mx så tror jeg ting vil komme tilbake til deg ganske raskt. Jeg var i samme situasjon, jeg tok 2MX i militæret for 12 år siden og huska ganske lite av det da jeg begynte på skolen.

 

Du vil måtte ta elektrokurset i løpet av de første to månedene på skolen. Planen er forskjellig fra kull til kull alt ut ifra hvilke lærere de har tilgengelige.

 

Det er MYE pugging før du får ta i et tog, men jeg syns det er verdt det ;) Men du må være motivert for en del skolearbeid for å lykkes om du vil bli lokfører.

 

Det er mange som ombestemmer seg før skolen starter, og det er ingen skam i å gjøre det. Du vil tross alt bruke nesten et år av ditt liv på skolen før du må bruke enda et halvt år med autorisasjon før du er i mål. Så er du usikker på om dette er noe du virkelig vil, så vil jeg anbefale deg å ta et par runder i tenkeboksen, og heller gi plassen din til noen andre om du finner ut at du kanskje heller vil gjøre noe annet.

 

Sa de at et kull starter i August? Jeg trodde det var et i Juni og et i September.

 

Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...