Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Er ikke noe vits å spørre om kullplassering før etter inntaktsmøtet. Det er ikke de i resepsjonen som bestemmer, men inntakskomiteen plasserer folk på kull og ventelister (og bestemmer hvilken plass på ventelista de skal ha).

 

Men hva legger inntakskomiteen vekt på mhp. hvor folk plasseres ? Har noen innsikt i denne prosessen ?

 

Det har vært nevnt tidligere her at om man får "A" på arb.psyk.test ligger man bedre an. I tillegg vil jeg tro kjønnsbalanse tillegges endel vekt, slik at det blir noen jenter i hvert kull...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan skjer de testene?

Får man hodetelefoner som man må lytte til og greier eller?

Eller får man bare utdelt en bunke med papirer som man skal svare på?

 

Det har tidligere i denne tråden blitt vist til en svensk forsvars test som en liknende prøve. Som andre har gjort vil også jeg avvise att denne har noen som helst likhet med den testen som foregår på JBS. Jeg scoret laaangt under snitt på den svenske testen.

Lenke til kommentar

Dette er vill gjetting, men jeg tipper at mekanisk forståelse handler om å forstå konsekvensene av forskjellige handlinger... "Det er 4 tannhjul som er satt sammen. Det første dreier mot klokka, hvilken vei dreier det siste tannhulet?"

Kan det være noe i den duren?

Lenke til kommentar

Hadde intervju på torsdag, det følte jeg selv gikk ganske drit, men ble da innkalt til arb.psyk. test likevell :) Hvordan den gikk? (hadde på fredag), vet ikke. Kunne referert til en "magefølelse" men den har lurt meg så mange ganger. Tar det som et positivt signal at INGEN av de jeg var inne sammen med mente det hadde gått bra. Men vet flere av dem ble ferdige med mere enn meg. Spørsmålet er vell om de har flere feil enn meg, og om det i det heletatt var noe særlig rett på det jeg rakk å få til :)

 

Spennende å se :)

 

Hvis noen fremdeles lurer litt på hvordan testene er så er mitt lille resyme her:

 

viste seg å være mange korte tester. Noen på hoderegning, og endel på mekanikk forståelse. De tror jeg gikk greit, ble fortalt at de ble brukt mest for å luke ut folk som hadde glemt for mye fra skolen, da det ikke er tid i studiet til å friske opp basisinfo i mattematikk og mekanikk.

Videre var det en oppgave i forståelse av beskjeder, som skulle være på "dårlig radioforbindelse". Det ble simulert med setninger hvor ord var utelatt, og vi skulle fylle ind ord som gjorde at setningen gav mening.

 

Så ver det en lengre oppgave i romforståelse. Først ett bilde av en figur bestående av klosser fordelt forskjellig. Så bilde med fire figurer nesten like den første, men hvor alle ses fra en annen vinkel, om å gjøre å finne igjen riktig av disse figurene og markere.

 

Typisk for alle deltestene var at vi fikk alt i fra 6-15 min til å gjenomføre dem, og at antallet oppgaver var mere enn man rakk. Ingen ble ferdige med alt i løpet av dagen, jeg ble ferdig med alt på to av deltestene, og det var vell omtrent det de andre gjorde også, men varierte hvilke delprøver folk ble ferdige på eller ikke.

 

Var også en lengre iq test med gjenkjennelse av mønster og symetri.

 

Endel komandoforståelse tester hvor komandoene kom leddvis, typisk var "opp-opp,venstre-høyre,høyre". hvor da opp-opp, betydde øverste linje, og venstre-høyre betydde rute til høyre i venstre halvdel av skjema, og høyre så betydde at man skulle markere med høyre hånd. (Rød blyant, i venstre holdt man en blå blyant). Disse komandoene fikk man 64stk av på 2 minutter, så det var nok den mest stressende og der flest gjorde feil. Jeg fikk inn 34 markeringer, gjenstår å se om de var rette eller om jeg hørte ting jeg egentlig ikke hørte også. Det er vell denne som kalles "stress test", sammen med en lignende hvor du skal slenge ludobrikker i hull på ett brett. (Det oppgis farge på brikken, og farge på hull, samt bankelyd som angir om hullet er i rekke 1-2 eller 3.)

Det stressende her er tempoet komandoene kommer i, samt at R betyr "det skrevne ordet Rødt", mens "Rød" betyr den synlige fargen rød. Det er altså oppgitt to farger på hvert hull, en med en synlig farge, og en med skrevet ord, og de to farger er ikke de samme.

 

Det var en signal forståelse test også, hvor signalene (piler) byttet betydning alt ettersom om hvilket lyssignal de kom sammen med, og byttet betydning en gang til om de optråtte sammen med "a - normalt kjøremønster" eller "b - avik fra kjøremønster".

 

En lengre simultankapasitettest vet jeg at jeg gjorde det dårlig på. Der skulle man kjenne igjen firesifrede tall og hvorvidt to og to av dem var like eller ulike. Alt ettersom om de var like eller ulike skulle man sette =, eller x, mellom tallsettene. Videre skulle man regne ut tversumm, eller "tversumdiferanse" (som er et oppkonstruert begrep som forklares før testen). Summen du får skal skrives inn i ei rute, men hvilken rute avgjøres om det er delelig på 7 (eller noen ganger 3). Og til slutt skal du se om tallet er oddetall, da skal du i tillegg vurdere hvorvidt en vare (som ikke kan sies å ha noen logisk forbindelse med tallet du jobbet med) er "matvare", "kontorekvisita", eller "diverse". Altså mange oppgaver på en gang, hvorav ingen er spesielt vanskelig, men resultatet i hvert ledd har konsekvenser for hvilke regler du følger når du løser neste ledd. Så ganske stressende den også for min del ihvertfall.

 

Så får vi se om jeg gjorde det godt nok til å stå :) Kom over snittet på den nevnte testen hos det svenske forsvaret, men som flere har sagt, den minner noe men er slettes ikke lik testene på skolen. Så at jeg kom over snittet på den betyr ikke at jeg besto arb.psyk. test. Krysser fingrene :) vi skulle vist bli oppringt.

 

Trur vi var omtrent 20 på intervju på torsdag, og 12 møtte til test, så det lukes ut noen hvert ledd. Ble sagt at snittmessig stryk på arb.psyk. test er 35%, så noe lavere enn hva som har blitt sagt før i tråden her. Hvis % som ryker etter intervju er ca. likt på hver intervju runde, og det var 400 som ble innkalt til intervju, (ble sagt 400, av tot. noe over 600 søkere til intervju, under informasjonen på torsdag,) så ryker 40% på intervju. Det er ganske høyt.

Hvis det gjelder generelt på alle rundene så er det igjen 240 som tar test. Og om det slår til at 35% ryker her så er det igjen 156. Det ble sagt at det fylles opp to kull ja, (40-44pers?), og at det lages venteliste til senere kull. Ble nevnt dessember og januar, men ingenting her var vist bestemt. Var vist ett møte senere som skulle bestemme om/når ett kull nr. 3 og 4. skulle ha oppstart.

Lenke til kommentar

Dette høres jo ut som det er bra omfattende greier..Får håpe du greide deg. Har ett par spørsmål jeg håper noen kan være behjelpelig med: Blir det delt ut noen form for informasjon om testen hvis man kommer videre fra intervju? Er stresstesten med opp-opp høyre-ventstre merket på noen måte, eller er det lov å notere seg tekst på arket selv hvis man tror dette kan hjelpe? Takk for svar.

Endret av Jonathan1
Lenke til kommentar

Du får svar på intervjuet samme dag og du får bare vite dato for testen.

 

Det er ingen vits å prøve å lage notater på stresstestene.. du får ikke tid til å se på de. Pointet er at det skal ligge i hode og hender og at ting skal skje omtrent automatisk.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar
Inntaksmøtet er nå visstnok utsatt til 27. mai så det kan ta endel tid før vi får kullplasseringene ja :(

 

Det er ikke mange dager å gå på da, siden man skal få beskjed minst 3 måneder i forveien og første kull begynner 1/9...

 

 

Shit, det var ikke noe særlig. Er dette bekreftet?

Lenke til kommentar

Da var arb.psyk testene unnagjort... Har ikke filla peiling på hvordan det gikk. Det kan gå rett åt skogen, eller så kan det gå bra. Det gjenstår å se, men jeg har en bitte liten grei magefølelse. Men det skal sies at den lurt meg flere ganger også :hmm:

 

Det eneste jeg vet om kullplassering, er at vi skal få beskjed minst 3mndr før start. Slik at det er mulig å si opp i evt. jobber i god tid før skola begynner.

Endret av Linesman
Lenke til kommentar
Inntaksmøtet er nå visstnok utsatt til 27. mai så det kan ta endel tid før vi får kullplasseringene ja :(

 

Det er ikke mange dager å gå på da, siden man skal få beskjed minst 3 måneder i forveien og første kull begynner 1/9...

 

 

Shit, det var ikke noe særlig. Er dette bekreftet?

 

Det var beskjeden jeg fikk når jeg ringte sentralbordet på Jernbaneskolen for å høre om helsesjekken min var godkjent. De hadde ikke fått den ennå...

Lenke til kommentar
Inntaksmøtet er nå visstnok utsatt til 27. mai så det kan ta endel tid før vi får kullplasseringene ja :(

 

Det er ikke mange dager å gå på da, siden man skal få beskjed minst 3 måneder i forveien og første kull begynner 1/9...

 

 

Shit, det var ikke noe særlig. Er dette bekreftet?

 

Det var beskjeden jeg fikk når jeg ringte sentralbordet på Jernbaneskolen for å høre om helsesjekken min var godkjent. De hadde ikke fått den ennå...

 

Ja da er det sikkert riktig da. Hadde kansje håpet på å få svar litt før.

 

Blir ett helvetes stress for meg, men men. Så lenge man kan få bekreftet legesjekk osv så veit man ihvertfall att man kommer inn før eller senere så det er jo i og for seg greit. For min del regner jeg med å si opp jobben min uansett om jeg kommer inn i september eller om jeg må stå på venteliste til 09. Har en annen jobb jeg kan drive med så lenge. 'Man er jo ikke akkurat drit motivert i jobben sin når man vet att man skal videre om en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...