Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor lenge etter at man har begynt på skolen får man utlevert uniformen?

Og når må den brukes?

 

Uniformene får du første skoledag. Den ene skal brukes under øvelseskjøring, og den andre (værneklær) skal brukes når du er ute i spor, skifting, befaringer ol.

Lenke til kommentar

:thumbup:

 

Da var jeg klar for Jernbaneskolen! Utrolig synd jeg ikke vet når enda, for nå er jeg så sinnsykt klar for dette att jeg bare har lyst til å si opp jobben min, og leve på hell og lykke frem til jeg begynner på skolen!!!

 

(Da var det bare lånet og levekostnader som stopper meg fra å gjøre dette før jeg får dato).

Lenke til kommentar

For å fortsette å være positiv.. enkelte må kanskje vente i et helt år for å få plass...

 

Så reagerte jeg litt på dette:

Og en liten kommentar til det med lønn. Lokførerne er den yrkesgruppa på jernbanen som tjener best og har den beste/letteste jobben (sett bort fra txp'ene). Men om man er Txp, sportekniker, lokfører eller skiftekonduktør, en har det godt på jernbanen. Det er ikke til å komme utenom, det er ett annet mas og stress i "det private".

Jeg lurer litt på hvilket grunnlag du har for å si det :)

 

Lokledere tjener omtrent det samme som lokførere, og jeg vil tro at ingeniører i JBV tjener en del mer. Og å si at en lokfører har en lett jobb er jeg ikke så enig i.. Ja, jobben er lett når ting går som de skal, men det gjør de sjelden.

 

Kan sikkert si mye om dette .. men det får bli til en annen gang :p

Lenke til kommentar

Jeg vil bare fortelle hele verden at nå er jeg endelig ferdig med alt som er av tester osv!

Var hos BHT i dag, og nå venter jeg bare på resultatet fra Fürst.... Jævlig sært å vite at man blir sett på mens man urrer i en kopp, forresten! :ermm:

 

Men nå har jeg ihvertfall gjort alt det jeg kan gjøre, for å komme inn på skola... Så nå får jeg bare lene meg tilbake og vente... Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves osv. Men jeg merker at jeg klar for å starte SÅ FORT SOM OVERHODET MULIG!!!! Slenge oppsigelsen på pulten til sjefen, og si takk og farvel til slitne arbeidsklær! :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg vil bare fortelle hele verden at nå er jeg endelig ferdig med alt som er av tester osv!

Var hos BHT i dag, og nå venter jeg bare på resultatet fra Fürst.... Jævlig sært å vite at man blir sett på mens man urrer i en kopp, forresten! :ermm:

 

Men nå har jeg ihvertfall gjort alt det jeg kan gjøre, for å komme inn på skola... Så nå får jeg bare lene meg tilbake og vente... Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves osv. Men jeg merker at jeg klar for å starte SÅ FORT SOM OVERHODET MULIG!!!! Slenge oppsigelsen på pulten til sjefen, og si takk og farvel til slitne arbeidsklær! :w00t:

 

Hihi, sært å tisse mens ei dame står å ser på ja. Jeg fikk den rareste reaksjonen, klart faen ikke å stoppe!!! SÆRT.

 

Men så lenge prøvene dine blir godkjente er du ihvertfall garantert en plass, nå eller i fremmtiden :yes:

Lenke til kommentar
Men nå har jeg ihvertfall gjort alt det jeg kan gjøre, for å komme inn på skola... Så nå får jeg bare lene meg tilbake og vente... Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves osv. Men jeg merker at jeg klar for å starte SÅ FORT SOM OVERHODET MULIG!!!! Slenge oppsigelsen på pulten til sjefen, og si takk og farvel til slitne arbeidsklær! :w00t:

 

Vel, før september blir det ikke ihvertfall. Slengte avgårde en mail ang. juni-kullet men fikk beskjed tilbake om at det pr. idag er fullsatt, så det er dårlig med sjans der. Synd det er så lenge til 27. mai :(

 

Gratulerer eller med vel gjennomførte tester. Når vi får kullplasseringene så kanskje folk fra samme kull er interessert i å møtes en gang i Oslo litt før oppstart og ta en øl eller noe ?

Lenke til kommentar
Hihi, sært å tisse mens ei dame står å ser på ja. Jeg fikk den rareste reaksjonen, klart faen ikke å stoppe!!! SÆRT.

You perv! :D

 

Gratulerer eller med vel gjennomførte tester. Når vi får kullplasseringene så kanskje folk fra samme kull er interessert i å møtes en gang i Oslo litt før oppstart og ta en øl eller noe ?

Takk!

Det høres ut som en plan! Hadde vært morsomt å se hvem man havner i klasse med, før første skoledag! Dessuten finnes det alltid en god unnskyldning for å ta en øl i godt selskap :yes:

Lenke til kommentar
Det høres ut som en plan! Hadde vært morsomt å se hvem man havner i klasse med, før første skoledag! Dessuten finnes det alltid en god unnskyldning for å ta en øl i godt selskap :yes:

 

Ja, dere får ta en øl før det begynner.. etterpå er det totalavhold til dere er autorisert!

 

 

Eller ikke ;)

 

Lenke til kommentar
Det høres ut som en plan! Hadde vært morsomt å se hvem man havner i klasse med, før første skoledag! Dessuten finnes det alltid en god unnskyldning for å ta en øl i godt selskap :yes:

 

Ja, dere får ta en øl før det begynner.. etterpå er det totalavhold til dere er autorisert!

 

 

Eller ikke ;)

 

 

Det er hvaforno?

Lenke til kommentar

Fikk litt sånn "second tougths" eller hva det kalles :p

Har jo slitt endel med høyere utdanning tidligere. Og :p hvorfor skal liksom dette fungere. Samtidig, det er veldig anderledes enn hva jeg har tatt før, så trur det nettopp av den grunn SKAL fungere :D F.eks. trur jeg modul oppbyggingen og de mange prøvene (jernbaneskolen) er just presise hva jeg trenger for å komme meg igjennom, istedenfor å overlates til meg selv og en eksamen "langt der framme" som plutselig ikke er så langt framme lengre. (Universitet :p).

Å ha jevnlige krav hele veien trur jeg blir motiverende og drivende på meg :) Så... jauda :D Skal gå dette.

 

Uanset, noen spørsmål. Er bøkene på norsk? Er det godt miljø i klassene/kullene? Jobber man sammen/støtter hverandre, eller er det 22 enstøinger som tilfeldighvis oppholder seg i samme rom deler av døgnet? Er det mulig å få tak i lærerne utenom timene, og er de villige til å hjelpe?

 

Enkelt og greit, jeg har en dysleksi som ble holdt greit gjennom videregående, da jeg var bortskjemt med svært godt klassemiljø og gode lærere som ofret mer enn man kan forvente. Men universitetsituasjonen har jeg aldri blitt konfertabel med. En foreleser langt framme i salen med 160-300 personer du aldri blir kjent med. Og lærebøker på tung fagspråklig engelsk. Det stoppet meg der. Så... Derfor disse litt "second toughts".

Lenke til kommentar

Tror du kommer til å klare deg helt fint. Det er ikke spesielt mye lesing (i antall sider), det går mer på forståelse og noe pugging. Alt er, såvidt jeg kan huske, på norsk. Noe av det riktignok med et relativt tørt og tungt språk (arbeides vel med nye og bedre tekster), men ikke noe å frykte.

 

Er vanskelig å si noe om andre klassers miljø (har ikke hørt noe negativt), jeg kan ikke si at jeg kjenner andre klasser enn min egen. Men der er det i alle fall et veldig godt miljø. Man hjelper og støtter hverandre. Før prøvene er det ofte en gjeng som sitter igjen på skolen på kveldstid, for å fylle hull i kunnskapen. Jeg har ikke vært med på det selv, men det virker som de har fått mye ut av det.

 

Tror nok ikke det er noe problem å sende en mail med noen spørsmål til en lærer, er mange hyggelige lærere på skolen. Men det meste løses jo kjapt ved å spørre en i klassen som har forstått.

Lenke til kommentar

Godt å høre :)

 

Nå ble det sagt på intervjudagen at man måtte beregne en god del tid til lesing. Men godt det er på norsk ihvertfall :)

Går det an å spørre om en enkle "dagbokbeskrivelse" fra en "typisk dag på jernbaneskolen" ? Når starter dagen? hvor mange timer? dobbeltimer?

Hvordan fåregår prøvene? muntlige eller skriftlige? 6 timers prøver eller kortere ?

Mulig dette har vært spurt og besvart tidligere. Men forlat meg for min latskap da jeg ikke gidder nilese 25 sider for å finne ut det.

Lenke til kommentar

Hehe, klarer ikke å holde meg unna google :p En kjapp titt på skolens sider og noe videre søking viser at det er bare å begynne å lese med en gang :D (Om man det skulle krible vell mye etter å komme igang).

Læreplanen er jo noe så vannvittig detaljert. Kan nermest brukes som avkrysningsslite etterhvert som man har lest/lært ting :D

 

Og en stor del av pensum er jo

togframføringsforskriften (Ny versjon gjeldende fra 13.des 2009 ) og signalforskriften. Så :D klikk og les :D

Lenke til kommentar

Jeg har nokk også slitt litt på universitetet med store klasser, stort og uoversiktlig pensum på vanskelig engelsk og EN eksamen langt der fremme. Så derfor var jeg også veldig spent på hvordan det skulle gå på jernbaneskolen.

 

Etter 4mnd og fullført grunnkurs (er nå ute på øvelseskjøring :D ) har jeg en god følelse for resten av året. Selv om jeg vet jeg kan ryke hvis jeg mister fokus noen uker. Det er kort og greit opp til deg selv hvordan du gjør det og om du blir lokfører til slutt. Leser du 1-2 timer HVER dag etter skolen, og er våken og holder fokus på skolen, så klarer du dette bra. Men, hvis du er sløv og sitter på pc`n å legger kabal og ikke leser hjemme, så kan du nokk vinke farvell til drømmen om lokfører yrket. Det var en i vår klasse som fikk "sparken" for ikke så lenge siden. Det var nokk ikke pga faglige prestasjoner, men pga at han stadig kom for sent og var litt sløv. Elevenes holdninger, prestasjoner og moral blir evaluert hele året, så det er ikke bare å sløve seg gjennom utdannelsen.

 

En vanlig skoledag på jernbaneskolen fortoner seg veldig forskjellig fra hva man holder på med. I noe som heter sikkerhetstjeneste må man pugge MYE. Alle deffinisjoner og regler skal sitte ordrett. Oppgaver blir utlevert og gjennomgått på skolen. Gruppeoppgaver kan forekomme. Ellers er det en del besøk rundt om. Bla i Lodalen, Nyland, Togleder ol i blant annet loklære modulen.

Når vi har klasseromsundervisning på skolen, så er det helt vanlig undervisning fra 0830-1500, ved at en eller flere lærere underviser om et emne, og der vi elever stiller spørsmål og diskuterer. Akkurat som på vidergående.

Etter bestått Gk, så er det ute å kjøre i 5-6 uker. Når det er gjort, så er du inne på skolen og får påfyll av kunnskap i VK1 Sporskifter, før du igjen skal ut å kjøre. Sånn går det fremover. Praksis og teori i annenhver bolk. :D

 

Grattis til dere som har kommet inn! Det er bare og begynne å glede seg til et givende og lærerikt år, og møte med et flott yrke for de som blir ferdig! :)

Lenke til kommentar

Akkurat :D

 

Vell, jeg er "nerd" :p sitter ofte med pc og gjør "Ingenting". f.eks googler opp registreringskoder på fly som har styrtet for å se hvilke selskaper som har eid/leid flyet tidligere osv. Utrolig sært :p Men :p trøster meg med at det er minst en til der ute som er like sær :p han kjører foresten buss på sørlandet og bortsett fra airliners.net så er også faktaomfartyg.se en side vi to er innom til stadighet. - Uanset, jeg vet slik meningsløs aktivitet ofte frister mere enn å lese pensum, og tenkte derfor å hjelpe meg selv ved rett og slett ikke ha internett hjemme hvis/når jeg starter på jernbaneskolen :) Mail og de viktige tingene får jeg uanset ordnet med tråløst på skolen. Så det er min strategi. Bytte ut sene kvelder med meningsløse fakta om irrelevante ting, og heller sove litt og komme seg tidsnok på skolen ;) (Av samme grunn har jeg allerede kastet ut tv'en. Discowery channel og "extreme machines" serien har tatt mange kvelder. :p) Får heller belønne meg selv med bredbånd og flatskjermtv når jobben er sikret ;) Man må ofre litt ;) Ihvertfall når man er så håpløse dårlige på selvdisiplin som meg.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på ang. skoletiden: Når man har klasseromsundervisning, får man da gått slik at man rekker 15.10-toget fra Grorud til Oslo S ?

 

Om jeg rekker 15.10 så rekker jeg 15.30 hjem, som er et singel 73B-sett. Må jeg ta 15.40 må jeg ta 16.00 videre, som består at oppussede B3-vogner. Bedre enn før, men 73B-settet har bedre seter og mye lavere støynivå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...