Gå til innhold

Noen på Jernbaneskolen her?


Rex_Rodney

Anbefalte innlegg

colefillins skrev (6 timer siden):

Har ikke lest gjennom alle 185 sidene i tråden, så det kan hende spørsmålet er besvart fra før, men:

Hvordan er lønnsnivået til en lokfører? Grunnlønn vs. hva som er mulig med tillegg og overtid?

Frister å søke til neste år, men hvis lønna er på nivå med bussjåførenes, så vet jeg ikke om jeg gidder ;)

Grunnlønna ligger på mellom 500 og 550K. Inkludert faste tillegg vil du i persontog tjene typisk 700-800K og etter hva jeg har hørt nærmere 1 million i godstog, men dette synes jeg virker litt høyt. For tiden er det gode muligheter for overtid, om du har overskudd til det kan du nok tjene 200-300K ekstra. En overtidsvakt generer typisk 5-7000 kr. Jeg tror du vil bli fornøyd med lønna, det er i hvert fall jeg! Men ikke tro at vi ikke jobber hardt for lønna. Man jobber blant annet annenhver helg. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (1 time siden):

Grunnlønna ligger på mellom 500 og 550K. Inkludert faste tillegg vil du i persontog tjene typisk 700-800K og etter hva jeg har hørt nærmere 1 million i godstog, men dette synes jeg virker litt høyt. For tiden er det gode muligheter for overtid, om du har overskudd til det kan du nok tjene 200-300K ekstra. En overtidsvakt generer typisk 5-7000 kr. Jeg tror du vil bli fornøyd med lønna, det er i hvert fall jeg! Men ikke tro at vi ikke jobber hardt for lønna. Man jobber blant annet annenhver helg. 

Takk for svar. Så det du sier er at en kan forvente fastlønn + tillegg = 700-800K, og at man kan plusse på ytterligere 200-300K ekstra hvis man opptrer som overtidshai? Så en lønn på 1 mill+ er mulig for en persontogfører? 

 I lys av disse tallene tror jeg jammen jeg skal legge inn en søknad til lokførerutdanningen neste år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
colefillins skrev (1 time siden):

Takk for svar. Så det du sier er at en kan forvente fastlønn + tillegg = 700-800K, og at man kan plusse på ytterligere 200-300K ekstra hvis man opptrer som overtidshai? Så en lønn på 1 mill+ er mulig for en persontogfører? 

 I lys av disse tallene tror jeg jammen jeg skal legge inn en søknad til lokførerutdanningen neste år.

Det er nok ikke mange turnuser i persontog som gir 800K, så forvent nærmer 650K-750K. Flytoget har fast kompensasjon for turnus og tjener litt bedre enn resten av førerne i persontog, de ligger nok nærmere 800K. Disse tallene er nok medregnet noe helligdagsjobbing samt fleksibilitet. Men det er rett og slett ikke til å unngå. For å si det på en annen måte skal du jobbe hardt for å tjene under 700K. Jeg kan bekrefte at en kollega i persontog et år tjente 1 150 000 kr. Men ikke forvent å klare det, å jobbe turnus er i seg selv krevende. Vi har en flat lønnsstruktur hvor man tjener det samme uavhengig av ansiennitet. Veldig praktisk når man som nyutdannet skal etablere seg og kjøpe bolig. Følgelig blir det heller ikke noen voldsomme lønninger etter hvert som man blir mer erfaren, slik som for piloter. Men har du bruk for noe særlig mer godt oppe i 50 årene dersom man sitter med nedbetalt bolig? Om man som 20 åring er så smart og hopper rett på lokførerutdanninga tror jeg man lønnsmessig kommer svært godt ut av det sammenlignet med de fleste mastergrader. Skattemessig er det også svært attraktivt med en slik flat lønnsstruktur, trinnskatten begynner for alvor å slå inn for inntekt over 650K. Marginalt betaler man da 43% skatt på alt man tjener over det. Det er i hvert fall med på å bremse min appetitt på overtid en del. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
3 hours ago, ITtraktor said:

Grunnlønna ligger på mellom 500 og 550K. Inkludert faste tillegg vil du i persontog tjene typisk 700-800K og etter hva jeg har hørt nærmere 1 million i godstog, men dette synes jeg virker litt høyt. For tiden er det gode muligheter for overtid, om du har overskudd til det kan du nok tjene 200-300K ekstra. En overtidsvakt generer typisk 5-7000 kr. Jeg tror du vil bli fornøyd med lønna, det er i hvert fall jeg! Men ikke tro at vi ikke jobber hardt for lønna. Man jobber blant annet annenhver helg. 

Godt fortjent lønn. Stort ansvar.

Lenke til kommentar
colefillins skrev (På 2.10.2020 den 5.23):

Har ikke lest gjennom alle 185 sidene i tråden, så det kan hende spørsmålet er besvart fra før, men:

Hvordan er lønnsnivået til en lokfører? Grunnlønn vs. hva som er mulig med tillegg og overtid?

Frister å søke til neste år, men hvis lønna er på nivå med bussjåførenes, så vet jeg ikke om jeg gidder ;)

I år ligger jeg vel an til å tjene rundt 810k. Jobber i persontogselskap. Hadde nok ikke greid å fått så mye uten noen overtidsvakter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jobber i gods, og hadde i fjor drøyt millionen i årslønn. Hittil i år har det blitt mer overtid, så bikket millionen nå i september. Regner med at det blir rundt 1,2 - 1,3 totalt i 2020.

Merk at dette er inkludert en del overtid og en masse oppholdstillegg (tillegg for de timene man bor borte på hotell).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
katttepus skrev (På 15.10.2020 den 18.31):

Hvordan går det med dere som nettopp har begynt på skolen? 3.5 måneder igjen til jeg begynner, merker tiden går veldig seint

Litt sent svar, men det går bra. De er flinke til å tilrettelegge undervisning mtp på covid-19. 

 

Man går glipp av en del befaringer osv som kunne vært kjekke å fått med seg (kikke på vogner, førerrom, verksted turer osv), men de er flink til å gjøre det beste ut av det.

 

Ute i øvelseskjøring atm. Krysser fingerenge for at skoleløpet ikke blir stanset igjen🤞

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Heisann,

har veldig lenge vurdert å søke lokførerutdanninga. I det øyemed har jeg to spørsmål angående yrket:

Først og fremst, av rein nysgjerrighet, lurer jeg på hvordan lokførerne som er/var ansatt i Vy og bosatt i Oslo fordeles på de nye selskapene som vinner/har vunnet anbudene på Østlandet. Jeg vil tro man har sine preferanser både på strekninger, type kjøring og selskap. Søker man seg til de respektive selskapene? Eller er det Vy som tar avgjørelsen om hvilket selskap du blir overført til? (Jeg er klar over at lokalstrekningene fortsatt gjenstår å konkurranseutsettes, men jeg vil tro det finnes planer for overgang allerede.)

Så noe litt mer jobbrelatert: jeg funderer litt over i hvilken grad yrket er stimulerende. Jeg skjønner at man kjenner på et stort ansvar for materiell og personell, og at jobben dermed fordrer godt fokus, for ikke å si at turnusarbeid ikke er for pyser. Men er jobben krevende utover det? Er det rom for utvikling, eller er en nyutdanna lokfører nesten like god som en med lang fartstid?

På forhånd takk:) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei! 
Går fortsatt på skolen (snart ferdig), men kan prøve å svare deg ut i fra min erfaring så langt. 

Når selskap som SJ og GoAhead begynte med kjøring som Vy i utgangspunktet hadde, så var det førere i Vy som i utgangspunktet kjørte feks på Sørlandet som nå GoAhead gjør, som fikk førsterett på disse stasjoneringene. Førerne som allerede er i jobb der et nytt persontogselskap tar over, får første rett på jobb der. 
Litt rotete forklart, men du som fører (og ombordansvarlig?) skal ikke bli arbeidsledig eller måtte søke etter annen stasjonering fordi det annen selskap vinner pakken. 

Det "kjipe" med å dele det opp sånn er jo at feks SJ fører i Oslo kjører kun Nordover (trondheimstog) og tilbkae. For å få dette til å gå opp med dagsverk og tillatt kjøretid så blir det iblant lite "effektive" dagsverk. Dette var enklere før når Vy hadde hadde alt og man kunne gjøre turnusene litt mer varierte og effektive. 


En nyutdannet fører er fort mere firkantet enn en erfaren fører. 
Det er absolutt rom for utvikling. Du blir mer effektiv med de forskjellige prosedyrene som gjelder for kjøring før og etter tog og selve framføringen. Du klarer og senke skuldrene mer etterhvert som du kjører og blir mere kjent på de forskjellige strekningene osv. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg vurderer å søke Lokførerskolen nå og har noen spørsmål. Kan noen si litt mer rundt de forskjellige turnusene som er mulig å få som lokfører? Selv om dette sikkert blir styrt av antall søkere og hvilke poeng dem har, så lurer jeg litt på hva som er en realistisk poengsum å kunne komme seg inn på skolen med? Hvordan foregår den skriftlige søknadsprosessen med det man skal sende inn til skolen for videre vurdering?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei. Vedr. Lønn, so ser eg at fleire skriv at det er vanleg med grunnløn på 650K til 800K. Dette høyrest bra ut men avviker litt frå artikkel med intervju av lokførar eg nett las på utdanning.no

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Årslønn varierer etter hvilket skift du jobber. Jobber du mye natt og kveld, vil du få mer i lønn. En vanlig startårslønn er 518 400 kroner, men det er hvis du bare jobber dag. Når du har jobbet lengre i yrket og jobber litt natt, kan du enkelt tjene opp til 600 000 til 700 000 kroner i året

 

Er dette meir realistisk?

Lenke til kommentar
Robhawk skrev (19 timer siden):

Hei. Vedr. Lønn, so ser eg at fleire skriv at det er vanleg med grunnløn på 650K til 800K. Dette høyrest bra ut men avviker litt frå artikkel med intervju av lokførar eg nett las på utdanning.no

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Årslønn varierer etter hvilket skift du jobber. Jobber du mye natt og kveld, vil du få mer i lønn. En vanlig startårslønn er 518 400 kroner, men det er hvis du bare jobber dag. Når du har jobbet lengre i yrket og jobber litt natt, kan du enkelt tjene opp til 600 000 til 700 000 kroner i året

 

Er dette meir realistisk?

Det er vel ingen som har skrevet at det er vanlig med grunnlønn på mellom 650 og 800K? Det er inkludert tillegg. Grunnlønna ligger rett i overkant av 500K. Ansiennitet har for øvrig ingenting å si. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Inkl tillegg ja, litt vesentlig nyanse. Greit å huske at det er annenhver helg ofte og, noe som bør med i regnestykket når man sammenligner andre yrker med f.eks høyere grunnlønn men litt lavere totalt sett.

Ingen som helst tvil om at lokførerne tjener bra sett opp mot utdanningslengde, men dårlig med fleksitid og fritt valg av sommerferie feks. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er få lokførere som jobber fulltid som er "nede" på 650k i året. Tror man tjener rundt 720k uten noe overtid, det er med tillegg. Hørt om flere som har bikket millionen både i persontogselskap og gods. Er vel mer vanlig i gods da det hovedsaklig er mer netter der samt hotell opphold, delte dagsverk osv. 

Som Niram skriver her så er det jo Turnus jobbingen som er trekker ned ja... De fleste turnuser i personselskap har 2 jobbhelger i mnd, mens noen har 1. 
Trivselen på jernbanen virker til å være veldig bra, noen som også er veldig viktig. De fleste som begynner som lokfører ender sin yrkeskarrier på jernbanen. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EmmetBrown skrev (På 5.10.2020 den 15.05):

Jobber i gods, og hadde i fjor drøyt millionen i årslønn. Hittil i år har det blitt mer overtid, så bikket millionen nå i september. Regner med at det blir rundt 1,2 - 1,3 totalt i 2020.

Merk at dette er inkludert en del overtid og en masse oppholdstillegg (tillegg for de timene man bor borte på hotell).

For å sitere meg selv fra i fjor, så endte årslønna da på ca. 1,5 mill. Jeg jobbet riktignok en del, men var på ingen måte overarbeidet. Ofte fri i helgene hadde jeg også. Så muligheten til å tjene mye er absolutt tilstede som lokfører, så lenge man er fleksibel på arbeidstider og kan ta en overtidsvakt i ny og ne. Det er nok større muligheter for dette i et godsselskap enn i persontrafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...