Gå til innhold

Spørsmål ang valg av deler til gamer-pc


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe meg ny PC. Den vil hovedsakelig bli brukt til å høre på musikk, surfe på nettet og se på filmer, men jeg kommer også til å spille en del på den. Budsjettet er på ca 15 - 16 000kr.

 

Noen deler har jeg allerede bestemt meg for (disse delene kommer på ca 10 000 kr):

 

Hovedkort: ASUS P5KC

Skjermkort: ATi Radeon HD X2900XT

CPU: Intel Core 2 Duo E6850

Kabinett: Lian Li PCV1000B

Trådløst nettverkskort: Linksys WMP54GS

DVD-brenner: Samsung SH-S138A (Svart!)

Harddisk: Samsung SpinPoint T166 500GB

 

Så kommer det jeg er usikker på:

 

Lydkort: Creative SB X-Fi Xtreme Gamer (Vil jeg merke stor forskjell fra lydkortet på hovedkortet?)

Minne: OCZ DDR2 PC6400 2x2048MB Gold GX XTC

OS: Windows Vista Home Premium 64-bit (for å utnytte 4GB minne)

PSU: Mist 500W Rev. 3 (Er dette nok eller burde jeg velge 600W?)

 

I tillegg vurderer jeg å kjøpe en viftestyring til de viftene som følger med kabinettet.

 

De store spørsmålene er altså om 500W strømforsyning er nok og om det er noen veldig store ulemper med 64-bits Windows.

 

Takker for svar.

 

MVH Sigurd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

syns det ser bra ut jeg ! :)

 

lagde nettopp et oppsett med nvidia gpu , du kan jo ta en titt på det og .

 

Min handlevogn.

 

med 4gig ram , quad core, 8800gtx ( som er mye bedre en skjermkortet du har tenkt og ha ) 2*500gig hd, vakkert kabinett med smarte løsninger, 600w psu ,

 

og 3000 igjen til resten av stæsjet du skal ha!

 

jeg ville heller satsa på mitt oppsett men :D viss du er ati fan så har jeg vel ikke så mye infyltelse

 

 

viss du oc cpu opp til 3GHz som skal være en smal sak( i følge de fleste) sitter jo selv med e6400 2,13ghz@3ghz på 1,2v , så tror det skal være en smal sak med tanke på kjølingen i pcen og resten!

 

så tror jeg viss du har den på 3ghz så knuser du den andre , og den er litt mer fremtidsrettet!

 

 

men husk at dx10,1 kommer og da! 8800gtx eller noen av nå tdens kort støtter det :(

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar
syns det ser bra ut jeg ! :)

 

lagde nettopp et oppsett med nvidia gpu , du kan jo ta en titt på det og .

 

Min handlevogn.

 

med 4gig ram , quad core, 8800gtx ( som er mye bedre en skjermkortet du har tenkt og ha ) 2*500gig hd, vakkert kabinett med smarte løsninger, 600w psu ,

 

og 3000 igjen til resten av stæsjet du skal ha!

 

jeg ville heller satsa på mitt oppsett men :D viss du er ati fan så har jeg vel ikke så mye infyltelse

 

 

viss du oc cpu opp til 3GHz som skal være en smal sak( i følge de fleste) sitter jo selv med e6400 2,13ghz@3ghz på 1,2v , så tror det skal være en smal sak med tanke på kjølingen i pcen og resten!

 

så tror jeg viss du har den på 3ghz så knuser du den andre , og den er litt mer fremtidsrettet!

 

 

men husk at dx10,1 kommer og da! 8800gtx eller noen av nå tdens kort støtter det :(

9397234[/snapback]

 

Takker for svar!

 

Når det gjelder gpu så heller jeg litt mot ATi ja...

 

På CPU siden har jeg kommet frem til at jeg ikke vil ha noen quad prosessor enda, det skal jeg vurdere når både Intel og AMD har kommet med nye prosessorer. Jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å overklokke heller.

 

Jeg er også klar over at jeg kunne fått det billigere ved å velge andre produkter, men jeg har funnet ut at jeg vil ha det sånn som det er satt opp. HKet har jeg valgt fordi det støtter Intel 45nm prosessorer uten bios-oppdateringer og fordi det støtter både DDR2 og DDR3 ram.

 

Når det gjelder DX 10.1 så er jeg klar over at det kommer snart, men jeg trenger PCen før det kommer og siden jeg er ATi-fan, så har jeg valgt X2900XT.

 

De delene som jeg har bestemt meg for (de øverste) er bestillt også, så jeg får nok ikke endret på de. Det jeg egentlig lurte mest på var PSU og OS. Når det gjelder PSU så har jeg kommet frem til at 500W burde holde, men jeg vurderer å kjøpe en 600W.

 

Så nå lurer jeg vel egentlig bare på om noen det er noen store problemer med Vista 64-bit?

 

MVH Sigurd

Lenke til kommentar

Drit i lydkort. Xfi er det bare tull med drivermessig, og de interne kortene er ganske gode idag..

ellers er harddisken du har satt opp fantastisk

500W skulle holde, så lenge du holder deg under 5 harddisker

støymessig burde du vurdere en Noctua cpu-kjøler, hvis du ikke er så gla i støy.. de andre komponentene er stille, så da burde du satse på kvalitetskjøling på cpu oxo. ingenting er bedre enn en stille pc :)

Lenke til kommentar
Drit i lydkort. Xfi er det bare tull med drivermessig, og de interne kortene er ganske gode idag.. 

ellers er harddisken du har satt opp fantastisk

500W skulle holde, så lenge du holder deg under 5 harddisker

støymessig burde du vurdere en Noctua cpu-kjøler, hvis du ikke er så gla i støy.. de andre komponentene er stille, så da burde du satse på kvalitetskjøling på cpu oxo. ingenting er bedre enn en stille pc :)

9397428[/snapback]

Takk for tilbakemelding!

 

Da dropper jeg lydkortet så sparte jeg de pengene :)

 

Når det gjelder CPU-kjøler så vil jeg vente å se hvor mye støy stock-kjøleren lager. Jeg er ikke spesielt glad i støy, og er klar over at skjermkortet kan lage en del støy. Så hvis det blir for mye så vurderer jeg å kjøpe vann-kjøling til cpu og gpu dersom det er plass i kabinettet, men takk for tips!

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...9&s=hardware.no

 

en link som handler om fordeler/ulemper med Vistax64

9397452[/snapback]

Takk for link, ser at andre har kjørt Vista 64-bit og XP i dual-boot. Regner med at jeg kjøper 64-bit og dersom jeg får store problemer installerer xp i dual-boot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...