Gå til innhold

Den store Dell XPS m1530 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal gå tilbake til min Windows XP PRO version ifra Vista Home nå , men når jeg booter med cden og kommer inn til der man velger partisjon , så kommer ikke harddisken opp , på boot menyen har jeg testet mange kombinasjoner , samt tatt på defulte på settings , noen som har noe annelse hva det kan være ?

Lenke til kommentar
Skal gå tilbake til min Windows XP PRO version ifra Vista Home nå , men når jeg booter med cden og kommer inn til der man velger partisjon , så kommer ikke harddisken opp , på boot menyen har jeg testet mange kombinasjoner , samt tatt på defulte på settings , noen som har noe annelse hva det kan være ?

 

Prøv å søke på ord som ACHI, IDE, SATA-mode osv. enten her i tråden, eller i hele bærbarforumet. Du er, for å si det sånn, langt fra den første med dette problemet

Lenke til kommentar
Skal gå tilbake til min Windows XP PRO version ifra Vista Home nå , men når jeg booter med cden og kommer inn til der man velger partisjon , så kommer ikke harddisken opp , på boot menyen har jeg testet mange kombinasjoner , samt tatt på defulte på settings , noen som har noe annelse hva det kan være ?

 

Prøv å søke på ord som ACHI, IDE, SATA-mode osv. enten her i tråden, eller i hele bærbarforumet. Du er, for å si det sånn, langt fra den første med dette problemet

XP kommer ikke orginalt med innebygd SATA-driver. Dermed må du gå inn i bios og gjøre noen endringer. Googler du så finner du massevis av tråder på diverse forumer.

 

Her for eksempel:

http://www.dellcommunity.com/supportforums...=255064#M255064

http://forums.techguy.org/windows-nt-2000-...a-drive-my.html

http://www.dell-m1330-info.com/dell_m1330_windows_xp.html

 

Jeg fulgte guiden i den første linken da jeg innstallerte XP på min M1440. Funker som bare det det.

Step 1: Modify M14330 BIOS setting

Since XP SP2 installation CD doesn't support SATA HDD at that moment, we need to disable M1330's SATA and set back to ATA mode for entire XP installation:

1. Boot and press "F2" to enter BIOS setup menu

2. Onboard Devices -> Flash Cache Module: Change to "Enabled" to "Off"

3. Onboard Devices -> SATA Opteration: Change from "AHCI" to "ATA"

4. System -> Boot Sequence: Move "CD/DVD/CD-RW" item up to the top

5. Press "ESC" and choose "Save/Exit" to save and exit BIOS

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Nå sitter jeg her og reinstallerer Vista. Har installert i denne rekkefølgen:

- Dell Notebook System Software

- Brikkesett (Intel og Ricoh)

- Marvell Ethernet Controller og Intel Wireless

- 8600m skjermkort

 

Skjermkortet fant jeg ved å gå inn på dells hjemmeside og skrive inn service IDen min. Jeg ser nå at det er haugevis med andre drivere som det står "anbefalt" å laste ned. Er alle disse driverne virkelig nødvendige? Hvordan har dere andre som har reinstallert Vista gjort det?

Takker for alle svar. Er litt forvirret nå :S

 

Michael

Lenke til kommentar

Heisann.

Bare lurte på en ting, Har bestilt og fått min 1530, men selfølgelig med for dårlig skjerm.

(money talks, bullshit walks :blush: ) Men sånn er nå det.

 

Uansett, vil bytte skjerm til noe jeg kan være fornøyd med og i den forbindelse lurer jeg på om noen har mail adressen til XPS supporten?

 

Av en eller merkelig grunn klarer jeg ikke å finne den selv, har søkt hos dell og her inne men som sagt (skrevet :dontgetit: ) Finner ikke fram.

 

Hadde satt stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Skal gå tilbake til min Windows XP PRO version ifra Vista Home nå , men når jeg booter med cden og kommer inn til der man velger partisjon , så kommer ikke harddisken opp , på boot menyen har jeg testet mange kombinasjoner , samt tatt på defulte på settings , noen som har noe annelse hva det kan være ?

 

Har et lignende problem. Men det har ikke noe med XP å gjøre.

Fikk min 1530 i går, og etter å ha lastet ned og installert de siste Windows-oppdateringene, tenkte jeg at jeg skulle dele C-partisjonen i to. Prøvde med Partition Magic, som viste seg å ikke være kompatibelt med Vista Ultimate. Avinstallerte det, og restartet. Det var i hvert fall planen, men da begynte elendigheten.

Maskinen ville ikke boote, uansett hva jeg prøvde. Og selv om jeg prøver å boote fra medfølgende Vista-DVD, kommer jeg ikke lenger enn det jeg blir bedt å velge hvor jeg vil legge Windows. Harddisken er i 3 partisjoner(fra Dell), men alle står som "Disk 0", men med riktig info ellers(som kapasitet og ledig plass), noe som da gjør at jeg ikke får reinstallert.

Jeg prøvde også andre varianter, som reparasjon. Men da kommer ingen info opp, når jeg blir spurt om hvilken Windows-versjon jeg vil fikse. Det står så at hvis ingen versjon vises, må jeg legge inn driver. Har prøvd med masse drivere fra medfølgende "Drivers and utilities"-plate, uten at det hjelper.

I ledetekst får jeg bare opp X:\system32\blablabla

Rimelig fortvilende greier altså. Kjedelig å måtte returnere den før jeg får tatt den i bruk. Noen som har et forslag på hva jeg kan gjøre? :(

Lenke til kommentar

Hei.

Tenkte jeg skulle bestille en xps m1530 så fort neste rabattkupong kommer, derfor lurer jeg på om jeg kanskje bør vente litt med å bestille siden det kan hende Dell lanserer billigere xps m1530 pcer senere?

 

En annen ting:

Hva er forskjellen på de to trådløse løsningene?:

 

-Dell™ Wireless 1395 802.11b/g minikort - Europa

-Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors

 

Tusen takk for svar.

Endret av Johold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...