Gå til innhold

Starte firma?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke så mye om det å starte eget firma! Men jeg vet det jeg vet at jeg trenger å vite! Er ikke så mye å ta hensyn til bortsett fra ar du registrere deg og har alt det formelle i orden! Hva skal du med en revisor i et lite firma? Kan du ikke bare ta regnskapet selv! Du snakker jo om et lite firma!

Lenke til kommentar

hallo??....alle firma må innlevere revisorattestert regnskap til Brønnøysundregisterne. En revisor har ingenting med den daglige regnskapsføringen å gjøre, men går igjennom regnskapet ved årsslutt for å (forhåpentligvis) gi en positiv konklusjon. En revisor må man ha, uansett om man velger å ha en egen regnskapsfører eller føre regnskapet selv.

 

Mange firma blir slått konkurs rett og slett fordi de ikke har innlevert attesterte regnskap. Mange revisorer trekker seg også fra oppdrag da regnskapet er så kvalitetsmessig dårlig at det ikke er forsavrlig å revidere det. Så dette med økonomi er en viktig bit.

Lenke til kommentar

Nei, man behøver ikke å levere revisorgodkjent regnskap sålenge man ikke er et AS. Jeg er selv personlig næringsdrivende og fører mitt eget regnskap. Dersom du vurderer å starte et enkeltmannsforetak uten ansatte skal du bare innlevere selvangivelse for dette samt årsregnskap. Det skal derimot nevnes at å føre sitt eget regnskap krever en del kompetanse og kan være ganske tidkrevende med hensyn til lover og regler osv. Jeg har alliert meg med en regnskapsfører som etterser regnskapet mitt med jevne mellomrom (i forbindelse med mva-oppgjør, årsavslutning og lignende) og på denne måten sparer jeg noen kroner i året. Ønsker du ikke å bruke tid og ressurser kan det være lurt å bruke noen kroner til en regnskapsfører. Dersom regnskapet ditt ikke er særlig stort blir ikke prisen høy heller. Ta for deg Gule Sider og ring litt rundt og forhør deg hva de enkelte kan tilby.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...