Gå til innhold

Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Jeg vil sterkt si at jeg tror på at det finnes noe mellom himmel og jord. Dette betyr ikke at jeg tror på spøkelser som f.eks river ting ned fra hyller.etc kalt poltergeist. Men Jeg vil sterkt tro at avogtil så er åndenens makt bare iscenesatt, alt kan ikke være sant. Det har seg sånn at noen venner av foreldrene mine har et hus som vistnok skulle være hjemsøkt. Men dem merket aldri noe, og ikke jeg heller når jeg var der. Men Åndenens makt ville faktisk gjøre en episode der. Dem nektet jo. Siden det ikke var noe der ifølge dem. Men Åndenens makt ville uansett gjøre en episode. Men det fikk dem ikke. Ergo så må det avogtil være falske episoder, bare iscenesatt. Husker en episode da en dame holdt på og flire seg ijel når et sånt leketog vistnok plutselig gikk av seg selv.

 

Dette er med på og hjelpe å bevise at åndenens makt ikke alltid er på rette indiser, da noen faktisk flirer av slike ting. Isteden for og bli skremt. Jeg har alikvell vært litt skeptisk til disse programmene. Klarsynt.etc. For jeg tror dem må ha fått noengslags form for info fra før av, altså på hvilke grunner kan en vite ting som bare politiet kanskje vet om?.

Det har jo hendt at dem har tatt feil. Men også rett, og jeg tror på at det kan godt hende at noen av dem faktisk har krefter som ikke kan forklares. Isåfall er dem ekstremt gode gjettere. Disse programmene kan for det meste være svada og kanskje fakta. Hvem vet.

Men det er iallefall ikke alltid helt sanne disse programmene.

Endret av viking665
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil sterkt si at jeg tror på at det finnes noe mellom himmel og jord. Dette betyr ikke at jeg tror på spøkelser som f.eks river ting ned fra hyller.etc kalt poltergeist. Men Jeg vil sterkt tro at avogtil så er åndenens makt bare iscenesatt, alt kan ikke være sant. Det har seg sånn at noen venner av foreldrene mine har et hus som vistnok skulle være hjemsøkt. Men dem merket aldri noe, og ikke jeg heller når jeg var der. Men Åndenens makt ville faktisk gjøre en episode der. Dem nektet jo. Siden det ikke var noe der ifølge dem. Men Åndenens makt ville uansett gjøre en episode. Men det fikk dem ikke. Ergo så må det avogtil være falske episoder, bare iscenesatt. Husker en episode da en dame holdt på og flire seg ijel når et sånt leketog vistnok plutselig gikk av seg selv.

 

Dette er med på og hjelpe å bevise at åndenens makt ikke alltid er på rette indiser, da noen faktisk flirer av slike ting. Isteden for og bli skremt. Jeg har alikvell vært litt skeptisk til disse programmene. Klarsynt.etc. For jeg tror dem må ha fått noengslags form for info fra før av, altså på hvilke grunner kan en vite ting som bare politiet kanskje vet om?.

Det har jo hendt at dem har tatt feil. Men også rett, og jeg tror på at det kan godt hende at noen av dem faktisk har krefter som ikke kan forklares. Isåfall er dem ekstremt gode gjettere. Disse programmene kan for det meste være svada og kanskje fakta. Hvem vet.

Men det er iallefall ikke alltid helt sanne disse programmene.

 

 

Jeg vil kverulere litt. Orker ikke skrive veldig langt og utdypt alle erfaringene jeg hadde da jeg var med på åndenesmakt.. men kan ta den ene mest overbevisende.

 

Jeg personlig har aldri trodd på noe sånt selvom jeg forteller om en del opplevelser på programmet (det kommer i reprise neste åndenesmakt episode). Opplevelsene jeg forteller er sanne, men alikevell har jeg tvilt.. jeg er en kar som liker å finne logiske forklaringer.. det har vist seg at ikke alltid er like lett.

 

Før åndenesmakt kom til oss i Oktober i fjor ville jeg, mamma og stefar teste ut om dette faktisk var sant. Ikke tro jeg finner på det jeg sier nå for å på noen måte "støtte åndenesmakt". Jeg har aldri likt programmet, syntes det var flaut å være med.

 

Det vi gjorde var som følger:

 

Det var en heldelse vi aldri fortalte til Åndenesmakt.

 

Rekke følgen de spiller inn Åndenesmakt på, er først intervjer de oss, vi skal fortelle dem opplevelsene våre. De lager remake av hendelsen i et filmsnutt, akkuratt sånn som vi har beskrevet den. Noen seere synes dette er teit, jeg synes det er viktig for å få seerne til å virkelig se det i perspektiv å se det for seg.

 

Men hvertfall, etter vi har fortalt dem opplevelsene våre kommer den synske dama, da er det jo trolig at de har fortalt henne om opplevelsene våre, at de jukser.. dette gjør de altså ikke sier de. De fortalte og lovet meg at de ikke har gitt noe info av det vi har sakt til henne. Men det er alikevell bare ord? det at de sier det beviser ingenting.. det kan jo være løgn.

 

Hvertfall! en veldig ekkel hendelse skjedde med lillebroren min engang. Han var alene hjemme, mamma og stefar var på fest, jeg husker ikke hvor jeg var.. (var vell et eller annet sted å rocka tipper jeg! :) : P ).

 

Haakon(bror) lå og sov, da plutselig døren til rommet hans begynner å lage lyder, han står opp og er redd såklart, så begynner det å bråke mer på døra, hondtaket går opp og ned osv. Som om noen vil inn, det blir stille, og startet vist igjen noen min senere igjen. Haakon gjemte seg under dyna så klart, livredd, til slutt turte han ta telefonen sin å ringe mamma. De kom fort hjem men de fikk ikke selv oppleve det Haakon fortalte dem.

 

Jeg trodde ikke på det da jeg fikk høre det da jeg kom hjem, dårlig gjort ovenfor Haakon, men jeg tror ikke på sånt.

 

Da vi kontaktet åndenesmakt ble jeg, haakon, mamma og stefar enige om at vi ikke forteller dem om den hendelsen.. Det var bare vi 4 som viste om det i hele verden, vi skulle teste hun synkse kjærringa.. om hun da uavhengi av tv-teamet eller oss kunne fortelle om den hendelsen. Noe hun gjorde også! Hun kom inn på rommet og fortalte hendelsen i _detalj_. Fortalte om døra, gutten i køyesenga under dyna, alt bråket. Hun sa alt som skjedde på rommet den natten.

 

Selfølgelig tok ikke åndenesmakt det med på programmet, hva får de ut av at hun nevner en hendelse verken tv-teamet har hørt om eller vi har nevnt. Så de trodde jo da bare hun babbla masse siden vi ikke hadde fortalt om hendelsen. Men jeg Mamma og Stefar har nå for oss selv bevist at den hendelsen var ekte synskhet.

 

Såklart kan ikke dere tro det, alt dere har er ord fra meg om at det har skjedd, men det er ikke løgn.

 

Jeg har ikke sakt dette til mange andre en en kompis og kjæresten min siden det skjedde, så at jeg nå har skrivd hendelsen her er faktisk ganske stort for meg.. det har på en eller annen rar måte vært veldig peronlig for meg.. for dere nå kan jeg virke som en av de gærningene jeg engang så ned på. Hadde jeg lest dette for 1 år siden før Åndenesmakt kom til meg hadde jeg ærlig talt ikke hatt respekt for den gærne personen som skrev innlegget.

 

Så jeg håper dere respekterer meg og tror meg.

 

 

En annen ting jeg vil si er bevis på at åndenesmakt ikke er tull er at jeg så en episode engang som gikk helt i dass! Familien sa de ikke hadde hjulpet noenting, åndenesmakt sluttet episoden med å beklage. Alikevell gikk episoden på tv. Åndenesmakt hadde allerede spilt inn den episoden da de var her hos meg, og de sa det er rett og slett flaut å vise den, men det måtte gjøres alikevell.

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du ville skrive her Rino_ og dele opplevelsen. Jeg syntes dette er utrolig spennende, og jeg er veldig glad for at du ville fortelle om det. Jeg håper mange her ikke bare overser det Rino_ forteller om, fordi det er ikke hver dag man får høre fra en som har vært med i programmet. Det Rino_ forteller om er ihvertfall overbevisende for meg. Jeg tror på det :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rino_:

 

Spennende. Noe lignende skjedde med broren min. Men dette var et svakt spøkelse.

 

Etter som jeg har lært av og se på Hauted på Discovery så har spøkelsene en viss energi og kunnskap. Men dette "lærer" de når de er spøkelser eller at de får det "medfødt". Tror det samme om energien. Eller at de tapper energi...

 

Uansett. Det var en baby som døde i et hus. Dette spøkelset var sterk som faen og var sjalu på den nye babyen som kom i huset, ellers så hadde ikke spøkelset gjort noe. Bare når nykommlingen kom.

 

Er litt forvirrende...

 

Tror dere at det finnes synske som oppfører seg som "magikere" som feks fra et program på TV2? At de bare får ut informasjon av folk og greier og utnytte? Vet ikke helt...

 

Men jeg tror på spøkelser...

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar
Rekke følgen de spiller inn Åndenesmakt på, er først intervjer de oss, vi skal fortelle dem opplevelsene våre. De lager remake av hendelsen i et filmsnutt, akkuratt sånn som vi har beskrevet den. Noen seere synes dette er teit, jeg synes det er viktig for å få seerne til å virkelig se det i perspektiv å se det for seg.

Aka, "power of suggestion". http://en.wikipedia.org/wiki/Power_of_suggestion

 

Haakon(bror) lå og sov, da plutselig døren til rommet hans begynner å lage lyder, han står opp og er redd såklart, så begynner det å bråke mer på døra, hondtaket går opp og ned osv.

*snipp*

Såklart kan ikke dere tro det, alt dere har er ord fra meg om at det har skjedd, men det er ikke løgn.

Nei, vi har ikke annet enn ditt ord for at det har skjedd. Jeg sier ikke at du lyver, men dette blir like verdifullt som at bibelen er bevis for at Jesus gjorde vann til vin.

 

Så jeg håper dere respekterer meg og tror meg.

Respekterer deg ja, tror deg gjør jeg nok ikke.

 

En annen ting jeg vil si er bevis på at åndenesmakt ikke er tull er at jeg så en episode engang som gikk helt i dass! Familien sa de ikke hadde hjulpet noenting, åndenesmakt sluttet episoden med å beklage. Alikevell gikk episoden på tv. Åndenesmakt hadde allerede spilt inn den episoden da de var her hos meg, og de sa det er rett og slett flaut å vise den, men det måtte gjøres alikevell.

Hva beviser egentlig det?

 

Årsaken til at jeg ikke tror på dette er hovedsakelig av følgende årsaker:

 

a) Intet av dette er testbart under kontrollerte omstendigheter.

b) Påståtte synske har aldri klart å forutse, lese tanker, fortelle om fortiden til noen under kontrollerte tester.

c) Jeg har sett flerfoldige magikere gjøre mer imponerende tryllerier enn de påståtte synske i disse programmene. Ta Derren Brown som et eksempel.

d) Jeg er selv amatørtryllekunstner. Jeg har opplevd at folk rett og slett har blitt redd meg når jeg har utført enkelte triks. Og ikke minst fått gjenfortalt triks jeg har gjort, som mye mer imponerende enn de faktisk er - ala en fjær som blir til ti høns.

e) Hjernen har en tendens til å lure oss.

f) Folk husker treffene, glemmer bommene.

g) Hvorfor vinner ikke synske i lotto hver uke?

h) "Cold reading" er nevnt flerfoldige ganger på dette forumet. Det er så effektivt at man ikke trenger paranormale krefter.

Lenke til kommentar

Jeg tror på gjenferd. Grunnene er mange. Jeg har også hatt uhyggelige opplevelser tidligere.

 

Dette skjedde da jeg var 11 år gammel:

 

Jeg ligger i senga mi og ser opp i taket. Rommet er mørkt, og jeg prøver å sove. Plutselig legger jeg merke til at skapdøra er åpen. Jeg reiser meg halvveis fra senga for å stå opp og lukke den. Så, plutselig er det noe som beveger seg der inne. Og så kommer en hvit skikkelse ut. Skikkelsen kommer bort til senga, står halvveis over den, og gliser ekkelt. Og så, plutselig som lyn fra klar himmel er den vekk. Jeg legger meg sakte, saaakte ned igjen, snur meg like sakte rundt, og tør ikke slå på lyset engang.

 

Jeg vet at dette ikke var noen drøm eller innbilning og det er heller ikke noe jeg finner på. Det er fakta. Pappa prøvde å roe meg ned dagen etterpå ved å si at det var sikkert en lysrefleks eller fantasien som spilte meg et puss fordi jeg var trøtt. Pøh!

Lenke til kommentar
Årsaken til at jeg ikke tror på dette er hovedsakelig av følgende årsaker:

 

a) Intet av dette er testbart under kontrollerte omstendigheter.

b) Påståtte synske har aldri klart å forutse, lese tanker, fortelle om fortiden til noen under kontrollerte tester.

 

Nei, men skal det bety at det ikke er mulig? Noen ting er vanskelig å teste, deriblant dette. Hvor godt personen greier å lese tanker o.s.v kan variere fra gang til gang. Det er vel noe av dette Rhino også ville komme frem til ved å fortelle om den gangen Åndenes Makt ikke kom frem til noe riktig reultater i den ene episoden. Det funker ikke hele tiden! Det er som om du skulle synget en sang om morgenen med en lys tone NikkaYoich, når du har sånn mørk morgenstemme :p Funker ikke alltid! Hehe merkelig eksempel jeg vet.

 

c) Jeg har sett flerfoldige magikere gjøre mer imponerende tryllerier enn de påståtte synske i disse programmene. Ta Derren Brown som et eksempel.

 

Hva har det med saken å gjøre, at han gjør mer imponerende ting? Så hvis noen gjør noe som er mindre imponerende, så kan ikke det være ekte?

 

d) Jeg er selv amatørtryllekunstner. Jeg har opplevd at folk rett og slett har blitt redd meg når jeg har utført enkelte triks. Og ikke minst fått gjenfortalt triks jeg har gjort, som mye mer imponerende enn de faktisk er - ala en fjær som blir til ti høns.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du bruker det som eksempel? Ja folk kan bli lurt, men det vet jo alle.

 

e) Hjernen har en tendens til å lure oss.

 

Ja, stemmer bra det. Men vil det si at du blir lurt hele tiden da?

 

f) Folk husker treffene, glemmer bommene.

 

Stemmer nok bra det. Men i Åndenes makt så har de med når den klarsynte bommer og. De nevner ting som er feil o.s.v. Så de viser tydelig at det den klarsynte ser, ikke alltid er riktig, og at det dermed er vanskelig å vite om ting er sant eller ikke.

 

g) Hvorfor vinner ikke synske i lotto hver uke?

Det er vel noe de klarsynte er flinkere til å se enn annet. De klarsynte jobber med mennesker og de får energi derifra. De greier ikke å se alt.

 

h) "Cold reading" er nevnt flerfoldige ganger på dette forumet. Det er så effektivt at man ikke trenger paranormale krefter.

 

Rhino var med i programmet, og han mener at det ikke var noe tegn til Cold reading der. Så tror neppe dette er tilfelle.

Endret av Andyax
Lenke til kommentar

jeg tror det finnes spoøkelser og gjenferder. opplevd ting selv og det har flere andre jeg kjenner. engang på hytta når jeg var oppe på kvelden for å tisse nedenfor hytta så var det akkaurat som om noen slepte noe tungt over grusveien, kombinasjon av fotsteg og en gjenstand som ble slept på grusen hørtes veldig tydelig og jeg ble helt kald,hadde lommelykt,men turte ikke å rette lyset mot lydene. så forsvant lyden og jeg klarte å famle meg tilbake mot døra. neste morgen var det ingen spor i grusen som var nylagt og derfor veldig løs.

 

tanta mi kjøpte et gammelt hus der det spøkte, en dame som gikk igjen og skapte uhygge. damen gikk spesielt inn til rommet der datteren sov som på det tidspunktet var 3år. "mamma,hvorfor må hun damen bo hos oss?" spurte hun til tanta mi og etter flere episoder selv så fikk de noen til å fjerne den damen på en eller annen måte.

 

en annen historie var noen som skulle leie en av firmaets hytter der det spøkte (eldre hytte). datteren skulle ned trappen til kjøkkener så møtte hun en skikkelse som skulle opp trappen og ble livredd. så fikk hun moren sin til å sove sammen med henne på rommet, da senere på natten kom skikkelsen tilbake,men da inn på rommet og la seg ved siden av dem i senga. da forlot de hytta samme kvelden.

 

ellers så har jeg en annen historie om en hollandsk seilskute som gikk på grunne i bamblekysten en vinternatt der alle druknet, siden har fiskere hevdet å ha hørt folk som ropte "hilfe" ute på sjøen som da er hollenderne som går igjen ved skjæret. en gang var det en fisker som var ute å satte teiner på seinhøsten før jul, han hadde nesten satt ut alle teinene sine og det var begynt å bli kveld. da fiskeren fikk øye på en mannskikkelse som svømte ute på havet i brenningene til skjæra og fiskeren ropte og hoiet til personen som svømte ute på havet, langt ute. personen i sjøen kikket seg rundt mens fiskeren ropte,men la på svøm. fiskeren satte koggen i full fart med lykter for å finne mannen,men plutselig var han helt vekk og fiskeren skjønte ingeting. han sa han hadde personen i sikte hele tiden og mistet han ikke ut av syne,men vekk var personen idet han nådde frem til mannen. og sier folk at det er mannskapet fra hollenderbåen som har vært ute igjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Wikipedia tror jeg heller ikke er 110% sanne ang dette, men det var en gang tven slo seg på og skrudde opp lyden UTEN grunn... Satt og gamet WoW i Mara elns, ble pissredd :p Undrer på hva det var!

 

Det har jo skjedd her og, lyden har gått av og på av seg selv og steroanlegget har slått seg på av seg selv. Men den slags ting kan lett leve sitt eget liv. Hos meg var det ca bare første halvåret da det var nytt, så det var litt jo litt rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...