Gå til innhold

Tror du på gjenferd/spøkelser/ånder?


Kimelimm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmmm, rart det der. Vanskelig å forklare det ,- men på den andre siden så er det vel også vanskelig å få folk til å tro på deg også. Tror på deg, jeg. Hva er vitsen med å lyve?

 

Hehe. Si det du. Er aldri greit å oppleve at man roper ulv og ikke blir trodd :p

 

Uansett, så har jeg opplevd en del andre uforklarlige ting. Bodde på et internat i tre år, og selve bygget lå et steinkast unna ungdomsskolen jeg gikk på på den tiden. Før det ble bygd skole der, var det et gamlehjem der. I to sammenhengende måneder - her snakker jeg 5 dager i uka, i rundt 8 uker - våknet jeg opp av at føttene mine ble slått mens jeg sov. Jeg våknet av det, og i førsten tenkte jeg ikke stort over det. Jeg tenkte da at jeg hadde hatt en lucid dream eller noe, men da jeg oppdaget at jeg begynte å få merker (!!) på føttene, friket jeg ut. Var aldri lett å sovne igjen der etter den perioden :cry:

Lenke til kommentar

Vel, man har vel i de fleste tilfeller opplevd noe som man ikke kan forklare. Og jeg er enig med, Aivio, med at folk trekker linker med gjenferd med en gang de møter noe de ikke kan forklare. Men det er jo i mange tilfeller, som i tOmmas tilfelle, at man absolutt ikke kan forklare det. Som han sa, var han kritisk til det i begynnelsen og brydde seg ikke stort med det, men etterhvert som "angrepene" fortsatte ,- må man vel begynne å utforske og undres?

Lenke til kommentar

Spøkelser og ånder er i likhet med troll og alver en del av menneskers kultur. Noe som er større og mektigere enn oss, noe som potensielt kan overvinne oss. For kanskje 500 år siden trodde folk at det fantes troll og alver i skogen, mens spøkelsene kunne skjule seg hvor de ville. I dagens samfunn har mennesket utforsket så og si alle kriker og kroker av landjorden og konklusjonen er: troll og alver finnes ikke. Spøkelser og ånder derimot er vanskeligere å motbevise, siden de kan dukke opp over alt, det finnes ingen "regler" for hvor de skal være og for hvilken rolle de har i menneskets mytologi. Derfor er det vanskelig for noen å akseptere at verden faktisk er tom for spennende mytologiske vesener som spøkelser og troll. Derfor har moderne myter som den avskyelige snømann og loch ness-beistet oppstått.

 

På den annen side, vi er bare i begynnelsen av vår teknologiske utviklingsprosess og kanskje om 100 år har vi mer kunnskap om tid, rom og dimensjoner. Se forøvrig denne videoen for å skjønne hvordan begrepet dimensjoner kan fungere.

Men for øyeblikket har jeg ingen tiltro til mytologi og folketro.

Lenke til kommentar

Men det spørsmålet som gjenstår er: skal vi ignorere og stigmatisere alle de mennesker rundt omkring i verden som har opplevd slike ting ,- og derfor kalle dem gale eller at deres fantasi snøt dem? Joda, fantasien snyter et stort antall. Ihvertfall 80-90% av de som påstår at de har opplevd slike ting, har blitt mata med oppspinn av sin egen fantasi. Men på den andre side så kan ikke flere millioner av mennesker være gale hvis de har opplevd slike ting...

Lenke til kommentar

Seriøst. Sett dere ned å tenk på hva dere faktisk tror på..

 

Jeg liker å tro at det er på tide at menneskene kommer jeg såpass langt at vi forkaster troen på spøkelser. Er det ikke snart på tide? På tide å gå litt videre i utviklingen?

 

På samme måte som vi etterhvert våkna opp å kvittet oss med nisser, troll og andre overtroiske fantsifigurer.

 

Vi lever i 2008 nå. ;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg angående akkurat det punktet, men: siden vi ikke engang har ordentlig startet med å utforske f. eks hjernen og det mentale, så synes jeg at det er litt for tidlig å avfeie slike ting så raskt. Når vi en eller annen gang finner ut av slike gåter, kan det hende at vi finner ut at slike paranormale hendelser bare er naturlige, eller at det er noe vår hjerne skaper.

Lenke til kommentar

jeg ser poenget ditt. Og det har blitt forsket på dette. Ganske lenge også. Og alt tyder på at alle former for spøkelsehistorier kan stempler som enten:

 

-Ren overtro som forsterker naturlige fenomen (f.eks huslyder)

- Løgn (enten for å få oppmerksomhet, eller av andre grunner)

- Vandrehistorier

- Dop eller andre rusmidler

- Sinnet/hjernen som vrir ting til å bli ett spøkelse. (Det finnes friske folk som har hatt elvis hjemme hos seg)

Lenke til kommentar
Når vi en eller annen gang finner ut av slike gåter, kan det hende at vi finner ut at slike paranormale hendelser bare er naturlige, eller at det er noe vår hjerne skaper.

 

Det siste er nok det mest sannsynlige. Disse paranormale hendelsene strider direkte mot en rekke naturlover, eksempelvis termodynamikkens 2. lov, Newtonsk mekanikk og diverse andre naturlover som har blitt bekreftet i forsøk etter forsøk opp igjennom historien.

Lenke til kommentar
Hvis dere sitter hjemme, og ser mobilen deres begynner å sveve opp fra bordet, vil dere tro at det er et spøkelse/en ånd?

De fleste vil nok det, men hvem har sagt at det er et spøkelse?

Men om du ser vekk, og så tilbake så ligger mobilen nøyaktig slik den har ligget den siste timen.

Vet du da hva du så? Eller var det hukommelsen som spilte deg et puss?

Lenke til kommentar
Hvis dere sitter hjemme, og ser mobilen deres begynner å sveve opp fra bordet, vil dere tro at det er et spøkelse/en ånd?

De fleste vil nok det, men hvem har sagt at det er et spøkelse?

Men om du ser vekk, og så tilbake så ligger mobilen nøyaktig slik den har ligget den siste timen.

Vet du da hva du så? Eller var det hukommelsen som spilte deg et puss?

 

Som oftest er det bare et synsbedrag. Dette kan sammenliknes med å ligge på soverommet i totalt mørke og stirre på lyse ting i det mørke rommet. F.eks. en hvit t-skjorte eller bildet av mormor på veggen. Ser du lenge nok på en av disse tingene, vil de begynne å bevege seg i hodet ditt, og det er ganske skummelt.

 

Men når det virkelig skjer ting, som bare skjer sånn uten videre mens du er ved bevissthet og helt klar i hodet, da vil jeg ikke kalle det synsbedrag.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var mer, om du tenker tilbake på hendelsen, hvor mye husker du egentlig? Med tanke på at spøkelser er kultur her til lands så vil det dukke opp som en "forklaring" rimelig fort og du vil da beholde den tankegangen uansett og overbevise deg selv om hvordan det virkelig skjedde. Kanskje ser du at skapdøra er åpen, så går du vekk og tenker på det så kan du tenke at du syntes du hørte et smell og kobler dette til skapet og går tilbake og ser, og den er lukket. Men var den noen gang åpen?

Menneskehjernen er ikke til å stole på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...