Gå til innhold

Overklokking av e6750


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde tenkt til å klokke min E6750 som står på et GA-P35-DS3 sammen med Geil PC6400 ultra brikker og aner ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har god luftflyt i kabinettet men har ikke byttet ut stock-vifta ennå. Ønsker en stabil 24/7 maskin og har ikke ambisjoner om å nå alt for høyt. Er det i det hele tatt mulig å klokke den noe særlig på stock-vifte til 24/7-bruk? I såfall hvor mye? (eventuelt hvor høyt kan jeg enkelt klokke til med en skikkelig cpu-kjøler?) Og til slutt det store spørsmålet, jeg har aldri klokket noe i mitt liv og aner ikke hvor jeg skal begynne.. Er det noen som kan være så snille og poste noen linker til hva jeg burde lese, eventuelt til noen enkle guider? Jeg ønsker som sagt bare en trygg og enkel klokk og ikke noe maks-tyn av systemet.

 

Som sagt, jeg er helt grønn. Ingen råd er for elemtære for meg.

mvh. Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører min maskin 24/7 med stock kjøler på 3544Mhz (443x8). Kan tyne den enda lenger, men det blir litt i varmeste laget da siden jeg må stille opp spenningen på prosessor.

 

Om du ikke har klokket før er det mange gode guider rundt forbi. Det letteste er å søke selv og finne en som du synes er lett å forstå. Så lenge du vet hvordan du går inn i BIOS på maskinen din og ikke er redd for å leke rundt inni der, er det bare å sette i gang.

Lenke til kommentar
Hei

Jeg hadde tenkt til å klokke min E6750 som står på et GA-P35-DS3 sammen med Geil PC6400 ultra brikker og aner ikke hvor jeg skal begynne. Jeg har god luftflyt i kabinettet men har ikke byttet ut stock-vifta ennå. Ønsker en stabil 24/7 maskin og har ikke ambisjoner om å nå alt for høyt. Er det i det hele tatt mulig å klokke den noe særlig på stock-vifte til 24/7-bruk? I såfall hvor mye? (eventuelt hvor høyt kan jeg enkelt klokke til med en skikkelig cpu-kjøler?) Og til slutt det store spørsmålet, jeg har aldri klokket noe i mitt liv og aner ikke hvor jeg skal begynne.. Er det noen som kan være så snille og poste noen linker til hva jeg burde lese, eventuelt til noen enkle guider? Jeg ønsker som sagt bare en trygg og enkel klokk og ikke noe maks-tyn av systemet.

 

Som sagt, jeg er helt grønn. Ingen råd er for elemtære for meg.

mvh. Ola

øk FSB til 400MHz, sett ned ram-hastighet til 1:1, og du har en pc som kjører 3,2ghz, og ram standard på 800mhz.

Hvis du vil ha mer, er det bare å øke FSB helt til pc ikke virker mer, og sette ned FSB noen hakk.. Og for all del, fjern gigabyte sitt overklokkingsprogram og gjør det selv i BIOS.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg har nå prøvd å skru opp fsb til 400 og satt minnet til 1:1, jeg er derimot litt usikker på om det gikk helt som det skulle med minnet. Det laveste jeg kunne velge var 2 så jeg valgte det. Nå ser det slik ut i CPU-Z:post-139301-1195492040_thumb.jpg

 

Skal det ikke stå 800 på minnet eller har jeg missforstått?

Lenke til kommentar

Ser greit ut det olarg.At det viser 400mhz på minnet er riktig.Husk du har DDR2 minne som kjører dual channel.Bare å gange med 2=800mhz.

 

Trenger du over 1.4v spenning for den hastigheten?Står vcore i auto?Tipper du fint kan senke cpu spenninga til 1.3v-1.35v manuelt.Prøv det og test med Orthos noen timer.

 

Når cpu er stabil,kan du sette minnetimings til 4-4-4-12 og spenning til 2.1v-2.2v.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Satte vCore i automatisk ja. Det ble ganske hett med orthos, nådde 65 grader etter ca 5min så stoppet da. Lavere volt hørtes ut som en god ide, det burde gi lavere temp ikke sant? Vil jeg forresten alltid få samme temp på samme vCore uansett FSB? Tusen takk for all hjelp, helt ny på dette med klokking så er litt (for) forsiktig.

Lenke til kommentar
Undrar om någon här har klarat mere än 3,6GHz på sin cpu?

 

Jeg kjører stabilt på [email protected], se her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&start=1320

 

Rett under meg skriver The Ghost at han kommer høyt med veldig lave spenninger, sikkert fra en bedre batch enn min. Så det er absolutt mulig å komme over 3.6. Har forøvrig klart å boote og kjøre SuperPi ved 4GHz, men den er ikke i nærheten av stabil til vanlig bruk da, og måtte vel opp i 1.6V eller noe for å få det til.

Lenke til kommentar
Min E6750 kjører på 3400mHz på stock volt. max temp jeg kommer opp med nuctua u9f er rundt 57 grader etter en stund med TAT.

Hva slags innstillinger har du? Har samme cpu og kjøler...

fsb på 425 og minne 1:1?

 

Har dessverre bare noen billige geil pc6400 800mHz brikker så de henger ikke med så veldig langt... de kjører nå på 850mHz.

Jeg har ikke justert noe på volt så er sikkert litt mer og hente på ram. fsb er på 425 ja.

Har prøvd å klokke opp til litt over 3,5Ghz men da var pc`en ikke stabil lenger..

Lenke til kommentar
Jeg har min nå stabil på 3,6.

 

Volt og timers og alt ligger i siggen min. Eneste jeg ikke har med er advanced timers.

 

Skal prøve videre klokking men har ikke hatt tid eller noe luck så langt på 3,7.

 

Kjører alt linked og synched

åssen fikk du multiplier 9x? trodde e6750 var låst på 8 jeg...

 

Jo den er det, skrev feil :) Forandrer det nå

Lenke til kommentar
Jeg har min nå stabil på 3,6.

 

Volt og timers og alt ligger i siggen min. Eneste jeg ikke har med er advanced timers.

 

Skal prøve videre klokking men har ikke hatt tid eller noe luck så langt på 3,7.

 

Kjører alt linked og synched

 

Det er en "rule of thumb" som går på at når man har nådd maks stabil overklokk ved en viss spenning (slik som du har gjort ved [email protected]), så må man øke spenninga med omlag 0.05V for hver 100MHz du skal opp stabilt. Dette har virket veldig riktig i mine forsøk, og er for øyeblikket litt usikker på om jeg skal kjøre [email protected] eller [email protected] på min.

 

Edit: Litt for mange bokstaver.

Endret av Kahlius
Lenke til kommentar

tror jeg kjører på 1,28V. hmm, da har jeg kanskje noe å gå på da.. men jeg tviler på at rammen min er så særlig med på klokking. har nettopp skaffet meg 2 nye 6400c4dhx-brikker, så totalt er det 4gb i PC-en. på pakka står det at de skal klare 800mhz 4-4-4-12@2,1V, men har vel aldri klart å kjøre dem på den hastigheten. surrer vel på 5-5-5-18 nå.

klarte å boote på 900mhz @ 5-5-5-18 da jeg hadde 2gb ram, usikker hva jeg får til nå

 

forslag til hva jeg bør prøve på?

Og en liten ting; Command rate... husker da jeg hadde amd64, da var det viktig å ha den på 1t, ikke 2t. Gjelder det fortsatt? for cpu-z sier 2t nå..

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Jeg har min nå stabil på 3,6.

 

Volt og timers og alt ligger i siggen min. Eneste jeg ikke har med er advanced timers.

 

Skal prøve videre klokking men har ikke hatt tid eller noe luck så langt på 3,7.

 

Kjører alt linked og synched

 

Det er en "rule of thumb" som går på at når man har nådd maks stabil overklokk ved en viss spenning (slik som du har gjort ved [email protected]), så må man øke spenninga med omlag 0.05V for hver 100MHz du skal opp stabilt. Dette har virket veldig riktig i mine forsøk, og er for øyeblikket litt usikker på om jeg skal kjøre [email protected] eller [email protected] på min.

 

Edit: Litt for mange bokstaver.

 

Ja, men er liv redd for å uppe volten over 1,5. Eller burde jeg det? Står G0 specs at det er der grensen er. Kanskje jeg er reddhare?

 

Er dessuten en del ting jeg burde gjort før jeg beveger meg oppover. Vdroop mod hadde vært lurt, og ta av nordbru og sørbru kjøleribbene og ta på artic silver 5. Dette skal visst hjelpe en del ...

Er liksom bare det å gidde å gjøre det ... engang :)

 

Det jeg heller kommer til å teste ut nå, er å stramme til minne timingene litt mere der jeg er nå.

Lenke til kommentar
tror jeg kjører på 1,28V. hmm, da har jeg kanskje noe å gå på da.. men jeg tviler på at rammen min er så særlig med på klokking. har nettopp skaffet meg 2 nye 6400c4dhx-brikker, så totalt er det 4gb i PC-en. på pakka står det at de skal klare 800mhz 4-4-4-12@2,1V, men har vel aldri klart å kjøre dem på den hastigheten. surrer vel på 5-5-5-18 nå.

klarte å boote på 900mhz @ 5-5-5-18 da jeg hadde 2gb ram, usikker hva jeg får til nå

 

forslag til hva jeg bør prøve på?

Og en liten ting; Command rate... husker da jeg hadde amd64, da var det viktig å ha den på 1t, ikke 2t. Gjelder det fortsatt? for cpu-z sier 2t nå..

 

Still opp voltene og test ja. Vil ikke anbefale å gå for mye over på rammen men, i alle fall ikke på 680i. Har sett flere som har ødelagt rambrikkene sine med overvolting der, selv med OCZ brikker som skal takle det.

 

Kjører du forskellige merker og versjoner av ram på kortet ditt? I så fall er det ugunsting i forhold til klokking.

 

Command rate må være 2t nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...